Gravatar

#11981 Skeloboy 14 år siden

Ladyhawke, 1985
Søndagens filmdag bliver afsluttet med LadyHawke - en 80'er fantasy, jeg ikke har set før. Film som Labyrinten, Dark Crystal, Legend og Willow er jo herlige, og kan endda huske Excalibur, Beastmaster og Krull også. Så det spændende har for mig været: kan man lide disse film, fordi man har set dem som lille, eller fordi de bare er gode? Det kan LadyHawke måske give et svar på.

Kan det blive mere 80'er? Total synth-soundtrack, Matthew Broderick i en ung rolle som tyv og Rutger Hauer. Efter Mouse(Broderick) flygter fra fangekælderen i Aquila møder han Wolf - Rutger Hauer. Han har konstant følgeskab af en høg. Men om natten bliver høgen til en pige og Wolf bliver til en...ulv. Derfor kan de aldrig leve sammen som de gerne vil. Og det er faktisk et utrolig godt koncept. Selvfølgelig er det også en dannelsrejse for den unge æresløse tyv. Baggrunden er i den katolske middelalder, hvor kirken er meget magtfuld.

Den er helt på højde med Willow og Legend og endnu et godt bevis på, at 80'ernes eventyr er yderst seværdige. Den har alt, hvad ens barnlige hjerte og eventyrkærlighed vil have, og endda et helt oprigtigt rørende øjeblik!.

Selvom den er outdated på et par punkter - soundtracket er ekstrem 80'er på den ringe måde(det lyder som en ekstrem dårlig udgave af Bill Conti) - er det bare god underholdning, som fremover skal omtales sammen med Labyrinten, Willow, The Princess Bride osv...

Og så man bliver selvfølgelig i godt humør af den :)

8/10
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#11982 wimmie 14 år siden

Igen helt enig; én af mine yndlings-eventyrfilm og en film jeg så adskillige gange som yngre :)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#11983 Skeloboy 14 år siden

#11981 - troede også, at jeg måske havde set den, men det havde jeg ikke.

Der er dog ingen af dem, der stikker The Princess Bride...:), selvom Labyrinten er tæt på!
Gravatar

#11984 wimmie 14 år siden

The Princess Bride er også stadig min favorit og derefter Labyrinten og så Ladyhawke :)

Jeg trænger til en gensyn med Willow og Legend, men jeg husker dem som værende ok uden at nå de andres højder ;)
Nåja, så havde jeg også en forkærlighed for de 2 første Neverending Story film - men de kunne også godt bruge et gensyn.
Gravatar

#11985 Skeloboy 14 år siden

#11984 - den første Neverending Story er ganske fin, men nr. 2 er ret elendig.

Legend er ikke så god som de andre, men Willow er jo stadig en dejlig lille film :)
Gravatar

#11986 wimmie 14 år siden

Skeloboy (11985) skrev:
#11984 - den første Neverending Story er ganske fin, men nr. 2 er ret elendig.

Umiddelbart husker jeg bedst 1'eren som jeg så en del gange - tror kun jeg så 2'eren en enkelt eller 2 gange.
3'eren som kom en del år efter var til gengæld virkelig dårlig...

Legend er ikke så god som de andre, men Willow er jo stadig en dejlig lille film :)

Legend husker jeg som værende en smule kedelig faktisk men ellers meget sød - jeg burde snart se den igen. Willow var bestemt ikke kedelig men jeg husker den heller ikke voldsomt godt - men det er godt nok også mange år siden jeg har set den ;)

Gravatar

#11987 knipsknips 14 år siden

Bad Santa

Julen nærmer sig, så man skal du i humør med denne fremragende film af Terry Zwigoff.

Billy Bob Thornton er perfekt castet til rollen som den ynkelige og alkoholiske "julemand", som i selskab med Tony Cox, røver diverse butikker efter julesalget.

Var flad af grin flere gange, især Brett Kellys karakter er fantastisk morsom.

5/6
Gravatar

#11988 Lord Beef Jerky 14 år siden

Legend er sgu da fee! Willow er blot LOTR-light... jeg elskede den som kid, men i dag synes jeg den har en del svagheder. Min favorit af dem alle er The NeverEnding Story tæt forfulgt af The Dark Crystal.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#11989 HelmerJ 14 år siden

TNG - The last outpost
The ships hung in the air in precisely the same manner that bricks don't -Douglas Adams
Gravatar

#11990 Skeloboy 14 år siden

Af de omtalte:

6/10
Legend
Dark Crystal, The

7/10
Neverending Story, The

8/10
Ladyhawke
Willow

9/10