Sean Durkins debutfilm, "Martha Marcy May Marlene", omhandler kvinden Martha, som har levet i længere tid hos en kult, som bliver ledet af den karismatiske og intense Patrick. Hun beslutter sig en dag at flygte fra kulten, og ender hjemme hos sin ældre søster, som hun ikke har snakket med i 2 år. Hendes tid hos kulten har dog skadet hende, og så hun har svært ved at falde til hos søsteren og hendes mand, og forstår ikke længere helt, hvad der er normal og hvad der er unormal opførsel i verden uden for kulten. Vi følger Marthas kamp med at falde til hos søsteren, mens filmen samtidigt ubesværet glider over i flashbacks fra Marthas tid hos kulten, og det bliver ofte sat i relation til hendes opførsel i nutiden hos søsteren. Elizabeth Olsen er den hidtil ukendte Olsen-søster(til Mary-Kate og Ashley), men hvor hendes søstre fik berømmelse, og derved skabte sig en karriere, så har Elizabeth Olsen rent faktisk talent, og formår ubesværet at udtrykke Marthas forskellige og skiftende sindsstemninger i løbet af hendes tid hos kulten og hos søsteren. Hun er et talent man skal holde øje med. Også John Hawkes er yderst glimrende, som den manipulerende kultleder, og han formår at være både indtagende og skræmmende.
Alt i alt en yderst glimrende, velspillet og flot film, som giver et godt indblik ind i livet i en kult, og hvordan det kan påvirke den menneskelige psyke.
8/10
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Så smider jeg atter igen et par korte kommentarer og en bedømmelse af sete/gensete værker:
Network - 9/10 Begavet og kritisk satire over Tv-mediet og den leflen for laveste fællesnævner, der lappes i sig af publikum. Årtier forud for sin tid, men mere sørgelig aktuel end nogensinde før.
Frantic - 8/10 Spændende og effektiv Polanski thriller, hvis cast trækker helten ned på jorden, når menigmand spillet af Harrison Ford, på det tidspunkt en af de store helte i diverse eventyrfilm, ikke kan det umulige i sin jagt på at finde sin kone i en agentverden, som portrætteres med realistisk minimalistisk Bond attitude. Absolut et kig værd og så danner Paris en smuk kulisse for vore hovedpersons trængsler.
The Desert Fox: The Story of Rommel - 7/10 Når der så få år efter slutningen af Anden Verdenskrig, laves en biografisk film om den tyske feltmarskal Rommel af hans tidligere fjender og endda i et særdeles gunstigt lys, så siger det lidt om den respekt han har haft hos de allierede. James Mason leverer i hovedrollen en klippefast og afdæmpet god præstation, en i solidt fortalt og engagerende historie.
Groundhog Day - 8/10 Overraskende intelligent mainstream komedie, som kan ses bare som god tidsfordriv, men som også giver lidt at tænke over. I hovedrollen er Bill Murray nærmest forbavsende effektiv i sit skift fra egocentriker, der må opleve den samme dag igen og igen, til at være charmerende og sød. Ellers et skift så stort, at det hurtigt kan forekomme både utroværdigt, Hollywood rørstrømsk og klichefyldt trættende.
Edwin Boyd - 6/10 Hurtigt glemt, men stedvis fængende portræt af et menneske, som i sin søgen efter det bedre liv, forsøger at tage smutvejen som bankrøver i efterkrigstidens USA, i denne autentiske historie. Scott Speedman er måske rigeligt sukret, men dog troværdig i hovedrollen, mens Kelly Reilly er sød som hans kone. Det er vist så også det.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Jeg prøver atter at komme i tanke om hvilke film jeg har set på det sidste, dog bliver det nok uden anmeldelser i denne omgang:
Full Metal Jacket - 8/10
2001: A Space Odyssey - 10/10
(Det efterlader Barry Lyndon som den sidste usete film i mit britiske BD-bokssæt.)
Three Burials - 7-8/10
Talk Radio - 9/10
Syriana - har jeg svært ved at give karakter. Den er en ret kompliceret og visuelt såvel som tematisk grim/grum størrelse, men det er ikke som sådan nogen dårlig ting. 7/10 med chance for at det stiger ved gensyn.
Twilight: New Moon - 3-4/10 - den er egentlig meget sjov, men af alle de forkerte årsager.
The Hunger Games - Gensyn - 8/10
Og så et par ting til anmeldelse. Er der nogen der har set Five Minutes of Heaven? Anmeldte den fornylig og fandt den mesterlig! Havde intet hørt om den hidtil så vil gerne sende en anbefaling i dens retning.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Det var da ikke den værste karakter, den film kunne få ...
;-)
Jeg lover en anmeldelse af den på et senere tidspunkt... Årsagen til ventetiden må du selv gætte på.. Eller du kan kigge tilbage på vores korte snak i "Hvilken fil(m) skal du til at se"-tråden ;)
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Instruktøren lavede senere hen We Need To Talk About Kevin. Jeg havde mildest talt høje forventninger til Ratcatcher.
Vi følger den 12-årige James i 70'ernes Glasgow. Folk er fattige, skraldet flyder i gaderne og kvarterets ungdom keder sig hvilket udmunder sig i daglig mobning af yngre børn, eksempelvis James.
Under en relativ uskyldig slåskamp, er James skyld i en anden drengs druknedød ved byens vandløb. Ingen fatter mistanke, men hemmeligheden piner James og langsomt lukker han af for omverdenen...indtil han møder en ældre pige som heller ikke skånes for mobning.
Skuespillet fra alle involverede føles så autentisk, at man næsten ikke tror det muligt. (Jeg ville dog ønske filmen indeholdte undertekst da den tykke accent til tider gjorde det svært at afkode dialogen)
Fantastisk oplevelse og min forventninger til instruktørens fremtidige projekter er ikke blevet mindre.
Den så jeg for mange år siden. Det var én af mine første sådan virkelig seriøse film, som jeg så på egen hånd - og jeg var vildt begejstret! (Jeg må have været 13 år eller noget i den stil.)
The only way to beat a troll is to not play their game.
#15541 Kruse 13 år siden
Sean Durkins debutfilm, "Martha Marcy May Marlene", omhandler kvinden Martha, som har levet i længere tid hos en kult, som bliver ledet af den karismatiske og intense Patrick. Hun beslutter sig en dag at flygte fra kulten, og ender hjemme hos sin ældre søster, som hun ikke har snakket med i 2 år. Hendes tid hos kulten har dog skadet hende, og så hun har svært ved at falde til hos søsteren og hendes mand, og forstår ikke længere helt, hvad der er normal og hvad der er unormal opførsel i verden uden for kulten. Vi følger Marthas kamp med at falde til hos søsteren, mens filmen samtidigt ubesværet glider over i flashbacks fra Marthas tid hos kulten, og det bliver ofte sat i relation til hendes opførsel i nutiden hos søsteren. Elizabeth Olsen er den hidtil ukendte Olsen-søster(til Mary-Kate og Ashley), men hvor hendes søstre fik berømmelse, og derved skabte sig en karriere, så har Elizabeth Olsen rent faktisk talent, og formår ubesværet at udtrykke Marthas forskellige og skiftende sindsstemninger i løbet af hendes tid hos kulten og hos søsteren. Hun er et talent man skal holde øje med. Også John Hawkes er yderst glimrende, som den manipulerende kultleder, og han formår at være både indtagende og skræmmende.
Alt i alt en yderst glimrende, velspillet og flot film, som giver et godt indblik ind i livet i en kult, og hvordan det kan påvirke den menneskelige psyke.
8/10
#15542 Takfornu 13 år siden
#15543 Hr. Nielsen 13 år siden
Network - 9/10
Begavet og kritisk satire over Tv-mediet og den leflen for laveste fællesnævner, der lappes i sig af publikum. Årtier forud for sin tid, men mere sørgelig aktuel end nogensinde før.
Frantic - 8/10
Spændende og effektiv Polanski thriller, hvis cast trækker helten ned på jorden, når menigmand spillet af Harrison Ford, på det tidspunkt en af de store helte i diverse eventyrfilm, ikke kan det umulige i sin jagt på at finde sin kone i en agentverden, som portrætteres med realistisk minimalistisk Bond attitude. Absolut et kig værd og så danner Paris en smuk kulisse for vore hovedpersons trængsler.
The Desert Fox: The Story of Rommel - 7/10
Når der så få år efter slutningen af Anden Verdenskrig, laves en biografisk film om den tyske feltmarskal Rommel af hans tidligere fjender og endda i et særdeles gunstigt lys, så siger det lidt om den respekt han har haft hos de allierede. James Mason leverer i hovedrollen en klippefast og afdæmpet god præstation, en i solidt fortalt og engagerende historie.
Groundhog Day - 8/10
Overraskende intelligent mainstream komedie, som kan ses bare som god tidsfordriv, men som også giver lidt at tænke over. I hovedrollen er Bill Murray nærmest forbavsende effektiv i sit skift fra egocentriker, der må opleve den samme dag igen og igen, til at være charmerende og sød. Ellers et skift så stort, at det hurtigt kan forekomme både utroværdigt, Hollywood rørstrømsk og klichefyldt trættende.
Edwin Boyd - 6/10
Hurtigt glemt, men stedvis fængende portræt af et menneske, som i sin søgen efter det bedre liv, forsøger at tage smutvejen som bankrøver i efterkrigstidens USA, i denne autentiske historie. Scott Speedman er måske rigeligt sukret, men dog troværdig i hovedrollen, mens Kelly Reilly er sød som hans kone. Det er vist så også det.
#15544 Collateral 13 år siden
Full Metal Jacket - 8/10
2001: A Space Odyssey - 10/10
Three Burials - 7-8/10
Talk Radio - 9/10
Syriana - har jeg svært ved at give karakter. Den er en ret kompliceret og visuelt såvel som tematisk grim/grum størrelse, men det er ikke som sådan nogen dårlig ting. 7/10 med chance for at det stiger ved gensyn.
Twilight: New Moon - 3-4/10 - den er egentlig meget sjov, men af alle de forkerte årsager.
The Hunger Games - Gensyn - 8/10
Og så et par ting til anmeldelse. Er der nogen der har set Five Minutes of Heaven? Anmeldte den fornylig og fandt den mesterlig! Havde intet hørt om den hidtil så vil gerne sende en anbefaling i dens retning.
#15545 BN 13 år siden
Det var da ikke den værste karakter, den film kunne få ...
;-)
#15546 Collateral 13 år siden
Jeg lover en anmeldelse af den på et senere tidspunkt... Årsagen til ventetiden må du selv gætte på.. Eller du kan kigge tilbage på vores korte snak i "Hvilken fil(m) skal du til at se"-tråden ;)
#15547 misuma 13 år siden
Instruktøren lavede senere hen We Need To Talk About Kevin. Jeg havde mildest talt høje forventninger til Ratcatcher.
Vi følger den 12-årige James i 70'ernes Glasgow. Folk er fattige, skraldet flyder i gaderne og kvarterets ungdom keder sig hvilket udmunder sig i daglig mobning af yngre børn, eksempelvis James.
Under en relativ uskyldig slåskamp, er James skyld i en anden drengs druknedød ved byens vandløb. Ingen fatter mistanke, men hemmeligheden piner James og langsomt lukker han af for omverdenen...indtil han møder en ældre pige som heller ikke skånes for mobning.
Skuespillet fra alle involverede føles så autentisk, at man næsten ikke tror det muligt.
(Jeg ville dog ønske filmen indeholdte undertekst da den tykke accent til tider gjorde det svært at afkode dialogen)
Fantastisk oplevelse og min forventninger til instruktørens fremtidige projekter er ikke blevet mindre.
5/6
#15548 Riqon 13 år siden
Den så jeg for mange år siden. Det var én af mine første sådan virkelig seriøse film, som jeg så på egen hånd - og jeg var vildt begejstret! (Jeg må have været 13 år eller noget i den stil.)
#15549 Sweetiebellefan 13 år siden
En anden version om skabelsen af et monster.
To videnskabsfolk skaber med ny teknologi et bevinget monster som de tager som familiemedlem.
Ret lang ude, men flot lavet alligevel.
7/10
#15550 Wangsgaard 13 år siden