Christopher Nolan har på kort tid lavet rigtig mange fantastiske film. Både Batman Begins, The Dark Knight og The Prestige var tæt på at ramme min liste. Hvis du spørger mig, er Memento hans klart bedste film.
Filmens fortællestruktur er så sindssygt ordinær, at jeg aldrig nogensinde har set noget magen til, jeg var fuldstændig "blown away" af filmen. Filmen indeholder dog også andet: Persongalleriet er også utroligt spændende: Leonard, der bliver spillet af Guy Pearce, har et problem, han har korttidshukommelse. Det sidste han husker er, at hans kone blev myrdet, og nu vil han have hævn. Det er dog et kæmpe problem, da han glemmer, hvad han lige har lavet, og derfor bliver han nødt til at skrive alt, hvad han laver ned.
Guy Pearce spiller fantastisk i rollen som Leonard, der er ude efter hævn. Hvis det var op til mig, så havde han fået en oscar nomination. Carrie-Anne Moss spiller dog også fantastisk i rollen som Natalie.
Filmen er sindssygt god, og den er utroligt original. Hvis du ikke allerede har set den, så er det helt sikkert på tide.
Nolan er en go instruktør, men jeg har ikke set Momento endnu, men det skalj eg da Batman begins, the prestige og The dark knight ikke skuffede, glæder mig til at se hans nye film.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Fin film men personligt synes jeg ikke den kan klare mange gensyn. Dog var førstehåndsindtrykket på mig stort, og jeg kan ikke modsige at det er en gennemtænkt film med en interessant fortælleteknik.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Yes! Memento er fantastisk - og jo, den kan klare rigtig mange gensyn; af en eller anden grund bliver den ved med at være lige så spændende og fed efter utallige gensyn :)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Nummer 5 - American History X - 1998 American History X tager raceproblemerne op som så mange andre film, men den her gør det på en anderledes måde. Skildringen af nynazisterne og de sorte er utrolig nuanceret, og man får ikke den opfattelse, at nynazisterne er de "onde" og uintelligente, tværtimod. Derek Vinyard, der bliver spillet af Edward Norton, er nemlig utrolig intelligent. Han er en af lederne for nynazisterne, og selvom han er utrolig voldelig, så kan han argumentere for alt, hvad han gør.
Edward Norton spiller sindssygt fantastisk og burde have vundet den Oscar (det siger jeg uden at have set et par af de andre, der er blevet nomineret). Edward Norton er hele følelsesregistret igennem og spiller foruroligende overbevisende som nynazisten Derek.
Filmen tager fat i raceproblemerne på en hel ny måde, og efter man har set filmen, sidder man tilbage i chok, det gjorde jeg i hvert fald!
#241 MMB 14 år siden
Christopher Nolan har på kort tid lavet rigtig mange fantastiske film. Både Batman Begins, The Dark Knight og The Prestige var tæt på at ramme min liste. Hvis du spørger mig, er Memento hans klart bedste film.
Filmens fortællestruktur er så sindssygt ordinær, at jeg aldrig nogensinde har set noget magen til, jeg var fuldstændig "blown away" af filmen. Filmen indeholder dog også andet: Persongalleriet er også utroligt spændende: Leonard, der bliver spillet af Guy Pearce, har et problem, han har korttidshukommelse. Det sidste han husker er, at hans kone blev myrdet, og nu vil han have hævn. Det er dog et kæmpe problem, da han glemmer, hvad han lige har lavet, og derfor bliver han nødt til at skrive alt, hvad han laver ned.
Guy Pearce spiller fantastisk i rollen som Leonard, der er ude efter hævn. Hvis det var op til mig, så havde han fået en oscar nomination. Carrie-Anne Moss spiller dog også fantastisk i rollen som Natalie.
Filmen er sindssygt god, og den er utroligt original. Hvis du ikke allerede har set den, så er det helt sikkert på tide.
#242 BN 14 år siden
"Ordinær" = almindelig. .... Jeg tror ikke, det er dét du mener. ;-)
#243 Skeloboy 14 år siden
#244 MMB 14 år siden
Argh, selvfølgelig skulle der stå original.
#245 MOVIE1000 14 år siden
#246 Lord Beef Jerky 14 år siden
#247 wimmie 14 år siden
#248 MMB 14 år siden
American History X tager raceproblemerne op som så mange andre film, men den her gør det på en anderledes måde. Skildringen af nynazisterne og de sorte er utrolig nuanceret, og man får ikke den opfattelse, at nynazisterne er de "onde" og uintelligente, tværtimod. Derek Vinyard, der bliver spillet af Edward Norton, er nemlig utrolig intelligent. Han er en af lederne for nynazisterne, og selvom han er utrolig voldelig, så kan han argumentere for alt, hvad han gør.
Edward Norton spiller sindssygt fantastisk og burde have vundet den Oscar (det siger jeg uden at have set et par af de andre, der er blevet nomineret). Edward Norton er hele følelsesregistret igennem og spiller foruroligende overbevisende som nynazisten Derek.
Filmen tager fat i raceproblemerne på en hel ny måde, og efter man har set filmen, sidder man tilbage i chok, det gjorde jeg i hvert fald!
#249 MOVIE1000 14 år siden
#250 filmz-Bruce 14 år siden