Hvis varen viser sig at have mangler, gælder købelovens regler om mangler.
Forbrugeren ikke må have udgifter med afhjælpning af mangler, skal sælger betale alle forsendelsesomkostninger.
Det gælder også, hvis købet ophæves.
Hvis man som kunde modtager en mangelfuld vare og returnerer den inden udløbet af fortrydelsesfristen, må man gøre op med sig selv, om man vil klage over manglen eller fortryde købet.
Det kan fx være, at varen er en forkert model eller farve, eller den kan være beskadiget under transporten.
Hvis man klager over manglen, har sælger efter alt efter omstændighederne ret til at reparere eller ombytte til en ny vare. I det tilfælde skal sælger betale forsendelsen.
Hvis man som kunden vil fortryde, skal man selv betale returforsendelse, medmindre andet er aftalt.
Når en vare viser sig at være mangelfuld, giver købeloven forskellige muligheder for at løse problemet:
- Sælger reparerer varen - Sælger bytter varen til en ny magen til - Sælger giver et passende afslag i prisen - Købet hæves
Man kan som kunde vælge mellem ombytning og reparation. Det er som udgangspunkt dig som kunde, der vælger, hvad der skal ske.
Sælger har på visse betingelser mulighed for at afvise en købers valg, fx krav om en ny vare. Det kan komme på tale, hvis køberens krav påfører sælger uforholdsmæssige omkostninger.
#9: men Chandler75s problem er jo hverken en garanti- eller reklamationssag. Han har fortrudt et køb, fordi han ikke mener, at varen lever op til de forventninger han havde til den.
Varen er returneret, som butikken skriver at man kan, men nu påstår de så, at varen ikke er i samme stand som den blev solgt - og at det er Chandler75 der har forårsaget skaden.
Det falder såvidt jeg ved ikke ind under hverken reklamation eller garantien. Så påstand mod påstand, og der er vel ikke så meget andet at gøre, end at tage den med forbrugerstyrelsen - men jeg tror ikke den bliver nem.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Der er jo netop ingen :) Det er præcis den vare der er bestilt, fuld funktionsdygtigt, og ingen fejl - Chandler74 synes bare ikke at billedet er så godt som han havde forventet.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
#11: kun hvis du ikke har modtaget varen. Det er muligt at de vil gøre det alligevel, men så står du højst sandsynligt overfor en inkassosag.
#15: Der er fejl på den da den kom tilbage, og det lyder som om de ser det som om varen har været taget i brug.
Ingen fejl, kun ridser, og skærmen havde jo været pakket ud, og testet - så det er muligt at de kunne have været opstået der - set udfra firmaets synspunkt.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
#11 chandler75 17 år siden
#12 filmz-Crystalstar1200 17 år siden
Hvis varen viser sig at have mangler, gælder købelovens regler om mangler.
Forbrugeren ikke må have udgifter med afhjælpning af mangler, skal sælger betale alle forsendelsesomkostninger.
Det gælder også, hvis købet ophæves.
Hvis man som kunde modtager en mangelfuld vare og returnerer den inden udløbet af fortrydelsesfristen, må man gøre op med sig selv, om man vil klage over manglen eller fortryde købet.
Det kan fx være, at varen er en forkert model eller farve, eller den kan være beskadiget under transporten.
Hvis man klager over manglen, har sælger efter alt efter omstændighederne ret til at reparere eller ombytte til en ny vare. I det tilfælde skal sælger betale forsendelsen.
Hvis man som kunden vil fortryde, skal man selv betale returforsendelse, medmindre andet er aftalt.
Når en vare viser sig at være mangelfuld, giver købeloven forskellige muligheder for at løse problemet:
- Sælger reparerer varen
- Sælger bytter varen til en ny magen til
- Sælger giver et passende afslag i prisen
- Købet hæves
Man kan som kunde vælge mellem ombytning og reparation. Det er som udgangspunkt dig som kunde, der vælger, hvad der skal ske.
Sælger har på visse betingelser mulighed for at afvise en købers valg, fx krav om en ny vare. Det kan komme på tale, hvis køberens krav påfører sælger uforholdsmæssige omkostninger.
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#13 filmz-vassago 17 år siden
Varen er returneret, som butikken skriver at man kan, men nu påstår de så, at varen ikke er i samme stand som den blev solgt - og at det er Chandler75 der har forårsaget skaden.
Det falder såvidt jeg ved ikke ind under hverken reklamation eller garantien. Så påstand mod påstand, og der er vel ikke så meget andet at gøre, end at tage den med forbrugerstyrelsen - men jeg tror ikke den bliver nem.
#14 filmz-Crystalstar1200 17 år siden
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#15 filmz-Crystalstar1200 17 år siden
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#16 filmz-vassago 17 år siden
Der er jo netop ingen :) Det er præcis den vare der er bestilt, fuld funktionsdygtigt, og ingen fejl - Chandler74 synes bare ikke at billedet er så godt som han havde forventet.
#17 filmz-vassago 17 år siden
#15: Der er fejl på den da den kom tilbage, og det lyder som om de ser det som om varen har været taget i brug.
Ingen fejl, kun ridser, og skærmen havde jo været pakket ud, og testet - så det er muligt at de kunne have været opstået der - set udfra firmaets synspunkt.
#18 filmz-Crystalstar1200 17 år siden
Jeg kender ikke pt. virksomhedens salgsbetingelser, men vil gerne sætte mig ind i dem og holde dem op mod love når jeg får fri fra arbejde.
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#19 chandler75 17 år siden
#20 filmz-Crystalstar1200 17 år siden
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***