Gravatar

#11 Pécuchet 12 år siden

Benway (8) skrev:
#7 Jeg har faktisk læst den højt for min søn mange gange - jeg tror, vi nåede tre eller fire gange - og både han og jeg var helt fortryllet af den. Jeg troede faktisk, at kapitlet med fløjtespilleren ville være for meget og for obskurt til at fastholde hans interesse, men han var også helt opslugt gennem det stykke.

Det er bestemt et iøjnefaldende kapitel, der meget kryptisk bevirker reetableringen af Toad Hall. Det kan naturligvis også ses som kollisionen mellem den forstyrrende vestlige filosofi og den harmoniske fra østen. Den mytiske kraft (en pan?) er den spirituelle ven af Mole og Ratty, som derefter, uvidende, viderefører denne kraft til Otter og slutteligt Mr. Toad.

Man undrer sig ikke over, at Syd Barrett tog netop dette kapitel til sig. Og gudskelov. Det ledte jo til tilblivelsen af det bedste Pink Floyd-album. :)
Der burde have været Roser.
Gravatar

#12 Richard Burton 12 år siden

Uha. For mig er det som at have set 1/50 af de film jeg nu engang har set, ingen indiefilm iblandt, og derefter skulle bedømme de 10 bedste instruktører. Jeg er ikke værdig til at nævne forfattere. Så med min elendige baggrund in mente

Springsteen
Shakespeare
John Le Carré
Salman Rushdie
Tolstoy
Edgar Allan Poe
Dickens
Umberto Eco
Samuel Beckett
Hemmingway
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#13 Pécuchet 12 år siden

Muldgraver (10) skrev:
Godt at se Trakl nævnt :)

Det er først for nyligt, jeg begyndte at læse ham, men han har virkelig væltet mig omkuld. Grænsende til afasi, mumler han det døde livs gentagelige drøm, hvor "natten" vil "falde" og "aftenen" vil "udslukke". Findes der andre, der så konsekvent nægter at definere drømmen med det vågnes sprog? Måske, men næppe med samme spænding, syntaktiske kompleksitet og flertydighed. Trakl er det søvnløses ubestridte hersker!
Gravatar

#14 Pécuchet 12 år siden

Ingen Joyce-tilhængere?
Gravatar

#15 davenport 12 år siden

Jeg føler mig helt som landsbytosse, ved at nævne mine yndlingsforfattere, men der er vel et marked for alt ;)

Selvfølgelig Tolkien (Hobbit og RH)(Resten synes jeg er noget langhåret, især Silmarillion)

Stephen King, som jeg synes har en formidabel evne til at skabe figurer man får et utrolig nært forhold til, og i øvrigt er en fantastisk fortæller.

Michael Crichton, som bare kan skabe spænding på en let tilgængelig måde, og samtidig kan formulere en del komplekst videnskab, så selv én som jeg kan synke det ;)

Kenn Follett, hvor jeg hovedsagligt tænker på hans to flagskibe, der er så vel researched, at jeg er vendt tilbage mange gange til den verden. Fall of Gigants er også ganske udmærket.

Ellers er der jo Douglas Adams, Carl Sagan, Aldous Huxley, Orwell, Clive Barker, AC Clarke, Cormac McCarthy, Ray Bradbury, Mathesson, Eco, Ellis og en masse andre, hvor jeg ikke har læst hele bagkataloget.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#16 chandler75 12 år siden

I forhold til den liste, jeg lavede for 6 år siden, er 4 ud af 10 nye:

1. Raymond Chandler
2. Charles Bukowski
3. John Fante
4. J.D. Salinger
5. Ernest Hemingway
6. Dan Fante
7. William Burroughs
8. Mark SaFranko (nej, ham er der nok ikke andre af jer, der kender, men hvis man kan lide Bukowski/Fante, kan han helt klart anbefales).
9. Louis-Ferdinand Celine
10. Jan Sonnergaard

Disse er røget ud siden sidst: F. Scott Fitzgerald (ville dog nok komme ind som nr. 11), James Ellroy (jeg slugte de fleste af hans romaner råt i forbindelse med en universitetsopgave, men har siden da ikke følt behov for at læse ham), Nick Hornby (jeg mistede lidt interessesen efter den lidt flade "About a Boy"), Walter Mosley (jeg fandt ud af, at det nok kun var hans Easy Rawlins-romaner, jeg syntes rigtig godt om, selvom også de faldt lidt i kvalitet i de senere år).
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#17 Benway 12 år siden

#15 Det er forhåbentlig plads til al slags litteratur. :)

Hobbitten synes jeg er fantastisk - jeg foretrækker den faktisk frem for Ringenes Herre - men med Silmarillion nåede jeg vist til side 10-15 stykker inden jeg droppede den. Den kunne slet ikke fange mig.

Jeg elsker for øvrigt også Arthur Conan Doyles Sherlock Holmes-historier. Har læst rub og stub af både romanerne og novellerne, og snupper gerne en til engang imellem.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#18 Benway 12 år siden

#16 Go Chandler. :)

Jeg glemte faktisk William Burroughs på min liste. Pinligt...
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#19 davenport 12 år siden

Ja, selvfølgelig :)
Jeg mente også bare, at blandt folk der læser forfattere jeg ikke kender eller som lyder for "tungt" for mig, ville jeg nok have svært ved at gå til bogmesse med.
Jeg skal underholdes, ellers skal jeg læse faglitt., som jeg så også læser en del af.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#20 chandler75 12 år siden

# 15 Jeg slugte mange Stephen King-romaner, da jeg var yngre, og han er nok den bedste genre-forfatter inden for sit felt, hvilket man også må have stor respekt for. Jeg genlæste for ikke så mange år siden "Gerald's Game", og den holder - jeg var næsten lige så opslugt som første gang.

Ray Bradbury er en fremragende forfatter, og hvis du med Ellis mener Bret Easton, er jeg helt sikkert enig - i hvert fald op til "Glamourama".
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert

Skriv ny kommentar: