Victor Fleming stod bag kameraet på to fremragende film i 1939. Den ene var "Gone with the Wind", som jeg første gang så for nylig, og var rigtig glad for. Den anden var nærværende film, som ligeledes er en fornøjelse at betragte. Det første der falder mig ind er at filmen på alle måder er dybt charmerende. Fra technicolor billedernes helt specielle stemning, til musicalelementerne (storladne som små) og helt frem til den bevægende slutning. Karaktererne er uforglemmelige, og det samme er universet, som formår at have sit helt eget særpræg, men også en logik, som gør det levende. Det bliver vidst lidt rodet det her, men det vigtigste er egentlig også bare at jeg var fuldstændig solgt til denne klassiker, som stadig både morer og bevæger, i hvert fald mig. They don't make 'em like this anymore.
6/6
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Victor Fleming stod bag kameraet på to fremragende film i 1939. Den ene var "Gone with the Wind", som jeg første gang så for nylig, og var rigtig glad for. Den anden var nærværende film, som ligeledes er en fornøjelse at betragte. Det første der falder mig ind er at filmen på alle måder er dybt charmerende. Fra technicolor billedernes helt specielle stemning, til musicalelementerne (storladne som små) og helt frem til den bevægende slutning. Karaktererne er uforglemmelige, og det samme er universet, som formår at have sit helt eget særpræg, men også en logik, som gør det levende. Det bliver vidst lidt rodet det her, men det vigtigste er egentlig også bare at jeg var fuldstændig solgt til denne klassiker, som stadig både morer og bevæger, i hvert fald mig. They don't make 'em like this anymore.
6/6
Super fedt at høre du havde så god en oplevelse! Det er også en af mine yndlingsfilm, så kan kun være helt enig i alt hvad du har skrevet. "The Wizard of Oz" er bare en mesterlig film i samtlige facetter og er efter min bedste overbevisning indbegrebet af filmmagi, når det er allerbedst! :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
"The Wizard of Oz" er bare en mesterlig film i samtlige facetter og er efter min bedste overbevisning indbegrebet af filmmagi, når det er allerbedst! :)
Helt enig!
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
My Left Foot, 1989 En god historie om en modig mand, men den er ikke rigtig personlig. Selvom den hele vejen igennem er autentisk og velproduceret - og ikke mindst en suveræn præstation af Daniel Day-Lewis - virker den lidt ligegyldig. Der er bedre personskildringer i det store filmland, men det er bestemt ikke en ringe film.
#12651 misuma 14 år siden
#12652 Collateral 14 år siden
6/6
#12653 misuma 14 år siden
Heksen skræmte livet af mig som knægt...gør det stadig nu hvor jeg tænker over det...og de sko under huset, uuh få det væk!
#12654 Nicki52 14 år siden
Jeg vil gerne prøve at overraske ;D
#12655 NightHawk 14 år siden
Super fedt at høre du havde så god en oplevelse! Det er også en af mine yndlingsfilm, så kan kun være helt enig i alt hvad du har skrevet. "The Wizard of Oz" er bare en mesterlig film i samtlige facetter og er efter min bedste overbevisning indbegrebet af filmmagi, når det er allerbedst! :)
#12656 Collateral 14 år siden
Helt enig!
#12657 Sweetiebellefan 14 år siden
Harrison Ford vender tilbage, og nu i en science fiction western.
Cowboys og indianer tager kampen op mod aliens, men de er stærkere end de ser ud til.
Langtrukken i starten, men et godt arbejde med både lyd og effekter.
7/10
#12658 Hr. Nielsen 14 år siden
#12659 Skeloboy 14 år siden
En god historie om en modig mand, men den er ikke rigtig personlig. Selvom den hele vejen igennem er autentisk og velproduceret - og ikke mindst en suveræn præstation af Daniel Day-Lewis - virker den lidt ligegyldig. Der er bedre personskildringer i det store filmland, men det er bestemt ikke en ringe film.
6/10
#12660 misuma 14 år siden