Gravatar

#91 Skeloboy 14 år siden

11. december

Container
Lukas Moodysson, Sverige 2006. Votes på IMDB - 440

En kvinde i en mands krop. Det er, hvad filmen handler om. Men på den anden side, så er der intet plot og ikke rigtig nogen sammenhængende billedside. ”Filmen” bliver fortalt gennem en stream-of-consciousness dialog, der kun delvis har et plot, og gennem sort-hvide billeder, der ikke nødvendigvis relaterer sig til dialogen.

Men er det så godt? Der må jeg svare ja. Tempoet er nærmest hypnotiserende, og der er en overordnet depressiv tone i hele filmen. Det er til tider dybt forstyrrende: ”what’s the point in anything? We are all gonna die…so why should I take my medicine?”, “I’m a disgusting fat truck full of shit”, og sådan fortsætter den med en historie om Tjernobyl, voldtægt, sygdom, fattigdom osv., men selvfølgelig kommer der lige lidt random tanker ind i mellem. Under overfladen er der masser at komme efter, og i bund og grund handler den vel om det at være teenagere i det 21. århundrede med angst, frygt for at være fed, usikkerhed osv. Omkring 70 minutter er ca. 20 minutter for meget til stilen, og det trækker den lige en karakter længere ned. Men det uden tvivl den mest eksperimenterende film i spillefilmslængde, jeg har set.s

Filmen har jeg købt, fordi det er en Lukas Moodysson-film. Og det er absolut hans mindst tilgængelige, og langt de fleste vil finde den meget kedelige, usammenhængende og dårlig.

11. decembers film er med, fordi den bryder fuldstændig med forestillingen om, hvad filmen er. Med Et Hul I Mit Hjerte eksperimenterede han lidt, og skubbede grænserne, men i Container transcenderer han den fuldstændig.

7/10
IMDB
Amazon.co.uk
Variety.com
Wikipedia
[url= fra Youtube[/url]

Gravatar

#92 Lord Beef Jerky 14 år siden

Heh, den kender jeg også... en kammerat finder den forfærdelig, og jeg har ikke set den endnu af lige præcis den årsag (vi plejer at dele smag). Men jeg får den sgu nok set på et eller andet tidspunkt.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#93 Skeloboy 14 år siden

#92 - jamen, den er sgu ganske god, dog lidt for lang. Omend ikke andet, så er det en filmoplevelse udover det sædvanlige. Den kræver dog, at man kan være med på hele tankestrømmen
Gravatar

#94 Skeloboy 14 år siden

12. december

Black Girl (La Noire de…)
Ousmane Sembene, Senegal 1966. Votes på IMDB - 420

Så tager vi et smut til et mere ukendt filmland. Ousmane Sembene er en af de største afrikanske instruktører og fra Senegal. Black Girl er en film om racisme og kolonimagt. Den afrikanske Diouana komme til Frankrig i håb om et nyt liv. Men det viser sig hurtigt, at det ikke viser sig at være den drøm, hun havde håbet på. Hun starter med at passe børn, som præcis er det, hun gerne vil lave, men hun bliver mere og mere slavegjort..

Soundtracket er ikke det allerbedste, og det er faktisk irriterende. Men det er spændende at se, hvordan en afrikansk instruktør ser på tilværelsen. Det er sigende, at den franske familie, de hvide folk, har masser af souvenirs fra Afrika. Det er udtryk for en romantisering af kontinentet, men hun bliver behandlet med ligegyldighed. Ikke decideret racisme, men der er en grundlæggende følelse af, at de ejer hende ligesom Frankrig ejede Senegal. Fordommene får også lov til at florere med sætninger som: ”deres uafhængighed har gjort dem mindre naturalistiske”, ”afrikanere spiser ris” osv. Den er lidt under 1 time, og det er meget godt. Der er ikke supermeget kød på historien, og den virker lidt overfladisk, men det er dog en god film, en tragisk historie og den får min anbefaling.

Jeg satte mig for at ville se nogle afrikanske film, og dette var en af de mest definerende(og tilgængelige) sub-Sahara film.

12. decembers film er med, fordi det er spændende at se en ældre film fra et område, man normalt ikke hører om.

7/10
IMDB
Amazon.co.uk
Roger Ebert
Wikipedia
[url= Youtube. Spoiler Alert[/url]

3. Søndag i advent byder på et klip fra Seinfeld. [url=
]Først det viste klip, som det er i afsnittet [/url] og så et [url= der ikke blev brugt[/url].
Gravatar

#95 Antlion 14 år siden

#94:

Udmærket debut fra Sembène, men den når ikke engang "Ceddo" til sokkeholderne. Har du set den?
Gravatar

#96 Skeloboy 14 år siden

#95 - det er den eneste Sembene, jeg har set
Gravatar

#97 Skeloboy 14 år siden

13. december

The Hour-Glass Sanatorium (Sanatorium pod klepsydra)
Wojciech Has, Polen 1973. Votes på IMDB - 410

Med et uhyggelig industrial soundtrack og en togtur med stille, deprimerede mennesker starter denne vanvidsrejse til et sindssyge hospital. Da Josef ankommer ser det ubeboet ud og i forfald. Han møder en sygeplejerske, der fortæller ham, at folk altid sover, og at det aldrig er nat. Næste person han møder, er en læge, der fortæller, at alle er døde, men de døde ved det ikke selv, så der er ingen grund til bekymring. Det er ikke helt til at sige, hvad stedet er, men tiden står stille, går i ring, springer frem og tilbage.

Det er meget foruroligende, fascinerende og interessant. Det giver ikke rigtig nogen mening, når en flok præster synger og danser i de slidte lokaler, der langsomt bliver fyldt med fest og ballade. Det giver heller ikke nogen mening, at vores hovedperson bliver anholdt for en upassende drøm. Der er tre tinge, der går igen: drømme, søvn og død. De er bundet sammen i en form for tidskollaps. Det illustreres bedst ved, at Josef er en voksen mand, men bliver behandlet som et barn af personerne. Efter at have læst lidt om filmen, har jeg fundet ud af, at den handler om eksistensen i sin helhed. Derfor den store fokusering på død: i toget i starten er flere døde.

Selvom jeg ved, jeg ikke kommer i dybden med den, er det stadig en fascinerende film. Men jeg er dog også sikker på, at hvis man får alvor skal skrælle lagene, vil det kræve mange gensyn og stor forståelse for symbolik. Filmen fungerer fint uden. Josef stiller stortset ingen spørgsmålstegn og er mest af alt som et brik i et spil. Han kan også betragtes som vores eneste indgang til filmen og dens budskaber. På samme måde som Josef bare accepterer alt, hvad der sker, accepterer jeg også, at jeg ikke kan forstå alt, hvad der sker. Det er en surrealistisk rutschebane, der er pakket ind i en overdådig og dekadent cinematografi

Den er med i 1001 Films You Must See Before You Die

13. decembers film er en utrolig syret film, og den får mig til at ønske, jeg havde fulgt bedre med i dansktimerne. Men det er pokkers godt lavet. Jeg runder af med et lille citat fra filmen:

- Did it really happened or not?
- Yes and no. There are things that can't entirely happen. They're too great, too splendid to fit in to an event. They just try to happen.

8/10
IMDB
Amazon.co.uk
Washington Post
Wikipedia
[url= klip på Youtube[/url]

Gravatar

#98 Outbound Sith 14 år siden

Jeg føler mig meget lidt fin-kulturel. 13 film, og jeg har ikke set en eneste af dem...
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#99 MOVIE1000 14 år siden

jeg venter stadig spændt om der ikke skulle bare dukke EN!! som jeg i det mindste har hørt om.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#100 Skeloboy 14 år siden

14. december

Third Part of The Night (Trzecia czesc nocy)
Andrzej Zulawski, Polen 1973. Votes på IMDB - 300

Med et citat fra Biblens dommedagsprofetier starter en vild og surrealistisk fremstilling af et besat Polen. Vores hovedperson bliver jagtet af nazister, hjælper en fødende kvinde, modtager lus fra tyfus-ofre osv. Handlingen er centreret omkring en person, Michal, og det er igennem ham, vi oplever de forskellige sider af Polen under den tyske besættelse.

Fragmentariske film kan være svære at engagere sig i, fordi man ikke få et tilidsforhold til nogen personer eller handlingen. Men billederne er lavet på en helt speciel og foruroligende måde, og metoden virker fortrinligt her. Den står dog lidt i stampe på et tidspunkt, hvor man følger Michals måde at tjene rationer på: ved at kaste vacciner op til folk eller lade lus æde af ham, så han kan helbrede andre for tyfus. Det er meget bizart, men det fylder alt for meget i filmen.

Det er en polsk erindringshistorie, men instruktøren har ikke selv oplevet 2. Verdenskrig. Han skildring er voldsom og mareridtsagtigt. Den bibelske titel referer til, at besættelsen af Polen kan sammenlignes med jordens undergang. Det er selvfølgelig en stærk overdrivelse, men det har utvivlsomt følt sådan i Polen, som var et af de hårdeste ramte lande. Third Part of the Night gør meget ud af, at vi selv skal opleve situationer. Således er den fødende kvindes strabadser yderst realistiske og længere end normalt. Men det er også her, hvor det surrealistiske element fungerer bedst. Den springer i tid, og det er en uhyggelig stemning over filmen. Præcis som med Memories of Underdevelopment viser Zulawski, at en fremstilling af følelser, oplevelser og erindring gøres bedst med en anden tilgang end lineær, konventionel film.

Det er endnu en gang Second Run DVD, der har udgivet en interessant østeuropæisk film, og det er igennem en generel og nyere interesse for områdets ældre film, jeg har fundet den.

14. decembers film er med, fordi det er en vild og surrealistisk film, der fremstiller den polske oplevelse af 2. Verdenskrig som ingen andre film, har gjort

7/10
IMDB
Amazon.co.uk
DVDbeaver
Ingen wiki-artikel
[url= fra Youtube[/url]

Skriv ny kommentar: