Gravatar

#1 cans 16 år siden

Hej folk.

Ville egentlig lige høre jeres mening om dette, var selv en anelse paf da jeg så det. Det er fra demonstrationen ved Brorsons kirken. Det skal lige siges, at jeg ikke selv har noget standpunkt mht. selve demonstrationen, må være ærlig og sige, at jeg faktisk ikke har fulgt med i det, så ved ikke helt hvad de demonstrerede for/imod. Men under alle omstændigheder vil jeg nok mene, at dette er forkasteligt:
http://politiken.tv/nyheder/indland/article767796....

Personligt plejer jeg at have en ret så stor tiltro til det danske politi, ved ikke helt hvad jeg skal synes efter dette.

P.S.: Jeg så det tilfældigvis, mens jeg havde lux aeterna kørende i baggrunden. En anelse syret.
Famous last words: "what duck?"
Gravatar

#2 McPeter 16 år siden

Det er ikke en demonstration, men en vej-blokade for at spærre for de busser der skulle transportere irakerne væk fra kirken...
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#3 chandler75 16 år siden

Min umiddelbare reaktion er, at det virker voldsomt, og at sådanne magtmetoder kun bør anvendes, når politibetjentene føler sig direkte truet eller lign., og ikke når der sidder en ung pige på jorden og ikke vil flytte sig. Hvis det var så vigtigt at få hende fjernet, kunne 2-3 betjente nok have slæbt hende væk i stedet for at overdynge hende med knippelslag.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#4 dolphinfriendly 16 år siden

#1 Jeg har set meget politivold i København, og det fra klippet er ikke unormalt. Og jeg er ikke involveret i det autonome miljø eller noget i den stil - mange betjente kan bare ikke styre sig.

Jeg filmede engang tre betjente fra mit daværende arbejde, som på højlys dag tæskede en mand i en sidegade til Strøget, efter han havde været en smule provokerende (så optaktet - han gik op i hovedet på en af betjentene og sagde et eller andet, hvor så han fik en stav over knæet og blev tæsket mens han lå ned). Der blev INTET gjort ved det - gav de andre betjente mit telefon nr og manden de havde banket blev anholdt, selvom måske ti vidner forklarede at han praktisk talt ingenting havde gjort. De dækker over deres egne - at der ikke er kommet et dansk svar på Internal Affairs, fatter jeg slet ikke.

Ovenstående er på ingen måde en enkeltstående episode, ligesom det politivold du ser på klippet. Se evt Jørn Bathers tre film om Christania (de kan ses gratis her: http://www.balther.dk/), så vil du se hvordan politiet også kan behandle folk.

Gravatar

#5 Åkepool 16 år siden

#4 - Du har lige sat lidt for meget på dit link, det virker ikke umiddelbart. Man skal lige fjerne et par tegn, så er den der ;)
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#6 cyberzed 16 år siden

Jeg er sgu ret splittet...jeg synes politiet var i sin ret til at "hente" de afviste asylansøgere. Der hvor min film knækker lidt i forhold til den givne 8-slags sag er at det er kun den ene strømer der lader dem smage kniplen. Selvfølgelig er de advaret om en ulovlig demonstration, men jeg kan ikke se hvorfor det er nødvendig at tæve 8 slag på en der begynder at flytte på sig efter 2-3 stykker...for grov magtanvendelse i mine øjne.

P.S. Havde i spurgt mig for 2-3 år siden havde jeg sagt de skulle haft flere prygl...tror sgu jeg er ved at blive voksen :)
Toldberegneren: http://cyberzed.dk/told.html - I'm blogging this: http://cyberzed.dk/
Gravatar

#7 McPeter 16 år siden

For at fortsætte diskusionen om politiet og altså ikke om selve sagen med irakerne i kirken:

Jeg synes problemet er at politiet som helhed får skylden fremfor at gøre det til en sag mod de betjente der gik over stregen - for dem har der tydeligvis været nogle af. Det klip der linkes til virker voldsomt, ja, men nogle af de andre klip jeg så på politiken.dk inden dette klip kom til at ligge øverst, virkede det bestemt som om at de fleste af betjentene "puffede" til folk med staven i løs hånd for at få dem op og stå. Bevares, der skal ikke særligt meget til før man kan mærke sådan en stav, men bare fordi man kan mærke at den rammer betyder altså ikke at man har været udsat for "knippelsuppe" - dem der udtaler det har tydeligvis ikke set hvad sådan en stav er i stand til hvis brugt rigtigt/forkert.

Politiet har udtalt at de ikke brugte tåregas fordi det var på en smal beboet vej og det ville genere beboerne ligeså meget. I stedet står de i en situation hvor de er i undertal, men får ordrer oppefra om at rydde vejen så busserne kan køre - hvor er jeg glad for det ikke var mig der stod i sådan en situation for det må godt nok ikke have været særligt sjovt for de involverede betjente...og igen ikke når de så vågner dagen efter og ser medierne som skælder dem alle sammen ud.

Argumentet med at "så kan 2-3 betjente da bare hive personerne væk" holder jo desværre ikke når der er flere "demonstranter" end der er betjente - hvor langt tror I så de ville nå? På de første klip jeg så sad demonstranterne og sparkede ud efter betjentene når de forsøgte at gribe fat i dem for at flytte dem. Efter nogle spark fik de et par slag/puf med staven over armen eller benet og så flyttede de sig af sig selv eller i hvert fald holdt op med at sparke så betjentene kunne komme til at skille dem ad.

Jeg er ikke naiv nok til at tro at der ikke har været betjente der er gået over stregen - "selvfølgeligt" (og sørgeligt nok) har det været det. Men jeg tror og mener dog stadig at langt de fleste betjente har udført deres opgave som de har fået besked på og klaret dette med et minimum af magtanvendelse i forhold til de muligheder de havde til rådighed for at løse den opgave de fik stillet.

Og så synes jeg i øvrigt man skal huske på at de "uskyldige" demonstranter altså var igang med at foretage en ulovlig vejblokade og at de flere gange havde fået besked på at flytte sig uden at reagere. Hvis politiet beder dig om at flytte dig og du ikke gør det, ja så har det altså konsekvenser. Så må de gå hen og demonstrere foran Christiansborg - det er politikerne der har ansvaret for hvad der er sket, ikke politiet.
Gravatar

#8 frahm-2 16 år siden

Der er ingen tvivl om at politiet tit overreagerer og det er ikke noget nyt fænomen. Mine mor er vokset op på Vesterbro og jeg har hørt masser af historier både fra hende og mine bedsteforældre om overdreven magtanvendelse. Det er som om at det danske politi synes at det er helt i orden at banke løs på visse grupper af mennesker, som eksempelvis autonome og Christianiter. Det der bare er ekstra rystende ved billederne fra Brorsonskirken er, at mange af dem der blev banket uden tvivl ikke var autonome, som regeringen ellers gerne vil påstå. De var almindelige mennesker, som blot ville vise deres utilfredshed med beslutningen.
Når det så er sagt, så er jeg heller ikke i tvivl om at der var ballademagere til stede ved demonstrationen og at det ikke var alle der var instillet på en stille Ghandisk vejblokade. Derfor kan jeg godt se hvordan det kan være svært for betjentene at skelne.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#9 Highland Park 16 år siden

Jeg er helt enig med chandler75. I øvrigt skal jeg da lige love for, at politiet fik brugt deres peberspray! Det er måske ikke at foretrække frem for knippelslag, men det er da hvert fald en effektiv måde at passivisere en større gruppe mennesker på - især hvis politiet er i undertal - og dermed gøre det nemmere at fjerne dem. Men at dømme ud fra klippene på Politiken ser det ud som om, at politiet sprayer folk i hovedet for et godt ord.
Det er dog umuligt at bedømme, når man ingen helhed har at forholde sig til. Vi ser jo ikke, hvad der er gået forud, og hvad der efterfølgende sker.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#10 McPeter 16 år siden

#9 - rigtig god pointe... altså mht. konteksten.

Skriv ny kommentar: