Men mere end noget andet var det for mig et textbook example på, hvor meget en films score påvirker mig. Moroders synthesizer jammer, som jo var typisk for flere 80er film, var decideret ved at ødelægge oplevelsen for mig. Damn! noget crap!! Min ældste datter på 9 konstaterede da også på et tidspunkt: "Det der musik gi'r mig ondt i hovedet!"
Måske I vil bryde jer mere om Klaus Doldingers score i den forlængede, tyske originaludgave af filmen.
Magi I Luften En lille farverig ungdomskitch-film. Om den første gang, om forelskelse og om at feste. En af mine kollegaer på OFF mener, at det er en af de dårligste film nogensinde. Jeg er ganske uenig. Det er en meget frisk film, der er badet i neonlys, farver og ungdommelighed. Stilen er ganske speciel, og man bliver ret fanget af universet. Historien - en mangekantsdrama - er ikke noget revolutionært, men det er udseendet og indpakningen.
En god og speciel oplevelse.
8/10
-----
Kærlighedens Krigere Simon Staho - som for i øvrigt også har lavet ovenstående - er en af Danmarks mest unikke instruktører. Han laver film som ingen anden dansk instruktør og udgør sammen med Christoffer Boe og Lars Von Trier en meget lille skare af danske instruktører, der rent faktisk prøver at udfordre filmmediet. Det er lykkedes flere gange for ham - faktisk er Kærlighedens Krigere det eneste lavpunkt. Selve historien er der som sådan ikke noget i vejen med, men den går så langsomt, og formen gør, at man storkeder sig gennem langt det meste af filmen. Få steder bliver man rigtig fanget, men ellers kan den godt sætte ens tålmodighed kraftigt på prøve.
4/10
----
R Tobias Lindholm er debuterende instruktør, mens Michael Noer har beskæftiget sig med dokumentarfilm(blandt andet de to fantastiske Vesterbro og De Vilde Hjerter). Men de kan så sandelig også lave film! R er tæt på at komme med på min topliste, og var det ikke for en enkelt detalje mod slutningen, havde den været der. Det er en meget realistisk skildring af livet i et fængsel - Horsens Statsfængsel. Fra start til slut er man opslugt af det realistiske drama.
Desværre kommer der lige en enkelt lille ting til sidst:
Det er simpelthen så utroværdigt, at Rashid ikke kommer i isolation eller under beskyttelse efter han har fortalt sandheden om mordet. Det ødelægger faktisk en del af realismen for mig
Nu er det efterhånden et godt stykke tid siden, jeg så filmen i biografen, men skyldes det ikke blot, at betjenten, han fortæller det til, er i ledtog med forbryderne?
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Du lægger for meget i en enkelt detalje, eller sådan virker det i hvert fald for mig, når du nu ellers vil give den toplistestatus (og hvilken film vil ikke gerne have det ;) ). Måske Benway har en pointe, jeg kan heller ikke præcis huske detaljerne. Men det er en rigtig god film - ingen tvivl om det. Jeg ligger også omkring 7-8/10 stykker. :) Kun overgået af Submarino det år i Danmark.
Kapringen minder i øvrigt ret meget stilmæssigt om R og er også af Lindholm og med Pilou Asbæk. Den er måske en anelse dårligere end R, men bestemt anbefalelsesværdig hvis man kan lide stilen. :)
Nu er det efterhånden et godt stykke tid siden, jeg så filmen i biografen, men skyldes det ikke blot, at betjenten, han fortæller det til, er i ledtog med forbryderne?
Hvis han gjorde, så fangede jeg det hvert fald ikke lige. Men synes ikke rigtig det virkede sådan
Foeller (15824) skrev:
Du lægger for meget i en enkelt detalje
Den var ret brydende for den virkelighedstro skildring
Jeg husker det som om, at det lå lidt i luften. Rashid fortæller om mordet til betjenten og bliver umiddelbart efter overfaldet. Skurkene kan næsten kun vide det, hvis det er betjenten, der har sladret til dem.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Det kan selvfølgelig godt være, men det opfattede jeg dog lidt anderledes. Mureren og Araberen bliver jo netop afhentet af Kim, og så er det jo ret tydeligt, at Rashid har snakket
Men uanset hvad, så er det satme en god film :) - dansk film oplever altså en stor opblomstring i disse år. Og ved at vise R, Skyskraber og Hold Om Mig, har jeg endelig fået overbevist kæresten om, at dansk film ikke nødvendigvis er dårlige :)
#15821 Highland Park 13 år siden
#15822 Skeloboy 13 år siden
Magi I Luften
En lille farverig ungdomskitch-film. Om den første gang, om forelskelse og om at feste. En af mine kollegaer på OFF mener, at det er en af de dårligste film nogensinde. Jeg er ganske uenig. Det er en meget frisk film, der er badet i neonlys, farver og ungdommelighed. Stilen er ganske speciel, og man bliver ret fanget af universet. Historien - en mangekantsdrama - er ikke noget revolutionært, men det er udseendet og indpakningen.
En god og speciel oplevelse.
8/10
-----
Kærlighedens Krigere
Simon Staho - som for i øvrigt også har lavet ovenstående - er en af Danmarks mest unikke instruktører. Han laver film som ingen anden dansk instruktør og udgør sammen med Christoffer Boe og Lars Von Trier en meget lille skare af danske instruktører, der rent faktisk prøver at udfordre filmmediet. Det er lykkedes flere gange for ham - faktisk er Kærlighedens Krigere det eneste lavpunkt. Selve historien er der som sådan ikke noget i vejen med, men den går så langsomt, og formen gør, at man storkeder sig gennem langt det meste af filmen. Få steder bliver man rigtig fanget, men ellers kan den godt sætte ens tålmodighed kraftigt på prøve.
4/10
----
R
Tobias Lindholm er debuterende instruktør, mens Michael Noer har beskæftiget sig med dokumentarfilm(blandt andet de to fantastiske Vesterbro og De Vilde Hjerter). Men de kan så sandelig også lave film! R er tæt på at komme med på min topliste, og var det ikke for en enkelt detalje mod slutningen, havde den været der. Det er en meget realistisk skildring af livet i et fængsel - Horsens Statsfængsel. Fra start til slut er man opslugt af det realistiske drama.
Desværre kommer der lige en enkelt lille ting til sidst:
8/10
#15823 Benway 13 år siden
#15824 MMB 13 år siden
Men det er en rigtig god film - ingen tvivl om det. Jeg ligger også omkring 7-8/10 stykker. :) Kun overgået af Submarino det år i Danmark.
Kapringen minder i øvrigt ret meget stilmæssigt om R og er også af Lindholm og med Pilou Asbæk. Den er måske en anelse dårligere end R, men bestemt anbefalelsesværdig hvis man kan lide stilen. :)
#15825 Skeloboy 13 år siden
Den var ret brydende for den virkelighedstro skildring
#15826 MMB 13 år siden
Mjaaa, jeg ved ikke. Jeg kan nu godt købe den. :)
#15827 Benway 13 år siden
#15828 Skeloboy 13 år siden
Men uanset hvad, så er det satme en god film :) - dansk film oplever altså en stor opblomstring i disse år. Og ved at vise R, Skyskraber og Hold Om Mig, har jeg endelig fået overbevist kæresten om, at dansk film ikke nødvendigvis er dårlige :)
#15829 wiseguy 13 år siden
Findes der et helt andet score? eller tager du pis på mig, fordi jeg har fucked op i, hvem der står bag scoret?
#15830 Highland Park 13 år siden