Empire of the Sun - 8/10 The Color Purple - 7/10 Indiana Jones and the Temple of Doom - 7/10 E.T.: The Extra-Terrestrial - 7/10 Raiders of the Lost Ark - 10/10 1941 - 7/10 (YES me like!!!) Close Encounters of the Third Kind - 7/10 Jaws - 8-9/10 The Sugarland Express - 8/10 Duel (1971) - 8/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Men ellers må jeg sige, at jeg finder den ældre Spielberg's karriere betydeligt mere interessant og mindre forudsigelig end den yngres, fordi han hyppigere har valgt historier omhandlende "tungere" og mere realistiske emner end han gjorde førhen.
Hvilket jeg er enig i. Jeg synes at han efter Schindlers List har lavet lige interessante film som før. Munich rangerer jeg blandt hans allerbedste, men han har da også lavet mindre gode film som f.eks. Indiana Jones.
Men før Schindler har han så sandelig også lavet noget der ikke var så godt. Hook var noget makværk. The Color Purple var noget makværk (simpelthen den forkerte instruktør til at lave en feministisk film set fra et sort perspektiv). Så lavede han dog til gengæld Jaws og Indy filmene samt Empire of the Sun.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at Spielberg kommer til at indtage flere pladser på listen (nu fik han jo lige E.T. med). Jeg lader i mit stille sind som om han ikke lavede Crystal Skull og giver George Lucas "æren". Mit gensyn med de gamle Indiana Jones-film fik det for alvor til at falde på plads, hvor dårlig den nye er i sammenligning. Munich var dog fortræffelig, og som allerede nævnt kunne jeg faktisk også rigtig godt lide War of the Worlds. Og jeg glæder mig som en sindssyg til 'Interstellar' om et par år (dog især fordi Jonathan Nolan skulle være involveret). Jeg ser gerne Spielberg vende tilbage til rummet.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Min karaktergivning til de Spielberg-film, jeg indtil videre har følt behov for at anskaffe mig:
Empire of the Sun - 10/10 Indiana Jones and the Temple of Doom - 8/10 Raiders of the Lost Ark - 8/10 The Temple of Doom - 8/10 The Last Crusade - 8/10 Schindler's List - 10/10 Saving Private Ryan - 10/10 Minority Report - 10/10 Munich - 7/10 Jurassic Park - 6/10 Catch Me If You Can - 7/10 The Color Purple - 6/10
Spielberg, som jeg mangler at gense, før jeg kan tage endelig stilling:
Really? Historien og universet var da utroligt spændende, men når det så er sagt, så kan den aldrig nogensinde komme op på 10/10. Den får max 8/10 hos mig.
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull - 3/6 Münich (ikke set) War of the Worlds - 4/6 The Terminal - 4/6 Catch Me If You Can - 5/6 Minority Report - 5/6 Artificial Intelligence 3/6 (måske 4 - skal lige gense den) Saving Private Ryan - 6/6 Amistad (ikke set) The Lost World: Jurassic Park 2/6 Schindler's List - 6/6 Jurassic Park 4/6 Hook - 4/6 (af nostalgiske årsager ;) Always 3/6 Indiana Jones and the Last Crusade 6/6 Empire of the Sun 5/6 The Color Purple 4/6 Indiana Jones and the Temple of Doom 5/6 E.T.: The Extra-Terrestrial 6/6 Raiders of the Lost Ark 6/6 1941 (ikke set) Close Encounters of the Third Kind 5/6 Jaws - 5/6 The Sugarland Express 4/6 Duel (1971) (kan ikke huske den godt nok)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Really? Historien og universet var da utroligt spændende, men når det så er sagt, så kan den aldrig nogensinde komme op på 10/10. Den får max 8/10 hos mig.
Jeg ville nok selv have bedømt den til 8/10 for nogle år siden. Men ved de to seneste gennemsyn er det gået op for mig, hvor meget jeg egentlig holder af den. Det er en film jeg nyder på alle planer. Jeg synes, den er utroligt gennemført i såvel sin fremtidsvision som i sin "beskidte" eller triste (men alligevel flotte) visuelle stil og sin fremstilling af volden, og så viser Tom Cruise i den grad sit potentiale som skuespiller, idet han med sin blotte tilstedeværelse er selveste drivkraften i filmen. Der er noget meget Hitchcock'sk over flugthistorien, og så har filmen også sine steder en herlig sort humor. Den har noget mørkt, skævt og kompromisløst over sig, som man ikke tidligere har mødt hos Spielberg.
Anakin/Vader har en anden personlighed end Han Solo. Sidstnævnte er en tør fyr med rappe replikker, så selvfølgelig leverer han ikke de store kærligheds-taler. Fra den gamle trilogi - episode 4-6 - kender vi ham som en selvhøjtidelig herre, der er velformuleret og "smager" på ordene, ja, bruger prangende vendinger. Så naturligvis er han også sådan i Episode 2 og 3.
Forskellige personlighedstyper kunne være en del af forklaringen. Jeg ser gerne Vader som selvhøjtidelig og velformuleret, men jeg mener ikke, det passer på Anakin. Hans vendinger er alt andet end prangende.
[quote= so ... beautiful." "It's only because I'm so in love." "No hehe no, it's because I'm so in love with you!" "So love has blinded you?" "Ehehehe, well that's not exactly what I meant ..." [/quote]
Næ, forklaringen synes nærmere at være, at George Lucas er klicheernes konge, når det kommer til dialog. Det gælder ikke bare de håbløst akavede kærlighedsscener, men også resten af filmene.
Eksempel: [url= Lucas skriver en vittighed ind i Obi-Wan og Qui-Gon Jinns samtale[/url] (Ep 1).
Og der er utallige andre ting, man kunne kritisere manuskriptet for i de tre nye. Kræften kan måles i form af midi-chlorians...huh? Det går dog helt galt i finalen i 3'eren. "Only a Sith deals in absolutes!" proklamerer Obi-Wan (meget absolut). Hvordan Obi-Wan vinder over Anakin til sidst: "I'm on higher ground!" - huh? Og Padme var ved helt godt helbred, men da hun fik tvillinger mistede hun lysten til at leve og døde på stedet-huh?
Jeg kan godt lide George Lucas' overall univers og historien om Palpatine, der langsomt leder Anakin ned ad mørkets sti. Men han burde have ladet nogen læse hans manuskript grundigt igennem bare for at rette på de åbenlyse ting. ;-)
The only way to beat a troll is to not play their game.
#181 filmz-Bruce 14 år siden
Empire of the Sun - 8/10
The Color Purple - 7/10
Indiana Jones and the Temple of Doom - 7/10
E.T.: The Extra-Terrestrial - 7/10
Raiders of the Lost Ark - 10/10
1941 - 7/10 (YES me like!!!)
Close Encounters of the Third Kind - 7/10
Jaws - 8-9/10
The Sugarland Express - 8/10
Duel (1971) - 8/10
#182 filmz-Bruce 14 år siden
Kommer den på BD, så skal jeg have den. Har læst en del om den, det sidste år og vil gerne give den en chance mere.
#183 filmz-jonasgr 14 år siden
Hvilket jeg er enig i. Jeg synes at han efter Schindlers List har lavet lige interessante film som før. Munich rangerer jeg blandt hans allerbedste, men han har da også lavet mindre gode film som f.eks. Indiana Jones.
Men før Schindler har han så sandelig også lavet noget der ikke var så godt. Hook var noget makværk. The Color Purple var noget makværk (simpelthen den forkerte instruktør til at lave en feministisk film set fra et sort perspektiv). Så lavede han dog til gengæld Jaws og Indy filmene samt Empire of the Sun.
'Cause I'm evil"
#184 Riqon 14 år siden
#185 BN 14 år siden
Jeg vidste, der var noget anderledes ved den mand!
#186 BN 14 år siden
Empire of the Sun - 10/10
Indiana Jones and the Temple of Doom - 8/10
Raiders of the Lost Ark - 8/10
The Temple of Doom - 8/10
The Last Crusade - 8/10
Schindler's List - 10/10
Saving Private Ryan - 10/10
Minority Report - 10/10
Munich - 7/10
Jurassic Park - 6/10
Catch Me If You Can - 7/10
The Color Purple - 6/10
Spielberg, som jeg mangler at gense, før jeg kan tage endelig stilling:
1941
Jaws
The Sugarland Express
Duel
#187 MMB 14 år siden
Wow, der er en, der godt kan lide Spielberg.
Minority Report - 10/10
#188 wimmie 14 år siden
Münich (ikke set)
War of the Worlds - 4/6
The Terminal - 4/6
Catch Me If You Can - 5/6
Minority Report - 5/6
Artificial Intelligence 3/6 (måske 4 - skal lige gense den)
Saving Private Ryan - 6/6
Amistad (ikke set)
The Lost World: Jurassic Park 2/6
Schindler's List - 6/6
Jurassic Park 4/6
Hook - 4/6 (af nostalgiske årsager ;)
Always 3/6
Indiana Jones and the Last Crusade 6/6
Empire of the Sun 5/6
The Color Purple 4/6
Indiana Jones and the Temple of Doom 5/6
E.T.: The Extra-Terrestrial 6/6
Raiders of the Lost Ark 6/6
1941 (ikke set)
Close Encounters of the Third Kind 5/6
Jaws - 5/6
The Sugarland Express 4/6
Duel (1971) (kan ikke huske den godt nok)
#189 BN 14 år siden
Jeg ville nok selv have bedømt den til 8/10 for nogle år siden. Men ved de to seneste gennemsyn er det gået op for mig, hvor meget jeg egentlig holder af den. Det er en film jeg nyder på alle planer. Jeg synes, den er utroligt gennemført i såvel sin fremtidsvision som i sin "beskidte" eller triste (men alligevel flotte) visuelle stil og sin fremstilling af volden, og så viser Tom Cruise i den grad sit potentiale som skuespiller, idet han med sin blotte tilstedeværelse er selveste drivkraften i filmen. Der er noget meget Hitchcock'sk over flugthistorien, og så har filmen også sine steder en herlig sort humor. Den har noget mørkt, skævt og kompromisløst over sig, som man ikke tidligere har mødt hos Spielberg.
#190 Riqon 14 år siden
Forskellige personlighedstyper kunne være en del af forklaringen. Jeg ser gerne Vader som selvhøjtidelig og velformuleret, men jeg mener ikke, det passer på Anakin. Hans vendinger er alt andet end prangende.
[quote= so ... beautiful."
"It's only because I'm so in love."
"No hehe no, it's because I'm so in love with you!"
"So love has blinded you?"
"Ehehehe, well that's not exactly what I meant ..." [/quote]
Næ, forklaringen synes nærmere at være, at George Lucas er klicheernes konge, når det kommer til dialog. Det gælder ikke bare de håbløst akavede kærlighedsscener, men også resten af filmene.
Eksempel: [url= Lucas skriver en vittighed ind i Obi-Wan og Qui-Gon Jinns samtale[/url] (Ep 1).
Og der er utallige andre ting, man kunne kritisere manuskriptet for i de tre nye. Kræften kan måles i form af midi-chlorians...huh? Det går dog helt galt i finalen i 3'eren. "Only a Sith deals in absolutes!" proklamerer Obi-Wan (meget absolut). Hvordan Obi-Wan vinder over Anakin til sidst: "I'm on higher ground!" - huh? Og Padme var ved helt godt helbred, men da hun fik tvillinger mistede hun lysten til at leve og døde på stedet-huh?
Jeg kan godt lide George Lucas' overall univers og historien om Palpatine, der langsomt leder Anakin ned ad mørkets sti. Men han burde have ladet nogen læse hans manuskript grundigt igennem bare for at rette på de åbenlyse ting. ;-)