Overrasket over at se Sphere :) Dawn of the Dead var en stor overraskelse. Morsom og god adrenalin bombe! Thing, Thirteen Days og Pans ... yes. Og så er der jo ooooooh mama, den bedste gyser af dem alle!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Sphere er for mig en middelmådig film, hvor især filmens anden halvdel trækker ned. Den har ellers en glimrende opbygning fyldt med stemning, men så tager filmen en lettere vej derefter, og bliver til en regulær thriller med et indbygget dårlgit twist. Øv. Air Force One kan jeg sgu heller ikke se det store i... hvis nu Harrison Ford havde gigantiske muskler og snakkede med østrisk accent imens hans kaster granater rundt i flyet, havde den været mere mig. Dawn Of The Dead er for mig en meget overvurderet film, mest af alt fordi originalen er tusinde gange bedre. Den er da jævnt underholdende, men formår aldrig at nå videre end til underholdningen, og dybden samt samfundskritikken der så ofte kendetegner zombiefilm glider meget i baggrunden, og berøres kun meget overfladisk. Jeg forventer den originale er højere på listen, ellers får du en skriftelig flad. Thirteen Days har jeg ikke set, og resten vil jeg ikke protostere over. Pan's Labyrinth er en af de bedste film i nyere tid. Jerry Maguire er måske ikke lige mig, men den har sateme mange fede scener, godt skuespil og en unik charme. The Thing har en af de bedste isolationsforemmelser nogensinde på film. Det samme kan siges om Alien, som så samtidig er så fyldt med en ubehagelig stemning (og klart den bedste i serien). 28 Weeks Later var en overraskelse, da den endte med at være ligeså god som etteren. Og Monsters Inc. er langtfra min favorit Pixar, men stadig glimrende håndværk og en ganske sød lille film.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Air Force One kan jeg sgu heller ikke se det store i... hvis nu Harrison Ford havde gigantiske muskler og snakkede med østrisk accent imens hans kaster granater rundt i flyet, havde den været mere mig.
Se, det er lidt interessant, for hvad du her påpeger som en svaghed ser jeg som en egentlig styrke. De tror, de bare lige kan træde på præsidenten, men så viser præsidenten sig at have skjulte militærtalenter. Som da det viser sig, at han stadig er ombord, og det bliver sagt til vicepræsidenten, "Actually, he might be our greatest hope on board." (husker ikke hvordan de siger det) Det var herligt, syntes jeg :)
Lord Beef Jerky (82) skrev:
Dawn Of The Dead er for mig en meget overvurderet film, mest af alt fordi originalen er tusinde gange bedre. Den er da jævnt underholdende, men formår aldrig at nå videre end til underholdningen, og dybden samt samfundskritikken der så ofte kendetegner zombiefilm glider meget i baggrunden, og berøres kun meget overfladisk. Jeg forventer den originale er højere på listen, ellers får du en skriftelig flad.
Okay, hvis jeg var på jagt efter samfundskritik, så ville jeg nok ikke gå til zombiefilm. Jeg har som sagt ikke set den gamle, så forvent ikke at se den på listen. Jeg tror, jeg én gang fik mulighed for at se én af de første Romero-film, men slukkede efter meget kort tid, da jeg syntes, zombieerne var for tåbelige i de gamle film ('Shawn of the Dead' gør jo ganske godt grin med dem). Nej, zombiefilm sagde mig ikke noget, før uhyrene blev opdateret: gjort hurtige, gjort stærke, mindre grønne, blodsprængte øjne, etc..
The only way to beat a troll is to not play their game.
#83 Zombiefilm handler ellers hovedsageligt om at skildre forbrugssamfundet (well, og underholde naturligvis), og langt de fleste er samfundskritiske (hvis ikke alle). Det er en sær opfattelse der generelt er, at zombiefilm blot er hjernedød underholdning, når de egentlig prøver på at være så meget mere.
#84 Haha, sjovt du lige nævner Event Horizon, for jeg har præcis de samme problemer med de to film... af helt subjektive årsager vil jeg dog til enhver tid foretrække Event Horizon, da jeg finder emnet mere interessant... men hold kæft hvor ville den have været fantastisk, hvis den lige havde taget skridtet videre.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#83 Zombiefilm handler ellers hovedsageligt om at skildre forbrugssamfundet (well, og underholde naturligvis), og langt de fleste er samfundskritiske (hvis ikke alle). Det er en sær opfattelse der generelt er, at zombiefilm blot er hjernedød underholdning, når de egentlig prøver på at være så meget mere.
Samfundskritik er ikke, hvad der hovedsageligt har tiltrukket mig ved genren -- her findes der efter min mening mere vellykkede alternativer. Jeg anser det dog heller ikke for "hjernedød underholdning", selv om jeg godt kan forstå, folk har fået den opfattelse (og derfor vil jeg nok ikke kalde den "sær", som du gør).
Det er først og fremmest et ganske kreativt gyserkoncept, som på mange måder stadig fascinerer mig ... den utydelige grænse mellem at være offer og at være fjende; den intense paranoia, der uundgåeligt følger med; den skræmmende ide om at være "død og alligevel ikke"; menings- og håbløsheden i en verden hvor mennesker er blevet til rovdyr. Zombiefilm kan altså skildre mange ikke-hjernedøde ideer uden at være decideret samfundskritiske.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Jeg tror, jeg én gang fik mulighed for at se én af de første Romero-film, men slukkede efter meget kort tid, da jeg syntes, zombieerne var for tåbelige i de gamle film ('Shawn of the Dead' gør jo ganske godt grin med dem). Nej, zombiefilm sagde mig ikke noget, før uhyrene blev opdateret: gjort hurtige, gjort stærke, mindre grønne, blodsprængte øjne, etc..
Nu hvor du slukkede så hurtigt for Romeros film, så bliver jeg altså nødt til at spørge: hvad har du set af zombiefilm, fra før de blev gjort hurtigere etc.?
Det lyder lidt som om, du ikke har givet dem en reel chance.
#86 Jamen jeg vil da give dig ret i, at zombiefilm kan være og er mange ting. Det er jo en bred genrebetegnelse som spænder over alt fra gyser til action til humor osv., men dem der blot forsøger sig ud i at være gysere uden noget egentligt indhold har sjældent kunne holde min interesse. Der er nemlig så mange idéer der kan gennemføres med zombier som tema, og så mange interessante ting der kan tages op og diskuteres. Men ligefrem idéen om at mennesker er blevet til rovdyr, og at holde det intense intenst fordi zombier nu kan løbe stærkere, finder jeg ikke særlig interessant. Mennesket er vel rovdyr i forvejen, og det har vi ikke brug for zombier til at understrege. Dawn Of The Dead 04 er i mine øjne en jævnt underholdende film, men den har bare ikek særlig meget at byde på andet end underholdning... og hvis det kommer ned til simpel underholdningsværdi, så er der stadig en god portion indenfor genren jeg foretrækker.
#89: En ærlig mand... det tager jeg hatten af for. :)
Jeg er nu meget enig med Lord Beef Jerky. "Dawn of the Dead"-genindspilningen er god underholdning, og derfor har jeg da også set den en del gange, men den kan på ingen måde måle sig med f.eks. "Night of the Living Dead". Førnævnte rummer ikke andet, end hvad man ser, og det er netop både dens styrke og svaghed. Filmen bliver ikke bedre ved gensyn, dertil er den alt for umiddelbar og ligetil.
#81 filmz-Bruce 14 år siden
#82 Lord Beef Jerky 14 år siden
#83 Riqon 14 år siden
Se, det er lidt interessant, for hvad du her påpeger som en svaghed ser jeg som en egentlig styrke. De tror, de bare lige kan træde på præsidenten, men så viser præsidenten sig at have skjulte militærtalenter. Som da det viser sig, at han stadig er ombord, og det bliver sagt til vicepræsidenten, "Actually, he might be our greatest hope on board." (husker ikke hvordan de siger det) Det var herligt, syntes jeg :)
Okay, hvis jeg var på jagt efter samfundskritik, så ville jeg nok ikke gå til zombiefilm. Jeg har som sagt ikke set den gamle, så forvent ikke at se den på listen. Jeg tror, jeg én gang fik mulighed for at se én af de første Romero-film, men slukkede efter meget kort tid, da jeg syntes, zombieerne var for tåbelige i de gamle film ('Shawn of the Dead' gør jo ganske godt grin med dem). Nej, zombiefilm sagde mig ikke noget, før uhyrene blev opdateret: gjort hurtige, gjort stærke, mindre grønne, blodsprængte øjne, etc..
#84 Riqon 14 år siden
Kunne forstå det, hvis det var Even Horizon, du her snakkede om ;)
#85 Lord Beef Jerky 14 år siden
#84 Haha, sjovt du lige nævner Event Horizon, for jeg har præcis de samme problemer med de to film... af helt subjektive årsager vil jeg dog til enhver tid foretrække Event Horizon, da jeg finder emnet mere interessant... men hold kæft hvor ville den have været fantastisk, hvis den lige havde taget skridtet videre.
#86 Riqon 14 år siden
Samfundskritik er ikke, hvad der hovedsageligt har tiltrukket mig ved genren -- her findes der efter min mening mere vellykkede alternativer. Jeg anser det dog heller ikke for "hjernedød underholdning", selv om jeg godt kan forstå, folk har fået den opfattelse (og derfor vil jeg nok ikke kalde den "sær", som du gør).
Det er først og fremmest et ganske kreativt gyserkoncept, som på mange måder stadig fascinerer mig ... den utydelige grænse mellem at være offer og at være fjende; den intense paranoia, der uundgåeligt følger med; den skræmmende ide om at være "død og alligevel ikke"; menings- og håbløsheden i en verden hvor mennesker er blevet til rovdyr. Zombiefilm kan altså skildre mange ikke-hjernedøde ideer uden at være decideret samfundskritiske.
#87 Highland Park 14 år siden
Nu hvor du slukkede så hurtigt for Romeros film, så bliver jeg altså nødt til at spørge:
hvad har du set af zombiefilm, fra før de blev gjort hurtigere etc.?
Det lyder lidt som om, du ikke har givet dem en reel chance.
#88 Lord Beef Jerky 14 år siden
#89 Riqon 14 år siden
Det vil jeg heller ikke udelukke :)
#90 Highland Park 14 år siden
Jeg er nu meget enig med Lord Beef Jerky. "Dawn of the Dead"-genindspilningen er god underholdning, og derfor har jeg da også set den en del gange, men den kan på ingen måde måle sig med f.eks. "Night of the Living Dead". Førnævnte rummer ikke andet, end hvad man ser, og det er netop både dens styrke og svaghed. Filmen bliver ikke bedre ved gensyn, dertil er den alt for umiddelbar og ligetil.