Vil se helt bort fra selve iraker sagen, men det er helt unødvendigt i mine øjne at ty til 8 slag med kniblen i den situation. Der skal ihvertfald benyttes andre tiltag for at få dem væk først. Først må man løfte og slæbe. Hvis det ikke lykkes og demonstranterne forsøger at "klæbe sig fast" til jorden eller bliver slæbt væk og drøner tilbage, så kan politiet oplyse om, at nu tages kniblerne i brug og så har man selv bedt om det.
Derudover fatter jeg ikke, at politiet ikke investerer i en vogn med vandkanon. Vand virker altid. Det så man allerede på demonstrationer i 70'erne og 80'erne, hvor demonstranterne altid får benene på nakken, når vandkanonen kommer. Knep dem i røven med vand, det er sgu da bedre end peberspray og vold.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Ja, det er svært at forstå, hvorfor de ikke får lov til at bruge vandkanoner. Så vidt jeg husker, har de vist investeret i sådan en vogn, men må blot ikke gøre brug af den.
#10: Alle har jo hver deres version af historien - dog vil jeg lige indskyde, at jeg har ikke sat mig særligt meget ind i, hvad der foregik (jeg er mere interesseret i problematikken i forbindelse med selve irakerne) - og hvad klippene angår, er det jo så pokkers nemt at manipulere med den slags. Demonstranter har det også med at piske en stemning op med deres utallige tilråb, eder og forbandelser. Der skal ikke meget til, før sådan en video giver indtryk af magtmisbrug fra politiets side. Dog er det stadig mit indtryk, at visse af dem er gået over stregen.
#11 jeg tror også at vandkanonen ville hjælpe, så længe den selvfølgelig ikke blev misbrugt, ligesom stavene og politihundene. Jeg tror dog politiet skal have lov at folketinget for at investere i en vandkanon. Jeg mener den debat var oppe for nogle år siden, men jeg er ikke sikker.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Ok, så fik jeg sat mig "ordentligt" ind i sagen, mht. hvorfor de demonstrerede/blokerede. Kan godt se hvorfor betjente evt. kan se sig nødsaget til at ty til knipler og peberspray ved sådanne situationer, men jeg vil nu stadig mene, at det man ser i dette klip er overdreven brug af hvad jeg ville kalde direkte vold. Synes også klart, at man hellere skulle bruge en vandkanon, måske kan en hændelse som denne fremskynde en tilladelse fra politikernes side?
Problemet er jo i virkeligheden, at pigen øjensynligt jo overgiver sig efter de første 1-2-3 slag og prøver at rejse sig.. Hvorefter betjenten jo faktisk tvinger hende ned med sin psykopatiske udflåd af raseri..
Kniplen er opfundet som våben, og våben virker ikke altid effektivt som truemiddel.. Pigen har ganske givet fået at vide at hun skal rejse sig UDEN slag.. Og da hun ikke reagerer, er det i mine øjne fint nok at tage mere drastige metoder i værks.. Men til en hvis grænse.. Der er absolut ingen grund til at tage sådan på vej som betjenten her gør, med mindre pigen ligger med bombe-bælte og råber "død over alle" med en udløser i hånden..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Især det 8. slag er fuldstændig vanvittig, og jeg håber fandeme der bliver rejst tiltale om overdreven magtmisbrug, unødvendig vold eller hvad det nu hedder.
Generelt ser det ud som politiet i det her klip går over stregen, men heldigvis bor vi i et samfund, hvor det ikke er svært at klage over politiet. Lige i dette tilfælde synes jeg det er tydeligt, at betjentene overreagere. Man skal ikke undervurderer en politiknippel.
I andre tilfælde, såsom Ungdomshuset demonstrationer, som også var rigtig voldsomme blev politiet mødt af en helt anden form for aggressiv adfærd, og her var hårde metoder fint.
Nu kender jeg ikke til politiets uddannelse, men i det senere år har der været en del demonstrationer, som visse betjente ikke har håndteret til UG. Og jeg er sikker på, der vil komme flere. Og som andre har sagt, så er det vigtigt ikke at skyde skylden på politiet, men de enkelte betjente. Heldigvis er det muligt at klage, og det har pigen også gjort. Generelt får politiet skylden for meget, som egentlig ikke er op til dem, men en politisk beslutning.
Hvorfor bruger man ikke vandkanoner, nogen der ved det?
#17 nu vil jeg ikke hænges op på det, men da jeg havde 'politi-ret' mener jeg, min lærer sagde, at grunden til man ikke bruger vandkanoner er (udover det ikke er et autoriseret magtmiddel), at man frygter fra politisk side, at befolkningen vil opfatte det som 'politistatsmetoder'; og fra politiets side frygter man vanskelighederne ved at styre et sådant magtmiddel, da man fra udlandet ved at mange mennesker kan kommer overordentlig slemt til skade, ved at de uheldigvis bliver spulet ned i trappeskakter eller ind mod cykelstativer osv. Derudover har Rigsadvokaten udtalt at der også foreligger en stor risiko for at tilfældige uskyldige forbipasserende bliver ramt, og det er ikke en chance, man er parat til at tage.
Its structural perfection is matched only by its hostility
Ja, og politiet har afvist dem, bla. under påskud at de ikke har brug for dem. Nummer #18 pointe spiller nok i højere grad ind.
Anyway... knippelslag til folk på vej væk giver ikke mening og det skal der slås ned på ;). Men det korte og det lange er at de mennsker skal væk, og det er urimeligt at der skal 300 mand til som skal gå ind of flytte folk én efter én. "Gå hjem, vi kommer med køller og spray on 2 min"... Hvis man så stadig sidder der, ja, så gør det av.
I øvrigt... er der andre end mig der kan undre sig over at 15.000 danskere dukker op til protest over denen sag, men ikke en eneste af dem går på gaden over at vi har steder (Vollsmose bla) hvor politiet ikke længere bestemmer, og skydes efter?
Så så jeg denne artikel hor en præst udtaler... :)
"Som rum er kirken ikke anderledes end et offentligt toilet, siger Kresten Drejergaard, biskop i Fyens Stift. "
Og så er der de 275 præster og teologer der har skrevet under på at de tager afstand fra aktionen, og opfordrer danskerne til at gå i kirke på søndag... hehe - går den så går den :D
Nu er det jo ikke fordi betjentene slår igennem, det er blot nogle små tjat. Det klip som er vist i medierne er også taget lidt ud af kontekst.
Til at starte med kom betjentene afslappet klædt. Dvs. i skjorteærmer og "blød" kasket. Da der så blev gjort modstand følte de sig nødsaget til at bære hjelm og kampuniform.
Og så til de "berømte" slag. De første 7 er små tjat, man kan så diskutere om det 8. var i orden, for det har højst sandsynlig gjort ondt. Hun har dog fået chancen adskillige gange til at flytte sig og da hun ikke gjorde det måtte de jo tage andre midler i brug. Flere af demonstranterne efterkom faktisk også politiets ønsker. Desuden er det altså ikke nemt bare at fjerne hundredevis af demonstranter ved at slæbe dem væk, især ikke hvis de klamrer sig til hinanden. Det gjorde de i klippet og derfor er det reglementeret det politiet gør. Først taler man til dem. Dernæst peberspray. Så bruger man fysisk magt. Sidstnævnte bliver også forsøgt, men det skal samtidig også gå forholdsvis hurtigt med at få dem fjernet og derfor fik de nogle slag da det er det hurtigste middel til at få dem flyttet. Det er altså temmelig besværligt at fjerne folk som klamrer sig til hinanden og politiet skal både beskytte beboerne i området og sig selv. Det er jo ikke til at vide hvornår den næste genstand kommer. Og ja der blev kastet med genstande af diverse arter.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
#11 filmz-Bruce 16 år siden
Derudover fatter jeg ikke, at politiet ikke investerer i en vogn med vandkanon. Vand virker altid. Det så man allerede på demonstrationer i 70'erne og 80'erne, hvor demonstranterne altid får benene på nakken, når vandkanonen kommer. Knep dem i røven med vand, det er sgu da bedre end peberspray og vold.
#12 Highland Park 16 år siden
#10: Alle har jo hver deres version af historien - dog vil jeg lige indskyde, at jeg har ikke sat mig særligt meget ind i, hvad der foregik (jeg er mere interesseret i problematikken i forbindelse med selve irakerne) - og hvad klippene angår, er det jo så pokkers nemt at manipulere med den slags. Demonstranter har det også med at piske en stemning op med deres utallige tilråb, eder og forbandelser. Der skal ikke meget til, før sådan en video giver indtryk af magtmisbrug fra politiets side. Dog er det stadig mit indtryk, at visse af dem er gået over stregen.
#13 frahm-2 16 år siden
jeg tror også at vandkanonen ville hjælpe, så længe den selvfølgelig ikke blev misbrugt, ligesom stavene og politihundene. Jeg tror dog politiet skal have lov at folketinget for at investere i en vandkanon. Jeg mener den debat var oppe for nogle år siden, men jeg er ikke sikker.
#14 filmz-Bruce 16 år siden
http://politiken.dk/indland/article712510.ece
#15 cans 16 år siden
Kan godt se hvorfor betjente evt. kan se sig nødsaget til at ty til knipler og peberspray ved sådanne situationer, men jeg vil nu stadig mene, at det man ser i dette klip er overdreven brug af hvad jeg ville kalde direkte vold. Synes også klart, at man hellere skulle bruge en vandkanon, måske kan en hændelse som denne fremskynde en tilladelse fra politikernes side?
#16 HonoDelLoce 16 år siden
Kniplen er opfundet som våben, og våben virker ikke altid effektivt som truemiddel.. Pigen har ganske givet fået at vide at hun skal rejse sig UDEN slag.. Og da hun ikke reagerer, er det i mine øjne fint nok at tage mere drastige metoder i værks.. Men til en hvis grænse.. Der er absolut ingen grund til at tage sådan på vej som betjenten her gør, med mindre pigen ligger med bombe-bælte og råber "død over alle" med en udløser i hånden..
#17 Skeloboy 16 år siden
Generelt ser det ud som politiet i det her klip går over stregen, men heldigvis bor vi i et samfund, hvor det ikke er svært at klage over politiet. Lige i dette tilfælde synes jeg det er tydeligt, at betjentene overreagere. Man skal ikke undervurderer en politiknippel.
I andre tilfælde, såsom Ungdomshuset demonstrationer, som også var rigtig voldsomme blev politiet mødt af en helt anden form for aggressiv adfærd, og her var hårde metoder fint.
Nu kender jeg ikke til politiets uddannelse, men i det senere år har der været en del demonstrationer, som visse betjente ikke har håndteret til UG. Og jeg er sikker på, der vil komme flere. Og som andre har sagt, så er det vigtigt ikke at skyde skylden på politiet, men de enkelte betjente. Heldigvis er det muligt at klage, og det har pigen også gjort. Generelt får politiet skylden for meget, som egentlig ikke er op til dem, men en politisk beslutning.
Hvorfor bruger man ikke vandkanoner, nogen der ved det?
#18 aero 16 år siden
#19 Patriarch 16 år siden
Anyway... knippelslag til folk på vej væk giver ikke mening og det skal der slås ned på ;). Men det korte og det lange er at de mennsker skal væk, og det er urimeligt at der skal 300 mand til som skal gå ind of flytte folk én efter én. "Gå hjem, vi kommer med køller og spray on 2 min"... Hvis man så stadig sidder der, ja, så gør det av.
I øvrigt... er der andre end mig der kan undre sig over at 15.000 danskere dukker op til protest over denen sag, men ikke en eneste af dem går på gaden over at vi har steder (Vollsmose bla) hvor politiet ikke længere bestemmer, og skydes efter?
Så så jeg denne artikel hor en præst udtaler... :)
"Som rum er kirken ikke anderledes end et offentligt toilet, siger Kresten Drejergaard, biskop i Fyens Stift. "
http://jp.dk/indland/article1782547.ece
Og så er der de 275 præster og teologer der har skrevet under på at de tager afstand fra aktionen, og opfordrer danskerne til at gå i kirke på søndag... hehe - går den så går den :D
#20 filmz-jonasgr 16 år siden
Til at starte med kom betjentene afslappet klædt. Dvs. i skjorteærmer og "blød" kasket. Da der så blev gjort modstand følte de sig nødsaget til at bære hjelm og kampuniform.
Og så til de "berømte" slag. De første 7 er små tjat, man kan så diskutere om det 8. var i orden, for det har højst sandsynlig gjort ondt. Hun har dog fået chancen adskillige gange til at flytte sig og da hun ikke gjorde det måtte de jo tage andre midler i brug. Flere af demonstranterne efterkom faktisk også politiets ønsker. Desuden er det altså ikke nemt bare at fjerne hundredevis af demonstranter ved at slæbe dem væk, især ikke hvis de klamrer sig til hinanden. Det gjorde de i klippet og derfor er det reglementeret det politiet gør.
Først taler man til dem. Dernæst peberspray. Så bruger man fysisk magt. Sidstnævnte bliver også forsøgt, men det skal samtidig også gå forholdsvis hurtigt med at få dem fjernet og derfor fik de nogle slag da det er det hurtigste middel til at få dem flyttet. Det er altså temmelig besværligt at fjerne folk som klamrer sig til hinanden og politiet skal både beskytte beboerne i området og sig selv. Det er jo ikke til at vide hvornår den næste genstand kommer. Og ja der blev kastet med genstande af diverse arter.
'Cause I'm evil"