Gravatar

#31 Zelle 19 år siden

Så vil jeg da lige skyde lidt liv i tråden igen.

Jeg så Open Water igår, og jeg må sige jeg var positivt overrasket. Syntes det var en ret så dejlig lille anderledes film, der havde en meget mere realistisk linie en så mange i dens genre. I stedet for billige gys, så holdt den sig bare til stemningen og nogle nysgerrige hajer, som lige skal op ved overfladen en gang imellem. Meget vellykket.
Det var dejlig at se en film der skilder sig lidt ud fra de mange hollywood produktioner, og slutningen var også fed og anderledes end normale hollywood endings. Det eneste der trækker rigtigt ned er det knapt så gode skuespil. 4.5/6
"We're on an express elevator to hell - going down!" - Aliens
Gravatar

#32 chronaden 19 år siden

så colleteral igår og var da ved at få et hissy fit så fed den film var :)~~
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#33 filmz-yoshimura 19 år siden

Har lige set en fantastisk norsk film (jep!), der hedder Hawaii, Oslo - et drama på nippet til at være magisk realisme om triste menneskeskæbner, hvoraf nogle bliver forløst, mens andre ikke gør det. Absolut seværdig: 8/10
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#34 inflector 19 år siden

Har lige set Insomnia og det er en god film :) Klart en af de bedste thrillers, som jeg har set i lang tid. Skuespillerne kan deres kram og historien er spændende.
8/10
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#35 filmz-Kadann 19 år siden

Jeg fik set On Her Majesty's Secret Service forleden.

En ganske udmærket Bondfilm med en rimlig historie og en ganske god Bond. Desværre lider filmen under en ganske frygteligt klipning, som heldigvis bliver reddet af et par gode insidejokes og nogle gode måder at sammenkoble de tidligere film, hvor Connery havde rollen.

4/6 herfra, dog kunne den sagtens have scoret lavere alene pga. klipningen.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#36 Captain Vallo 19 år siden

Sad med min viv og så The 25th Hour i aftes.
Fremragende film.
Fremragende!
Spike Lee har krammet på sit håndværk. Endnu en gang giver han et uforligneligt portræt af New York, og dens indbyggere. Og han gør det med en sådan sjæl og nerve, at man uundgåeligt bliver fanget.
Edward Norton er uden tvivl en af vores generations bedste skuespillere, og når han bakkes op folk som Phillip Seymor Hoffman, Barry Pepper og Brian Cox, så nærmest stråler han af underspillet energi. Vi var ellers (af en eller anden grund) lidt tilbageholdende med at give os i kast med filmen, men da den først snurrede i maskinen, så fløj de efterfølgende to timers tid afsted.
Jeg kan ikke andet end at anbefale The 25th Hour!
Hva' ska' vi sige?
5 ud af 6
If there was a god
then why is my arse
the perfect height for kicking?
Gravatar

#37 filmz-Kadann 19 år siden

Jeg har netop blevet færdig med Insomnia, den oprindelige udgave, Criterion Collection.

De fleste herinde har jo sikkert set den amerikanske udgave, men jeg vil ikke begynde at sammeligne de to.

Filmen kører i et meget langsomt tempo og bygger historien op om den svenske politimand, som er blevet sendt til den nordlige del af Norge for at hjælpe med et mord, og dels fordi han er faldet i unåde pga. en skandale i hjembyen, Stockholm.

Stellan Skarsgård spiller rollen som betjent intenst og man bliver hurtigt draget med ind i hans små søvnpsykoser, da midnatssolen konstant holder ham vågen og hele hans tilværelse bliver mere og mere usammenhængende.

Resten af holdet spiller også utroligt flot, og man kan undre sig over at norsk og svensk film ikke er mere fremtrædende i danmark, da disse lande virkelig kan smække nogle fantastiske film på bordet, specielt i actiongenren, som ligger mange niveauer over hvad Spang Olsen kan finde på at smide Kim Bodnia i og krydre det med lidt eksposioner, så man ikke opdager med det samme at historien er ikke-eksisterende.

Instruktøren leverer også et godt stykke arbejde med masser af flotte, men dog meget deprimerende billeder af Norges natur, hvilket faktisk gør filmens feel lidt mere realistisk, da billederne viser hvordan verden ser ud når mennesker set den, ikke hvordan den ser ud igennem diverse filtre og optimeringer, så det hele er rosenrødt.

Musikken skal også nævnes, da den understøtter stemningen på bedste vis gennem hele filmen, men på intet tidspunkt bliver irriterende og forsøger at mase sig på, som visse komponister kan finde på.

Alt i alt, er det en helt fantastisk film som helt sikkert bør ses, om ikke andet så for at se den originale udgave af historien.

Selve DVD'en er der ikke så meget at sige om, da de fleste her jo ved at Criterion står for nogle ganske glimrende udgivelser, hvor det er svært at sige noget skidt om disse.

6/6

Hvis man ønsker denne film, så behøver man dog ikke Criterion da mindre kan gøre det. Jeg vil dog sige at man helt skal holde sig langt væk fra udgaven der er på dansk, da den er ganske frygtelig.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#38 El vez 19 år siden

#37 Tak for anmeldelsen - det ser ud som om det er en man bør se, har kun tjekket remaket ud :)

Jeg tog hul på en mindre marathon af nyindkøbte film igår:

The Invisible Man (1933)
En videnskabsmand har udviklet en usynlighedsformular, som han har testet på sig selv. Han er blevet lettere gal i processen og lider af storhedsvanvid - nu vil han føre sine gale planer ud i livet, koste hvad det vil.

Glimrende spændingsfilm, der virkelig satte nye standarder for specialeffects. Det er samtidig en ret personlig fortælling om en mand og hans indre kamp, der filmen igennem bliver mere og mere desperat.

Den nye (tror jeg nok?) danske udgivelse har et fint transfer, hvis man tager filmens alder i betragtning. Der er også en udmærket dokumentar der fortæller lidt bag om kameraet.

7/10


Dracula (1931)
Det er første gang jeg stifter bekendskab med den rigtigeBela Lugosi. Selvom Martin Landau er god i "Ed Wood", var det nu rart at se den ægte vare i glansrollen som Dracula. Filmen bærer tydeligt præg af at den tidligere stumfilmsinstruktør, Tod Browning, ikke helt havde givet slip på sit gamle format. Historien kender de fleste vel, det er samme fortælling Coppola tog fat på i '92. Coppolas version går meget mere i detaljer omkring Draculas baggrund, men handlingsforløbet i England er stort set det samme i de to filmatiseringer.

En anden fantastisk præstation er Dwight Frye som Renfield. Han kører hele spektret fra den normale, fattede ejendomsmægler og helt over i det vanvittige og besatte, efter Dracula har haft sine fingre (eller tænder?) i ham.

En god og spændende filmatisering, omend jeg foretrækker Coppolas version og Oldman som Dracula.

Et rigtig fedt dokumentarprogram der går bag alle de tidlige draculafilmatiseringer, hæver denne udgivelse over "Invisible Man" dvd'en, men filmen er ikke nær så god.
Igen et udmærket transfer.

6/10

En enkelt uoverensstemmelse stødte jeg dog på - milde spoilere:
I originalen følger man Renfield, der er taget til Transsylvanien for at ordne papirarbejdet med Draculas køb af Carfax Abbey i London. Johnathan Harker tager ikke til Transsylvanien.

I Coppolas version har Renfield allerede været hos Dracula og er blevet sendt hjem igen og ender på galeanstalt. Man følger istedet Jonathan Harker der er blevet sendt til Transsylvanien for at afslutte Renfields arbejde, men de ting han oplever er identiske med dem Renfield oplever i den gamle filmatisering..

Hvilken af disse to forløb stemmer overens med Bram Stokers bog?


War Of The Worlds
Denne film overraskede mig meget positivt, jeg havde faktisk regnet med en meget middelmådig dommedagsfilm, men den viste sig istedet at være ganske glimrende sci-fi spænding. Det er tydeligt at se hvor film som Independence Day har hentet inspiration og Mars Attacks er jo nærmest en hyldest-parodi på War Of The Worlds..

Godt skuespil og nogle ret flotte special effects gør bestemt heller ikke sagen værre - gode sager! Jeg ser i øvrigt meget frem til Spielbergs remake.

7/10
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#39 filmz-vassago 19 år siden

Harker tager til Transylvanien i bogen.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#40 McPeter 19 år siden

Fjenden i Dybet / Crimson Tide - Tony Scott
Fik købt Fjenden i Dybet i går og mente at jeg engang for mange år siden havde set det, men det viste sig at jeg tog fejl.
Men jeg har bestemt ikke fortrudt at jeg har købt den! Det var to fantastisk spændende timer der lige fløj afsted i går aftes. Som altid ved Tony Scott / Simpson-Bruckheimer film er tempoet ligeså højt som spændingsniveauet.

Karaktererne er yderst velspillede - ikke mindst pga. Gene Hackman og Denzel Washington. Det spil der kører imellem dem er jo helt eminent.
Tror stadig at Hunt for Red October er min favorit sub-film, men Fjenden i Dybet er bestemt ikke dårlig af den grund og den halter ikke alt for langt bagefter. :-)

5/6 herfra.

Ride With the Devil - Ang Lee
Og så har jeg også lige fået set Ang Lee's Ride With the Devil og jeg må godt nok sige at jeg var en anelse skuffet. Synes ikke filmen havde særligt meget at byde på og de emner som jeg fandt mest interessandte blev der ikke gjort forfærdeligt meget ud af. Ikke engang noget så basalt som udviklingen af venskabet imellem Holt og Roedel synes jeg var tilfredsstillende - det blev der på en eller anden måde skøjtet ret let henover synes jeg. Skuespillet var ret så jævnt uden de helt store præstationer. Det hjælper nok heller ikke så meget at jeg ikke kan fordrage sydstats-amerikansk... :-)

Tror desværre kun det bliver til 1½/6 herfra. Hvis der er andre der synes bedre om den ville jeg da være interesseret i at høre hvorfor...
Mit film site: http://www.filmtips.dk/

Skriv ny kommentar: