Gravatar

#41 Benway 19 år siden

Scenen i "Touch of Evil" hvor Orson vender sig mod Onkel Joe med et psykotisk blik i øjnene, et reb mellem hændende og siger: "I told you I brought you up here for a reason!" Fantastisk scene i en film der ellers er proppet med glansøjeblikke.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#42 tiny 19 år siden

# 40

Tak - jeg forstår til gengæld ikke din (og mange andres for den sags skyld) reaktion på afslutningen af AI. Den rørte mig overhovedet ikke. Min veninde og jeg kom helt op og skændes bagefter
Jeg ser slutningen som bevis på, at robotter ikke kan gøres menneskelige - altså have følelser. Her vistes nemlig, at han var programmeret. Ellers ville han jo ikke sidde dernede i så mange år

Endnu en visuel smuk scene: Moulin Rouge, hvor man kommer derind for første gang.
Just think of your mind as a movie, you can pause, rewind or slow down any details you want.
Gravatar

#43 filt 19 år siden

Mine to favoritter:

1. The Godfather: Part II Michael Alone

Det blik Al Pacino har i sine øjne da han sidder alene på bænken i filmens afsluttende billeder, er nok til at give gåsehud over hele kroppen. At man så lige inden har set et flashback til gladere tider, hvor han sad samlet med alle sine søskende, ventende på den gamle far der havde fødselsdag, gør ikke oplevelsen mindre følelsesladet. Nu sidder han alene.

2. 2001: A Space Odyssey Invetion of the Tool/Space Ballet

Kubrick leger her rundt med, på bare nogle minutter, hele menneskets udviklingshistorie, med nogle af de flotteste billeder der nogensinde har prydet det store lærred. På smukkeste vis får han kædes aben der opfinder brugen af værktøjet (mens han slår med en knogle på resterne af et skelet) sammen med menneskets indtog i verdensrummet med rumskibe, rumhjul og alskens andre tekniske vidundere.
"Let the universe howl in despair, for I have returned..." - Lord Darkseid
Gravatar

#44 dolphinfriendly 19 år siden

Umiddelbart en række scener, mest slutninger:

"Requiem For A Dream":
Det endelige sammenbrud af protagonisterne til slut i filmen. Til trods for jeg har set den flere gange, synker jeg stadig en ordentlig klump og ryster lidt på hænderne en rum tid efter.

"The Good, The Bad And The Ugly":
Duellen. Musikken, klipningen og de extreme close-ups er efter min mening måske den mest intense western scene til dato.

"Shivers":
Cronenberg kan som en af de få istruktører holde mig vågen om natten, hvor jagten på hovedpersonen i denne film er noget er af mest ubehagelige jeg har set. "The Brood" er også ganske ulækker, faktisk er det en af de eneste film hvor jeg har slukket for fjernsynet.

"Alien":
Da Brett leder efter Jones...

"Once Upon A Time In The West":
Også duellen til slut - den metaforiske afslutning og opløsning på western genren fra Leones side, i denne hyldest og farvel til genren. Afsløringen af Harmonicas motiv er nærmest af mytologisk karakter.

"Lost Highway":
Da Fred møder Mystery Man (Robert Blake) til Andys fest: "We've met before, havn't we?"

"Once Upon A Time In America":
Hele filmen er gennemsyret af nostalgi, hvor dog den hjerteskærende scene med Dominics død - "Noodles, I slipped..." er fantastisk rørende.

"Umberto D.":
Umberto D. der fortvivlet prøver at slippe af med sin hund i slutningen, for at kunne begå selvmord med samvittighed men alligevel vælger livet er meget stærkt.

"Europa":
Nedtællingen (ligeledes) til slut i filmen, hvor hovedpersonen drukner. Hypnotisk og dragende.

"Godfather":
Scenen i restauranten, hvor Michael mister sin uskyld.

"Apocolypse Now":
Flodturen væk fra "The Heart Of Darkness", er måske den mest mørke og dystre jeg endnu har set.

"Planet Of The Apes"
"You Maniacs! You blew it up! Ah, damn you! God damn you all to hell! "

Gravatar

#45 duuk74 19 år siden

Action: Saving Private Ryan: Omaha Beach.

Optur:
Tombstone: Johhny Ringo der spørger om der overhovedet ingen er, der tør udfordre ham I en duel. Pludselig lyder der ”Im your huckleberry”, og vi ser Doc Hollyday dukke op. Udtrykket i Ringo’s fjæs er guld.

Nedtur:
Elefantmanden: I am not an animal! I am a human being! I...am...a man!
Salaam Bombay: Sidste scene hvor te-drengen Krishna græder over sin tabte uskyld/barndom, og hvad han er blevet.

Klammeste:
Saving Private Ryan: Scenen hvor Tyskeren langsomt skubber en kniv i hjertet på den Amerikanske soldat, og siger noget i retning ”shh, det vil alt sammen være ovre snart”. Alt imens en anden Ameri-kansk soldet sidder nedenunder, lammet af skræk over krigens rædsler, og kan høre dem kæmpe…uden at gøre noget.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#46 Benway 19 år siden

#45 Ja, den scene i Saving Private Ryan er godt nok fæl.

Andre scener hvor jeg får en klump i halsen:

Vertigo: Scenerne hvor James Stewart forsøger at "omstyle" Judy. Jeg ved ikke hvem af dem jeg har mest medlidenhed med i de scener. De er i hvert fald grumme at overvære.

Short Cuts: Der da hvor Andie MacDowell pludselig opdager at hun ikke kan vække sin søn efter han er blevet ramt af en bil. Samt der hvor Tom Waits kommer helt sønderknust hjem og tigger Lily Tomlin om at tilgive ham.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#47 filmz-bullettooth 19 år siden

NOOOOOO!!! hvordan kunne jeg glemme Tarentinos studie i blodsydgydelse....restaurent/sværdkamp scenen i KillBill 1

--------- for rent ---------
Gravatar

#48 elwood 19 år siden

Man On the Moon: indledningen, for satan den er snedig fundet på.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#49 filmz-Jessmoeller 19 år siden

Brookeback Mountain: Helt til slut, hvor han siger "farvel"
Underlægningsmusikken er perfekt
Min samling:
http://www.intervocative.com/DVDCollection.aspx/jessmoeller
Gravatar

#50 Benway 19 år siden

Sideways: Der hvor Miles beskriver sit forhold i Pinot Noir druen. For pokker det er en flot spillet, rørende scene og det er næsten ubærligt at han ikke få udnyttet det super romantiske øjeblik.

Skriv ny kommentar: