Gravatar

#1 chandler75 17 år siden

Jeg købte en computerskærm hos ComputerSalg A/S, der blev leveret tidligere på måneden. Jeg tjekkede ved leveringen skærmen og den så fin ud.

Da jeg satte den til, konstaterede jeg, at den ikke kunne ses ordentlig i lavere opløsning, så jeg besluttede mig for at bruge min fortrydelsesret og levere den tilbage.

Jeg pakkede den forsigtigt ned i originalindpakningen, så den lå helt, som da jeg modtog den, og sendte den retur.

I dag fik jeg så mail om, at "produkt fremstår ikke som nyt sendt retur til kunden - billed dokumentation vedlagt i kassen." Ah-ha. Jeg ringede så ind til dem, men fik ikke meget ud af det, andet end da jeg foreslog, om det kunne være sket under forsendelse fik at vide, at pakken ikke var blevet mast, så det var nok ikke muligt.

Er der nogen, der ved, hvordan jeg skal forholde mig i denne sag?
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#2 filmz-Crystalstar1200 17 år siden

Har kunden fortrydelsesret ? er et af de rigtig svære spørsmål også fordi folk tror at de ALTID har RET til at fortryde et køb.

Købeloven giver ikke kunderne ret til at fortryde et køb, medmindre varen fejler noget.

Ved fjernsalg har forbrugere dog en fortrydelsesret på 14 dage.

Købeloven giver ikke kunden ret til at returnere varer, der ikke fejler noget. Hvis en kunde fortryder et køb, har de altså ikke krav på f.eks. at få pengene igen - eller på at få den købte vare byttet.

Man kan vælge at tilbyde kunderne den ekstra service, det er at kunne returnere varen efter købet, men det er ikke en lovmæssig pligt.

Da det er frivilligt, om den erhvervsdrivende vil give kunderne fortrydelsesret, kan der frit fastsættes betingelser for at tage varer retur. Der kan fastsættes vilkår for:

- At varen skal leveres tilbage inden en bestemt frist, f.eks. inden 10 dage efter købet. Kunden skal altid gøre brug af fortrydelsesretten indenfor en rimelig tid

- At varens emballage og evt. plomberinger på varen skal være ubrudt
- At kunden skal fremvise kvittering ved returnering af varen
- At der ikke gives fortrydelsesret på udsalgsvarer.

De vilkår, der fastsættes for at tage imod returvarer, skal fremgå af materialet, som kunderne har adgang til - f.eks. via skilte i butikken eller anført på bagsiden af kvitteringen til kunden.

Fortrydelsesretten ved fjernsalg er noget anderledes:

Der gælder specielle regler om fortrydelsesret for forbrugere ved fjernsalg.

Fjernsalg er salgsformer, der er indrettet med det formål at indgå aftaler, uden at den erhvervsdrivende og kunden mødes. Fjernsalg foreligger, når der sælges varer eller tjenesteydelser via postordre eller Internettet.

Ved fjernsalg har forbrugeren fortrydelsesret i 14 dage. De 14 dage regnes fra den dag, hvor forbrugeren modtager varen.

Ved fjernsalg af tjenesteydelser regnes de 14 dage fra den dag, hvor forbrugeren modtager besked om, at aftalen er indgået. Forbrugerens ret til at fortryde gælder kun indtil udførelsen af ydelsen begynder.

Hvis forbrugeren vil gøre brug af sin fortrydelsesret, skal han aflevere den købte vare i væsentlig samme stand og mængde, som da han modtog den. Den erhvervsdrivende har altså ikke pligt til at give forbrugeren pengene tilbage, hvis varen er taget i brug.

Det er normalt op til forbrugeren at afholde omkostninger til returforsendelse af varen.

Så mit råd er uanset hvor og hvad man køber skal man altid checke forretningens eller onlineforhandlerens handelsbetingelser.

Håber det gav dig lidt hjælp ellers er du velkommen til at ringe til mig, så vi kan finde ud af det sammen.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#3 chandler75 17 år siden

Tak, men det giver ikke rigtig svar på mit spørgsmål...

Hvis forbrugeren vil gøre brug af sin fortrydelsesret, skal han aflevere den købte vare i væsentlig samme stand og mængde, som da han modtog den. Den erhvervsdrivende har altså ikke pligt til at give forbrugeren pengene tilbage, hvis varen er taget i brug.

Det er normalt op til forbrugeren at afholde omkostninger til returforsendelse af varen.

Varen var købt ved fjernsalg med 14 dages returet. Da jeg afsendte varen retur, var jeg som sagt sikker på, at den var i helt perfekt stand. Sælgeren påstår så, at der er små ridser, hvilket jeg er sikker på, der ikke var, da jeg som sagt pakkede skrærmen forsigtigt ned i originalemballagen, præcis som jeg havde fået den. Men sælger nægter nu at give penge retur og sender i stedet skærmen tilbage.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#4 El vez 17 år siden

Ved ikke hvor relevant for din sag det er, men da jeg købte en fladskærm i sin tid, blev jeg oplyst at hvis der var en pixelfejl, ville det være smartere at købe den i deres onlinebutik, da reglerne var anderledes for varer købt online. Ekspedienten forklarede at jeg kun ville kunne bytte den (i tilfælde af pixelfejl) hvis den var købt online, men ikke hvis den var købt i butikken og at dette udelukkende var pga lovgivningen.

Meget sært.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#5 filmz-vassago 17 år siden

Fra ComputerSalg A/S

1. Ved fejlkøb ( fortrydelsesret)
Du har i forbruger køb altid 14 dages fortrydelsesret når du handler på www.computersalg.dk eller bestiller via telefonen. Fortrydelsesretten løber fra den dag hvor du har modtaget din vare. Fortrydelsesretten kan kun udnyttes hvis varen tilbage leveres i væsentligste samme stand og mængde.

Fortrydelsesretten bortfalder altså hvis du bruger varen på en måde som helt åbenbart forringer salgsværdi væsentligt.
Hvis varen ikke returneres i væsentlig samme stand, kan Computersalg A/S som en service alligevel i nogle tilfælde tage varen retur. I disse tilfælde ansættes værdien skønsmæssigt af Computersalg A/S ud fra vurdering af gensalgsværdi.

Da originalemballagen i nogle tilfælde udgør en væsentlig del af varens værdi, kan det betyde, at varen ikke kan anses for returneret i væsentlig samme stand og mængde hvis original emballagen ikke benyttes. Husk derfor altid at gemme emballagen til du er sikker på, at du vil beholde varen.

Så hvis du mener at du har overholdt disse regler, så har du fuld fortrydelsesret. Har du evt. taget et billede inden du sendte det retur?
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#6 chandler75 17 år siden

# 5 Jeg er sikker på, at jeg har overholdt disse regler. Men de mener åbenbart (eller påstår) noget andet. Så er det vel ord mod ord - forbruger mod sælger?

Jeg har ikke taget et billede - de sagde i telefonen, at det drejede sig om små ridser nær logoet, så selv hvis jeg havde taget et billede, ville det sandsynligvis ikke kunne ses på billedet, med mindre jeg havde taget 20 nærbilleder af alle leder og kanter. Der står jo heller ikke noget i forretningsbetingelserne om, at man skal kunne vedlægge billededokumentation (for så havde jeg selvfølgelig taget de nødvendige billeder).
Gravatar

#7 chandler75 17 år siden

Jeg ville ringe ind til forbrugerstyrrelsen, men deres telefoner (hotline) lukker allerede kl. 12...
Gravatar

#8 runehansen76 17 år siden

tru med Ekstrabladet osv... men først efter du har kontaktet og snakket med en chef fra firmaet! og husk at optag samtalen..
www.JudasKiss.dk
www.FaceBook.com/runehansen76
Gravatar

#9 filmz-Crystalstar1200 17 år siden

Det rigtige svar er, at køber og sælger skal hjælpes ad omkring to spørgsmål:

- Er der overhovedet noget galt med varen?
- Skyldes dette en oprindelig fejl ved materiale eller konstruktion, eller lever varen ikke op til aftalen?

Kunden skal kunne vise, hvad der er galt med varen. Hvis det ikke kan lade sig gøre, fordi fejlen kommer og går, skal kunden beskrive, hvad fejlen består i, og hvornår den kommer.

Forretningen skal behandle reklamationen ved at vurdere varen fagmæssigt.

Dette kan også ske på forretningens værksted eller hos leverandøren men stadig på forretningens ansvar.

Bevisspørgsmål opstår kun i de situationer, hvor det er vanskeligt at afgøre, om årsagen til en defekt var til stede ved leveringen.

I denne vurdering indgår i første omgang de iagttagelser, man har gjort, herunder eventuelt tekniske undersøgelser, og når disse ikke giver svar, må man tage almindelige erfaringer i brug.

Hvis det teknisk er umuligt at vurdere, hvad årsagen til en fejl er, men sund fornuft taler for, at det er usandsynligt, at fejlen kan skyldes andet end en fabrikationsfejl, bliver den sunde fornuft afgørende.

Hvis der herefter stadigvæk er omtrent lige meget, der taler for og imod, at der har været en oprindelig fejl, bliver det købelovens bevisregler, der afgør sagen.

Bevisbyrder er således regler om, hvordan man afgør en sag, hvor der er tvivl om den rigtige løsning. Ved salg til forbrugere gælder tre forskellige bevisregler:

1. Formodningsreglen

Om forbrugerkøb siger loven, at der de første seks måneder er en formodning for, at konstaterede fejl er oprindelige. Det er op til den erhvervsdrivende at bevise, at fejlen ikke var tilstede ved leveringen, f.eks. fordi den skyldes vold mod varen eller andre uheld.

2. Den almindelige reklamationsret

Når formodningsperioden på seks måneder er udløbet, gælder en almindelig reklamationsret. Her ligger bevisbyrden på køberen, men det betyder som nævnt ovenfor ikke, at man kan afvise reklamationen med den begrundelse, at køberen ikke selv kan bevise noget. Sælgeren skal gå aktivt og loyalt ind i en undersøgelse af varen.

3. Garantier

Garanti er ikke det samme som reklamationsret. En garanti giver forbrugeren en væsentlig bedre retsstilling. Forbrugeren har kun fået garanti på varen, hvis den erhvervsdrivende særskilt har lovet dette ved købet. Ellers har forbrugeren kun 2 års reklamationsret efter loven.

Forskellen mellem garanti og reklamationsret ligger blandt andet i bevisbyrden. Garantier lægger ansvaret på garantigiver, indtil det modsatte er bevist.

Det vil sige, at fejlen er sælgers ansvar, og at sælger kun slipper for at reparere eller bytte, hvis det kan bevises, at garantien ikke gælder, f.eks. pga. vold, forkert brug eller andre undtagelser fra garantien.

Som udgangspunkt har sælger altså pligt til at tage dig af klager i hele den toårige reklamationsfrist, dvs. som her også indenfor de 14 dages returret vil jeg mene.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#10 chandler75 17 år siden

# 9 Det er vist ikke helt relevant i dette spørgsmål...

Sagen er egentlig ret klar:

1. Jeg køber en skærm, der ikke lever op til mine forventninger (der er intet galt med den).

2. Jeg beslutter mig for at benytte min 14-dages fortrydelsesret og sender den retur efter butikkens regler i original indpakning.

3. Butikken modtager varen og et par uger efter påstår de, at skærmpanelet har små ridser - underforstået jeg kan ikke få penge tilbage, fordi varen ikke leveres i væsentligste samme stand og mængde. De sender i stedet varen tilbage til mig.

Skriv ny kommentar: