Gravatar

#1 Slettet Bruger [3799111805] 11 år siden

Hep derude!

Efter at have lyttet til en del podcasts og blevet mindet om, at jeg jo godt kan lide sci-fi, uanset om det er nyt eller gammelt, har jeg besluttet mig for at dykke lidt ned i genren.

Der er naturligvis masser af lister derude over undervurderede sci-fi-shows og jeg kender selv et par stykker af dem. Dog er det primært amerikanske serier og film, så jeg ville høre om nogle af jer Filmz'ere har nogle forslag.

Alle forslag er velkomne og jeg har et ret solidt fundament i sci-fi, fx. ejer jeg alle Star Trek-serier, Farscape, Stargate-serierne (bortset fra Universe), Andromeda, både den nye og den gamle udgave af Battlestar Galactica, V, The Prisoner og lidt andet, når vi taler serier.

Jeg har naturligvis også et ok udvalg af film og har set en del, men ja, skyd nogle forslag afsted, gerne nogle, der ikke er superkendte. :)
Gravatar

#2 Neranders 11 år siden

Hvis du ikke har noget imod anime, er Akira og Ghost in the Shell ikke til at komme uden om. Cowboy Bebop (serie såvel som filmen) er god underholdning med dejlige karakterer og action-stemning. Ergo Proxy er meget neddæmpet på tempoet, men har en dejlig atmosfære af sci-fi højteknologi krydret med post-apokalyptiske miljøer. Hvis du har mod på noget mere underspillet sci-fi, er der de to film The Girl Who Leapt Through Time og Summer Wars, der er dejligt underholdning på den mere charmerende måde.
"My first girlfriend turned into the moon."
"That's rough, buddy."
Gravatar

#3 davenport 11 år siden

Denne skræmte mig i videobutikken, da jeg var lille. Det er meget længe siden jeg har set den, men mener den er udmærket på den der crappy måde ;)

http://www.imdb.com/title/tt0086610/?ref_=fn_al_tt...
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#4 Slettet Bruger [3799111805] 11 år siden

Anime er lidt hit and miss, for mit vedkommende - noget virker for mig, noget gør ikke. :)

Akira-filmen kan jeg rigtig godt lide, det samme med den første GitS-film, efterfølgeren og serierne, var ikke lige noget for mig. Cowboy Bebop-filmen har jeg set, serien har jeg ikke. :)

Men jeg vil kigge lidt på de andre.

Hah, Xtro, det ser bestemt ud som noget, jeg ville have nappet i videobiksen, da jeg var knægt.
Gravatar

#5 lyspunkt 11 år siden

Jeg kan anbefale "The outer limits" som er lidt Twiligt Zone men mere sci fi agtigt.
De originale serie fra 60´erne er lidt støvet efterhånden men den nye serie fra 95 er bedre en Twiligt Zone fra 80-90.
Selvfølgelig er afsnittene af meget svingende kvalitet
"Ud fra størrelsen på halen har vi beregnet, at dyret har været kæmpemæssigt" Prof. Martens - Reptilicus
Gravatar

#6 Kisbye 11 år siden

Jeg er selv ret vild med Sci-fi og har set en del. Du skriver ikke hvad du har set af film, Så jeg nævner alle jeg har set og syntes er seværdige:

Aliens (1986)
Twelve Monkeys (1995)
Dark Skies (1996 TV Series)
La planète sauvage (1973)
La jetée (1962 Short Film)
The Andromeda Strain (1971)
V for Vendetta (2005)
The Matrix (1999)
District 9 (2009)
Children of Men (2006)
2001: A Space Odyssey (1968)
Metropolis (1927)
Johnny Mnemonic (1995) Guilty pleasure ;)
Solyaris (1972)
Slaughterhouse-Five (1972)
Moon (2009)
WALL·E (2008)
Blade Runner (1982)
The Island (2005)
Starship Troopers (1997)
WarGames (1983)
Close Encounters of the Third Kind (1977)
THX 1138 (1971)
Le dernier combat (1983)
Kin-dza-dza! (1986)
Welt am Draht (1973 TV Movie)
Screamers (1995)
Dark Star (1974)
Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution (1965)
Invasion of the Body Snatchers (1978)
Invasion of the Body Snatchers (1956)
Toki o kakeru shôjo (2006)
Outland (1981)
Pisma myortvogo cheloveka (1986)
Inception (2010)
Another Earth (2011)
Serenity (2005)
Resident Evil (2002)
Signs (2002)
Dune (1984)
Waterworld (1995)
A Scanner Darkly (2006)
Flash Gordon (1980)
The Iron Giant (1999)
They Live (1988)
Attack the Block (2011)
The Cell (2000)
Blindness (2008)
The Time Machine (1960)
The Time Machine (2002)
Kaze no tani no Naushika (1984)
K-PAX (2001)
2010 (1984)
Kôkaku kidôtai (1995)

Alle film er nogle jeg giver mellem 7 og 10 på IMDb.

Den har jeg ikke set. Nu er den da sat på Watchlist ;)

"The outer limits" kan jeg også godt anbefale. Der er rigtigt nok stor forskel på kvaliteten af afsnittene, men de bedste afsnit er rigtig gode.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#7 Slettet Bruger [3799111805] 11 år siden

Nogle af de serier, jeg har fundet ud frem til, der sikkert skal have et kig er:

The Tomorrow People - der er både en serie fra 70'erne og åbenbart et remake på trapperne.
Sanctuary - serie med Amanda Tapping fra Stargate SG-1, den levede i fire sæsoner.
Odyssey 5 - serie med Peter Weller
Space Above and Beyond - den levede kun én sæson, men remaket af BSG siges at skylde den en del

Og så er der en god portion andre ting, jeg fandt frem til i går. Jeg vidste fx. ikke, at der var lavet en tv-serie over "War of the Worlds" og "Logan's Run", så dem skal jeg også have checket ud ved lejlighed. :)

Så er jeg begyndt på "Survivors", en britisk serie, der kun levede i to sæsoner. Størstedelen af menneskeheden dør, ingen ved hvorfor og man følger en gruppe af overlevende efter katastrofen.

Og til slut, er jeg startet på den genoplivet "Doctor Who", da jeg ikke har set det, siden det blev vist på DR engang i 80'erne.

#5 -
Den har jeg hørt lidt om, men har ikke fået set ret meget af den, jeg anede faktisk ikke, at der var lavet en ny serie.

#6 -
Der er nogle titler imellem, jeg ikke kender, så dem vil jeg da lige kigge på. :)
Gravatar

#8 Ispep 11 år siden

Jeg tror sci-fi er blevet min favoritgenre. Nu nævner Kisbye en god række titler. Men der er sgu tonsvis film derude. Den seneste jeg så var fra 2007 The Man From Earth, som virkelig var god, men det er ligeså meget et drama som sci fi.

Mht. serier, så er Firefly og The Prisoner virkelig fede.
Gravatar

#10 Ispep 11 år siden

Jeg er også vild med anime, og du glemte at nævne Paprika. Fuldstændig forrygende!

Skriv ny kommentar: