Gravatar

#1081 Bony 15 år siden

Woyzeck
Werner Herzog - 1979

Franz Woyzeck er en mening soldat i hæren, hvor alle og enhver tramper på ham. Hans kaptajn behandler ham som skidt, hans kone er ham utro for næsen af ham, mens han samtidig deltager i medicinske forsøg for at forsørge hende. Paranoiaen får dog til sidst overtaget og det slår klik for Woyzeck, hvilket medfører katastrofale følger.

Klaus Kinski spiller titelrollen som den hårdtplagede soldat Woyzeck og dette til fingerspidserne. Hvis man kunne tænke sig, at se eksempler på en af de omtalte præstationer af Klaus Kinski, der virkelig viser skuespilleren i hele sin psykotiske (og geniale) helhed, er dette en af dem. Det er længe siden at en skuespillerpræstation har føltes så uhyggelig ægte og ramt mig så frontalt og smertefuldt i mellemgulvet, som hvis jeg var blevet ramt af en bus i høj fart. Klaus Kinski formår, at give rollen så meget følelse, at man skiftes mellem at have ondt af ham og foragte ham. Herzogs lange klip af en plaget Kinski med vanvidstårer i øjnene, sidder stadig og spøger på nethinden.

Stor kunst af et genialt makkerpar! Ligesom "Jeder für sich und Gott gegen alle", er denne film også anbefalelsesværdig!

5/6

* Karakteren er blevet ændret. Jeg var måske en anelse for gavmild.
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#1082 Kiksmann 15 år siden

Bony (1081) skrev:
Woyzeck
* Karakteren er blevet ændret. Jeg var måske en anelse for gavmild.

Det sker tit man har en fornemmelse af en film, som når man har bearbejdet den, ændre vores indstilling til den til slut.
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann
Gravatar

#1083 evermind 15 år siden

Så kunne det være, jeg alligevel snart skulle kaste noget af min surt optjente fritid efter den. Har længe haft den til at samle støv på hylden efter, at jeg forsøgte mig med den på, hvad der måske bare har været en dårlig dag. Den blev i hvert fald ikke gennemført til trods for, at jeg egentlig godt kunne lide både Lady Vengeance og - især - Old Boy.
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#1084 Kiksmann 15 år siden

evermind (1083) skrev:
Så kunne det være, jeg alligevel snart skulle kaste noget af min surt optjente fritid efter den. Har længe haft den til at samle støv på hylden efter, at jeg forsøgte mig med den på, hvad der måske bare har været en dårlig dag. Den blev i hvert fald ikke gennemført til trods for, at jeg egentlig godt kunne lide både Lady Vengeance og - især - Old Boy.

go for it, jeg vil "næsten" love dig du ikke kommer til at kede dig.
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann
Gravatar

#1085 filmz-Narniabæver 15 år siden

A Troll in Central Park:

For 15 år siden udkom denne undervurderede Don Bluth tegnefilm, og Dom Deluise lægger stemmen til en trold der bliver udstødt og ender i Central Park.

8/10
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#1086 Kruse 15 år siden

Dead Poets Society - Jeg har ikke så meget at sige udover at det var en fantastisk og rørende film. Og så anede jeg ikke at det var Ethan hawke som havde en af de store roller før jeg så credits. Ganske sjovt at se ham som helt ung :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#1087 elwood 15 år siden

Fantastisk film, Peter Weir når han er i sit Es.

Trueman Show er dog også rigtig god, men den første Peter Weir film jeg så var Dead Poets Society.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#1088 Kruse 15 år siden

#1087: Det er også de eneste Peter Weir film som jeg endnu har set. De er begge rigtig gode på hver sin måde. Det har dog også givet mig lyst til at tjekke et par flere af hans film ud.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#1089 rockysds 15 år siden

#1088 "Picnic at Hanging Rock" kan absolut anbefales. I mine øjne er det Weirs bedste.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#1090 jessup 15 år siden

hørt!
This is just until June

Skriv ny kommentar: