Gravatar

#21 frahm-2 16 år siden

Det er jo elementær økonomisk politik at øge offentlige udgifter når man er på vej i lavkonjuktur, men dette forslag vil jo som sagt ikke øge udgifterne på lang sigt. Det er projekter, som alligevel skulle laves indenfor de næste 5 år om som der er sat penge af til, som vi bare fremrykker.
Jeg synes man har puttet alt for stor fokus på antallet af flygtninge. Det er nok DF's lidt forenklede verdensbillede, der har gjort dette, men hvis integrationspolitiken er i orden, så er der i princippet ingen grænse for hvor mange man kan modtage, så længe integrationspolitiken følger med.
Så er der jo også et humanistisk element, som DF undlader at tage i betragtning; De folk der kommer hertil er ikke indvandrere, men flygtninge, hvilket vil sige at de er blevet forfulgt, tortureret eller på anden vis traumatiseret, vi har et ansvar som del af verdenssamfundet, til at give folk asyl. Jeg anerkender at vi er et lille land og derfor ikke har mulighed for at tage imod alle flygtninge, der kommer hertil, men vi bør også sørge for human behandling af disse og det mener jeg ikke at vi gør i øjeblikket. Faktisk vil jeg gå så langt som at sige at denne regering har ført en ligeså forfejlet intergrationspolitik, som den i 90'erne. Naturligvis er der sket et skred i integrationen, men det kommer helt automatisk i løbet af et par generationer.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#22 davenport 16 år siden

Ift. mit første indlæg, synes jeg lige jeg vil dele denne:
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1194...
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#23 filmz-Bruce 16 år siden

Som en skriver:

Drop smøgerne, skaf jer af med hundene og kvit viasat abbonementet ELLER internet abonnementet.

Jep det lyder hårdt, men selv rullesmøger er dyre idag og betragtes som en luksusvare og jeg ville nok opgradere ungerne på min prioritetsliste, ifht. tre hunde og så kan man nok klare sig med DR1, DR2 og TV2. Jeg ville ihvertfald kende min prioritering, når det kommer til børn.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#24 davenport 16 år siden

Jeg er 100% enig!
Gravatar

#25 filmz-Utyske 16 år siden

Jo, smøgerne burde de nok kvitte og jeg vil nu mene at deres husleje lyder ret voldsom, selvom det er et hus de bor i. Et Viasat-abonnement er dyrt, men internet kan klares for under 200 kr. om måneden, så find et lidt billigere sted at bo, drop smøgerne og tv-abonnementet, så er der også råd til at fodre hundene og putte tøj på ungerne.

Jeg undrer mig dog lidt over, at de siger at de boede med to hunde i en campingvogn sidste år - hvis man er på røven, er det måske ikke helt vildt snedigt at anskaffe sig endnu en hund, så der er et ekstra dyr at fodre.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#26 davenport 16 år siden

Det slog også mig.
Tror altså heller ikke helt på den lave indkomst, der beskrives, da der ikke nævnes noget vedr. boligsikring og børnepenge. Og det er de i hvert fald berettiget til, samt at få hnvist en anden bolig gennem kommunen. De kommer så til at skylde indskuddet, men det er der da en ordning på, så det kan gå.
Gravatar

#27 jessup 16 år siden

#4,#10 - der er en verden til forkel fra din midlertidige fattigdom på SU og andre ofte varige fattigdom. Når man er under uddannelse må mange ting undværes eller udskydes. Dertil har mange tidligere studerende (måske ikke dig)lidt svært ved at huske mange af de almisser de fik af forældre, hjælp til indskud mm.

I en lidt anden tråd: Jeg går ind for at man indføre en fag i skolen fra f.eks. 8 klasse og opefter som hedder noget i retning af "privat økonomi" et par timer om ugen så man har større chanse for at stilling til økonomi før man gældsætter sig. I et program om familier der stod til at blive sat på gaden at en mor og datter havde knapt 2000 kr. til internet,telefoni og anden kommunikation om måneden - kommunen burde fanme sætte en økonomisk konsulent af en art til at kulegrave deres øknomi.
This is just until June
Gravatar

#28 frahm-2 16 år siden

Jeg er helt enig i at man bør gøre mere for at lære folk at styre deres privatøkonomi. Uanset om man efter folkeskolen skal på arbejdsmarkedet eller på SU, er det bestemt nyttigt. Det kunne evt. indgå i samfundsfag, som dermed også kunne styrkes.

Når det så er sagt, så synes jeg stadig det er lidt groft at hentyde at det nærmest er de fattiges egen skyld på grund af overforbrug. En hund og et viasat abbonoment kan selvfølgelig spares væk, men det giver stadig ikke råd til en ferie for hele familien eller store julegaver, som klassekammeraterne får.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#29 jessup 16 år siden

Jeg mener ikke at de er dovne dumme osv. Realiteten er bare at fattige mennesker(eller bare dem med meget få midler) låner/bruger penge til ting der hastigt bliver værdiløse og at de skal have hjælp til at manurere i deres udgifter når uheldet (som f.eks.) at blive sat på gaden er ude.

Der bliver talt om ressourcer i forhold til de fleste fattigdombegreber ligeledes også i forhold til hvilken behandling man får i sundhedsystemet. Privatøkonomi er ikke nødvendigvis det mest indlysende i verden.
This is just until June
Gravatar

#30 filmz-Bruce 16 år siden

#28 Så lad mig være endnu grovere.

Vi har et eksempel, hvor en person er på kontanthjælp, en anden førtidspension. 3 børn, tre hunde, begge ryger, viasat abonnement, 127 m2 hus til 7000 om måneden. Davenport som kender til sektoren nævner boligsikring og børnepenge og der er børnecheck. Det er muligt der ikke er råd til store julegaver og udenlands ferie, men spørgsmålene er mange.

Blev familien Danmark lykkelige af de store friværdier i de seneste år? I de 10 år vi svælgede i friværdier og materielle goder satte skilsmisserne rekord. Jeg kender mange børn, som hellere vil have nærværende forældre, tit, end store gaver og jeg kender mange, hvor karriere og penge, er ødelæggende for familielivet.

Deres trængsler in mente og situationen, at de ikke har så mange penge som andre, så er det i mine øjne stadig ganske godt klaret af sikkerhedsnettet Danmark, at en person på kontanthjælp og en på førtidspension, kan bo på 127 m2, betale 7000 om måneden i husleje og stadig have til smøger, 3 hunde, bil og Viasat, samt kunne være der for deres børn 24/7.

Hvis det er fattig i Danmark, når man står udenfor arbejdsmarkedet, så er det i mine øjne ikke så ringe endda, sammenlignet med fattigdom andre steder og jeg vil tillade mig at sige, at man lukker øjnene og bor i en bobbel, hvis man ikke mener Danmark er en del af globaliseringen og må indrette os efter realiteterne, dvs. import/eksport, overskud på betalingsbalancen og finanskrise. Hvis man vil se fattige, så er det blot at tage udenfor de Nordiske lande.

Hvis man vil lave flere sociale eksperimenter, såsom den gode gamle med at sætte skatterne op, millionærskat og lignende, for at skabe lighed, jamen så fjerner man langsomt incitamentet hos den del af befolkningen, som faktisk er dem som skaber arbejdspladserne og derved pengene på bundlinien og gør det muligt at lave sikkerhedsnet.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: