Alle lister er utvivlsomt et flygtigt foretagende, men det er altid skægt at overveje ens præferencer. Desuden vil der via en afgrænsning, hvor overfladisk den end måtte være, raskt fødes et grundlag for videre diskussion.
Næsten lige så svært at vælge som at vælge yndlingsfilm, og at rangere dem er endnu værre. Følgende forfattere har på ene eller anden måde haft stor personlig betydning for mig, og de er alle nogle, jeg bliver ved med at vende tilbage til i ny og næ.
1. Raymond Chandler 2. Fjodor Dostojevski 3. Franz Kafka 4. Albert Camus 5. Tom Kristensen 6. Marcel Proust 7. H. P. Lovecraft 8. Charles Bukowski 9. Dante 10. Guy de Maupassant
Jeg kan se, at der er en del gengangere fra sidst, men der er også andre forfattere, der har fyldt mere i løbet af de sidste par år.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Jeg var en meget ivrig læser af skønlitteratur fra da jeg var 8 år til jeg blev 15 (især eventyrklassikerne og visse børnebøger), og det i en sådan grad at jeg i skolen fik lov at benytte voksenbiblioteket et helt år før mine klassekammerater. Men derefter mistede jeg interessen for skønlitterære bøger til fordel for spillefilm, som derefter kom til at fylde hele mit univers (sammen med musik). Jeg havde ikke længere tålmodighed til at sidde og læse en bog fra ende til anden, og det har jeg stadig ikke. Der HAR dog været enkelte undtagelser.
De to eneste skønlitterære værker i vores bogreol herhjemme er Tolkiens 'Ringenes Herre' og 'Every Living Thing' af James Herriot.
Det blev lige en tand mere uoverskueligt, end jeg havde forventet, så jeg afgrænser mig til forfattere fra renæssancen og opefter.
1. Gustave Flaubert 2. Friedrich Hölderlin 3. William Blake 4. Sigbjørn Obstfelder 5. Thomas Hardy 6. Georg Trakl 7. Rabindranath Tagore 8. Luis de Góngora 9. James Merrill 10. Rainer Maria Rilke
Apropos børnebøger: har I læst The Wind in the Willows?
Mage til et vidunderligt og nøgternt eventyr, skal man lede længe efter. Der er ikke behov for nogen allegori, der skal sammenføje de antropomorfe personligheder, idet den charmerende uskyld skaber absolut harmoni. Eller med Hr. Rottes ord:
"Believe me, my young friend, there is NOTHING – absolutely nothing – half so much worth doing as simply messing about in boats. Simply messing."
Selv de mest uberegnelige skabninger kan vriste sig fri fra den glamourøse grimhed, fra den anmassende virkelighed, og imødegå det simple venskab. Dét er den magi, der kan sejre over forstyrrelserne!
#7 Jeg har faktisk læst den højt for min søn mange gange - jeg tror, vi nåede tre eller fire gange - og både han og jeg var helt fortryllet af den. Jeg troede faktisk, at kapitlet med fløjtespilleren ville være for meget og for obskurt til at fastholde hans interesse, men han var også helt opslugt gennem det stykke.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Har du læst hans poesi? Ligesom Thomas Hardy (fra min liste), er det i denne genre, han excellerer. Ja, man fristes næsten til at sige, at resten af Frankrigs romantiske digtere fordunkler i forhold til Vigos produktion. Jeg er specielt glad for hans digte omkring kunsten at være bedstefar:
Je rêve l'équité, la vérité profonde, L'amour qui veut, l'espoir qui luit, la foi qui fonde, Et le peuple éclairé plutôt que châtié. Je rêve la douceur, la bonté, la pitié, Et le vaste pardon. De là ma solitude.
F. Dostojevskij F. Kafka G. Trakl J. P. Jacobsen H. Melville E. A. Poe G. Orwell C. Baudelaire P. Celan M. Peake
Boblere kunne være F. S. Fitzgerald, A. A. Milne, Alan Moore, K. Hamsun, S. A. Kierkegaard, A. Dumas og nogle af dem jeg ak-ikke-i-skyndingen-kan-huske...
#1 Pécuchet 12 år siden
Alle lister er utvivlsomt et flygtigt foretagende, men det er altid skægt at overveje ens præferencer. Desuden vil der via en afgrænsning, hvor overfladisk den end måtte være, raskt fødes et grundlag for videre diskussion.
#2 Benway 12 år siden
1. Raymond Chandler
2. Fjodor Dostojevski
3. Franz Kafka
4. Albert Camus
5. Tom Kristensen
6. Marcel Proust
7. H. P. Lovecraft
8. Charles Bukowski
9. Dante
10. Guy de Maupassant
Jeg kan se, at der er en del gengangere fra sidst, men der er også andre forfattere, der har fyldt mere i løbet af de sidste par år.
#3 Fellaheen 12 år siden
Franz Kafka
Mikhail Bulgakov
Nathanael West
Marcel Proust
Federico García Lorca
William Blake
Georg Trakl
Bruno Schulz
William Burroughs
Men de er altså ikke rangerede :)
#4 BN 12 år siden
De to eneste skønlitterære værker i vores bogreol herhjemme er Tolkiens 'Ringenes Herre' og 'Every Living Thing' af James Herriot.
#5 Pécuchet 12 år siden
1. Gustave Flaubert
2. Friedrich Hölderlin
3. William Blake
4. Sigbjørn Obstfelder
5. Thomas Hardy
6. Georg Trakl
7. Rabindranath Tagore
8. Luis de Góngora
9. James Merrill
10. Rainer Maria Rilke
#6 Slettet Bruger [1647102613] 12 år siden
J.D. Salinger
William Faulkner
Franz Kafka
Charles Dickens
Don DeLillo
Leo Tolstoy
Mark Twain
Victor Hugo
Albert Camus
Samuel Beckett
#7 Pécuchet 12 år siden
Mage til et vidunderligt og nøgternt eventyr, skal man lede længe efter. Der er ikke behov for nogen allegori, der skal sammenføje de antropomorfe personligheder, idet den charmerende uskyld skaber absolut harmoni. Eller med Hr. Rottes ord:
"Believe me, my young friend, there is NOTHING – absolutely nothing – half so much worth doing as simply messing about in boats. Simply messing."
Selv de mest uberegnelige skabninger kan vriste sig fri fra den glamourøse grimhed, fra den anmassende virkelighed, og imødegå det simple venskab. Dét er den magi, der kan sejre over forstyrrelserne!
#8 Benway 12 år siden
#9 Pécuchet 12 år siden
Har du læst hans poesi? Ligesom Thomas Hardy (fra min liste), er det i denne genre, han excellerer. Ja, man fristes næsten til at sige, at resten af Frankrigs romantiske digtere fordunkler i forhold til Vigos produktion. Jeg er specielt glad for hans digte omkring kunsten at være bedstefar:
Je rêve l'équité, la vérité profonde,
L'amour qui veut, l'espoir qui luit, la foi qui fonde,
Et le peuple éclairé plutôt que châtié.
Je rêve la douceur, la bonté, la pitié,
Et le vaste pardon. De là ma solitude.
#10 Muldgraver 12 år siden
Ja! Meget rammende beskrivelse.
#3+5
Godt at se Trakl nævnt :)
F. Dostojevskij
F. Kafka
G. Trakl
J. P. Jacobsen
H. Melville
E. A. Poe
G. Orwell
C. Baudelaire
P. Celan
M. Peake
Boblere kunne være F. S. Fitzgerald, A. A. Milne, Alan Moore, K. Hamsun, S. A. Kierkegaard, A. Dumas og nogle af dem jeg ak-ikke-i-skyndingen-kan-huske...