Gravatar

#21 filmz-Kadann 19 år siden

#20 -

Jeg vil så sige at jeg mener at "Tombstone" er fuldt på højde med de gamle westerns, derfor den høje karakter. Alene alle de gode skuespillere gør filmen ekstremt fed. :)

Men vi kan blive enige mht. Val Kilmer, han gør en glimrende Doc Holiday. :)

Havde du fundet en dag hvor vi kunne mødes ang. Olsen-banden forresten? :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#22 El vez 19 år siden

#20 Tak, I aim to please ;)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#23 filmz-Crystalstar1200 19 år siden

# 21 Smækkede den billige udgave på i nat efter "vores snak" og jeg syntes faktisk at den fortjener en fornyet udgave, så den er bestilt hos Axel her til morgen ;)

Tja ... jeg kan alle dage undtagen i dag for der skal jeg ind og se "Kongekabalen", så bare det bliver efter 16.00 så kan du bare byde ind :)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#24 wiseguy 19 år siden

#18 Ja den film kan bare ses igen og igen og igen!!! Helt klart blandt mine 20 favoritfilm. Jeg får stadig tårer i øjnene under slutningen :) Soundtracket er også en af de mest slidte cd'er, jeg har. Jeg var ikke klar over, at komponisten blev skiftet ud undervejs - tak for den info.

Har selv lige set:
The Day After Tomorrow
Den overraskede mig positivt. Jeg havde mest forventet at blive imponeret over lidt flotte special effects, men jeg blev faktisk revet med af handlingen. Den er lige røget på listen, over film jeg må eje :) 5/6
______
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#25 wiseguy 19 år siden

#18+19 hvordan skriver i med fed skrift? (der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar)
_____
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#26 cyberzed 19 år siden

Nevermind jeg måtte ikke bruge det html tag jeg gerne ville men du kan bruge strong eller b og det skal selvf være i < og >
Toldberegneren: http://cyberzed.dk/told.html - I'm blogging this: http://cyberzed.dk/
Gravatar

#27 El vez 19 år siden

Manhunter S.E.
Nu jeg var igang med min Michael Mann fetish, kunne jeg ikke holde mig fra at sætte Manhunter på, en film som jeg flere gange har overvejet, men aldrig har fået taget mig sammen til at få set. Jeg købte for nylig den lækre UK 2-disk Special Ed., som har vist sig at være den bedste udgivelse af filmen. Jeg har hørt meget blandede meninger om filmen, men jeg satte mig til at se den med åbent sind, forventningerne værende en anelse høje da jeg lige havde set "Mohicans" forinden.

Manhunter skulle blive en ganske anderledes filmoplevelse.

Filmen er den første film i serien om Hannibal "The Cannibal" Lecktor (Lecter i de næste film). Manhunter er sidenhen blevet genindspillet af Brett Ratner i 2002 med titlen Red Dragon, der på papiret har mere interessante navne tilknyttet, men Manhunter leverer - ikke desto mindre - en mere original vare.

Persongalleriet og handlingen er stort set det samme i de to film, men i Manhunter er det som om man kommer længere ind under huden på hovedpersonen, FBI agent Will Graham. Graham er ekspert i at sætte sig ind i massemorderes tankegang, en fremgangsmåde han benyttede da han satte Lecktor bar tremmer. Dette har imidlertid haft alvorlige følger for Graham og hans familie, og han har derfor valgt at trække sig tilbage. Da hans chef Jack Crawford opsøger ham for at få hjælp til at opklare en sag om en ny massemorder, "The Tooth Fairy", der dræber ved hver fuldmåne, får han alligevel svært ved at sige nej...

William Petersen der sidenhen er blevet set som Grissom i serien C.S.I., gør det rigtig godt som Graham og man kan nemt føle med ham i hans problematiske situation, hvor han er delt mellem sin familie og resten af samfundets velbefindende.

Lecktor, spillet af Brian Cox, er ikke særlig meget med i filmen, men de gange han toner frem, stjæler han billedet, fuldstændig som Hopkins gør det i Silence Of The Lambs. Lecktors rolle i filmen er dog ikke mindre interessant af denne grund og han har en væsentlig indflydelse på forløbet.

Specielt en scene hvor man finder noget i Lecktors celle, sætter virkelig gang i sagerne, og den sætter virkelig nye standarder for hvor meget spænding man kan opnå ved hjælp af tre stykker toiletpapir.

Filmen har en stille opbygning og kører generelt i et roligt tempo der klæder den virkelig godt. Billedsiden er virkelig flot og Mann har gjort et fantastisk stykke arbejde med fotografen Dante Spinotti, der også fotograferede "Mohicans", "Heat" og faktisk også "Red Dragon". Der bliver kælet for detaljer over hele linien og det spænder fra flotte wide shots til closeups i bedste Leone stil. To steder klipper filmen meget sært, midt i to scener er det som om noget af scenen simpelthen er taget ud, så hvor billedet står stille kan man se et lille ryk i skuespillernes bevægelser - et mindre irritationsmoment.

Jeg er generelt ikke tilhænger af tidstypiske 80'er scores, et rigtig skidt eksempel på dette er Ladyhawke, hvor fantasy-elementet bliver fuldstændig sønderrevet af et poppet synthesizer score, der gør alt for at ødelægge illusionen. Dette frygtede jeg også ved Manhunter, men det er slet ikke tilfældet. Det bløde elektroniske score passer virkelig godt til handlingen og understreger en drømmeagtige tilstand der bliver refereret til flere gange i filmen. Det er et godt eksempel på et 80'er score, hvis det skal sammenlignes med noget må det være scoret til Blade Runner, der bisidder samme drømmende tema.

Filmen bliver vist i sit originale ratio på anamorphic 2.35:1. Billedkvaliteten er helt fremragende og der forekommer kun ganske lidt snavs. Jeg var virkelig overrasket over kvaliteten på dette transfer - meget imponerende!

Dvd'en præsenterer filmens lydspor i DD 5.1, der giver en glimrende lydoplevelse. Musikken kommer klart ud af fronthøjtalerne og subwooferen kommer også igang med jævne mellemrum. Surroundeffekter er der ikke mange af, da der ikke er udpræget mange actionscener i filmen, men dem der er, sætter bestemt også gang i baghøjtalerne.

Alt i alt en fed filmoplevelse, mere unik og spændende end Red Dragon.

Filmen: 8/10
Billede: 9/10
Lyd: 9/10

Ekstramaterialet er jeg ikke nået til endnu, men disc 2 indeholder bl.a. Manns director's cut af filmen med tilhørende kommentarspor samt et par dokumentarer - det skal nok blive spændende at kigge nærmere på.

Overall: 9/10

Udgivelsen kan fås som import hos dvdoo til 79kr, eller hos cd-wow for £6.99.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#28 filmz-Crystalstar1200 19 år siden

# 28 Endnu en fremragende gennemgang af en af mine absolutte favoritfilm. Jeg har ikke set den omtalte udgave, er en af de film, som har haft på VHS i forskellige udgaver (både DC og Cinema version) og formater (både P/S og LBX). Jeg glæder mig meget til at se denne udgave for en af mine gode venner har købt den og vi skal bare have fundet en dag for overdragelse :-)

Mann er en af de instruktører som altid gør meget ud af sine scores, på samme måde som fx Scorsese. Thief fra 1981 har også et fedt score af Tangerine Dream, men men sammen med Manhunter var de blandt dem, som var med til at få selv så store komponister som Maurice Jarre til at gå over til at bruge diverse synthesizere og andre elektroniske apparater.

Personligt kan jeg bedre lide denne udgave end Red Dragon. Edward Norton er god, men jeg syntes ikke han spiller så intenst og troværdigt som William Petersen. Ralph Fiennes er ikke så skræmmende, som Tom Noonan, men også på den tekniske side syntes jeg også den er bedre. De dunkle farver og intense klipning gjorde gør den til en meget mere uhyggelig oplevelse end den farverige Red Dragon.

Selvom jeg ikke har set den ovennævnte udgave, vil jeg nu alligevel gerne give filmen 5/6.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#29 El vez 19 år siden

#28 Takker - jeg tabte næsten kæben da jeg så det transfer, det er bestemt ikke til at se, at filmen er næsten 20 år gammel.

Til gengæld skulle DC delvist lide under et forfærdeligt transfer, da der åbenbart ikke var nogen High Def source med dette materiale. Jeg skal nok vende tilbage når jeg har kigget mere på DC og ekstramateriale :)

Jeg fik ikke nævnt Noonan eller nogle af de øvrige skuespilleres præstationer, men jeg synes standarden er meget høj i denne film, Hopkins er den eneste fra Red Dragon der i mine øjne spiller op til castet i Manhunter.

*Lille spoiler* konfrontationen mellem Lecter og Graham i Red Dragon kunne man dog godt savne, det er en af de fedeste scener i RD.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#30 ks 19 år siden

Fik genset Basic Instinct her til aften og den var faktisk noget bedre end jeg huskede. En virkelig intelligent film med mange lag, selvom det store spørgsmål faktisk er afsløret i starten af filmen så fungerer den stadig hele vejen igennen, en intelligent thriller med flot fotografering og et mildt sagt perfekt scoré. Eneste negative side i mine øjne er en noget svævende konklusion på det hele. 5/6

Skriv ny kommentar: