Gravatar

#81 Patriarch 15 år siden

Jeg har uddybet min post i #79

Som du nok har opdaget, så er jeg i den virkelige verden, oplysningens white knight :D

Men retfærdigheden, og det evige liv for gode mennesker synes vejer tungt. Desuden vil en kristen jo også sige sat man stadig kan åbne ting op og se hvordan de virker - blot at Gud spørger i baggrunden. Det er jo trods alt sådan de fleste kristne forener deres tro med evolution. Så når jeg siger at det hele ville være intellektuelt fattigere med en Gud, så er det jo fra et ateistisk perspektiv. Som kristen ville jeg jo ikke kunne se dette.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#82 Patriarch 15 år siden

Arg... Quote fuck-up i post #76

Mit svar er blevet en del af citatet. Beklager.
Gravatar

#83 HonoDelLoce 15 år siden

Og jeg har læst uddybelsen :)

Jamen, næstekærlighed er jo fint - men hvis man, som jeg (og du, velsagtens ;) ), ikke tror på, at man har evigheden til rådighed, så har man, alt andet lige, større incitament for at vise den kærlighed endnu mere hver dag.. - det er da i øvrigt langt fra de fleste af ateister, der så gør det - men incitamentet er der ! :)

Patriarch (79) skrev:
Det piner mig at folk som Fritz, Hitler, eller syrekastende talebanere ikke skal stå til regnskab. I en verden med Gud ville de stå til regnskab, og de lidelser de forudagede ville i sidste ende være ligegyldige for ofret grundet det paradis der venter.

Jeg er sådan enig i, at det er en smuk tanke, at lidelserne for ofrene ville være ligegyldige. Selvom det selvfølgelig kun er ud fra en idé om, at de selv har levet syndsforladte eller angerrige liv ;)

Dog piner det ikke mig, at Fritz, Hitler eller syrekastende talebanere ikke kommer i et helvede efter livet. Så længe de ikke kan gøre mere skade her.

Patriarch (81) skrev:
Desuden vil en kristen jo også sige sat man stadig kan åbne ting op og se hvordan de virker - blot at Gud spørger i baggrunden.

Og det kan jeg ikke forlige mig med :) For så vil den efterfølgende debat unægteligt lyde på at - nu har vi fundet ud af hvordan gud har skabt os i al hans genialitet.. Men hvor meget må man så pille ved det?

Man ser det jo med stamcelle-forskningen. Gensplejsning. Ja, nogle ekstremistiske kristne er sågar imod vacciner (det er da så heldigvis en meget lille gruppe ! :) )

Er det gudsbespottende at give en 16årig blind pige syn ved hjælp af stamceller?
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#84 natterjack 15 år siden

Patriarch (79) skrev:
Fordi du ikke er garanteret dette evige liv med dine elsket. Du skal arbejde for det, og næstekærligheden er én af midlerne.
(Endnu) en mindre sidenote. Det, du nævner der, er et af mine problemer med kristendom (og religion generelt), især når der samtidig stilles spørgsmål til ateisters påstået manglende moral. At overholde en moralsk kode pga. frygt eller af egoistiske årsager (adgang til paradis, fx) er, efter min mening, ikke nær så fascinerende og smukt som at gøre det af egen fri vilje, uden nogen underliggende agenda.
Gravatar

#85 Patriarch 15 år siden

Jamen jeg er helt enig med jeres betragtninger, og jeg vil bestemt ikke hives ind i at skulle forvare kristendommen.

Jeg siger blot at når det hele lægges sammen, så foretrækker jeg straf til de der gør uret, at mine kære slipper for lidelser, og jeg forenes med dem i døden. Men igen, det er lidt en pseudodebat på linje med om man helst ville dræbes med lyssværd eller en blaster eller om Star Trek er federe end Star Wars.

(Endnu) en mindre sidenote. Det, du nævner der, er et af mine problemer med kristendom (og religion generelt), især når der samtidig stilles spørgsmål til ateisters påstået manglende moral. At overholde en moralsk kode pga. frygt eller af egoistiske årsager (adgang til paradis, fx) er, efter min mening, ikke nær så fascinerende og smukt som at gøre det af egen fri vilje, uden nogen underliggende agenda.

Igen, det er jeg helt enig med dig i. Min pointe var dog en anden. Nemlig at der alt andet lige ER en grund til at være god i dette liv da frelse ikke er gratis.
Gravatar

#86 davenport 15 år siden

og hvis ens elskede ikke var kristne, ville man velsagtens heller ikke blive genforenet med dem i efterlivet????
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#87 HonoDelLoce 15 år siden

Patriarch (85) skrev:
Jamen jeg er helt enig med jeres betragtninger, og jeg vil bestemt ikke hives ind i at skulle forvare kristendommen.

Det var skam heller ikke for at du skulle forsvare kristendommen :)

Det var nu mere din egen villighed til at ofre for kristendommens goder :)

Jeg ville personligt ønske, der var en mellemvej - evig tryghed og glæde for mine næste, men ingen påstået gud ! :D
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#88 Patriarch 15 år siden

og hvis ens elskede ikke var kristne, ville man velsagtens heller ikke blive genforenet med dem i efterlivet????

ARG! :D

Men ja... du har da en pointe. Mit svar må så afhænge af hvordan man opnår frelse. Hvis man kan frelses ved at være et godt menneske alene - så er jeg på. Hvis man aktivt skal tro på Jesus så ville jeg sige nej tak (for så ender 6mia mennesker i helvede, og det vil jeg ikke være med til)

Det var skam heller ikke for at du skulle forsvare kristendommen :)

Det var nu mere din egen villighed til at ofre for kristendommens goder :)

Ja, men de hænger sammen. For min villighed til at ofre beror jo på min forståelse for hvad kristendommen er. Og at redegører for denne forståelse finder jeg dybt uinteressant :D
Gravatar

#89 HonoDelLoce 15 år siden

Patriarch (88) skrev:

Ja, men de hænger sammen. For min villighed til at ofre beror jo på min forståelse for hvad kristendommen er. Og at redegører for denne forståelse finder jeg dybt uinteressant :D

Men det er jo lige nøjagtig det jeg fandt interessant :D

Men okay - let's do all the things that you wanna do (sagde jeg, mens jeg forurettet gik væk med min Slinky :P )
Gravatar

#90 Patriarch 15 år siden

haha... ja... Der er dog i det følgende en lille godbid til dig der alligevel siger noget ud fra det udgangspunkt jeg afgav svar på.

Nu har jeg summede lidt mere over det. Det alt overvejende spørgsmål for mig er hvordan man opnår frelse.

I tråd med hvad jeg skriver i #88 så vil jeg foretrække en verden hvor vi alle dør - nogle uretfærdigt - end en verden hvor et flertal, herunder gode mennesker, bliver dømt i helvede.

Så riqon - mit svar til dig er at det kræver en uddybning af hvem der frelses. Hvis det er dem der i det store hele behandler andre mennesker godt, uden nødvendigvis at være inspireret af Jesus - så ja - så foretrækker jeg en Gud. Hvis det derimod kræver en explicit hengivelse til Jesus, så siger jeg nej tak. Jeg ofre gerne mit eget evige liv for hvis det betyder at jeg redder en masse gode mennesker fra en evighed i tortur.

Skriv ny kommentar: