Gravatar

#31 gi-jones 15 år siden

Altså lige et par ord om gymnasial-uddannelser: De er allesammen hårde med mange lektier, opgaver og timer i klasselokaler. Jeg var på HTX og det var sgu ingen skovtur (og jeg havde klassens højeste gennemsnit i 9.). Jeg ved godt at de fortæller om alle de praktiske og projektorienterede fag når du tager ud og besøger dem, men alle de virkeligt hårde fag er det samme som gymnasiet (næsten). Man slipper for noget oldtidskundskab og religion osv, men mat/fys/kemi er der stadig og det handler ikke bare om at blande sjove ting sammen mere.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#32 aero 15 år siden

Jeg vil anbefale det almene gymnasie eller HF, der er større mulighed for at være kreativ og arbejde med mediefag. HF har desuden den fordel, det kun tager 2 år, så hvis man er læsetræt, er det hurtigere overstået. Jeg vil dog ligesom #31 påpege, at uanset hvilken gymnasiel uddannelse, du vælger, så er det ikke en skovtur, der er mange lektier og ugentlige afleveringer (jeg havde selv 3-4 om ugen i 2.g, er matematisk student efter den gamle ordning), og meget af undervisningen foregår ved man sidder stille, men man får selvfølgelig et langt større ansvar og frihed end i folkeskolen. Det positive er, at en studentereksamen giver adgang til en masse, og selv hvor det ikke er påkrævet, vil det af mange blive set som en fordel, at man har en. Derudover så får man selvfølgelig en yderligere betænkningstid på 3 år til at finde ud af, hvad man vil ;)
Held og lykke med det hele, det er aldrig sjovt at være i færd med at finde sin fremtid.
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#33 filmz-jonasgr 15 år siden

#31 Ja der er ikke så stor forskel på de gymnasielle uddannelser. Det vigtigste er at man kan lide miljøet. Jovist er der lidt økonomi på HHX og oldtidskundsab på gymnasiet, men generelt set er der ikke den store forskel. Og du har ligeså gode muligheder bagefter uanset hvilket gymnasium du vælger. Desuden er der vist også kommet flere valgfag hen over årene.

Og så er det i øvrigt forskelligt fra by til by, hvorledes miljøet er de forskellige steder.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#34 aero 15 år siden

Hmm.. hvorfor fremhæver alle (2) oldtidskundskab som noget negativt ved gymnasiet, jeg kunne faktisk godt lide det i sin tid.
Gravatar

#35 filmz-jonasgr 15 år siden

#34 Jeg mener heller ikke nødvendigvis at det er et dårligt fag, men det er et af de fag som man kun kan tage på det almene gymnasium. Ligeledes kan man tage økonomi fag på HHX. Nogle af de små forskelligheder der er, rent fagmæssigt.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#36 aero 15 år siden

#34 det var også mere fordi nu var I 2 der nævnte old som en af forskellene og ikke et af de andre obligatoriske fag på stx (idræt, kunstnerisk fag) i stedet ;)
Gravatar

#37 MoH 15 år siden

Jeg har selv gået på Medieskolerne i Viborg.
Det du kan bruge det til er mest tv, reklame og nyheder.
Det er en spænende skole hvis man kan lide at arbejde med tv og film. Man laver selv små film hvor man skal skrive manus mm.
Men man for ikke den store undervisning i at skrive manus og instruere som du snakker om, det er mest redigering og kameraføring.
Men da jeg gik der var det en i praktik i en uge så det kan man godt.
Du skal bare prøve at ringe til Per Mørkhøj.
Gravatar

#38 gi-jones 15 år siden

#36: For mit vedkommende er det fordi jeg synes det er en håbløst gammeldags ting. èt ville være hvis man kunne vælge det, men at det er obligatorisk at lære om græsk mytologi synes jeg er helt hul i hovedet. Det har INGEN dagligdags relevans og ingen praktisk anvendelse. Det er meget muligt at det er interessant hvis man er til den slags, men at alle skal slæbes igennem er middelalderligt.
Gravatar

#39 aero 15 år siden

#38 Nu har det jo relevans, hvis man vil vide noget om historieopbygning - de græske tragediers basale elementer bliver jo stadig brugt hver gang man laver en film, og så er det måske meget fint at kende til dem, frem for at skulle 'opfinde' dem selv. Men synes også det er underligt faget skal være obligatorisk, mener blot der er værre obligatoriske fag end det som fx idræt, se dér er et ligegyldigt obligatorisk fag! At skulle bedømmes på hvor god man er til at løbe og kaste med bold på en BOGLIG uddannelse er da helt hen i vejret!
Gravatar

#40 gi-jones 15 år siden

Er enig i begge antagelser. Idræt giver dog alligevel mere mening for mig, da det strengt taget er noget som alle har noget ud af - om de så kan li det eller ej.

Skriv ny kommentar: