Gravatar

#1 MOVIE1000 15 år siden

Lidt om mig selv
Alder: 17
By: Esbjerg
Erhverv/uddannelse: Arbjerder på et bibliotek som bogopsætter og jeg går i 10.

Min UU-vejleder og jeg har aftalt at jeg skulle søge hjælp herinde, da hun ikke selv kan finde praktik steder.
Jeg vil gerne arbejde med film, når jeg er gået ud af 10. men ved ikke for hvilket område, da jeg ikke er helt sikker på hvad man laver på de forskellige områder, også kunne jeg også få et indblik i hvordan det er at være ligepræcis i det erhverv. Vi snakker kun om en lille praktik på en uge (5 hverdage) og det må helst gerne ligge i Vestjylland.
Jeg vil gerne prøve så meget som muligt, og jeg har lavet en lille mini liste over hvilke mulige praktik steder som jeg kunne tænke mig.

1. Manuskript forfatter
2. Film producer
3. Film instruktør

der er ingen vilkårlig rækkefølge, det ville være utroligt dejlig hvis i kunne hjælpe mig, da jeg virkelig brænder for at komme igang efter 10. med et eller andet film projekt, blandt andet med ideer.
Jeg er meget tidspresset da jeg er lidt bagud med at finde ud af hvad jeg præcis skal efter 10. så det kunne være rart hvis i havde et bud hvor jeg kunne få en praktik plads eller om i selv kan skaffe mig et, da jeg ikke ved hvor man skal henvende sig?

men ellers tak for hjælpen hvis i nu prøvede.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#2 neran 15 år siden

Hvis du gerne vil være manuskript forfatter, så kan du gå igang allerede i aften. Så vidt jeg ved, er det ikke nogen egentlig uddannelse. Mange debutanter skriver et manus i deres fritid og så sender det ind til et filmselskab.

Jeg er selv igang med at opstarte en karriere som forfatter og har stærkt overvejet at udvide den karriere til manus forfatter også (hvem vil ikke gerne stå og modtage en Oscar for sin egen historie^^).

Jeg fik et tip om Movie Magic Screenwriter. Det er et program, som har indbygget den standard struktur et manus skal have. Jeg har dog ikke haft tid til at prøve kræfter med det endnu, udover en enkelt turorial jeg fandt som pdf. Men det korte af det lange er, at som manus forfatter er det bare at komme igang. Det eneste du reelt behøver, er en god historie og fantasi/kreativitet til at få den nedskrevet på papir.

Det kan dog være en god idé at se en masse film og studere historiernes opbygning og struktur, samt lægge mærke til, hvordan dialogerne foregår. Og ja, så kan du også finde en masse andre manusser på nettet og læse dem, som inspiration og research.

Hvad angår praktikplads, kan jeg ikke rigtig hjælpe med noget, da jeg ikke har det store indblik i producere eller instruktører. Eventuelt kan du søge i praktik i et lydstudie eller animationsstudie, men det er jo ikke nogen af de helt store roller på et filmcrew. Som alternativ til filminstruktør, er der jo teaterinstruktør?

Håber jeg har været en smule til hjælp :)
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/
Gravatar

#3 Thomsen 15 år siden

neran (2) skrev:
Så vidt jeg ved, er det ikke nogen egentlig uddannelse. Mange debutanter skriver et manus i deres fritid og så sender det ind til et filmselskab.

Den Danske Filmskole har en 2-årig manuskriptforfatteruddannelse:

http://www.filmskolen.dk/index.php?id=67
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#4 neran 15 år siden

#3 Der kan man jo bare se, så meget ved jeg om det ;) Man skal jo lære noget nyt hver dag
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/
Gravatar

#5 aero 15 år siden

Der findes jo en Film - og Tv produktionsuddannelse - man kan tage grundforløbet på 'Medieskolerne i Viborg' (http://medieskolerne.dk/Film-og-TV-uddannelsen ) - og herefter skal man så have en elevplads for at 'gå videre'. Inde på praktikpladsen.dk kan man se hvilke selskaber, der tager elever ind, du kunne jo prøve at kontakte et af disse ( http://www.praktikpladsen.dk/search_godkendelser.d... ) og høre om du må følge med i 5 dage og se, hvad de helt præcist laver inden for det område
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#6 MOVIE1000 15 år siden

#5 ja Film og tv produktionsuddannelsen lyder ret spændende med selve uddannelsen men nu spørger jeg sikkert lidt dumt, men hvad kan man helt konkret bruge uddannelsen til? (hvilke arbejde kan man få)
Gravatar

#7 aero 15 år siden

Man kan arbejde ved et af de produktionsselskaber jeg linker til ;) Spøg til side jeg tror man helt konkret kan bruge uddannelsen til netop at arbejde med at lave tv eller film. Hvis du vil have fast arbejde, så kan uddannelsen bruges til at arbejde på tv stationerne, hvor du er med til at lave programmer og lignende. De fleste arbejder dog som freelancer, højst sandsynlig med reklamefilm, men der er sikkert også mange som arbejder med på 'rigtige' film som assistenter eller lignende. Uddannelsen lærer dig jo, hvordan du laver en film eller tv-program, så i princippet er det vel kun fantasien, der sætter grænser. Mere ved jeg dog ikke om det, da jeg ikke selv er inden for den branche, men det skulle da være muligt at kontakte Medieskolerne i Viborg og spørger dem, hvad det hele handler om. Din erhvervsvejleder på din skole må dog også kunne fortælle dig mere om det, det er jo det, hun/han er der for. Du kan også læse mere om selve uddannelsen her: http://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelsereu...

Anywho - der er ansøgningsfrist i maj til grundforløbet, så du har 4-5 måneder endnu til at finde ud af, hvad det er.
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#8 davenport 15 år siden

Man kommer ikke fra 10. og i job som det ene eller det andet. Du skal lave en målsætning for din karriere og finde ud af hvilke "base-camps" du skal igennem for at nå dit mål.
Målsætning er vigtigt, for ellers kan du ikke se skoven for bare træer.
Lav en plan for de næste 5-10 år, og find den vej ud af hvad der skal til, for at du når det du brænder for.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#9 MOVIE1000 15 år siden

#8 jamen jeg aner ikke hvordan jeg gør eller starter og jeg ved ikke hvad jeg skal efter 10/ resten af mit liv
Gravatar

#10 MouseMickey 15 år siden

#9 som #7 nævner så er grundforløbet på medieskolerne i Viborg en rigtig god ide. Lærerne på skolen har en masse kontakter i branchen og kan sikkert hjælpe dig med at finde praktik for en uge et eller andet sted. Du kommer også til at lave film og finde på en historie osv. på grundforløbet. Så jeg tror helt sikkert du vil blive mere afklaret hvis du vælger den vej.
Nikko was easy. Now it's your turn. One night you'll close your eyes, and when they open I'll be there. It'll be time to die

Skriv ny kommentar: