Gravatar

#311 MMB 14 år siden

Argh, man kan heller ikke snyde jer. Det er også skide irriterende at Lord Beef Jerky gætter det i første forsøg. -.-

Nummer 1 - GoodFellas - 1990
GoodFellas er en af de film, der bare vokser og vokser på mig. Jeg har efterhånden set denne film rigtig mange gange, og det overrasker mig, at den bliver bedre gang på gang. Det er noget der kendetegner en rigtig god film, og i dette tilfælde et mesterværk.

I filmen følger vi Henry Hill (spillet af Ray Liotta), der allerede starter med at arbejde for kvaterets gangster Paulie (spillet af Paul Sorvino). Man følger Henrys vej op i hierakiet os gangsterne; fra at være en stikkerentdreng til at være en gangster højt oppe i hierakiet. På hans vej op i hierakiet møder han James 'Jimmy' Conway (spillet af Robert De Niro) og Tommy DeVito (spillet af Joe Pesci).

GoodFellas er i den grad en brutal film, der giver os et indblik i hvad gangsterne laver. Det er dog ikke på samme måde som Godfather, Goodfellas er rå og nede på "gadeniveau". Filmen er yderst velspillet og hele castet gør det fantastisk og skuespillet er stort set pletfrit. Dog skal Ray Liotta, Robert De Niro, Lorraine Bracco (som Henry's kone) og især Joe Pesci fremhæves.

Filmen er simpelthen fyldt til bristepunktet med fantastiske scener og i følgende scener kan man virkelig forstå, hvorfor Joe Pesci fik sin Oscar:

Henry Hill: You're a pistol, you're really funny. You're really funny.
Tommy DeVito: What do you mean I'm funny?
Henry Hill: It's funny, you know. It's a good story, it's funny, you're a funny guy.
[laughs]
Tommy DeVito: What do you mean, you mean the way I talk? What?
Henry Hill: It's just, you know. You're just funny, it's... funny, the way you tell the story and everything.
Tommy DeVito: [it becomes quiet] Funny how? What's funny about it?
Anthony Stabile: Tommy no, You got it all wrong.
Tommy DeVito: Oh, oh, Anthony. He's a big boy, he knows what he said. What did ya say? Funny how?
Henry Hill: Jus...
Tommy DeVito: What?
Henry Hill: Just... ya know... you're funny.
Tommy DeVito: You mean, let me understand this cause, ya know maybe it's me, I'm a little fucked up maybe, but I'm funny how, I mean funny like I'm a clown, I amuse you? I make you laugh, I'm here to fuckin' amuse you? What do you mean funny, funny how? How am I funny?
Henry Hill: Just... you know, how you tell the story, what?
Tommy DeVito: No, no, I don't know, you said it. How do I know? You said I'm funny. How the fuck am I funny, what the fuck is so funny about me? Tell me, tell me what's funny!
Henry Hill: [long pause] Get the fuck out of here, Tommy!
Tommy DeVito: [everyone laughs] Ya motherfucker! I almost had him, I almost had him. Ya stuttering prick ya. Frankie, was he shaking? I wonder about you sometimes, Henry. You may fold under questioning.

Scorseses instruktion er som altid fremragende i instruktørstolen, og han er manden, der rangerer højest af alle instruktører hos mig.

I filmen kommer man under huden på gangsterne, endda mere end i Godfather. Filmen følger en gangster, der arbejder sig op fra bunden, men må sande, at det også kan gå nedaf igen.
Gravatar

#312 MOVIE1000 14 år siden

jeg vælger altså mere at tro det er Catwoman:)

har aldrig set Goodfellas
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#313 MMB 14 år siden

Argh, der skulle obv. have stået: Scorsese er som altid fremragende i instruktørstolen
Gravatar

#314 Skeloboy 14 år siden

#311 - hehe, dit profilbillede signalere lidt, at det nok var en Scorsese :)

Er glad for det ikke var Gladiator.

Men en rigtig fed liste. Og få så set Alien, Aliens, Blade Runner og No Country For Old Men :)
Gravatar

#315 MMB 14 år siden

Har set Blade Runner. :) Så den for et par dage siden for første gang,
Gravatar

#316 Riqon 14 år siden

Jeg er ret overrasket over, at Goodfellas er så populær, som den er. Jeg så den for ikke så længe siden, og jeg var bare glad, da den endelig blev færdig.

Foeller (311) skrev:
I filmen kommer man under huden på gangsterne, endda mere end i Godfather. Filmen følger en gangster, der arbejder sig op fra bunden, men må sande, at det også kan gå nedaf igen.

Hvad mener du? Hovedpersonen er da flad, kynisk, usympatisk, og man får aldrig rigtig mere at se end dette, så vidt jeg husker. Til sammenligning oplever vi i Godfather Michaels lange rejse fra patriot til mafiaboss, som er en meget gradvis, men genial proces.

EDIT: Jeg fandt dog scenen, du snakker om i #311, ganske fornøjelig :)
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#317 MOVIE1000 14 år siden

så den minder lidt om Scarface
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#318 Skeloboy 14 år siden

#317 - tjo, lidt gør den. Men fælles for dem begge er, at hovedpersonerne ikke er nogen, man skal have sympati for.
Gravatar

#319 MMB 14 år siden

Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, men jeg synes personligt, at Ray Liotta gør det fremragende: Selvom han er en voldelig motherfucker, så synes jeg stadig han har det der uskyldige over sig. Jeg synes i modsætning til dig ikke han er flad, og jeg synes man får fint forklaret, hvorfor han gør som han gør, og hvordan han har det med det. Jo, kynisk og usympatisk, men det tror jeg bestemt også er meningen.
Gravatar

#320 MMB 14 år siden

Her er den scene jeg taler om i #311

Skriv ny kommentar: