Gravatar

#13981 Richard Burton 13 år siden

Lad mig blot nøjes med at erklære mig helhjertet uenig i det meste :) Men gudskelov for mangfoldighed :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#13982 Babo84 13 år siden

Thomas

Det med at uhyret uhæmmet dræber enhver på vejen og forplanter sig, simpelthen for at overleve. Har et overlevelsesinstinkt. Det har mennesket naturligvis også, hvis det skal overleve. Men mennesket foretager sig også handlinger af egoistiske årsager. Det kan være politiske, personlige, økonomiske, arv/miljø etc, og ikke nødvendigvis blot for at overleve, som dyret. En scene i Aliens er faktisk meget sigende, når Ripley siger til Burke: "You don't see them fucking each other over for a goddamn percentage". Men der er også fællestræk, som intelligens, men også flere ting der adskiller dyret fra mennesket. Fornuft og bevidsthed. Der var fællestræk, og modsætninger. Det var lidt pointen.
Gravatar

#13983 Babo84 13 år siden

SIR Ridley Scott (13979) skrev:
effektskudene lider af dårlig brug af modeller og greenscreen

Jeg bed i særdeleshed mærke i, når soldaterne og ripley er på vej til kolonien med deres flyver i Aliens, ser virkelig virkelig kunstig ud. Skidt green screen arbejde. Jeg forstår det næsten ikke. Det afsluttende klimaks til sidst hvor ripley og pigen bliver reddet af robotten, ser også utroværdig ud.
Gravatar

#13984 NightHawk 13 år siden

SIR Ridley Scott (13981) skrev:
Lad mig blot nøjes med at erklære mig helhjertet uenig i det meste :) Men gudskelov for mangfoldighed :)

Er du også uenig i de ting jeg har fremhævet ifht. det James Cameron vil fortælle med sin historie ? For jeg mener da der er en klar sammenhæng i måden konfrontationen imellem de to hære, (soldaterne/monstrene), udspiller sig på, hvilket, (som jeg oplever det), bl.a. også er uløseligt forbundet til de temaer Ridley Scott har integreret i sin historie både i "Alien", og så vidt jeg har forstået "Prometheus", hvor menneskets kamp mod sin egen skyggeside søges dissekeret, symboliseret via duellen mod monstret/monstrene og det korrumperede system repræsenteret ved Weyland-Yuntari.

Ligeså finder jeg også i den forbindelse parallellen mellem Ripley og Alien dronningen og deres forsvar af racen/familien for et interessant og fascinerende træk fra Camerons side ifht. at monstrene er så tæt forbundet til mennesket som de er. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#13985 Hr. Nielsen 13 år siden

SIR Ridley Scott (13979) skrev:
Det er et instruktør- og manuskriptmæssigt valg, som giver en anden intensitet, stemningsfuld gys kontra effektfuld action, men som også devaluerer væsenets potentiale kraftigt.
Det tror jeg blot ikke jeg synes og opfatter det heller ikke således tror jeg, nu jeg tænker over det. Jeg opfatter den faktisk som endnu mere kynisk, da dem der angriber 'hovedløst' er som de mennesker en Stalin, Hitler, Mao var villig til at ofre uden større omtanke. Bag det hele sidder 'Dronningen', The Alien Motherbitch, som koldt og kynisk styrer spillet for racens overlevelse og videreførelse. Hun ofrer 'glædeligt' ud af bønnerne. Set med menneskelig etik, måske ikke hverken klogt eller meningsfuldt, men kulturen må også anses for at være en anden. Så jeg synes det er dig der devaluerer den og ikke filmen.

Babo84 (13982) skrev:
Det med at uhyret uhæmmet dræber enhver på vejen og forplanter sig, simpelthen for at overleve. Har et overlevelsesinstinkt.
Det er hvad uhyret gør ja, men med en pointe tænker du vel noget dybere bag? Men jeg tror jeg ved hvor du vil hen, med resten du skriver, og er som sådan ikke uenig, selv om jeg undrer mig du henter en pointe i Aliens, for at forsvare Alien overfor netop Aliens?
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#13986 Babo84 13 år siden

Thomas E. Nielsen (13985) skrev:
men med en pointe tænker du vel noget dybere bag

Det er lidt de fællestræk der er omkring (alien og mennesket) for at sikre artens succes, eller videreførelse. I den første film ser vi en Alien fødes igennem brystet på Kane, og derefter tilpasser sig ret hurtigt omgivelserne - den bedst tilpassede overlever. Her er også mennesket afhængig af mennesket så at sige. Ligesom de er afhængige af hinandens hjælp på skibet, hvis de skal klare den. Jeg nævner Aliens, fordi den havde en klarere pointe og god sætning, sådan at den ikke kan misforstås. Alien har bestemt også en menneskelig kritik.

Thomas E. Nielsen (13985) skrev:
The Alien Motherbitch, som koldt og kynisk styrer spillet for racens overlevelse og videreførelse

Medmindre dyret, eller arten er sikker på, at arten overlever og der er "nok af dem", så ofrer moderen gerne sine "børn". Sådan er nogle dyr indrettet. Alien er ikke sikker på dette. Men hvis vi skal tro på, at dyret, alien, er intelligent, og det skal vi jo fra den første film, så burde den være smart nok til at ikke ofre sig hovedløst, når missionen netop er: forplantning. Så burde der ikke være råd til "mange svipsere" eller selvmordsaktioner, men omhyggelig fangst, så man netop kan videreføre arten. De får intet ud af ved at "stå for skud", udover at blive udraderet. Hitler kunne manipulere med folket i større sags tjeneste. Måske kunne dronningen det også, men jeg tvivler squ at missionen gik ud på at blive beskudt, uden omtanke?
Gravatar

#13987 jessup 13 år siden

Thor
Not in any roam does this pass as a decent movie.

1-2/6
This is just until June
Gravatar

#13988 Hr. Nielsen 13 år siden

Babo84 (13986) skrev:
jeg tvivler squ at missionen gik ud på at blive beskudt, uden omtanke?
Det må du spørge Stalin om, da han 'gladeligt' ofrere over en halv million russere for at genere tyskerne ved Stalingrad! Der er intet i dine argumenter der overbeviser mig ved at pege på en anden retning, andet end din egen etik og tankegang.

Babo84 (13986) skrev:
De får intet ud af ved at "stå for skud"
Igen er du begrænset af din egen tankegange og logiske sans. De får da både testet vores 'helte', lader dem løbe tør osv. I øvrigt ved dem der ofrer sig jo ikke nødvendigvis at de 'intet' får ud af det. De er bønder (fik vist skrevet 'bønner' tidligere:) og måske har de dårligt deres egen frie vilje, sådan som en herre i den her debat ville påstå at kommunister sjældent har;) Så de kan jo være både dumme og offervillige som myrer for deres Dronning. Det er for mig, Dronningen der repræsenterer Alien fra den første film. Ikke af design, men af tema, så det er vist noget med øjet der ser og hjernen der opfatter og der har du så valgt at tilslutte dig Sir Scott her på siden. Det har jeg ikke. Jeg ser filmen mere som BN!

Du har da også på passende vis argumenteret for at Alien ikke er særlig uhyggelig, så ergo må dette intelligente uhyre i originalen heller ikke få helt tag i dig.

End of story:-D
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#13989 Babo84 13 år siden

Thomas

Jo, men Alien dyret har alligevel andre mekanismer, hvis eneste formål var at overleve og tilpasse sig. Og det krævede lidt kløgtighed. Jeg ved ikke om dyret pludseligt har fået udskiftet tankegangen med en anden, og kan tænke i "selvmordsaktioner", men det er lidt svært at forestille sig synes jeg. Udover at det er gjort for spændingens skyld.
Gravatar

#13990 Batsy 13 år siden

The Fighter

Fremragende film, har haft ventet længe at se denne her film. Jeg har aldrig haft den store passion af bokser film, synes Rocky var den eneste bokser film jeg gad at se, pga den gode omtale og Stallone. Bale er superb som Dikcy, fuld fortjent oscar!, og ikke mindst Amy adams er smuk, og fremragende som Charlene. Dog er plottet jo lidt set før, man ved jo hvad der sker i sidste ende, men ellers en rigtig god film.

8/10
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Skriv ny kommentar: