Gravatar

#41 El vez 19 år siden

The Thing
Så nåede jeg til Carpenters sci-fi gyser, The Thing, der for nylig er genudgivet på R1 i en lækker anamorphic sag.

Man følger beboerne på en antarktisk base, der en dag får besøg af en uventet gæst. Jeg vil ikke fortælle for meget af handlingen, da en af filmens store forcer er, at man ikke ved mere end de personer man følger. Det er med til at gøre filmen rigtig spændende og man bryder sin hjerne med at finde ud af hvad der foregår. Der er dog andre områder hvor filmen ikke er særlig subtil, hvilket har banet vej for nogle ret flotte special effects. Filmen er i det hele taget meget overbevisende og gennemført og står som et rent mesterværk, sammenlignet med den anden Carpenter film jeg har set, Vampires.

Ennio Morricone står for musikken, der er en blanding af klassisk gysermusik og et ret spooky elektronisk tema, der fungerer rigtig godt.

Transferet er som før nævnt anamorphic 2.35:1. Billedet står klart og tydeligt, bestemt over gennemsnittet og et godt stykke over mine forventninger. Jeg har ikke set filmen før, men jeg tvivler på at den før er blevet præsenteret bedre end på denne udgivelse.

Lydsporet er også udmærket. De få gange der er brug for surroundeffekter, bliver bagghøjtalerne taget godt i brug, subwooferen har lidt mere at arbejde med.
Ellers foregår det meste af lyden i front- og centerhøjtalerne, dialogen er klar og forståelig, en stor fordel hvis man ikke lige er til undertekster for hørehæmmede.

Af ekstramateriale kan nævnes en glimrende dokumentar, der ser ud til at være lavet for nylig, med masser interviews af instruktør, skuespillere og special-effect folkene bag filmen. 83 minutter varer programmet, der giver en grundig tur bag kameraet og giver indtryk af at filmen det virkelig var en fornøjelse at lave, for alle de indblandede. Der er også masser andet ekstramateriale, f.eks deleted scenes, storyboards og ikke mindst et kommentarspor af Carpenter og Kurt Russell, som jeg ikke er nået til endnu.

Filmen: 7/10
Billede: 8/10
Lyd: 7/10
Ekstramateriale: 9/10
Indpakning (Pic 1,2,3): 9/10

En rigtig fed udgivelse fra ende til anden, der virkelig lader filmen komme til sin ret og giver et godt indblik i arbejdet bag.

Overall: 8/10

"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#42 El vez 19 år siden

#39 Det gør han også i begge filmatiseringer, man følger det bare ikke i Coppolas, det bliver blot nævnt.

Men som du skriver det, kan jeg forstå at det er 1931 versionen der er mest tro mod bogen, hvad handlingen i Transsylvanien angår.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#43 El vez 19 år siden

Terminator
James Camerons mesterværk og gennembrudsfilm røg også lige i afspilleren, det var efterhånden længe siden sidst og denne film kan jeg slet ikke få nok af. Mange synes at T2 er bedre, men jeg mener 1'eren har et ret unikt feel og en mere dyster og rå stemning, måske i kraft af at filmen var forholdsvis low budget.

Jeg er ret skuffet over billedsiden på R2DK/UK udgivelsen. Filmen vises i anamorphic 1.85:1. Billedet står forholdsvis roligt, det er temmelig grynet, hvilket sansynligvis skyldes filmtypen. Der er en del snavs på transferet, det ses tydeligst i den første scene med Arnold, da han rejser sig op, hvor tydelige mærker i filmen desværre ødelægger en del af indtrykket. Artefakter ses tydeligt i mange af disse høj-kontrast scener, filmen er fuld af. Det er en skam når man ved langt de fleste kan fjernes med grundigt restaurering, så på billedsiden lever denne dvd desværre ikke op til dagens standarder.

Eksempel 1
Eksempel 2
Eksempel 3

Lydsporet derimod, er en positiv overraskelse, med en flot 5.1 restaurering af det originale mono lydspor. Masser gang i alle højtalere og virkelig god separation.

Ekstramaterialet består primært af to programmer. Det første er en featurette med Arnold og Cameron der fortæller om deres samarbejde på filmen og lidt om hvordan projektet startede.
Den anden dokumentar varer næsten en time, og indeholder interviews af de øvrige involverede i filmen og vi bliver taget bag kameraet og vist en masse af teknikken bag filmens flotte special effects, som bl.a. Stan Winston stod for.

Man kan også se slettede scener og læse flere udgaver af Camerons manuskript, samt trailere og tv spots, men det havde været rart om der også havde været et kommentarspor med f.eks Cameron, Stan Winston og Arnold.

Filmen: 10/10
Billede: 4/10
Lyd: 8/10
Ekstramateriale: 8/10

En lækker film, men en dvd udgivelse der desværre godt kunne have klaret et pitstop hos Lowry Digital.

Overall: 7/10

Jeg kunne godt tænke mig at høre om R1 og R2Jap udgaverne af T1 har samme problemer med billedet.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#44 filmz-Crystalstar1200 19 år siden

# 40 Must say we do not agree totally on "Ride With The Devil", maybe because we are americans and the Civil War is part of our history, so we are more "attached" to it.

Many people dislike it because it is not a real western in the typical way, but the hole idea in "Ride With The Devil" is that when America went to war with itself in 1861 the young boys growing up in Missouri and Kansas were suddenly forced into a less than honorable manhood overnight. Consequently, one of the first casualties of the war was their innocence. In 1987 Missouri-born author Daniel Woodrell wrote his Civil War-era novel "Woe to Live On." For Ang Lee the appeal was the drama of young people coming of age in the worst possible time in American history and the theme of self-emancipation. The principal actors were put through three weeks of "boot camp" to capture the way the war dehumanized the young men forced to fight it.

This film start out focusing on the friendship between Jake and Bull as much as it is on anything else, but then while hiding out from the Yankees during the winter Bull takes a liking to Sue Lee Shelly (Jewel), a young widow woman who is helping to provide them with food. Having lost both his father and his best friend, Jake continues to fight because that is what he is supposed to be doing and starts to connect with two other characters in ways that will eventually change his life. After the Lawrence Raid it is clear that the war is going to be lost and a young man who has not even seen twenty years realizes he is lost as well.

Certainly "Ride with the Devil" is a beautiful film with the sense of period authenticity you would expect from Lee. It is not really a movie about the Civil War any more than "Cold Mountain" is (an obvious comparison), but more about the friendships that take place during a war. It is just not clear that this is the central theme because our expectations are raised by more standard plot considerations (love and revenge) that do not get played out the way you would think. There is also a sense in which Roedel is the least interesting character of the bunch, yet he emerges as the central figure and the most important gun in the film is perhaps the one that is not fired.

Maybe not a 6 star movie, but we give it a 4 out of 6.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#45 filmz-yoshimura 19 år siden

Xanda af Tsui Hark:
En hyggelig lille gang action a la Rocky/Bloodsport om den unge, lokale martial arts-stjerne, der søger til storbyen for at finde lykken og tror, han er en helvedes karl, indtil han i et par kampe stifter bekendtskab med kampstilen Xanda, som er udviklet fra Kung Fu specifikt med rigtig kamp for øje. Filmen er ikke noget særligt, og dele af handlingen er noget "rushed", men det er god underholdning, hvis man er til martial arts. Der er dog efter min mening lidt for lidt action i filmen (i forhold til hvilken type film, den forsøger at være), og så er visse af kampsekvenserne filmet lidt rodet, så det er svært at se, hvad der foregår og nyde eventuelle fede "moves".

3/6
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#46 ks 19 år siden

Jeg var så heldig, at se Amadeus igår aftes.

En film jeg ubevidst har udskudt i noget tid nu, nok primært fordi jeg frygtede den lange spilletid, men nu fik jeg i hvert fald taget mig sammen. Det var jo en god idé, sikke en film! Jeg går udfra de fleste har set dem, men for dem som ikke har, kom igang! Filmen er mesterligt instrueret med et fantastisk score som passer godt til filmen, nogle af scenerne i operaen var så intense at man nærmest føler sig helt tryllebundet.

Skuespillet, hvad kan man sige der, var simpelthen fantastisk! Helt utroligt, specielt når jeg tænker tilbage på nogle af scenerne, utrolige lange scener uden mange klip, det må virkelig have været svært for skuespillerne at holde intensiteten og huske alle replikkerne, fantastisk!

Eneste lettere negative ting jeg vil nævne er den uhyre lange spilletid på 3 timer. Jeg er bestemt ikke en stor fan film med så lang en spilletid, og jeg lod også mine tanker glide lidt væk fra fokus i nogle af de sløvere passager af filmen, men men men, det skal nu ikke få min mening fremstillet i et negativt lys, det var en fantastisk film!

5/6
Gravatar

#47 chronaden 19 år siden

har oxo udskudt amadeus i lang tid, ku være man sq tage sig sammen så hvis den er så herlig
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#48 filmz-Kadann 19 år siden

Jeg fik set en håndfuld film fredag og i går.. :)

Valgaften
En ganske fantastisk kortfilm, som de fleste herinde sikkert har set. Til trods for at filmen kun varer 11 minutter, så er det ret utroligt hvad Anders Thomas Jensen får fortalt på den korte tid. Oscaren for bedste kortfilm var 100% fortjent.

Hvis folk ikke har set den, så kan den findes på en dvd der følger med i den nyeste udgave af filmbladet EKKO, hvilket er blevet nævnt en del gange her på siden.

6/6

Dawn of the Dead (2004)
Et glimrende remake af Romeros klassiske zombiefilm fra 1978, som jeg så for en uges tid siden for første gang.

Jeg må sige at jeg havde visse forbehold mht. denne film, da jeg var bange for at der ville gå teenslasher i den, hvilket faktisk også sker et par enkelte gange, men det lykkedes for Zack Snyder at hoppe over de fleste faldgruber.

Filmen er ganske velproduceret hele vejen igennem og byder på en masse spændende kameraføring, som fungerer helt perfekt. Zombierne bevæger sig ganske anderledes end i den oprindelige film, hvilket ikke gør mig noget, da dette også blev brugt i "28 days later", og også fungerede ganske fint i den film.

Dog vil jeg sige, at man godt kunne have skævet lidt mere til netop "28 days later", da "Dawn of the Dead" faktisk lider under at den er for velproduceret og for pæn. Kameraføringen opvejer det en smule, men jeg sad stadig og savnede den der følelse af low-budget, som zombiefilm helst skal have.

Heldigvis er der ikke gået på kompromis med at slå folk ihjel til højre og venstre, selv sympatiske personer i filmen, hvilket er et stort hul man kunne forestille sig at instruktøren kunne falde i og slutningen.. ja, den er 100% i Romeros ånd.

Filmen får 4/6 - intet mesterværk og divese ting der kunne rettes, men bestemt en udemærket zombiefilm.

48 Hrs
Et dejligt gensyn med en af de glimrende actionkomedier fra 80'erne, hvor Eddie Murphy var på toppen. Selve filmen vil jeg ikke skrive så meget om, da folk jo sikkert kender den ud og ind, efter alle de mange genudsendelser på TV.

I dag er der selvfølgelig elementer i filmen, hvor jeg sad lidt og overvejede hvad hulen instruktøren tænkte på, men lod tanken gå igen, da det jo er action og noget man ikke bør tænke alt for meget over.

Udgivelsen var den billige, som er købt i Bilka til 50 kr. og den var faktisk ganske frygtelig. Billedet og lyden var som sådan ok, selvom billedet var non-anamorphic, men underteksterne var mesterligt placeret, så man ikke kunne se dem på et 16:9 TV, helt fantastisk. (ja, vi har med sarkasme at gøre her)

4/6 for filmen.
2/6 for udgivelsen.

Another 48 Hrs
Efterfølgeren til ovenstående, som leverer noget af den samme "magi", men historien er desværre ikke ligeså underholdende som den første, da det i bund og grund bare er den samme historie, hvor der er fyldt en smule nyt på.

Desuden lider filmen lidt under at birollerne, specielt skurkene, er ganske frygtelige. Jeg ved ikke hvem i Hollywood der tænker disse ting op, men rockere med en tåre tatoveret på kinden og velklippet, moderigtigt hår.. nej nej, det går bare ikke.

Udgivelsen var næsten samme standard som "48 Hrs.", dog var det lykkedes for selskabet at placere underteksterne rigtigt denne gang, helt utroligt arbejde.

3/6 for filmen, som trods alt har underholdningsværdi.
3/6 for udgivelsen.

The Replacement Killers
Lidt middelmådig action med Chow Yun-Fat i sin første engelsktalende rolle (hvis jeg ikke husker helt galt). Masser af John Woo-inspireret af en, mildt talt, meget svingende instruktør.

Historien er ret gennemskuelig for folk der har set et par John Woo-film og Chow Yun-Fat spiller den sædvanlige rolle som hitman, men selvom man har set Chow Yun-Fat i den rolle bunkevis af gange, så bliver det aldrig kedeligt, da han bare er så supercool i rollen at man næsten ikke forstår det.

Selve filmen er på ingen måde et mesterværk, hvis man sammenligner med de famøse film fra Hong Kong, som denne film groft har stjålet fra, så har den alligevel en god gang underholdningsværdi, nok typisk som søndagsunderholdning.

Skuespillerne leverer varen og det er ikke til at høre på Chow Yun-Fat at han ikke kunne mange ord engelsk i filmen, actionen er god og velinstrueret og historien kan lige gå an.

Udgivelsen er desværre ikke helt i top, da man åbenbart ikke havde gjort det store ud af at lave en rimligt transfer. Som sådan er billedet ok, men der dukker nogle sære skygger op i løbet af filmen, som jeg ikke helt kan gennemskue hvor de stammer fra. Dog er billedet uden snavs og står roligt, så det er til at leve med. Personligt er jeg så irriteret over udgivelsen, fordi det er en skive med en 4:3 udgave på den ene side og en 2:35 udgave på den anden side.. og jeg HADER sådanne udgivelser. Godt nok kender jeg baggrunden for at de kommer i USA, men jeg finder stadig en 4:3 udgivelse af en film der er lavet til en eller anden form for widescreen totalt uacceptabel.

3½/6 for filmen
3/6 for udgivelsen
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#49 filmz-yoshimura 19 år siden

#48 Jeg så også Valgaften forleden (og jeg havde kun set lidt af den tidligere), og jeg er helt enig med Kadann - den er fantastisk, og jeg er lykkelig over at eje den på dvd. Nu glæder jeg mig, til jeg får tid til at se de to andre kortfilm på dvd'en.

6/6 herfra også :o)
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#50 inflector 19 år siden

#48+49 hvor har i fået fat på Valgaften?
selfimprovement is masturbation

Skriv ny kommentar: