Gravatar

#10321 Skeloboy 14 år siden

A Single Man
Hvordan kunne den undgå at få en bedste film-nominering? Kun The Hurt Locker overgår den fra 2009 (af engelsksprogede film). Det er et dvælende og knugende drama om sorg. Falconer er en professor, der har mistet sin elskede, og er stadig ikke kommet over det. Den foregår i 1962 under Cuba Krisen, hvilket giver hele filmen et mere skæbnesvangert præg, og det bliver perfekt akkompagneret af soundtracket.

Og så elsker jeg at finde en god, dramatisk film med Julianne Moore, thi hun er en af mine favoritter og mest troværdige skuespillerinder.

9/10
Gravatar

#10322 Skeloboy 14 år siden

Anklaget, 2005

Stærk, realistisk og meget vedkommende drama. Troels Lyby er anklaget for incest...er han skyldig eller ej? Det er et af de gennemgribende spørgsmål, men filmens omgangspunkt er mere: hvordan reagerer omverden og personerne der er i centrum?

Troels Lyby brillierer, og han burde virkelig holde sig fra de danske komedier. Sofie Gråbøl må vel være en af de bedste danske skuespillerinder. Måske hun ikke har den helt store bredde, men det hun gør, gør hun virkelig godt, og det gælder også her.

Solid! Og et bevis på, at der blandt alt det familie-komedie-pis faktisk findes utroligt gode danske film.

8/10
Gravatar

#10323 Collateral 14 år siden

#10322: Husker det også som en ret fed film! Har du set "Kærlighed på Film" og "Fri os fra det onde"? Også to gode danske film!
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#10324 Lord Beef Jerky 14 år siden

Jeg hylder gerne R... bedste danske film jeg har set i laaaang tid.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#10325 Skeloboy 14 år siden

#10323 - nej, men har næsten lige fået Kærlighed På Film. Jeg er dog begyndt at tage filmene alfabetisk, så der er et stykke tid til, jeg kommer til K :)

Lord Beef Jerky (10324) skrev:
Jeg hylder gerne R... bedste danske film jeg har set i laaaang tid.

Har ikke fået fat i den endnu, men der er jo lavet masser af gode dansksprogede film i 00'erne: Submarino, Bænken, Reconstruction, Kunsten At Græde I Kor, Applaus osv.

Det var egentlig bare en lidt defensiv sætning, fordi der er mange, der mener, at danske film er dårlige, fordi de er dårlige...
Gravatar

#10326 Lord Beef Jerky 14 år siden

Jeg synes personligt at danske film er dårlige fordi de er dårlige... på nær de gode... de er gode fordi de er gode... men der er flest dårlige.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#10327 Skeloboy 14 år siden

#10326 - hehe, sådan har jeg det også :)

Man skal bare lade være med at se dem i biffen, som der er mange, der vil se...

EDIT: aaah, hehe, nu så jeg lige min fejl :)

Skeloboy (10325) skrev:
der er mange, der mener, at danske film er dårlige, fordi de er danske...
Gravatar

#10328 Collateral 14 år siden

#10325: Der er helt sikkert for stor generalisering omkring danske film.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#10329 Lord Beef Jerky 14 år siden

#10327 Så sandt så sandt =)
Gravatar

#10330 Herrguth 14 år siden

#10322 Rart at se! Jeg synes også at Anklaget er en rigtig god og overset film.

Skriv ny kommentar: