Gravatar

#31 Kochie 12 år siden

I ikke nærmere kategoriseret rækkefølge:
Dan Turéll for Vangede Billeder, en bunke fantastiske digte og den noget nær perfekte skildring af København, set fra et litterært synspunkt, i hans 12 krimiudgivelser.

J.K. Rowling for den fantastiske fortælling om Harry Potter.

Charles Bukowski for Ham on Rye og en ondskabsfuld fortællestil, der kryber helt ind under huden på dig.

Bjarne Reuter for at have været min trofaste, næreste og til tider eneste sande ven i min barndom. Jeg har ikke tal på, hvor mange af hans bøger jeg har læst, men jeg ved, at en bog som Prins Faisals Ring den dag i dag står for mig som et mesterligt eventyr.

Michael Chabon, og det er endda kun på grund af The Amazing Adventures of Kavalier and Clay, der til gengæld er en af de bedste bøger, jeg nogensinde har læst.

Sir Arthur Conan Dyle for hans geniale opfindelse, Sherlock Holmes, som jeg kom igang med noget tidligt, men som jeg aldrig har givet slip på siden.

Desmond Bagley for nogle helt eminente, skabelonsskårne, romaner, der ofte foregik under den kolde krig, altid havde en fyrig helt i hovedrollen, og som endnu oftere blev gift i løbet af historien.

Don Rosa for at personificere og legemliggøre Andebys indbyggere i en sådan grad, at jeg den dag i får tårer i øjnene af at læse "A letter from home," hvor verdens rigeste (og jævnt gamle) and endelig erkender sit største savn over for den søster, der har hadet ham i årevis og forsaget ham som sin bror.

Jussi Adler-Olsen for at skrive krimier så meget bedre end resten af rosset, der startede den nye skandinaviske krimibølge. Ondskaben er til at tage og føle på.

J.R.R Tolkien for Hobitten, Ringenes Herre og Silmarillion. Og for at skabe det univers, fantasy i dag er groet ud af. Tak for det, du gamle mand.
Gravatar

#32 davenport 12 år siden

Tolkien er godt oversat til dansk, men det engelske sprog har jo mange flere facetter, og efter min mening træder det tydeligt frem i RH. Det er ikke hverdagsengelsk, men man vender sig hurtigt til det. (Fx. bruges "yonder" "loath" og den slags lidt ældre ord)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#33 Slettet Bruger [1647102613] 12 år siden

#9 Alt for lidt desværre. Jeg har læst "La Légende des siècles" eller "The Legend of Ages" som den hedder på engelsk.

En fremragende samling i øvrigt, som på smuk vis illustrerer hvor godt han skriver.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#34 Benway 12 år siden

#31 Desmond Bagley-krimierne har jeg læst nogle stykker af, da jeg var sidst i teenageårene. Husker dem som ekstremt underholdende.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#35 BN 12 år siden

Muldgraver (29) skrev:
Hvorfor overhovedet den kommentar, BN?

Fordi jeg er overordentligt skeptisk, nårsomhelst en kunstnerisk oplevelse (det være sig af en bog, et maleri eller en film) ikke bare kan formuleres på letforståeligt dansk med skyldig hensyntagen til modtagerne/læserne, men med vold og magt skal udtrykkes i et sprog, hvor ordvalget og forklaringen bærer præg af et overforbrug af fremmedord og tunge, nærmest uforståelige ordsammensætninger. Jeg for mit vedkommende får ihvertfald indtryk af såvel en smule påtaget kunstsnobbethed som et forfatterskab, hvor både indhold og tolkning munder ud i den rene tågesnak. ... "det døde livs gentagelige drøm" - "det vågnes sprog" - "syntaktiske kompleksitet" ... Årh, må jeg være fri!

Sådanne indlæg har jo ikke et bred sigte - det henvender sig derimod til et begrænset publikum, der er vant til at formulere sig på den der tekniske, tilstræbt intellektuelle måde.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#36 Slettet Bruger [1647102613] 12 år siden

#14 Jo jeg kan rigtig godt lide ham og han var også en af dem jeg overvejede til min liste. "Ulysses" er naturligvis hovedværket, som også er fremragende. Jeg kan dog også rigtig godt lide "A Portrait of the Artist as a Young Man," som er på højde med førnævnte. Og så er der jo "Dubliners" som nok er den jeg vender tilbage til oftest.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#37 bhs 12 år siden

+1 :)
Gravatar

#38 Kochie 12 år siden

#34:
Jeg har ikke læst alt, han skrev af den slags, men det er vist tæt ved. Det var (og er i øvrigt stadig) en del af min fars bogsamling, og det var, da jeg for ikke så længe siden samlede et par af dem op igen, at det gik op for mig, hvor skabelonsskårne bøgerne vitterligt er, og hvor ligegyldigt det forekommer mig, da de samtidig virker (og sikkert også er) velresearchede, velskrevne og helt igennem fremragende underholdning. De kan anbefales til alle, der gerne vil have læse letfordøjelig, nærmest retrostilistisk (hvis det da er et ord, jeg kunne ikke finde et synonym for retro style) underholdende litteratur.
Gravatar

#39 Stilund 12 år siden

1. James Lee Burke
2. Paul Auster
3. John Irving
4. John steinbeck
5. Charles Bukowski
6. Roberto Bolano
7. Ernest Hemmingway
8. Sjöwall og Wahlöö
9. J.R.R. Tolkien
10. J.D. Salinger

Det er min top liste lige nu, men sikkert også fordi det er nogen af de forfatter jeg aldrig er blevet skuffet over. Det kan sikkert ændre sig, især er James Lee Burke helt fantastisk. Ham kan jeg virkelig anbefale.
Gravatar

#40 Benway 12 år siden

#38 Jeg tror, jeg har læst fire af dem. Jeg kiggede lige titlerne igennem på nettet og jeg har i hvert fald læst Blind flugt, Menneskejagt, Den gyldne køl og Mørke ved højlys dag.

Det var sjovt nok også mine forældres, som jeg lånte. De var vist ganske rigtig meget skabelonsagtige - næsten knaldromaner - men nogle medrivende og velskrevne af slagsen.

#39 John Steinbeck er fantastisk, men følelsesmæssigt en hård satan at læse. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."

Skriv ny kommentar: