Gravatar

#13991 Batsy 13 år siden

The Fighter

Fremragende film, har haft ventet længe at se denne her film. Jeg har aldrig haft den store passion af bokser film, synes Rocky var den eneste bokser film jeg gad at se, pga den gode omtale og Stallone. Bale er superb som Dikcy, fuld fortjent oscar!, og ikke mindst Amy adams er smuk, og fremragende som Charlene. Dog er plottet jo lidt set før, man ved jo hvad der sker i sidste ende, men ellers en rigtig god film.

8/10
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#13992 Hr. Nielsen 13 år siden

Babo84 (13989) skrev:
Jeg ved ikke om dyret pludseligt har fået udskiftet tankegangen med en anden, og kan tænke i "selvmordsaktioner",
Ud fra den logik må der altså kun kunne findes en form for tankegang hos disse uhyrer, som altså derfor er langt mere begrænset end mennesker så, for vi kan altså tænke MEGET forskelligt. I øvrigt misser du lidt pointen. Det er jo NETOP ikke nødvendigvis samme 'dyr' du ser ofre sig. Inden for en arter, kan der godt findes både rang, udviklingstrin osv. Det ses hos flere arter. Det er da i øvrigt netop et af de mest rigtige træk Cameron tager, ellers havde vi jo nærmest blot fået en gentagelse af originalen (som jeg af respekt for en ven kalder den, fremfor at kalden den etteren;). Prøv at overføre en edderkops 'tankegang' til en alien f.eks. Der ses det ofte at hunnerne æder hannen når de har parret sig (ja måske når han ikke engang at befrugte hende før han ender som hovedret). Er det logisk, giver det mening når arten skal føres videre. Dronningen i Aliens er jo tydeligvis ikke dum, men betyder det at hun absolut skal tænke som os og bekymre sig om de mange (det gør mennesker faktisk ikke engang). Så jeg må erklære mig enig med Sir Scott at det er hvad han tillægger den, for filmen siger intet om disse ting du som han påstår.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#13993 Babo84 13 år siden

Thomas

Thomas E. Nielsen (13992) skrev:
Prøv at overføre en edderkops 'tankegang' til en alien f.eks. Der ses det ofte at hunnerne æder hannen når de har parret

Kan måske have noget med ernæringen at gøre. Vi får jo ikke indtryk af, at dronningen æder de andre, for at give sig selv en kost. Jeg kan ikke se at "tankegangen" i sig selv er ændret, altså den perfekte organisme fra originalen, men Cameron blot har valgt at gøre det mere "i spændingens navn". Det er hvad jeg tillæger den. Og dyrene i Aliens holder jo netop sammen som en enhed, modsat mennesket, som røvrender hinanden, som Burk-karakteren gør. Så jo, jeg tror umiddelbart godt at dronningen bekymrer sig om de andre, da den ligesom også udviser vrede til sidst og jagter Ripley.
Gravatar

#13994 Hr. Nielsen 13 år siden

Babo84 (13993) skrev:
Vi får jo ikke indtryk af, at dronningen æder de andre, for at give sig selv en kost.
Ha ha ha ha ha ha ha, det var dæleme heller ikke en pointe:-D Jeg kan høre du slet ikke er med på dette eksempel, så beklager.

Babo84 (13993) skrev:
Jeg kan ikke se at "tankegangen" i sig selv er ændret
Men det er den og det er et faktum! Vi får altså præsenteret flere former af samme art i Aliens, uanset om det så er for spændingens skyld (som jeg vil mene er en pokkers god grund;) eller noget som helst andet.

Jeg holder dig forsat fast på, at du ikke finder Alien uhyggelig, hvorved jeg i øvrigt ikke kan se din pointe. Sir Scott argumenter netop med at Alien er mere uhyggelig pga han der tillægger uhyret større intelligens. Da du ikke finder Alien uhyggelig, kan jeg desværre ikke helt se hvor du vil hen med din pointe.

Vi stopper den her og må blot være enige om at være uenige. Må du få en forsat god weekend:)
Gravatar

#13995 Babo84 13 år siden

Thomas

Var det så sjovt? jeg er med på at arter kan være forskellige og derfor også handle forskelligt. Jeg kan bare ikke se alien-dyret skulle være tiltænkt ret meget anderledes, og du må gerne fortælle mig om "det faktum". Dronningen til sidst udviser tydeligvis vrede fordi ripley sætter ild til æggene. Så ligeglad? Nej.

At alien ikke skræmmer mig har intet med dens intelligens at gøre. Meget få ting skræmmer
mig på film i det hele taget. Men jeg kan langt bedre indleve mig i den førstes tankegang. Og historie.
Gravatar

#13996 Hr. Nielsen 13 år siden

Lidt kommentarer og en bedømmelse af de sidst sete eller gensete værker:

L'illusionniste - 9/10
Melankolsk, smukt tegnet og begavet fransk tegnefilm, hvis rolige stemning og bevægende historier går lige i hjertet og hjernen.

New Year's Eve - 1/10
Iskold og kynisk pengespekulation, blottet for nogen former for rigtige følelser. At man ikke bliver rørt af en romantisk komedie er en ting, at man bliver i dårligt humør af den, må dog siges at være slemme tegn.

The Avengers - 10/10
Lækkert opulent kulørt actionbrag, hvor et fantastisk samspillende all-star cast bringer mig minder om store film som The Dirty Dozen. Jeg har sjældent været så fantastisk godt underholdt, men her er også tale om en sjældent set supervelfungerende superhelte-filmatisering.

Ben-Hur - 10/10
Stadig den dag i dag en fascinerende og afvekslende fortælling, mesterligt fortalt. Højdepunktet er stadig en af de mest utrolige flotte og medrivende actionsekvenser jeg til dato har set. Jeg snakker om heste-væddeløbet, som jeg stadig ikke fatter hvordan de har lavet, eller rettere er lykkes så tidløst og storslået med.

When Harry Met Sally... - 8/10
Dialog, morsomme pointer og romantiske forviklinger når de fungerer og fungerer flot. Har vitterligt fortjent sin status!

The Prisoner of Zenda (1937) - 7/10
Solidt underholdende klassisk eventyrfilm, hvor et godt cast bidrager til den gode underholdning.

Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith - 8/10
Hvad den mangler af episk storslåethed og i Christensen’s spil, kompenserer den forrygende godt med i bitter forræderi og storstilet underholdning. Væk er den hvalpede kærlighedsfortælling og ind er kommet dyster stemning. Det fungerer, hvis ikke optimalt, så momentvis mesterligt i det mindste.

Babo84 (13995) skrev:
Dronningen til sidst udviser tydeligvis vrede fordi ripley sætter ild til æggene. Så ligeglad? Nej.
Du dømmer stadigvæk ud fra din egen etik, logik og tankegang. Når du ikke tænker ud af boksen, forstår jeg godt du ikke kan se hvad jeg mener. En bidronning udviser også tydeligt 'vrede' når man 'angriber' hendes bistad!!!!
Gravatar

#13997 Takfornu 13 år siden

#13996 Herlig samling :)

L'illusionniste - 9/10 - Den tog også mig med storm :)

New Year's Eve - 0/10 - Uff !!!!!!!

The Avengers - 7/10 - Upcomming Classic !

Ben-Hur - 7/10 - Classic - specielt i denne flotte nye udgave :)

When Harry Met Sally - 8/10 - Den film tager mig om hjertet hver gang og minder mig om min store kærlighed og får mig altid til at smile :)

The Prisoner of Zenda (1937) - Kan ikke huske den godt nok til at kunne rate den ;)

Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith - 5/10 det er flot og god underholdning, men for mig er bare ikke noget, som tænder mig for tiden :-/
A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !
Gravatar

#13998 Hr. Nielsen 13 år siden

Navarre3 (13997) skrev:
#13996 Herlig samling :)
Tak:)

Navarre3 (13997) skrev:
L'illusionniste - 9/10 - Den tog også mig med storm :)
Ved også at Søren kan lide den, så måske vi burde præsentere den i 'klubben' for The Boss:) (Eller måske han har set den?)

Gravatar

#13999 Takfornu 13 år siden

#13998 God ide - Ser den MEGET gerne igen, og gør sig sikkert godt i kælderen :)
A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !
Gravatar

#14000 Collateral 13 år siden

We're Not Married - 2-3/6 - middelmådig sag der ikke rigtig synes at have nogen pointe, og desværre helt mislykkedes i at underholde i mere end nogle enkelte scener.

All About Eve
Det er på en og samme tid positivt og negativt at den Marilyn Monroe boks jeg investerede i for nogen tid siden er opkaldt efter skuespillerinden selv. For selvom hun er med i alle filmene, er det i meget skiftende roller og det så langt fra alle filmene der i sandhed er "hendes" eller har hende en ledende rolle. Den negative side er at det på en måde føles som ringeagt for de enkelte film at de er samlet under Monroe flaget, selv når hendes indvirkning er minimal. Positivt er det modsat at man med udgangspunkt i Monroe får åbnet øjnene for en masse fremragende film (og nogle enkelte middelmådige), der er endnu mere end "bare" Marilyn Monroe. Hvilket bestemt ikke er for at fornedre Monroe, der når hun er bedst har personlighed, karisma og tilstedeværelse på skærmen, som få andre skuespillerinder før eller siden, men en film som "All About Eve" har virkelig meget lidt at gøre med den feticherede blondine.

Filmen er ikke desto mindre en utrolig fængende en af slagsen. Ikke alene er Bette Davis og Anne Baxter velspillende overfor hinanden, men det øvrige cast får også enorm megen plads i hvad der essentielt set er en fortælling båret frem af karaktererne. Så meget mere grund er der til at glæde sig over at manuskriptet er både vittigt og fyldt med gode rammende pointer, der ikke tager gidsler, men samtidig heller ikke behøver at karikere for meget. Her tænker jeg på pointerne omkring kvinder og deres hårde arbejde, for udover deres respektive karriere at holde andre dele af deres personligheder i live. Her er ikke brug for at nedgøre mænd, således at kvinderne kan vise sig som værende stærkere eller bedre, i stedet bliver ligestillingen total i kraft af det ret kritiske lys både kvinder og mænd, i særdeleshed de der bevæger sig i kunstneriske kredse, sættes i her. Kvinderne heri er ferme i manipulationens kunst, men det giver og bagslag, og det er en pointe der understreges godt og grundigt i den mindeværdige afslutningssekvens (ved spejlet).

Kunstneriske individer er blevet romantiseret i massevis af film, som værende ensomme ulve der søger enten søger ensomhed som resultat af manglende anerkendelse eller forelsker sig så eftertrykkeligt i publikums ditto at de tvinges til at vedblive en evig søgen efter den næste klapsalve. Tragikken har måske nok været vist før, men her føles den mere bundfaldende og sågar permanent. Det vises særligt i den fanatiske Eve, som vi allesammen ved alting om.

5/6
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone

Skriv ny kommentar: