Psycho Psycho har for længst opnået klassikerstatus som en banebrydende film indenfor gysergenren, og selv folk, som ikke ved hvem Alfred Hitchcock, har hørt om den famøse badeværelsesscene, som unægteligt må være det første, som man tænker på, når filmen bliver omtalt. Det var af denne grund også med store forventninger, at jeg gik ind til min 3. Hitchcock film.
Filmens centrale figur er Marion Crane (Janet Leigh), som arbejder i et kontor, indtil den dag hun beslutter af stikke af og stjæle $40.000, som hun ellers havde fået besked på at tage i banken med af sin chef. Historien følger Marions tur væk fra det liv hun kender og ellers ud på landevejen. Jeg må det samme rose Janet Leighs skuespil: For selvom Hitchcock er god til at caste sine blondiner, så føler jeg, at Janet Leigh giver rollen en hel masse troværdighed og har en vis tiltrækningsevne på skærmen, som gør, at man slet ikke keder sig.
Det ærgrede mig derfor, at vi allerede halvvejs igennem ikke fik mere at se til denne karakter, da hun allerede på dette tidspunkt fik en tur med den lange kniv i brusebadet. For selvom jeg godt var klar over, at dette ville ske, havde jeg troet, at det først var i filmens sidste akt.
Efterfølgende synes jeg desværre også, at filmen falder en anelse i niveau. For selvom Anthony Perkins gør det godt som den psykotiske Norman Bates, så savner man lidt modspil i form af Janet Leigh, for Lila Cranes karakter spillet af Vera Miles er desværre ikke helt så spændende som Janet Leighs. På trods af dette sidder man alligevel spændt med og følger slutningen, der dog ikke har verdens mest sindsoprivende plottwist, men alligevel er ganske intens!
Psycho er på mange måder en rigtig gennemført film, som er svær at sætte en finger på. Alligevel savner jeg stadig noget mere, som filmen ikke helt indfriede, men som jeg omvendt ikke tror var savnet for 50 år siden. Det er nu engang svært at anmelde en 50 år gammel film med nutidens øjne. Der er dog ikke nogen tvivl om, at Psycho alt i alt er en fantastisk filmoplevelse og en kæmpe succes for filmmediet.
...- der dog ikke har verdens mest sindsoprivende plottwist
Ja gudskelov, man ikke dengang, som i dag, forsøgte sig frem med plottwists :)
Det er nu engang svært at anmelde en 50 år gammel film med nutidens øjne.
Det bedste er nu også, at lade filmen udfolde sig iht. de filmkonventioner, som tiden muliggjorde og optikmæssigt at lægge dagens moral- og etikbegreber, samt værdier til side for en stund og leve sig ind i perioden. Men glad for, det trods alt var en god oplevelse :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Efterfølgende synes jeg desværre også, at filmen falder en anelse i niveau. For selvom Anthony Perkins gør det godt som den psykotiske Norman Bates, så savner man lidt modspil i form af Janet Leigh, for Lila Cranes karakter spillet af Vera Miles er desværre ikke helt så spændende som Janet Leighs.
Det er jeg helt enig med dig i. Men det er et bevidst valg fra Hitchcocks side.
Chokket over at være berøvet vores identifikationsfigur Marion Crane
fortager sig aldrig helt, men skaber uvished - ja, Hitchcock lader os i overført forstand hænge og svæve frit i luften, og han lader os ikke komme tæt ind på livet af nogen af de andre personer. Alle er herefter potentielle ofre, for når Hitchcock kan
tage livet af heltinden eller hovedpersonen, som var den vi følte og interesserede os for, kan han jo tage livet af hvem som helst! ;-)
#11231 Batsy 14 år siden
Jeg kan lide den :D, synes den er fremragende og en 8 ud af 10 efter min menning er ligmed fremragende
#11232 wiseguy 14 år siden
#11233 Batsy 14 år siden
Jeg er så en af de få der kan lide 3'eren, smag og behag jo :P
#11234 Bony 14 år siden
Præcis. Dårlig smag og intet behag.
#11235 Batsy 14 år siden
nuff said
#11236 BN 14 år siden
http://www.wavlist.com/movies/021/ts-attit.wav
#11237 Batsy 14 år siden
Klasse :D
#11238 MMB 14 år siden
Psycho har for længst opnået klassikerstatus som en banebrydende film indenfor gysergenren, og selv folk, som ikke ved hvem Alfred Hitchcock, har hørt om den famøse badeværelsesscene, som unægteligt må være det første, som man tænker på, når filmen bliver omtalt. Det var af denne grund også med store forventninger, at jeg gik ind til min 3. Hitchcock film.
Filmens centrale figur er Marion Crane (Janet Leigh), som arbejder i et kontor, indtil den dag hun beslutter af stikke af og stjæle $40.000, som hun ellers havde fået besked på at tage i banken med af sin chef. Historien følger Marions tur væk fra det liv hun kender og ellers ud på landevejen. Jeg må det samme rose Janet Leighs skuespil: For selvom Hitchcock er god til at caste sine blondiner, så føler jeg, at Janet Leigh giver rollen en hel masse troværdighed og har en vis tiltrækningsevne på skærmen, som gør, at man slet ikke keder sig.
Efterfølgende synes jeg desværre også, at filmen falder en anelse i niveau. For selvom Anthony Perkins gør det godt som den psykotiske Norman Bates, så savner man lidt modspil i form af Janet Leigh, for Lila Cranes karakter spillet af Vera Miles er desværre ikke helt så spændende som Janet Leighs. På trods af dette sidder man alligevel spændt med og følger slutningen, der dog ikke har verdens mest sindsoprivende plottwist, men alligevel er ganske intens!
Psycho er på mange måder en rigtig gennemført film, som er svær at sætte en finger på. Alligevel savner jeg stadig noget mere, som filmen ikke helt indfriede, men som jeg omvendt ikke tror var savnet for 50 år siden. Det er nu engang svært at anmelde en 50 år gammel film med nutidens øjne. Der er dog ikke nogen tvivl om, at Psycho alt i alt er en fantastisk filmoplevelse og en kæmpe succes for filmmediet.
8/10
#11239 Bruce 14 år siden
Ja gudskelov, man ikke dengang, som i dag, forsøgte sig frem med plottwists :)
Det bedste er nu også, at lade filmen udfolde sig iht. de filmkonventioner, som tiden muliggjorde og optikmæssigt at lægge dagens moral- og etikbegreber, samt værdier til side for en stund og leve sig ind i perioden. Men glad for, det trods alt var en god oplevelse :)
#11240 BN 14 år siden
Det er jeg helt enig med dig i. Men det er et bevidst valg fra Hitchcocks side.