Gravatar

#14911 Richard Burton 13 år siden

Navarre3 (14909) skrev:
Efter et par år væk fra David Lynch, snuppede jeg i denne uge et par dage i hans selskab ...

Mangler desværre Lost Highway en ekstra gang :)

Vilde hjerter (Wild at Heart)

Film 8/10

Mulholland Drive (Mulholland Drive)

Film ´10/10

The Straight Story (The Straight Story)

Film 7/10

Blue Velvet (Blue Velvet)

Film 8/10

Elefantmanden (The Elephant Man)

Film 7/10
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#14912 Kiksmann 13 år siden

Navarre3 (14909) skrev:
Efter et par år væk fra David Lynch, snuppede jeg i denne uge et par dage i hans selskab ..

Vilde hjerter (Wild at Heart)

Film 7/10

Mulholland Drive (Mulholland Drive)

Film 10/10

The Straight Story (The Straight Story)

Film 8/10

Blue Velvet (Blue Velvet)

Film 8/10

Elefantmanden (The Elephant Man)

Film 8/10

Lost Highway (Lost Highway)

Film 9/10

Dune

7/10

Inland Impire

9/10
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann
Gravatar

#14913 Richard Burton 13 år siden

Er startet på projekt "opdragelse af unger", med at se BBC serien Auschwitz The Final Solution med nevø og datter og forhåbentlig pode dem til ikke kun at kende historien, men også i længden at blive selvtænkende omkring mellemøst problematikken, uden at blive ofre for fordomsfuld antisemitisme og kunne gennemskue mulig propaganda senere i deres uddannelse.

Fantastisk og frygtelig serie.
Gravatar

#14914 Takfornu 13 år siden

#14913 Fantastisk serie, men også en som rykker i en :)

Godt at de også ser denne type ting hos dig :)
A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !
Gravatar

#14915 Kisbye 13 år siden

Den mangler jeg at se. Er den god?

Ud fra titlen, lyder det som om den mest beskæftiger sig med Auschwitz? Syntes også det er vigtigt at man fortæller om de andre dele af holocaust også: koncentrationslejrene generelt, Eutanasi programmet, Aktion Reinhard, Einsatzgruppen, osv.
Derudover syntes jeg det er vigtigt at man forsøger at forklare hvad der får mennesker til at gøre den den slags, hvis vi skal lære af det. Det underligt nok først i nyere holocaust forskning at man begyndt at gå i dybden med den enkeltes bevæggrunde.

I bund og grund frygter jeg at vi ikke lære noget af det. Det er sket før, efter og vil blive ved med forekomme i fremtiden.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#14916 Tenebrae 13 år siden

Kisbye (14915) skrev:

Ud fra titlen, lyder det som om den mest beskæftiger sig med Auschwitz? Syntes også det er vigtigt at man fortæller om de andre dele af holocaust også: koncentrationslejrene generelt, Eutanasi programmet, Aktion Reinhard, Einsatzgruppen, osv.

Den handler ikke kun om Auschwitz, men også om de andre ting du nævner. Det er en uhyggelig, men meget interessant og tankevækkende serie. Dokumentar-serien The Nazis: A Warning from History er bestemt også værd at se.
De Gnavne Filmnørder www.dgfn.dk / TheHorrorQuiz www.thehorrorquiz.com
Gravatar

#14917 Takfornu 13 år siden

#14915 - Den er fremragende. Der er masser af ny info og masser af spændende men også til tider rystende interviews med fanger m.fl. og ikke mindst en tysk soldat, som overhovedet ikke angre de drab han har været med til.

Kan pt. købes i Stereo Studie til 25 kr. men selv til mere er den hver en krone værd.

Du kan se masser af klip fra serien på YouTube.

A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !
Gravatar

#14918 Collateral 13 år siden

A Dangerous Method:

Ikke en masse jeg har at sige her. En intelligent velskrevet film, der er fyldt med gode dialoger og nogle fremragende præstationer fra det lille cast. Hvor meget jeg fik med hjem ved jeg ikke helt. Mest af alt er det nok diskussionerne af teorier der er interessant og måden de i kraft af præstationerne bliver leveret på, som leverer ting til eftertanke. Well. Min umiddelbare oplevelse er dog en 5 ud af 6er.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#14919 Richard Burton 13 år siden

Kisbye (14915) skrev:

Forrygende! BBC kombinerer over 6 afsnit dokumentation, interviews, gamle klips og skuespillere og sekvenser, som indimellem bringer liv til informationen vi hører.

Ud fra titlen, lyder det som om den mest beskæftiger sig med Auschwitz? Syntes også deter vigtigt at man fortæller om de andre dele af holocaust også: koncentrationslejrene generelt, Eutanasi programmet, Aktion Reinhard, Einsatzgruppen, osv.
Derudver syntes jeg det er vigtigt at man forsøger at forklare hvad der får mennesker til at gøre den den slags, hvis vi skal lære af det. Det underligt nok først i nyere holocaust forskning at man begyndt at gå i dybden med den enkeltes bevæggrunde.

Den gennemgår hele fundamentet for Auschwitz, fra 1940, hvor den første camp blev brugt til at huse politiske polske fanger og kommer så ind på Himmlers og Hitlers planer for udvidelsen af lejren, I.G. Farbens udnyttelse af slavearbejde og udviklingen af gaslikvideringerne fra eutanasi programmet til diverse eksperimenter, førend det hele blev med tysk grundighed, blev eksekveret i en uhyggelig målestok.

Som der skrives, så får vi netop nogle hovedrystende interviews med SS vagter, som på ingen måde benægter deres medvirken og intet angrer.

Se herfra og det næste minut. 7.13 og fremad kommer den hårde lægtehammer.

I bund og grund frygter jeg at vi ikke lære noget af det. Det er sket før, efter og vil blive ved med forekomme i fremtiden.

Ingen tvivl. Men vi har alle en pligt til at gøre vores til, på et eller andet plan, at det ikke sker igen. Til en start kan vi huske fortiden og indprente den for næste generation. Et punkt der desværre allerede er kommet ganske skidt fra start.
Gravatar

#14920 Richard Burton 13 år siden

Rocky

Jeg kan huske, hvordan den film virkede intens og inspirerende på mig, som en 11-12 årig knægt. Det er heldigvis det socialrealistiske drama, som er i fokus og som hovedsageligt stadig fungerer, men som jeg også må tilstå, ikke har den samme filmiske effekt på mig i dag. Med de sidste 35 års erfaringer omkring spekulation i eksekvering af sportsdramaer for at maksimere effekten på publikum, så kunne iscenesættelsen af selve kampen have nydt godt af en bedre timing. Det er også tydeligt, hvorledes der konstant slås huller i luften, hvilket man godt kan se gennem fingre med, som værende et tidstypisk fænomen.

Bottomline, så har filmen dog desværre ikke det samme tag i mig, som den havde engang, omend Rocky karakteren her stadig har en integritet, som sidenhen ville gå fløjten i kommercielt makværk, for heldigvis at gå ud med et brag, i det ganske potente sjette og afsluttende kapitel.

7/10

Skriv ny kommentar: