Inspireret af en inspirerende person, som inspirerende har udtalt sig om en inspirerende scene, synes jeg vi skulle inspirere hinanden, med lidt snak om scener vi hver især synes har været "det vildeste" ... og mest inspirerende!
For mit eget vedkommende kan ´"vildeste scene" tolkes forskelligt.
Effektmæssigt var det nok "Raiders of the Lost Ark" i biografen i 1981, den første scene. Dengang var det "det vildeste" action rush. Selv om det er lavet større og flottere siden, så har det ikke virket så effektfuldt som dengang.
Følelsesmæssigt. To holocaust film. Scenen i Pianisten, hvor Wladyslaw Szpilman separeres fra sin familie ved toget. Overlevelsesinstinktet, øjeblikket og prisen for at overleve lidt endnu, at blive separeret fra alle dem man elsker, vide man ikke får sagt farvel og sikkert aldrig skal se dem igen. Og scenen i "Sophies Choice", hvor Meryl Streep skal foretage sit skæbnesvangre valg. Kan ikke forestille mig noget værre.
Men skal jeg nævne det ultimative, er og bliver det Kubricks Space Odyssey 2001. Jeg har svært ved at skille "Dawn of Man" fra "Cosmic Waltz". Det er for mig, stadig det smukkeste og vigtigste øjeblik portrætteret på film, som kæder disse to "kapitler" sammen og så med musik der matcher.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Det er jo lidt svært at svare på, der er jo tons af kandidater, men scenen i "Casablanca" hvor de synger La Marsellaise bliver jeg altid bevæget af uanset hvor mange gange jeg har set filmen, og jeg er ikke engang særligt patriotisk anlagt. Det er muligvis fordi de fleste statister eftersigende var flygtninge og derfor selv bliver tydeligt berørte af scenen.
2001 er helt sikkert en oplagt kandidat men ellers så bliver jeg altid betaget indledningen af "Once Upon a Time in the West" det må være det mest underholdende stille stykke i filmhistorien. Lige indtil en vis harmonika bryder tavsheden med sin ankomst... :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Idet jeg læser dit indlæg er der et par scener der springer frem fra glemslens tåger. Scener jeg bare ikke har kunnet stå for, uanset om det var første eller 92 gang jeg så den/dem.
Scenen i Pianisten er en af dem. Fantastisk og skæbnesvangert, og noget der kan få selv den mest standhaftiges øjne til at løbe lidt i vand.
Andre scener der umiddelbart springer frem er i slutningen af Nicolas Cages måske bedste feel-good film, Family Man, hvor han indser hvad han kunne have haft og hvad det er der egentligt betyder noget for ham. Smukt og noget der personligt hjælper mig til at huske hvad der er det vigtigste jeg har. En anden er dansen i "En Duft af Kvinde". Gløden i Al Pacinos øjne, mens han elegant fører den unge dame igennem en tango! Hele filmen er iøvrigt et studie i mesterligt skuespil.
Derudover står utallige scener fra "Band of Brothers" også indprintet i min hukommelse som stilstående episke momenter. Det skuespillere som Damian Lewis, Donnie Wahlberg, Scott Grimes og Neal McDonough præsterede i løbet af 10 afsnit er over næsten alt andet jeg har set.
"Sound editing is a lot like sex. Its usually done alone, late at night and with a lot of electronic gadgets." - Steve Carell
Takker indtil videre :) Jeg må få set "Family Man" kan jeg høre (røg lige i kassen til $5.78 med DTS spor hos DVDPacific) og Casablanca er fluks røget i gensyns køen :) Og vi føler vist det samme i den scene i Pianisten.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
"Titanic" - da skibet synker. Da jeg så den i biografen følte jeg det virkelig som om man blev suget med ned.
"The Matrix" - kampen ned igennem gangen.
"Contact" - starten, hvor vi føres igennem og ud i rummet.
"Deep Impact" - da kometen slå ned.
"The Aviator" - flystyrtet.
"Cast Away" - flystyrtet.
"Saving Private Ryan" - ja, hvilken scene mon? :)
Følelsesmæssigt:
"Before Sunrise" slutningen, den uudholdelige følelse af at man har mødt en særlig person som man aldrig skal se igen, som man oplever når man rejser.
"Casablanca" - samme scene som Benway nævner.
"Chasing Amy" - Ben Afflecks tale i bilen om de undertrykte følelser han har overfor Alyssa. (Dem der påstår at Affleck ikke kan spille skuespil bør se denne scene).
"Deep Impact" - jeg vil helst ikke indrømme det, men scenen hvor den kvindelige tv-journalist står på stranden og afventer døden sammen med sin far, og en kæmpebølge nærmer sig i horisonten... og hun siger "daddy..."
"Elsker dig for evigt" - Mads Mikkelsens fulde kærlighedserklæring.
"Forrest Gump" - Forrests udtryk, da Jenny fortæller ham at deres søn er helt normal.
"Unbreakable" - "Now that you know who you are... I know who I am."
"When Harry Met Sally" - Sallys spage og næsten uhørlige "I love you" i slutningen.
"Yankee Doodle Dandy" - slutningen hvor de synger Over There.
"Zappa" - Pipfuglen der bliver klemt og Mulles reaktion.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Effekt mæssigt der er jo mange, men en jeg altid husker er lobby scenen fra The Matrix, jeg blev virterlit blæst omkuld af den scene.
følses mæssigt: kantsten scenen i American History X: det løber mig koldt ned af ryggen hver gang jeg ser den scene fy for pokker.
Og scenen i regnen fra Shawshank Redemption: den vækker også følelse i mig, når man har fuldt hans pinsler i så lang tid, og her er så "udløsningen" om man vil.
og så er der et eller andet over den allersidste scene i Builett,
hvor man ser Frank Bullitt stå ved håndvasken, og vaske sig i hovedet og kigger ind i spejlet, og tænker endnu en dag på arbejdet, som om at hele filmen med dens action og spænding, det var bare endnu en dag i hans liv, der var intet specielt over denne dag for ham
det hvertfald sådan jeg tolker den scene, det synes jeg simplthen bare er genialt lavet.
J. J: "This is one of my Favorite shots." Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
1: Tristans (Brad Pitt) hjemkomst i Legends of the Falls, med alle hestene. Tuder hver gang, specielt, da han kommer op på verandaen og Anthony Hopkins kommer ud, med sin tavle om halsen. Jeg får gåsehud af det!
2: Al Capones (De Niro) baseballtale i The Untouchables, hvor han efterfølgende flækker kraniet på en af sine ansatte, med et baseballbat. Skræmmende.
2,5: (en lille snyder jeg lige måtte putte ind) Igen fra The Untouchables, startscenen hvor De Niro ligger i barberstolen og har pressefolkene i sin hule hånd, han ansigt, hans måde at snakke på og levere replikkerne. GENIALT!
3: Bankrøveriet, samt efterfølgende skudveksling i Heat.
4: Velociraptorne i køkkenet i Jurassic Park
5: Andys (Tim Robbins) flugt fra Shawshank Redemption.
6: Slutscenen i Godfather part I. Gennemført til mindste detalje. Hele opbygningen til drabene og selve dåben, og så kommer det fra præsten: "Michael Corleone, do you renounce the Devil?" KNALD! Så bliver folk bare whacked! Kanon!
7: Forrest Gump tale ved Jennys grav til i slutningen
8: Der er utallige scener i denne film, der er fantastiske. Starten af Schindler's List er en fed scene, hvor man ser Oskar (Liam Neeson) tage de ting frem han skal bruge til en aften i byen for at charmere sig ind på folk og få forbindelser. Hans måde at totalt overrumble de tyske officere og opbygge sine "venskaber". Synes det er en af de fedeste åbningsscener.
9: GoodFellas, igen en startscene. Henry Hills (Ray Liotta) voiceover der sætter tilskueren ind i gangsterverdenen og introducer de forskellige personer. Det er så genialt koorigeret.
10: Igen er der mange bemærkelsesværdige scener i denne film. Dances with Wolves. Rejsen ud til fortet i starten af filmen. Bare musikken og billederne siger det hele.
Disse er jo bare scener man får ind i hovedet, men der er jo en milliard andre.
Et par stykker der ikke er blevet nævnt - lidt i blandede kategorier:
Slutscenen i "Se7en".
Darth vs. Luke i "Empire"
Flere scener i "Das Boot", da ubåden 'synker' og slutningen.
Slutningen på "Leon" med Stings 'Shape of my heart'.
..og så lige lidt Batman :) - Burtons Batman, "I'm Batman!" - Batman Begins, da han står på en af de høje bygninger og kameraet panorerer rundt. - Batman: Dead End, da Batman rejser sig og trækker kappen op til 'Mask of the phantasm' temaet.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
#1 filmz-Bruce 19 år siden
For mit eget vedkommende kan ´"vildeste scene" tolkes forskelligt.
Effektmæssigt var det nok "Raiders of the Lost Ark" i biografen i 1981, den første scene. Dengang var det "det vildeste" action rush. Selv om det er lavet større og flottere siden, så har det ikke virket så effektfuldt som dengang.
Følelsesmæssigt. To holocaust film. Scenen i Pianisten, hvor Wladyslaw Szpilman separeres fra sin familie ved toget. Overlevelsesinstinktet, øjeblikket og prisen for at overleve lidt endnu, at blive separeret fra alle dem man elsker, vide man ikke får sagt farvel og sikkert aldrig skal se dem igen. Og scenen i "Sophies Choice", hvor Meryl Streep skal foretage sit skæbnesvangre valg. Kan ikke forestille mig noget værre.
Men skal jeg nævne det ultimative, er og bliver det Kubricks Space Odyssey 2001. Jeg har svært ved at skille "Dawn of Man" fra "Cosmic Waltz". Det er for mig, stadig det smukkeste og vigtigste øjeblik portrætteret på film, som kæder disse to "kapitler" sammen og så med musik der matcher.
#2 Benway 19 år siden
2001 er helt sikkert en oplagt kandidat men ellers så bliver jeg altid betaget indledningen af "Once Upon a Time in the West" det må være det mest underholdende stille stykke i filmhistorien. Lige indtil en vis harmonika bryder tavsheden med sin ankomst... :)
#3 filmz-Munk 19 år siden
Scenen i Pianisten er en af dem. Fantastisk og skæbnesvangert, og noget der kan få selv den mest standhaftiges øjne til at løbe lidt i vand.
Andre scener der umiddelbart springer frem er i slutningen af Nicolas Cages måske bedste feel-good film, Family Man, hvor han indser hvad han kunne have haft og hvad det er der egentligt betyder noget for ham. Smukt og noget der personligt hjælper mig til at huske hvad der er det vigtigste jeg har.
En anden er dansen i "En Duft af Kvinde". Gløden i Al Pacinos øjne, mens han elegant fører den unge dame igennem en tango! Hele filmen er iøvrigt et studie i mesterligt skuespil.
Derudover står utallige scener fra "Band of Brothers" også indprintet i min hukommelse som stilstående episke momenter. Det skuespillere som Damian Lewis, Donnie Wahlberg, Scott Grimes og Neal McDonough præsterede i løbet af 10 afsnit er over næsten alt andet jeg har set.
- Steve Carell
#4 filmz-Bruce 19 år siden
#5 chandler75 19 år siden
"Titanic" - da skibet synker. Da jeg så den i biografen følte jeg det virkelig som om man blev suget med ned.
"The Matrix" - kampen ned igennem gangen.
"Contact" - starten, hvor vi føres igennem og ud i rummet.
"Deep Impact" - da kometen slå ned.
"The Aviator" - flystyrtet.
"Cast Away" - flystyrtet.
"Saving Private Ryan" - ja, hvilken scene mon? :)
Følelsesmæssigt:
"Before Sunrise" slutningen, den uudholdelige følelse af at man har mødt en særlig person som man aldrig skal se igen, som man oplever når man rejser.
"Casablanca" - samme scene som Benway nævner.
"Chasing Amy" - Ben Afflecks tale i bilen om de undertrykte følelser han har overfor Alyssa. (Dem der påstår at Affleck ikke kan spille skuespil bør se denne scene).
"Deep Impact" - jeg vil helst ikke indrømme det, men scenen hvor den kvindelige tv-journalist står på stranden og afventer døden sammen med sin far, og en kæmpebølge nærmer sig i horisonten... og hun siger "daddy..."
"Elsker dig for evigt" - Mads Mikkelsens fulde kærlighedserklæring.
"Forrest Gump" - Forrests udtryk, da Jenny fortæller ham at deres søn er helt normal.
"Unbreakable" - "Now that you know who you are... I know who I am."
"When Harry Met Sally" - Sallys spage og næsten uhørlige "I love you" i slutningen.
"Yankee Doodle Dandy" - slutningen hvor de synger Over There.
"Zappa" - Pipfuglen der bliver klemt og Mulles reaktion.
#6 elwood 19 år siden
følses mæssigt: kantsten scenen i American History X: det løber mig koldt ned af ryggen hver gang jeg ser den scene fy for pokker.
Og scenen i regnen fra Shawshank Redemption: den vækker også følelse i mig, når man har fuldt hans pinsler i så lang tid, og her er så "udløsningen" om man vil.
og så er der et eller andet over den allersidste scene i Builett,
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#7 SpielbergFreak 19 år siden
(I tilfældig rækkefølge)
1: Tristans (Brad Pitt) hjemkomst i Legends of the Falls, med alle hestene. Tuder hver gang, specielt, da han kommer op på verandaen og Anthony Hopkins kommer ud, med sin tavle om halsen. Jeg får gåsehud af det!
2: Al Capones (De Niro) baseballtale i The Untouchables, hvor han efterfølgende flækker kraniet på en af sine ansatte, med et baseballbat. Skræmmende.
2,5: (en lille snyder jeg lige måtte putte ind) Igen fra The Untouchables, startscenen hvor De Niro ligger i barberstolen og har pressefolkene i sin hule hånd, han ansigt, hans måde at snakke på og levere replikkerne. GENIALT!
3: Bankrøveriet, samt efterfølgende skudveksling i Heat.
4: Velociraptorne i køkkenet i Jurassic Park
5: Andys (Tim Robbins) flugt fra Shawshank Redemption.
6: Slutscenen i Godfather part I. Gennemført til mindste detalje. Hele opbygningen til drabene og selve dåben, og så kommer det fra præsten: "Michael Corleone, do you renounce the Devil?" KNALD! Så bliver folk bare whacked! Kanon!
7: Forrest Gump tale ved Jennys grav til i slutningen
8: Der er utallige scener i denne film, der er fantastiske. Starten af Schindler's List er en fed scene, hvor man ser Oskar (Liam Neeson) tage de ting frem han skal bruge til en aften i byen for at charmere sig ind på folk og få forbindelser. Hans måde at totalt overrumble de tyske officere og opbygge sine "venskaber". Synes det er en af de fedeste åbningsscener.
9: GoodFellas, igen en startscene. Henry Hills (Ray Liotta) voiceover der sætter tilskueren ind i gangsterverdenen og introducer de forskellige personer. Det er så genialt koorigeret.
10: Igen er der mange bemærkelsesværdige scener i denne film. Dances with Wolves. Rejsen ud til fortet i starten af filmen. Bare musikken og billederne siger det hele.
Disse er jo bare scener man får ind i hovedet, men der er jo en milliard andre.
#8 lyspunkt 19 år siden
Lidt blandede af, hvad jeg kan komme på:
Gettysburg Det afsluttende slag ved Gettusburg.
Glory I slutningen, hvor Matthew Broderick siger melder sig til første angreb.
Delicatessen Scenen, hvor man ser hvad de forkellige mennesker i ejendommen laver i takt.
Phantom of the Opera Da man ser teateret første gang og der forvandles fra faldefærdig ruin til flot ny bygning.
E.T. Slutningen snøft snøft
Legend Da Darkness træder ud af spejlet.
The Money Pit Da badekarret går gennem gulvet samt kædereaktionen, da Shelly Long sætter et stik og rundsaven går i gang.
#9 duuk74 19 år siden
#10 El vez 19 år siden
Slutscenen i "Se7en".
Darth vs. Luke i "Empire"
Flere scener i "Das Boot", da ubåden 'synker' og slutningen.
Slutningen på "Leon" med Stings 'Shape of my heart'.
..og så lige lidt Batman :)
- Burtons Batman, "I'm Batman!"
- Batman Begins, da han står på en af de høje bygninger og kameraet panorerer rundt.
- Batman: Dead End, da Batman rejser sig og trækker kappen op til 'Mask of the phantasm' temaet.