Gravatar

#3101 Kruse 14 år siden

The Damned United

En ganske fin film om en helt speciel personlighed i engelsk fodbold. Jeg kendte ikke noget til Brian Clough for denne film, men baseret på hvad jeg har læst og de tv-klip som bliver vist til sidste i filmen, så rammer Michael Sheen ham spot on. Man behøver ikke at kende noget til fodbold overhovedet for at se denne film, da det mere handler om en excentrisk personlighed, med så store ambitioner og en så stor selvsikkerhed, at han nærmest ødelægger alt for sig selv. Den fortæller dog også om ham som en succesfuld fodboldmanager, der opnår utrolige resultater i engelsk fodbold, og forvandler små hold til tophold. Filmen springer i mellem tid, og fortæller på samme tid om hans succes i blandt andet Derby, mens den også fortæller om hans elendige 44-dage som manager for Leeds United.

God underholdning med en velspillende og underholdende Michael Sheen.

4/6
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#3102 filmz-jonasgr 14 år siden

#3089 La Pianiste er den eneste af Hanekes spillefilm jeg endnu ikke har set, selv om jeg endda ejer den. Jeg vil godt indrømme jeg har været lidt bange for at se den, da ord som "psykologisk terror", "S/M" og "pianist" ikke ligefrem for mig til at føle mig godt tilpas. Jeg ser den nok snart, men ganske varsomt.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#3103 RasmusFL 14 år siden

#3098 Spøjst, jeg regner 'Bennys Video' for en af hans svageste. Dens første halve time er intet mindre end mesterlig, men derefter står filmen stort set fuldstændig stille for mig. For mig er den på niveau med '71 fragmente...' der ligeledes er interessant tænkt og psykologisk snedig, men simpelthen mangler íntensitet i størstedelen af sin spilletid - i modsætning til f. eks. 'Kode ukendt', der for mig er hans støste bedrift med undtagelse af 'Pianisten'.

Jeg har desværre ikke set hans tv-film, nej.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#3104 RasmusFL 14 år siden

#3102 Du gør uden tvivl klogt i at træde varsomt til værks. Filmen er mildest talt grænseoverskridende. Og hjerteskærende.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#3105 Highland Park 14 år siden

Lord Beef Jerky (3099) skrev:
Collateral (3/6) - Jeg var konstant fyldt med en overvældende følelse af "meh"...

Hmm...
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=meh

Jeg foreslår hermed, at vi på dansk siger "mæh" - gerne ledsaget af et fåret grin.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#3106 Lord Beef Jerky 14 år siden

#3105 Hvis vi absolut skal over i dyreriget, gav Collateral mig mere en følelse af muh ledsaget af drøvtyggeri end mæh ledsaget af et fåret grin.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#3107 Kiksmann 14 år siden

Anti Christ

Filmen er intet mindre end Lars von Tries mesterværk, og jeg må indrømme at jeg ser meget frem til hans næste film. Rart at den igår modtog den hænder som den fortjener, og ikke al den kritik som den fik i frølårnes land. Det er tydeligt at en del af kritikkerne ikke kender til Lars von Trier. Til gengæld ville jeg, såfremt jeg var hans terapeut, tager denne film til efterretning.
Prisen til Charlotte Gainsbourg er uddelt med rette, magen til skuespil og præstation, hun er sublim. Willem Dafoe levere også en af sine top præstationer.
Midt i sin grumme historie (jeg ved ikke om den rammer hårdere når man er forældre) vælter det ind med overdådige flotte billeder, og denne coctail er et sanserus af dimesioner som ryster os i vores grundvold når den nøgne sandhed og vold udpensles.
Jeg har lidt på fornemmelsen at LvT godt kan lide David Lynch ;)
Min bedste film oplevelse siden Inland Impire.

6/6
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann
Gravatar

#3108 Highland Park 14 år siden

Lord Beef Jerky (3106) skrev:
#3105 Hvis vi absolut skal over i dyreriget, gav Collateral mig mere en følelse af muh ledsaget af drøvtyggeri end mæh ledsaget af et fåret grin.

Hehe. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#3109 wimmie 14 år siden

District 9

Så fik jeg endelig set giraffen og på trods af at det var en ganske fed film, så var det måske ikke helt det mesterværk jeg forventede pga. al den hype der havde været.
Den var helt klart flot; mindst lige så flot som mange af de langt dyrere Hollywood-produktioner der bliver lavet og jeg kunne godt lide fortælle-teknikken - blandingen af mocumentary og alm. film.
Man skulle dog lige vænne sig til at følge en hovedperson der faktisk var ret så usympatisk
indtil slutningen
men til gengæld var han nu en ganske sjov karakter ;)

En ganske god film som nok skal finde vej til blu-ray samlingen.

4½/6 - kan evt. snige sig op på 5 ved et gensyn.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#3110 MMB 14 år siden

No Country For Old Men

Så fik jeg ser Oscar slugeren i 2008, og tja, jeg ved sgu ikke rigtig, hvad jeg skal synes om den. For på den ene sider indeholder den så mange kvaliteter, blandt andet fremragende skuespil og en spændende historie.

Men alligevel har jeg en følelse af, at filmen kunne være bedre, og jeg mener bestemt There Will Be Blood burde have vundet oscaren, og derfor må jeg nøjes med at give filmen:

7/10

Skriv ny kommentar: