Gravatar

#191 BN 14 år siden

riqon (190) skrev:
Forskellige personlighedstyper kunne være en del af forklaringen. Jeg ser gerne Vader som selvhøjtidelig og velformuleret, men jeg mener ikke, det passer på Anakin. Hans vendinger er alt andet end prangende.

I mine ører er Anakins vendinger nu ret prangende eller svulstige:

"From the moment I met you, all those years ago, a day hasn't gone by when I haven't thought of you. And now that I'm close to you again, I'm in agony. The closer I get to you, the worse it gets. The thought of not being with you makes my stomach turn over - my mouth goes dry. I feel dizzy. I can't breathe. I'm haunted by the kiss you should never have given me. My heart is beating, hoping that kiss will not become a scar. You are in my very soul, tormenting me. What can I do? I will do anything you ask...

Og Anakin i Episode 2 og 3 er selvhøjtidelig og velformuleret på den selvsmagende måde, akkurat ligesom Vader er det i Episode 4-6. Det er ihvertfald sådan JEG oplever det.

I det virkelige liv er nogle mennesker ved at vælte over sig selv for at få sagt en masse romantiske ord og udtrykt en masse følelser til den de elsker - og det, de siger, kan lyde latterligt, akavet eller kikset for alle andre end de forelskede personer selv, især når det er sagt af unge/teenagere! Andre derimod er mere kortfattede eller sætter kun meget sjældent ord på deres følelser. Anakin har et stort behov for at tale om sine følelser, forhåbninger og ønsker, samt sine sorger, bekymringer og skuffelser. Han gør det så meget, at han fremstår som stolt og selvcentreret, igen nogle karaktertræk der passer med Vaders personlighed i Episode 4-6.

[url= Lucas skriver en vittighed ind i Obi-Wan og Qui-Gon Jinns samtale[/url] (Ep 1).

Sådanne små, friske/kække replikker er den gamle trilogi også fyldt med, og hånden på hjertet: Det er jo langt fra dem alle der er lige sjove; flere af dem er lidt overfriske grænsende til det kiksede. .... M.h.t. ovennævnte replik opfatter jeg den sådan, at den er med til at vise, at der er en venskabelig tone mellem Obi-Wan og Qui-Gon trods lærer-elev-forholdet. Jeg har aldrig opfattet det sådan, at Lucas forsøger at få os til at grine højt.

Og der er utallige andre ting, man kunne kritisere manuskriptet for i de tre nye. Kræften kan måles i form af midi-chlorians...huh?

Ja, i den gamle trilogi (og derfor også den ny) måles afstand og hastighed i parsek. Og hvad så?

Det går dog helt galt i finalen i 3'eren. "Only a Sith deals in absolutes!" proklamerer Obi-Wan (meget absolut).

En fin omskrivning af, at Anakin ser alting i sort og hvidt, uden at have øje for nuancerne.

Hvordan Obi-Wan vinder over Anakin til sidst: "I'm on higher ground!" - huh?

Ja, sådan siger Obi-Wan, fordi han står klar med sit lyssværd og med fødderne på fast grund. Det er imidlertid ikke ensbetydende med, at det er DERFOR han vinder over Anakin. Grunden er nok snarere, at han bevarer roen og overblikket, hvorimod Anakin har 2 ting imod sig: (1) Igen-igen lader han sig styre af følelser, idet han er helt oppe at køre: rasende og aggressiv. Hvor højt oppe hans adrenalin-niveau er, fremgår af den omstændighed, at selv da han er ved at brænde op, er hadet den stærkeste følelse i ham. Og (2) Anakin er fuldstændig forblindet af de høje tanker, han har om sig selv - tanker, vi ser ham give udtryk for i Episode 2, og som Palpatine/Lord Sidious bruger til at få ham helt over på den mørke side, idet denne får indgydet ham regulært storhedsvanvid.

Og Padme var ved helt godt helbred, men da hun fik tvillinger mistede hun lysten til at leve og døde på stedet-huh?

Dette er ikke et faktum, men en formodning. Læger kan overse vigtige faktorer, et medfødt svagt hjerte, en tilbøjelighed til at blive fysisk syg når man ikke har det mentalt godt o.s.v. F.eks. kan stress påvirke hjertet og dermed overlevelsen, ikke mindst hvis kroppen samtidig er under stærk belastning. Man kan vist heller ikke ligefrem kalde det sundhedsgavnligt, at en gravid kvinde kort før fødslen udsættes for kvælningsforsøg og bagefter et fald som følge af bevidstløshed.

Robot-lægerne i Episode 3 ved rent faktisk ikke præcist hvorfor Padmé dør.

OBI-WAN: She's dying?

MEDICAL DROID: We don't know why.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#192 filmz-Bruce 14 år siden

Damn, tak for grinet!!! For satan den dialog er hysterisk :D
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#193 BN 14 år siden

bruce (192) skrev:
Damn, tak for grinet!!! For satan den dialog er hysterisk :D

men du burde stadig få dig et bedre grin med Dave Allen's sidste shows, bruce. :-)
Gravatar

#194 filmz-Bruce 14 år siden

#193 Du har ret! Jeg går med bøjet hoved!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#195 Riqon 14 år siden

#191 -

Hehe, jeg beundrer sådan set dit forsøg, selv om jeg nok synes, du i højere grad udpensler flere af svaghederne end forklarer deres berettigelse. Jeg ser det som en svaghed, at Anakin og Padme udtrykker deres kærlighed for hinanden som klodsede teenagers (uanset om det så også finder sted i den virkelige verden -- det er ikke, hvad jeg vil se i et eventyr som Star Wars), og jeg ser det også som en stor svaghed, at absolut ingen -- end ikke de superavancerede lægerobotter -- har en forklaring på Padmes død. (Eller det vil sige, vi ved jo godt hvorfor hun George Lucas slog hende ihjel: Det var så at III'eren kunne hænge sammen med IV'eren, hvor Luke og Leia er vokset op hver for sig. Men det tæller jo dårligt som en forklaring i sig selv ...) Men som sagt, stadig en herlig film, og der er mange grunde til, at jeg satte den nr. 83 på min liste.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#196 BN 14 år siden

riqon (195) skrev:
Hehe, jeg beundrer sådan set dit forsøg

Det er nu ikke et "forsøg". Jeg fortæller dig bare, hvordan JEG ser og oplever tingene. Til sammenligning kan jeg nok heller ikke overbevise dig om, at jeg har verdens bedste kone, men mine følelser og oplevelser i forbindelse med hende, gør at jeg ser sådan på det.

Jeg synes, tingene i Episode 1, 2 og 3 er fuldstændig logiske og fungerer 100 procent optimalt. Men sådan er det med både musik og film; det der er virkelig fremragende for den ene, kan være dårligt, ja, direkte elendigt for den anden. For MIG er det ren overfortolkning at Obi-Wan's replik 'I'm om higher ground" skulle være forklaringen på hans sejr over Anakin, ligesom JEG ikke kan se nogen fornuftig grund til kravet om en nøjagtig, ufejlbarlig diagnose af der tager livet af Padmé - der er jo som sagt nok af ting at pege på, som tilsammen kan være årsagen. Der er heller aldrig givet nogen præcis, lægelig forklaring på hvorfor Darth Vader må gå med den der hjelm, men det er der er ingen der nogensinde har jamret sig over. ;-)

Hvis du læser min anmeldelse af Episode 1, 2 og 3 på min filmside, vil du se, at Star Wars først blev virkelig interessant i mine øjne med Episode 2. Det var Episode 1-3, der var med til at løfte den gamle trilogi (og ikke omvendt), så den med tiden fik den høje placering, den har på min liste. Indtil Episode 2 kom, manglede der simpelthen noget i Star Wars-serien.
Gravatar

#197 evermind 14 år siden

bn (196) skrev:
Indtil Episode 2 kom, manglede der simpelthen noget i Star Wars-serien.

En bund? :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#198 BN 14 år siden

evermind (197) skrev:
En bund? :)

haha ..... Et godt bud!
Gravatar

#199 evermind 14 år siden

Hehe, det er bare lidt gas. I modsætning til dig er jeg bare ikke særlig vild med Episode II; min største skuffelse i sagaen er enten dén eller den møgunge- og Jar Jar-befængte Episode I (som dog har Darth Maul og hans ret kick-ass kamp mod Qui-Gon Jin og Obi-Wan). Darth Vader er min yndlingsfigur i Star Wars, så det var hårdt at se hans oprindelse blive udsat for først Jake Lloyd og derpå Hayden Christensen, som dog strammede lidt op i den noget bedre Episode III.

Mht. din sammenligning mellem at måle The Force i midichlorians og at måle afstand/hastighed i parsek: The Force bliver i de gamle film præsenteret som et energifelt, der gennemstrømmer alt levende. Der er noget mystisk, uforklarligt, nærmest religiøst over det, hvilket jeg netop synes medvirker til at give SW-universet det dér særlige, fantasy-anstrøg af magi - selv om settingen er "i en fjern, fjern galakse". Dette fænomen blev i de nye film gjort håndgribeligt og dermed forfladiget på den værst tænkelige måde med forklaringen om små, målbare bakterier i blodet. Aspektet blev afmystificeret (lidt ligesom den overjordiske kraft i den nye Indiana Jones-film ...) og videnskabeliggjort. Det er sådan noget, man for min skyld kan gøre med afstand og hastighed, som jo i realiteten blot vedrører deres rumrejser.

The Force burde dog være hævet over den slags, burde være noget større. Som Yoda så smukt udtrykker det i Episode V:

Size matters not. Look at me. Judge me by my size, do you? Hmm? Hmm. And well you should not. For my ally is the Force, and a powerful ally it is. Life creates it, makes it grow. Its energy surrounds us and binds us. Luminous beings are we, not this crude matter. You must feel the Force around you; here, between you, me, the tree, the rock, everywhere, yes. Even between the land and the ship.

Med midichlorians synes jeg dog dog, denne ellers fascinerende, mystiske kraft bliver gjort biologisk og dermed kødelig. Bliver såkaldt "crude matter" ...

Men det er bare min holdning, og jeg ved godt, at vi nok hverken er eller bliver enige. :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#200 BN 14 år siden

#199:

Tjah .... ;-)

Det følgende er sikkert ikke nogen trøst for dig, men jeg nævner det alligevel:

At en Jedi, som er i stand til at bruge 'The Force', udviser tegn på det i blodet, ser jeg lidt som en dråbe i havet. Tænk på alle de ting, Yoda nævnte: Ingen af dem er blevet "videnskabeliggjort". 'The Force' er hele tiden kommet fysisk til udtryk gennem konkrete, fysiske handlinger, så at denne særlige kraft afsætter fysiske/målbare spor i blodet, er vel egentlig bare en logisk følge af det andet. Men en forklaring på hvordan en usynlig kraft kan gøre personerne i stand til at foretage sig overmenneskelige ting, får vi aldrig på noget tidspunkt i hele Star Wars-serien (alle 6 film medregnet).

Og selvom Anakin har et ekstremt højt antal midichlorians i blodet, så strander det jo alligevel i en videnskabelig blindgyde:

OBI-WAN : What does it mean?
QUI-GON : I'm not sure.

Skriv ny kommentar: