Gravatar

#10491 JannikAnd 14 år siden

Fellaheen (10481) skrev:

Ak, må snart til at få set min første Rivette-film.
Undskyld, sagde du din første Rivette-film..?
Gravatar

#10492 Fellaheen 14 år siden

Ja, ham har jeg desværre forsømt en smule.
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#10493 JannikAnd 14 år siden

Det skal jeg da lige love for...
Gravatar

#10494 Fellaheen 14 år siden

:(
Gravatar

#10495 JannikAnd 14 år siden

Jeg tror faktisk ikke, jeg mangler at tage hul på en af de helt "store" - ihvertfald ikke "Rivette-stor". Er der mere, du vil lette dit hjerte med, nu hvor vi er i gang?
Gravatar

#10496 Fellaheen 14 år siden

Rivette har ligget og svømmet lidt ude i periferien af mit filmunivers, idet jeg har en naturlig skepsis mod alt der er fransk og fransk nybølge. Den er dog blevet lidt mindre med tiden - fik også først meget sent set Godards "Hail Mary" og Vivre Sa Vie" som vel må være blandt mine yndlingsfilm. De har virkelig vendt mit syn på Godard. Mine favoritter blandt franskmændene er dog udenfor nybølgen.

Jeg kan ikke rigtig komme i tanke om nogen rigtig, rigtig store - men Powell og Pressburger måske? Dem har jeg heller aldrig set en film af, fordi jeg ikke bryder mig om britter. Jeg kan nok kun lide østeuropæere.
Gravatar

#10497 JannikAnd 14 år siden

Nej, de spytter dem ikke ligefrem ud i Storbritannien. Men...

Peter Greenaway
Derek Jarman
Nicolas Roeg

???
Gravatar

#10498 Fellaheen 14 år siden

Og først og fremmest Bill Douglas' "My Childhood" og det øvrige af trilogien. The Wicker Man (den fra 1973) er også god.

Nicolas Roeg er ikke den store "auteur" i mine øjne, men jeg kan godt lide Rødt Chok, Walkabout og The Man Who Fell To Earth. "Blue" af Derek Jarman er en fantastisk film. Og Greenaway er også god, men han er dog Greenaway...
Gravatar

#10499 JannikAnd 14 år siden

Nej, Nicolas Roeg er ikke en auteur. Men det ændrer ikke ved det faktum, at netop de tre film, du nævner fungerer på fandenivoldsk plan. Hans stil er måske mere anarkistisk end mystisk, selvom han nok helst ville være mystisk.

Jarman er en éner, og måske på min personlige top 10. Ja, "Blue" er hans hovedværk, men "Carravaggio", "The Garden" og "Jubilee" er alle pragteksemplarer på postmodernistisk æstetik.
Gravatar

#10500 Antlion 14 år siden

JannikAnd (10497) skrev:
Nej, de spytter dem ikke ligefrem ud i Storbritannien.

Alexander Korda?
Anthony Asquith
Daniel Greaves?
Humphrey Jennings?
Karel Reisz?
Ken McMullen?
Len Lye?
Leslie Arliss?
Malcolm LeGrice?
Peter Watkins?
Stephen Dwoskin?
Terence Davies?