Meget mørk fortælling, der tabte mange point hos mig på grund af manglende troværdighed. Hovedpersonen er helt absurd uheldig ved at havne i traumatiske situationer (uden forbindelse) ikke bare én gang, ikke bare 2 gange, men igen og igen. Guderne må have noget imod hende, siden hun konstant er ved at blive røvet og mishandlet. Men nej, sådan er livet bare i New York, når bare man indser, at alt ikke er så lyserødt, som man troede... synes at være filmens tvivlsomme pointe. Og hvad gør vi ved det? Vi følger trop. Til trods for flere kvaliteter, f.eks. godt skuespil fra Terrence Howard og Jodie Foster, så ender dette som en absurd nihilistisk fortælling, der ikke havde meget mere på hjerte end "life sucks, so screw it". 2/6.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Meget mørk fortælling, der tabte mange point hos mig på grund af manglende troværdighed. Hovedpersonen er helt absurd uheldig ved at havne i traumatiske situationer (uden forbindelse) ikke bare én gang, ikke bare 2 gange, men igen og igen. Guderne må have noget imod hende, siden hun konstant er ved at blive røvet og mishandlet. Men nej, sådan er livet bare i New York, når bare man indser, at alt ikke er så lyserødt, som man troede... synes at være filmens tvivlsomme pointe. Og hvad gør vi ved det? Vi følger trop. Til trods for flere kvaliteter, f.eks. godt skuespil fra Terrence Howard og Jodie Foster, så ender dette som en absurd nihilistisk fortælling, der ikke havde meget mere på hjerte end "life sucks, so screw it". 2/6.
Og så var der bare minus kemi imellem Howard og Foster.
No matter how old you are, no matter how badass you think you are, if a toddler hands you their ringing toy phone ... You answer it.
Med Brave formår Pixar at hæve niveauet gevaldigt fra Cars 2, men der er stadig et stykke op til opfindsomheden man finder i Wall-E og Up. Jeg har ærlig talt ikke meget negativt at sige om filmen, udover at den stemningsmæssigt virker til at være lidt forvirret. Visuelt er stemningen uovertruffen, men til tider virker humoren end tand for henvendt til de mindste, mens det ikke vil undre mig, klimaks hæver rating nogle år. For det er nemlig i Brave, jeg har oplevet Pixars hidtil mest onde karakter, der uden ord og med sin bare tilstedeværelse giver en scenerne en adrenalinpumpende intensitet. En anden ting er filmens tema, som driver den ud på et lidt for forudsigeligt handlingsforløb, der, omend forudsigeligt, er velfortalt og underholder rigtig godt hen ad vejen. Opfindsomheden, som kendetegner Pixar, synes jeg var meget tydeligt til stede i en periode, hvor der var associationer til Bjørne Brødre, blot med ændret fortælleperspektiv.
Det tekniske og håndværksmæssige har jeg ikke en finger at sætte på. Hvordan Pixar gang på gang overgår sig selv visuelt, er mig en gåde, men jeg klager ikke. At indtage Brave med øjnene er ren og skær nydelse. Hår, pels, tøj, landskaber, alt; smukt! Rørende smukt og gennemført ned til mindste detalje. Musikken ligeså fortrinelig og stemningsfuld. Det eneste, der ødelagde hele illusionen om et oldtidens skotsk rige med sit eget startende ungdomsoprør, var udskiftningen af den flotte skotske accent med rigsdansk.
Forudsigelig affære, omend en af de bedre af slagsen. Angående karakter, er jeg i tvivl, men den gennemgående underholdende og positive oplevelse lander på 7.5/10.
"My first girlfriend turned into the moon." "That's rough, buddy."
Jeg fangede den her den anden aften i TV, og jeg må indrømme, at det så absolut overhovedet ikke var i nærheden af, hvad jeg forventede. Det hænger måske meget godt sammen med at jeg ikke rigtigt havde andet at bygge mine forventninger på end en plakat og en idé om en historie om en mand, der dræber kvinder og laver parfume. Den overraskede mig derfor på alle mulige forskellige måder (både gode og dårlige), men helhedsindtrykket var efterfølgende ganske godt.
8/10
All Good Things
En film, jeg virkelig ikke helt kan finde ud af, hvad jeg skal synes om. Den handler alt for lidt om mordmysterie og alt for meget om hård opvækst og voldelige forhold. Desværre ikke helt, hvad bagcoveret lovede mig.
Og så irriterede det mig grænseløst, at filmen gør så meget ud af at fjerne enhver tvivl omkring mandens skyld, når det til sidst vises, at der aldrig er fundet beviser eller faldet dom imod ham.
5/10
Paranormal Activity 3
What a load of bull!
2/10
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Jeg har ikke fået skrevet i denne her tråd i enormt lang tid. Så nu prøver jeg lige at huske hvad jeg har set siden sidst.
Easy Rider: En virkelig interessant og eksperimenterende film. Særligt på klipningssiden hvor de nemme løsninger ikke får lov at styre. Filmen emmer af den periode den er lavet i og det er svært ikke at leve sig ind i perioden og stemningen, som rækker fra det ligefremme til det lettere syrede. Jeg var simpelthen nødt til at lytte til Dennis Hoppers kommentarspor efter at have set filmen, bare for at få udredet nogle af hans tanker bag værket, og det fik mig til at overveje at vi virkelig har mistet en stor mand i Hopper - til trods for at et kig på hans imdb hurtigt afslører at manden formentlig også har medvirket i meget skidt (medmindre synopser og covers snyder voldsomt). "Easy Rider" er inspirerende og er ikke bange for at være langsom og overvejende i sin stil, hvilket jeg tager hatten af for.
5/6
Gandhi: En storfilm af den klassiske slags. Man kan sige at forlægget i sig selv er enormt interessant og at det giver filmen en fordel, men det er selvfølgelig ikke lig med en god film i sig selv. Men med Ben Kingsleys fremragende præstation i front er filmen en både smuk og vigtig historie at få fortalt eller i det mindste reintroduceret for dem der allerede kender til den. Der er rigtig meget at komme efter i fortællingen her og når Richard Attenborough om filmen har sagt at den havde til formål at være underholdende samtidig med at være væsentlig, må jeg sige at det er lykkedes.
5/6
Into the Wild: En ret så fremragende film, som jeg absolut forventede at kede mig bravt hele vejen igennem. Sean Penn har enorm meget stil på instruktionssiden og filmen er ikke alene fyldt med smukke billeder, men også enorm råhed til tider. Udover et enkelt øjeblik (grineriet på toppen af bakken) er filmens skuespil enormt vellykket og bikaraktererne giver liv til Supertramps rejse. Filmen er som at opleve en enormt fascinerende og i sidste ende ret mørk scrapbog og det gør den medrivende på et stemnings- såvel som et følelsesmæssigt plan.
Og så elsker jeg i øvrigt Eddie Vedders soundtrack til filmen. Det er absolut brilliant! Og ja jeg ved godt der også er en anden dude tilknyttet musikken, men Vedders musik var hvad der påvirkede min oplevelse mest.
5/6
The Life of David Gale: Jeg kan godt lide denne film. Spacey, Winslet og Linney gør det alle godt og filmen selv er drevet frem af en meget bevidst klippestil, der river seeren med. Det er ikke noget nyt budskab, men selve plotlinjen er interessant og afviklingen af filmens mysterie er relativt vellykket, selvom Winslet næsten er for emotionel til tider. Karaktererne Spacey og Linney giver liv til er helt modsat meget interessante og tilføjede min oplevelse med filmen meget.
4/6
Det var jo en hel masse positive, mange af de dårligere film jeg har set har været til anmeldelse diverse steder, så dem må man søge andetsteds efter :) Jeg kan ikke huske om jeg har skrevet om "Stand By Me" tidligere? Den kan jeg også virkelig godt lide i hvert fald!
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Jeg smider igen lidt kommentarer og bedømmelser af diverse film jeg har set/genset:
Serenity - 8/10 Spillefilms-forsættelse af Tv-serien Firefly og måske tænkt som den afrunding man desværre aldrig fik på Tv. Stilen er den samme, selv om der er skruet op for actiondelen, effekterne er lidt større og dialogen ikke helt rammer så godt. Men det er stadig karaktererne der er bærende og gør film som serie, til uimodståelig og sine steder begavet underholdning.
The Woman in Black - 6/10 Stemmingsfuld og scenografisk flot spøgelsesgyser af den gamle skole. Den tager ofte de rette valg for at skabe uhygge., men indimellem bliver valgene lidt for anmassende og åbenlyse. Der satses sine steder også for meget på chok frem for det psykologiske gys, som gemmer sig i denne ellers intelligente fortælling om tab og sorg.
Chronicle - 5/10 Alternativt take på en superheltefilm, her som en trættende mockumentary, trukket så langt ud hvor alle konstant filmer i et omfang, så det også mister sin troværdighed. Der er gode ideer og filmen prøver at koble en mere seriøs historie om unge og deres problemstillinger på fortællingen. Desværre uden rigtigt at udnytte dette til ret meget andet end at vise ’se hvad vi kan’ og samtidig halter karakterudviklingen en anelse, i den ofte rigeligt springende beretning. Klimaks er dog ganske flot og medrivende visuelt set.
This Means War - 3/10 Forudsigelig, fyldt med klicheer af de værre og direkte dum og irriterende action-kærlighedskomedie, der hverken tør eller vil prøve at gøre noget overraskende, uden at pigen i midten skal vælge (jeg fatter så ikke, de ikke begge fravælger hende, men det er en anden snak). Men da vi alle skal gå glade hjem, så skal vi da ikke snydes for at alle dog ender med at finde lykken, som er så eventyrligt moralsk trættende i sådanne Hollywood produktioner.
The Devil's Brigade - 7/10 Krigsfilm i den The Dirty Dozen’ske tradition og selv om de to film, er produceret tæt på hinanden, er det svært ikke at tro, at producenterne her har ladet sig ’inspirere’ lige rigeligt. Men nuvel, selv om denne ikke har lige så karismatiske karakterer (blot flere af dem), en helt så god historie og afvikling af samme, så er det dog stadig både godt lavet og underholdende og medrivende nok, til at filmen er tiden værd.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Serenity - 8/10 [...]Stilen er den samme, selv om der er skruet op for actiondelen, effekterne er lidt større og dialogen ikke helt rammer så godt.
Noget, der skuffer mig ved Serenity-filmen er, at stilen netop ikke er den samme, og at man nogle gange spekulerer på, om vi overhovedet befinder os i det samme univers. I serien havde det hele et gritty western-præg. Ja, faktisk var det noget af det, der var med til at gøre universet så unikt: at der var fokus på landbrug og import/export af varer mellem forskellige planeter og kulturer, og en del af handlingen udspillede sig i denne sfære. Filmen, derimod, minder mere om Star Trek, hvilket ikke nødvendigvis var en dårlig ting, det var bare ikke Firefly..
The only way to beat a troll is to not play their game.
#15441 Kiksmann 13 år siden
#15442 Slettet Bruger [2214553310] 13 år siden
#15443 Riqon 13 år siden
#15444 Steffan Rasmussen 13 år siden
Og så var der bare minus kemi imellem Howard og Foster.
#15445 misuma 13 år siden
Filmen udviste en vis selvironi i starten og det lovede godt, men så begyndte heroismen at ta' over, og så røg noget af charmen.
Når det lykkedes mig at ignorere lillepigen i kostumet, var jeg dog godt underholdt.
3,5/6
#15446 Neranders 13 år siden
Det tekniske og håndværksmæssige har jeg ikke en finger at sætte på. Hvordan Pixar gang på gang overgår sig selv visuelt, er mig en gåde, men jeg klager ikke. At indtage Brave med øjnene er ren og skær nydelse. Hår, pels, tøj, landskaber, alt; smukt! Rørende smukt og gennemført ned til mindste detalje. Musikken ligeså fortrinelig og stemningsfuld. Det eneste, der ødelagde hele illusionen om et oldtidens skotsk rige med sit eget startende ungdomsoprør, var udskiftningen af den flotte skotske accent med rigsdansk.
Forudsigelig affære, omend en af de bedre af slagsen. Angående karakter, er jeg i tvivl, men den gennemgående underholdende og positive oplevelse lander på 7.5/10.
"That's rough, buddy."
#15447 HonoDelLoce 13 år siden
Jeg fangede den her den anden aften i TV, og jeg må indrømme, at det så absolut overhovedet ikke var i nærheden af, hvad jeg forventede. Det hænger måske meget godt sammen med at jeg ikke rigtigt havde andet at bygge mine forventninger på end en plakat og en idé om en historie om en mand, der dræber kvinder og laver parfume.
Den overraskede mig derfor på alle mulige forskellige måder (både gode og dårlige), men helhedsindtrykket var efterfølgende ganske godt.
8/10
All Good Things
En film, jeg virkelig ikke helt kan finde ud af, hvad jeg skal synes om. Den handler alt for lidt om mordmysterie og alt for meget om hård opvækst og voldelige forhold. Desværre ikke helt, hvad bagcoveret lovede mig.
Og så irriterede det mig grænseløst, at filmen gør så meget ud af at fjerne enhver tvivl omkring mandens skyld, når det til sidst vises, at der aldrig er fundet beviser eller faldet dom imod ham.
5/10
Paranormal Activity 3
What a load of bull!
2/10
#15448 Collateral 13 år siden
Easy Rider:
En virkelig interessant og eksperimenterende film. Særligt på klipningssiden hvor de nemme løsninger ikke får lov at styre. Filmen emmer af den periode den er lavet i og det er svært ikke at leve sig ind i perioden og stemningen, som rækker fra det ligefremme til det lettere syrede. Jeg var simpelthen nødt til at lytte til Dennis Hoppers kommentarspor efter at have set filmen, bare for at få udredet nogle af hans tanker bag værket, og det fik mig til at overveje at vi virkelig har mistet en stor mand i Hopper - til trods for at et kig på hans imdb hurtigt afslører at manden formentlig også har medvirket i meget skidt (medmindre synopser og covers snyder voldsomt). "Easy Rider" er inspirerende og er ikke bange for at være langsom og overvejende i sin stil, hvilket jeg tager hatten af for.
5/6
Gandhi:
En storfilm af den klassiske slags. Man kan sige at forlægget i sig selv er enormt interessant og at det giver filmen en fordel, men det er selvfølgelig ikke lig med en god film i sig selv. Men med Ben Kingsleys fremragende præstation i front er filmen en både smuk og vigtig historie at få fortalt eller i det mindste reintroduceret for dem der allerede kender til den. Der er rigtig meget at komme efter i fortællingen her og når Richard Attenborough om filmen har sagt at den havde til formål at være underholdende samtidig med at være væsentlig, må jeg sige at det er lykkedes.
5/6
Into the Wild:
En ret så fremragende film, som jeg absolut forventede at kede mig bravt hele vejen igennem. Sean Penn har enorm meget stil på instruktionssiden og filmen er ikke alene fyldt med smukke billeder, men også enorm råhed til tider. Udover et enkelt øjeblik (grineriet på toppen af bakken) er filmens skuespil enormt vellykket og bikaraktererne giver liv til Supertramps rejse. Filmen er som at opleve en enormt fascinerende og i sidste ende ret mørk scrapbog og det gør den medrivende på et stemnings- såvel som et følelsesmæssigt plan.
Og så elsker jeg i øvrigt Eddie Vedders soundtrack til filmen. Det er absolut brilliant! Og ja jeg ved godt der også er en anden dude tilknyttet musikken, men Vedders musik var hvad der påvirkede min oplevelse mest.
5/6
The Life of David Gale:
Jeg kan godt lide denne film. Spacey, Winslet og Linney gør det alle godt og filmen selv er drevet frem af en meget bevidst klippestil, der river seeren med. Det er ikke noget nyt budskab, men selve plotlinjen er interessant og afviklingen af filmens mysterie er relativt vellykket, selvom Winslet næsten er for emotionel til tider. Karaktererne Spacey og Linney giver liv til er helt modsat meget interessante og tilføjede min oplevelse med filmen meget.
4/6
Det var jo en hel masse positive, mange af de dårligere film jeg har set har været til anmeldelse diverse steder, så dem må man søge andetsteds efter :) Jeg kan ikke huske om jeg har skrevet om "Stand By Me" tidligere? Den kan jeg også virkelig godt lide i hvert fald!
#15449 Hr. Nielsen 13 år siden
Serenity - 8/10
Spillefilms-forsættelse af Tv-serien Firefly og måske tænkt som den afrunding man desværre aldrig fik på Tv. Stilen er den samme, selv om der er skruet op for actiondelen, effekterne er lidt større og dialogen ikke helt rammer så godt. Men det er stadig karaktererne der er bærende og gør film som serie, til uimodståelig og sine steder begavet underholdning.
The Woman in Black - 6/10
Stemmingsfuld og scenografisk flot spøgelsesgyser af den gamle skole. Den tager ofte de rette valg for at skabe uhygge., men indimellem bliver valgene lidt for anmassende og åbenlyse. Der satses sine steder også for meget på chok frem for det psykologiske gys, som gemmer sig i denne ellers intelligente fortælling om tab og sorg.
Chronicle - 5/10
Alternativt take på en superheltefilm, her som en trættende mockumentary, trukket så langt ud hvor alle konstant filmer i et omfang, så det også mister sin troværdighed. Der er gode ideer og filmen prøver at koble en mere seriøs historie om unge og deres problemstillinger på fortællingen. Desværre uden rigtigt at udnytte dette til ret meget andet end at vise ’se hvad vi kan’ og samtidig halter karakterudviklingen en anelse, i den ofte rigeligt springende beretning. Klimaks er dog ganske flot og medrivende visuelt set.
This Means War - 3/10
Forudsigelig, fyldt med klicheer af de værre og direkte dum og irriterende action-kærlighedskomedie, der hverken tør eller vil prøve at gøre noget overraskende, uden at pigen i midten skal vælge (jeg fatter så ikke, de ikke begge fravælger hende, men det er en anden snak). Men da vi alle skal gå glade hjem, så skal vi da ikke snydes for at alle dog ender med at finde lykken, som er så eventyrligt moralsk trættende i sådanne Hollywood produktioner.
The Devil's Brigade - 7/10
Krigsfilm i den The Dirty Dozen’ske tradition og selv om de to film, er produceret tæt på hinanden, er det svært ikke at tro, at producenterne her har ladet sig ’inspirere’ lige rigeligt. Men nuvel, selv om denne ikke har lige så karismatiske karakterer (blot flere af dem), en helt så god historie og afvikling af samme, så er det dog stadig både godt lavet og underholdende og medrivende nok, til at filmen er tiden værd.
#15450 Riqon 13 år siden
Noget, der skuffer mig ved Serenity-filmen er, at stilen netop ikke er den samme, og at man nogle gange spekulerer på, om vi overhovedet befinder os i det samme univers. I serien havde det hele et gritty western-præg. Ja, faktisk var det noget af det, der var med til at gøre universet så unikt: at der var fokus på landbrug og import/export af varer mellem forskellige planeter og kulturer, og en del af handlingen udspillede sig i denne sfære. Filmen, derimod, minder mere om Star Trek, hvilket ikke nødvendigvis var en dårlig ting, det var bare ikke Firefly..