Den korte version er bedre, hvis du spørger mig. Men en del herinde er uenig. Ebert forklarer fint, hvorfor den korte er bedre: http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.dll/artic... Dog ved jeg ikke, hvor meget mening det giver at se den korte version nu. Det ville fungere meget bedre omvendt. Suk. :)
#15629 Jeg synes den korte, var hmmm decideret sødsuppe ifht. den lange, som var langt mere følelsesmæssigt stærk. Men præferencer spiller formentlig en del ind.
Lad os bare konkludere, at det er en fantastisk film uanset hvad. En af mine yndlingsfilm overhovedet, kan jeg vel godt afsløre. Det er lige før, jeg er bange for at se den igen, i tilfælde af at den ikke holder helt så meget ved gensynet. :) Morricones musik er muligvis det bedste filmmusik nogensinde, hvis du spørger mig.
Malèna kan i øvrigt også fint anbefales, og nup i øvrigt den lange og ikke censorerede version. :)
Det var pudsigt, at du lige skulle nævne den, for jeg skulle nemlig lige til at spørge, om nogen af jer havde set den.
Hvad er det der er bortcensureret i den korte version? Sexscener?
Ja, det er vist sexscenerne, men det er sådan set ikke voldsomme scener overhovedet. Jeg tror årsagen er, at filmen er set fra en mindreårigs synspunkt. Og så er der også en bestemt scene, som jeg ikke vil spoile, som jeg tror forarger en hel del. :)
Rent visuelt er Malena nok endnu smukkere end The Legend of 1900 og La leggenda del pianista sull'oceano, og Morricones musik er også helt fantastisk. Præcis ligesom Cinema Paradiso formår filmen at fange en helt speciel melankolsk stemning, der alene gør Tornatores film seværdige. Og så er der jo en vis Monica Bellucci med, som man mildest talt ikke kan undgå at blive bare lidt betaget af. For at citere Politiken: "Med hovedet fuldt af Malena, masturberer Renato, så han ville have haft brug for 20 førerhunde, hvis den gamle overtro om sammenhængen mellem onani og blindhed havde haft noget på sig."
Dog er Malèna et niveau under Cinema Paradiso (og nok også La leggenda...), men det er bestemt en seværdig film. Sådan 7/10 agtig. :)
I øvrigt så er den ucensurerede version af Malèna også ret svær at opdrive.
#15631 MMB 13 år siden
Dog ved jeg ikke, hvor meget mening det giver at se den korte version nu. Det ville fungere meget bedre omvendt. Suk. :)
Mht. til La leggenda, så er den ikke specielt tilgængelig. Amazon.co.uk er dog et godt bud, og det var også der, jeg købte min udgave: http://www.amazon.co.uk/La-Leggenda-Del-Pianista-S...
#15632 Richard Burton 13 år siden
#15633 MMB 13 år siden
#15634 BN 13 år siden
#15635 MMB 13 år siden
#15636 Richard Burton 13 år siden
http://filmz.dk/forum/tagwall/bn-s-top-200-62473/p...
#15637 BN 13 år siden
http://filmz.dk/forum/tagwall/bn-s-top-200-62473/p...
#15638 MMB 13 år siden
Malèna kan i øvrigt også fint anbefales, og nup i øvrigt den lange og ikke censorerede version. :)
#15639 BN 13 år siden
Det var pudsigt, at du lige skulle nævne den, for jeg skulle nemlig lige til at spørge, om nogen af jer havde set den.
Hvad er det der er bortcensureret i den korte version? Sexscener?
#15640 MMB 13 år siden
Ja, det er vist sexscenerne, men det er sådan set ikke voldsomme scener overhovedet. Jeg tror årsagen er, at filmen er set fra en mindreårigs synspunkt. Og så er der også en bestemt scene, som jeg ikke vil spoile, som jeg tror forarger en hel del. :)
Rent visuelt er Malena nok endnu smukkere end The Legend of 1900 og La leggenda del pianista sull'oceano, og Morricones musik er også helt fantastisk. Præcis ligesom Cinema Paradiso formår filmen at fange en helt speciel melankolsk stemning, der alene gør Tornatores film seværdige. Og så er der jo en vis Monica Bellucci med, som man mildest talt ikke kan undgå at blive bare lidt betaget af. For at citere Politiken: "Med hovedet fuldt af Malena, masturberer Renato, så han ville have haft brug for 20 førerhunde, hvis den gamle overtro om sammenhængen mellem onani og blindhed havde haft noget på sig."
Dog er Malèna et niveau under Cinema Paradiso (og nok også La leggenda...), men det er bestemt en seværdig film. Sådan 7/10 agtig. :)
I øvrigt så er den ucensurerede version af Malèna også ret svær at opdrive.