Retfærdigvis skal det lige siges, at det skulle have været en anden film her den 14. december...men jeg har rykket det hele en dag, eftersom jeg ikke har fået genset den, og ikke kan huske den godt nok til at skrive om den
Gaav ( The Cow) Dariush Mehrjui, Iran 1969. Votes på IMDB - 600
Dette er taget fra en gammel anmeldelse den 5. februar i What We Saw. Derfor er stilen lidt anderledes. Jeg har desværre ikke haft tid til at se filmen igen. Denne film er lavet i 1969, og skiller sig derfor voldsomt ud fra de andre anmeldte iranske film. Det er før dem iranske revolution, og den foregår også i Iran. Men hvor iranske film i 90'erne og 2000'erne er meget fokuseret på de fattige, krigshærgede og kvindeundertrykkende forhold i de omkringliggende lande, er The Cow langt mere banal. Handlingen drejer sig om en ko, og ejerens forhold til koen. Den er yderst værdifuld, for det er landsbyens eneste. Men en dag dør den, mens ejeren er væk. Landsbyen ved hvor tæt knyttet han er til koen. I stedet for at fortælle sandheden, forklarer de ham, at koen er stukket af. Mens han venter på koen kommer tilbage, synker han længere ned i illusionen om, at han selv er en ko. Den ligger tæt op ad neorealismen, og er startskuddet til New Wave-bølgen i Iran. Emnet er selvsagt mindre kontroversielt end de mere moderne film, men i al sin simpelhed er den smuk og bevægende. Den er betegnet som den bedst iranske film, deri er jeg ikke enig. Man savner lidt dybde i landsbyen. Men det er bestemt et interessant syn. 7/10 IMDB Amazon.co.uk Chicago Reader [url= første 10 minutter på Youtube
#101 Skeloboy 14 år siden
#102 Skeloboy 14 år siden
Gaav ( The Cow)
Dariush Mehrjui, Iran 1969. Votes på IMDB - 600
Dette er taget fra en gammel anmeldelse den 5. februar i What We Saw. Derfor er stilen lidt anderledes. Jeg har desværre ikke haft tid til at se filmen igen.
Denne film er lavet i 1969, og skiller sig derfor voldsomt ud fra de andre anmeldte iranske film. Det er før dem iranske revolution, og den foregår også i Iran.
Men hvor iranske film i 90'erne og 2000'erne er meget fokuseret på de fattige, krigshærgede og kvindeundertrykkende forhold i de omkringliggende lande, er The Cow langt mere banal.
Handlingen drejer sig om en ko, og ejerens forhold til koen. Den er yderst værdifuld, for det er landsbyens eneste. Men en dag dør den, mens ejeren er væk. Landsbyen ved hvor tæt knyttet han er til koen. I stedet for at fortælle sandheden, forklarer de ham, at koen er stukket af. Mens han venter på koen kommer tilbage, synker han længere ned i illusionen om, at han selv er en ko.
Den ligger tæt op ad neorealismen, og er startskuddet til New Wave-bølgen i Iran. Emnet er selvsagt mindre kontroversielt end de mere moderne film, men i al sin simpelhed er den smuk og bevægende.
Den er betegnet som den bedst iranske film, deri er jeg ikke enig. Man savner lidt dybde i landsbyen. Men det er bestemt et interessant syn.
7/10
IMDB
Amazon.co.uk
Chicago Reader
[url= første 10 minutter på Youtube
#103 Antlion 14 år siden
#104 davenport 14 år siden
#105 Skeloboy 14 år siden
#106 Skeloboy 14 år siden
#107 gi-jones 14 år siden
#108 Lord Beef Jerky 14 år siden
#109 filmz-Myrepip 14 år siden