Gravatar

#10191 Broomie 14 år siden

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb

Jamen altså, hvad skal man sige til sådan en eminent film?!
Den skæve og humoristiske vinkel på dette dødsensalvorlige emne rammer lige i plet!
Jeg har desværre ikke tid til at skrive mere om filmen, men filmen gør det godt på alle tænkelige måder.

10/10
Gravatar

#10192 Fellaheen 14 år siden

The Wicker Man (1973)

Så den igår på DVD og uden de store forventninger, men blev ganske positivt overrasket. Ikke en specielt elegant film, men den har virkelig et eller andet! Der er nogle fantastiske absurditeter i den og afslutningen er (som med resten af filmen) en blanding af utrolig sjov og lidt skræmmende - sangene og dansene er fantastiske. Den har lidt "I Fangekolonien" over sig, både i stemning og tema.
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#10193 Sweetiebellefan 14 år siden

Admiral (Rusland)

Historisk film om en ung admiral, og hans to elskere under krigene på de sibiriske ødemarker og havet.

Denne episke film bør man nyde på en storskærm, og et ordenlig lydanlæg.

10/10
Twilight Sparkle: "Real friends don't care what your cover is. Friendship is a wondrous and powerful thing.
Gravatar

#10194 TheEnd 14 år siden

Edison

Puha! En skidt film. Skidt manus, skidt plot hvilket er nok hovedårsagen til det skidte skuespil også, til trods for at klasseskuespillere som Morgan Fremann og Kevin Spacey er på rollelisten.
Hold jer fra den!
4/10
A bottle! Don't bother.
Gravatar

#10195 MOVIE1000 14 år siden

The Escapist

En pinlig thriller, der skulle sammenlignes med Prison Break og The Shawshank Redemption, men i sidste ende minder den nu mere om Silent Scream. SKuespillet halter, om det er fordi de har tabt sæben for mange gange ved jeg ikke. Dog ligger filmen alligvel op til en finale som får en til at se filmen til ende, men finalen skuffede mere end skuespillet i filmen.

2/6 (glad for at jeg lånte den på biblioteket.)
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#10196 Bruce 14 år siden

The Searchers - BD

Where to start? Nogle vil kalde filmen John Fords instruktørmæssige højdepunkt. Jeg vil nøjes med at kalde den én af mange. Men en af John Fords bedste og måske endda allerbedste westerns, er også en af verdens bedste westerns.

Det skal siges, at jeg er overmåde imponeret over, at The Searchers findes på blu-ray i så god stand. Man har så at sige haft sort/hvid at gå ud fra og har genskabt farver bl.a. udfra tekstiler, som var med i filmen og selvom farvenøglen ikke ser helt naturlig ud, så er filmen simpelthen et vidunder på en storskærm. Farvemæssigt som skarpt og detaljeret!

Jeg tvivler på, at der findes en anden western mellem 1.33:1 og 2.76:1, som har mere episk cinematografi. Og hvad skal man så lægge i ordet episk? Lad mig vise nogle "skud":

1
2

Og så fandt jeg ud af, hvor få screenshots, der er taget af denne herlige film :(

Anyway, filmen er et vidunderligt stykke bittersød americana, desværre med et par lidt uheldige eksistenser undervejs, som grundet filmens i øvrigt forrygende instruktøreksekvering, hurtigt fortrænges.

They sure don't make 'em like that anymore!

Film: 9-10/10
Video: 9/10
Audio: 6/10
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#10197 BN 14 år siden

Nuovo Cinema Paradiso - forlænget udgave - (Giuseppe Tornatore, 1988)

Om drengen Salvatore der bliver venner med Alfredo, der er filmoperatør i byens biograf.

Indtil sent igår aftes havde jeg kun set denne film én gang før i mit liv, nemlig engang i 1990'erne, og da var det i den korte udgave.

Jeg har således i de mellemliggende år husket den som en ganske charmerende og humoristisk film. Men da jeg her på filmz.dk begyndte at lægge mærke til, hvor mange der roste den, og at nogle havde den med på deres toplister, endte det med at jeg slog til og købte den, da T.P. Marked havde den (og tre andre interessante titler) på tilbud. ... Jeg var jo blevet nysgerrig efter at se, om filmen nu også var SÅ god som man fik indtryk af her på filmz.dk. Og desuden har jeg i forvejen længe været begejstret for en anden af instruktøren Giuseppe Tornatores film, nemlig 'La leggenda del pianista sull'oceano'. (Det er først indenfor de senere år jeg har fundet ud af, at det er samme mand der står bag de to film.)

Nå, men er filmen virkelig så fantastisk, som man skulle tro ud fra andres bedømmelser? Ja, det er den helt bestemt! Og i den forlængede udgave (som er den udgave, der i sin tid blev sendt ud til de italienske biografer) er den endnu bedre, idet et par løse handlingstråde samles op, med en endnu bedre slutning til følge.

Kort om hovedrolleindehaverne: Philippe Noiret blev fuldt fortjent belønnet med en BAFTA for rollen som Alfredo. Tre forskellige skuespillere spiller Salvatore i de forskellige stadier af hans liv: Salvatore Cascio (barn), Marco Leonardi (ung) og Jacques Perrin (midaldrende), og de gør det alle virkelig godt, ikke mindst sidstnævnte, som man måske ellers godt kunne tro havde fået en lidt utaknemmelig opgave, ja, at han ville stå i skyggen af de to andre yngre skuespillere - men det gør han ihvertfald ikke i den forlængede udgave, hvor han har mange flere scener.

Alt i alt en enormt smuk og stemningsfyldt film med romantik og humor. 'Nuovo Cinema Paradiso' er én stor kærlighedserklæring til filmens verden, og samtidig indfanger den på fremragende vis barndommens uskyld og nysgerrighed overfor verden.

10/10
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#10198 Bruce 14 år siden

#10197 Glad for at du kunne lide den :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#10199 BN 14 år siden

Bruce (10198) skrev:
#10197 Glad for at du kunne lide den :)

Også jeg! ;-) ... For selvom der (bortset fra de ekstra, genindsatte scener) var tale om et gensyn, var købet af den en satsning.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#10200 Broomie 14 år siden

Sleepers

Med et cast der byder på Kevin Bacon, Robert De Niro, Dustin Hoffmann, Brad Pitt mf. kunne jeg ikke forstå, at jeg aldrig havde hørt om denne film før.
Efter at have set filmen forstår jeg det stadig ikke, for den er ret god!
Hele castet, inklusiv de unge, laver gode præstationer. Historien er godt skruet sammen, selvom den til tider til sidst godt kunne føles lidt langsom og dvælende.
Alt i alt en rigtig god film, hvor sidste halvdel trækker filmen en enkelt karakter ned.

8/10

Skriv ny kommentar: