Gravatar

#1691 Bobby Singer 15 år siden

Inglourious Basterds

En af de få film som jeg har set frem til i år og for en gangs skyld, blev jeg ikke skuffet. Quentin er tilbage i topform, dog når omtalte værk aldrig op på siden af hverken Reservoir Dogs eller Pulp Fiction, men mindre kan også gøre det. Dialogen er velskrevet som sædvanlig og bliver leveret af et herligt veloplagt cast, specielt Christoph Waltz imponerer som den modbydelige oberst Hans Landa aka The Jew Hunter. Filmen skifter imellem det sjove, spændende og neglebidende intense, som alt sammen er ganske godt demonstreret i filmens allerførste scene, som på ganske fornem hvis slår tonen an for resten af filmen.

Godt gået Tarantino!

5/6

District 9

Giraffen som alle snakker om... nu skulle den ses. Egentlig ikke en film jeg selv så specielt meget frem til, men den konstante hvisken og tisken og de usædvanligt gode anmeldelser gjorde til sidst udslaget, nu blev jeg simpelthen nød til at se dette pragt eksemplar af en sci-fi film. Jeg blev overhovedet ikke blæst omkuld, langt fra endda, men fandt stadig filmen underholdende. Bare det at den foregår i Johannesburg frem for New York eller Washington D.C. er herligt forskriskende og blandingen af dokumentar film og live action spillefilm, fungerede sådan set også godt nok, men det er filmens hovedperson jeg har et problem med. Han bliver sgu aldrig rigtig sympatisk, han virker ærlig talt til at være lidt af et dumt svin, hvis du spørger mig. Jeg vil ikke gå for meget i dybden med det af hensyn til dem, som ikke har set den endnu, men jeg stod i hvert fald lidt af på grund af vores hovedpersons handlinger. Spændende koncept med at lade rumvæsnerne bo i et slumkvarter og de parraller der opstår mellem apartheid, gør da heller ikke filmen mindre spændende. Desværre blev jeg dog aldrig helt så fascineret af filmen, som alle andre åbenbart er blevet.

4(små)/6
Idjit
Gravatar

#1692 filmz-Bruce 15 år siden

Revolutionary Road - BD

Tænk at det skulle gå Rose og Jack sådan!

Kate Winslet fik Oscaren for bedste kvindelige hovedrolle i år, for hendes fine præstation i Reader. I denne, er hun endnu bedre, som en kvinde der balancerer på et mentalt knivsæg med udsigten til en drøm, som kan give luft under vingerne til et ægteskab der er gået på hold.

I et par scener udleverer Winslet og DiCaprio sig i følelsesmæssige udbrud, som var Virginia Wolff værdig, blot uden den tilhørende bidende sarkasme. Her er ægteskabet ikke langsommeligt blevet nedbrudt gennem årtier og de to parter ikke stålsatte i deres foragt for hinanden. Kærligheden er fordampet. Partneren kunne ikke opfylde de forventninger man stillede. Tekstbog i ægteskabelig krise. Et ubarmhjertigt skænderi sættes i relief af en efterfølgende tom følelsesmæssig forsoning, hvor frygt for en stund holder maskeraden igang. Ekstremt velkomponeret og har man selv nogle af disse triste livserfaringer, så vil det give kuldegysninger ned ad ryggen. Derefter sættes der trumf på, med en ubehagelig nedtur, som får katastrofale konsekvenser. Ubehagelig i sin afklædning af en ægteskabelig krise, men et flot partsindlæg for ungkarle livet!

Svær at bedømme, men uden tvivl en af de bedste film for sidste år og en Oscar nominering værdig, den desværre ikke fik.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#1693 wimmie 15 år siden

Ganske enig
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#1694 BN 15 år siden

bruce (1692) skrev:
Ubehagelig i sin afklædning af en ægteskabelig krise, men et flot partsindlæg for ungkarle livet!

Haha, det må være dagens sorthumoristiske replik!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#1695 filmz-Bruce 15 år siden

#1694 Hehe ja :) Kunne ikke lade være med at føle mig lettet over min nuværende situation som observatør eller ... voyeur ;)
Gravatar

#1696 RasmusFL 15 år siden

Ivans Barndom (Tarkovskij, 1962)

Meget skuffende. Filmens første 10 minutter er mageløse, men stille og roligt daler intensitet og pacing til rent vågeblus-niveau. Hovedrolleindehaveren brændte desuden slet ikke igennem hos mig - hans udtryksform virkede simpelthen forceret, hvilket medførte at hans skæbne aldrig for alvor blev nogen bæredygtigt hovedattraktion i filmen. Selvfølgelig har Tarkovskij tjek på sine billedkompositioner og ofte svært fascinerende drømmemontager, men særligt den idylliske slutning (der naturligvis skal fremstå bittersød og naiv) synes alt for kalkuleret af ham i mine øjne.

3/6 - Mesterlige 'Spejlet' er stadig den ubetinget bedste af de 5 af hans film, jeg har set.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#1697 filmz-Bruce 15 år siden

I folkeskolen lavede et par kammerater og jeg en smalfilm, som vi kaldte Iversens Barndom efter vores fysiklærer. Ganske blodig! Vi brugte hele dagen på at få de 3-5 minutters skud, der var plads til og det viste sig så, at der ikke havde været film i, da den skulle fremkaldes. Gad vide om Tarkovskij havde samme problemer?
Gravatar

#1698 Skeloboy 15 år siden

Walkabout, 1971

To børn bliver efterladt i outbacken efter deres far har sat ild til bilen og skudt sig selv. Her møder de aborigineren, der er på sin "Walkabout", et overgangsritual fra dreng til mand.

Der er ingen forklaring på faderens selvmord, ligesom andre dele af filmen forbliver uforklaret.

Nicolas Roeg skaber fantastiske billeder fra outbacken og med simple midler formår han effektivt at vise det nådesløse landskabs dræbende farer.

Der kan laves allegorier til den moderne verden, der har ødelagt de oprindelige folks levevilkår, men de skal tænkes frem. Det er på en gang en utrolig simpel film af en utrolig visionær instruktør, men samtidig kan man ligge rigtig meget tolkning ind i den.

5/6
IMDB
Gravatar

#1699 Thomsen 15 år siden

Twin Peaks

Så fik jeg endeligt kæmpet mig gennem begge sæsoner af den banebrydende serie. Første sæson var fantastisk og overraskende morsom. Til gengæld var anden sæson en prøvelse. Jeg kedede mig virkeligt gudsjammerligt undervejs. Jeg ville ønske, at jeg havde set serien, dengang den blev sendt. Som det er nu, giver jeg ikke mere end 3/5
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#1700 Bobby Singer 15 år siden

#1699 - Delvis enig. Første sæson af Twin Peaks er noget af det allerbedste der er lavet inden for tv, hvorimod anden sæson starter rigtig godt ud, men daler hurtigt i kvalitet efter et par afsnit, der er alt for mange afsnit hvor der stort set sker ingenting. Tilgengæld er slutningen noget af det mest kryptiske og uhyggelige jeg overhovedet har set. Så selvom anden sæson har en lidt svag midterdel liver den gevaldigt op til sidst. Twin Peaks er stadig en af mine favorit serie, men anden sæson kunne godt have været en smule kortere.
Idjit

Skriv ny kommentar: