The Tall man 7/10 Dredd 7/10 Shame 7/10 Ice Age: Continental drift 5/10 Brave 7/10 The Cold light of day 5/10 Hotel Transylvania 6/10 Django Unchained 7/10 The Impossible 8/10 The Hobbit: An unexpected journey 7/10
So, at last we meet for the first time for the last time.
Lidt af det jeg har set/genset. Kommenteret kort og bedømt:
The Shining - 9/10 Det største problem med Kubrick's ellers fremragende Stephen King filmatisering er, at den ikke er pokkers uhyggelig. Kæden hopper stort set af med det samme for Nicholson's karakter og alle former for opbygning til det skræmmende, kommer derfor aldrig helt til sin ret. Alligevel er der noget gennemført detaljerigt og psykologisk intimiderende ved fortællingen, som ikke slipper en og som blot vokser ved hvert gensyn. Man kan finde bedre gys, men næppe meget mere intelligente.
Sunset Blvd. - 9/10 Søger man dialoger og skuespil i mesterklassen, så kan Billy Wilder's film-noir drama, der som et billede af Hollywood på vrangen, piller glansen af glamouren og tragisk udstiller grådighedens dekadence.
Stalingrad - 8/10 Ubarmhjertigt og iskoldt portræt af anden verdenskrigs mest betydningsfulde slag, som vendte lykken for den ellers så frygtede tyske hær, her forsøgt set igennem tyskerne selv. Man kan finde krigsfilm, der måske stikker dybere, men som både direkte og mere mentalt billede af en tilstand af slaget og soldaternes nedbrydning, fungerer den både vedkommende og flot.
Days of Heaven - 9/10 Smukt portræt af menneskes karakter, målt i poetiske naturbilleder sat op imod karakterskuespil af format, som kun en ener som instruktør Malick helt formår at give liv og gøre så vedkommende, at selv den mindste detalje føles som en bid af noget større. Der balanceres elegant på kanten mellem handling og følelse.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
The Shining - 9/10 Det største problem med Kubrick's ellers fremragende Stephen King filmatisering er, at den ikke er pokkers uhyggelig. Kæden hopper stort set af med det samme for Nicholson's karakter og alle former for opbygning til det skræmmende, kommer derfor aldrig helt til sin ret. Alligevel er der noget gennemført detaljerigt og psykologisk intimiderende ved fortællingen, som ikke slipper en og som blot vokser ved hvert gensyn. Man kan finde bedre gys, men næppe meget mere intelligente.
'The Shining' er for mig at se ét stort paradoks:
På den ene side har den en fuldstændig unik, uhyggelig stemning over sig, idet hotellet nærmest fremstår som levende. Fotograferingen og musikken/lydsiden skaber en tyk, tyk stemning af paranoia og klaustrofobi. ... På den anden side har vi Nicholson, som
med sin djævelsk komiske stil (med det typiske ulvesmil og den flabede stemme) og "Here's Johnny!" suger al uhygge ud af filmen henimod slutningen, hvor filmen kører over i en stribe fortærskede og uspændende gyserfilms-klichéer (øksemorderen, den skrigende, flygtende kvinde, forfølgelsesjagten rundt i og omkring huset). Det "psykologisk intimiderende" aka den pskykologiske uhygge, som jeg også mener er filmens helt store force (og som jeg finder mere skræmmende end alverdens slasher-film og spøgelseshistorier), går fuldstændig fløjten ... omend den etableres igen med filmens slutbillede, hvor der zoomes ind på det gamle, sorthvide billede fra 1920'erne.
Sjovt, for jeg fandt de " uspændende gyser klicheer" ret intense og bare god underholdning. Men du er måske nok heller ikke til genren har du før sagt.
Roy Sheider getager sin rolle som Sheriff Brody og er igen den første der råber "Haj" i Amity og igen er der ingen der tror på ham. Der går lidt familedrama i den og Brodys to sønner kan slet ikke vente med at sejle ud med vennerne på trods af faderens formaninger. Alle opfører sig tåbeligt og har tilsyneladende ikke lært noget af den første film.
Jaws 2 er lidt ligesom 1´eren bare uden spænding og drama. En medfølgende "Making of" giver nogle af svarene på, hvorfor den bare ikke holder i dag. Den blev presset igennem af filmselskabet, der bare ville give publikum (mest unge mennesker) mere haj. Manuskriptet blev skrevet mens den franske instruktør, der hovedsagentligt havde lavet tv-serier, lave actionscener og flot visuelle skud uden egentlig at kende historien. Historien, eller mangel på samme, blev på denne måde et klisteret, der skulle forbinde haj-scener. Manuskriptforfatteren havde forsøgt at ride på den populære cruiser-kultur-bølge, der var hot i sen-70´erne, med at lade de mange unge mennesker i Amity hygge sig med deres sejlbåde og give det unge publikum, nogle at kunne identificere sig med, og nogen hajen kunne gnaske lidt i. Det var muligvis en god idé den gang, men får filmen til at virke frygtelig gammel.
Da jeg har to film mere i den sampak jeg købte for 9 kr må jeg hellere være lidt forsigtig med karakteren og give den 7/15 da den stadig levere hajaction i over 1½ time.
"Ud fra størrelsen på halen har vi beregnet, at dyret har været kæmpemæssigt" Prof. Martens - Reptilicus
Sjovt, for jeg fandt de " uspændende gyser klicheer" ret intense og bare god underholdning. Men du er måske nok heller ikke til genren har du før sagt.
Måske har du ikke forstået min kritik:
Jeg roser filmen for at være uhyggelig og mere skræmmende end de fleste andre film og for at have en tyk stemning af paranoia og klaustrofobi - lyder dét som om jeg har noget imod et godt gys? ;-)
Min kritik går på, at slasher-delen
med en typisk overspillende Jack Nicholsen (som ellers har været ret god indtil da!) som øksemorder er noget triviel og en totalt tyndslidt kliché,
som simpelthen bare ikke er uhyggelig, modsat stort set alle andre scener i filmen (sønnens køreture på gangene, hans syner, de klaustrofobiske gange, badeværelse-scenen o.s.v.), som er intet mindre end fremragende, ja, mesterlige.
I øvrigt har jeg 'Psycho' og 'The Birds' på min top 200, så i princippet er jeg jo åben overfor vellykkede gysere/skrækfilm.
Jaws 2Da jeg har to film mere i den sampak jeg købte for 9 kr må jeg hellere være lidt forsigtig med karakteren og give den 7/15 da den stadig levere hajaction i over 1½ time.
Måske er det bare mig, men jeg synes 22,4/49,5 er en mere rammende karakter...
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Ja, men jeg husker du før har sagt at du ikke brød dig så meget om gysere, faktisk i forbindelse med Shining debatten.
Jeg kan godt lide "slasher delen" i den og mange andre film, hvis det virker godt. Jeg synes det efterhånden er en kliche at sige, at kun psykologisk gys er godt. På mig kan det andet være ligeså uhyggeligt. Og så var der intet typisk over Nicholson den gang. Siden blev det så lidt med joker-rollen og Departed rollen. Jeg synes han både spiller godt og uhyggeligt. Ja, der overspilles, men det er overspil i den bedste ende. For mig er overspil ikke kun skidt ting.
Jeg vil også sige, at Nicholson bevidst spiller sin rolle karikeret. Jeg kan sagtens se, at det kan opfattes som komisk, især når han fyrer one-liners af, men det er samtidig en meget manisk præstation, som jeg selv opfatter meget forstyrrende og ubehagelig.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#17061 Åkepool 13 år siden
The Tall man 7/10
Dredd 7/10
Shame 7/10
Ice Age: Continental drift 5/10
Brave 7/10
The Cold light of day 5/10
Hotel Transylvania 6/10
Django Unchained 7/10
The Impossible 8/10
The Hobbit: An unexpected journey 7/10
#17062 Hr. Nielsen 13 år siden
The Shining - 9/10
Det største problem med Kubrick's ellers fremragende Stephen King filmatisering er, at den ikke er pokkers uhyggelig. Kæden hopper stort set af med det samme for Nicholson's karakter og alle former for opbygning til det skræmmende, kommer derfor aldrig helt til sin ret. Alligevel er der noget gennemført detaljerigt og psykologisk intimiderende ved fortællingen, som ikke slipper en og som blot vokser ved hvert gensyn. Man kan finde bedre gys, men næppe meget mere intelligente.
Sunset Blvd. - 9/10
Søger man dialoger og skuespil i mesterklassen, så kan Billy Wilder's film-noir drama, der som et billede af Hollywood på vrangen, piller glansen af glamouren og tragisk udstiller grådighedens dekadence.
Stalingrad - 8/10
Ubarmhjertigt og iskoldt portræt af anden verdenskrigs mest betydningsfulde slag, som vendte lykken for den ellers så frygtede tyske hær, her forsøgt set igennem tyskerne selv. Man kan finde krigsfilm, der måske stikker dybere, men som både direkte og mere mentalt billede af en tilstand af slaget og soldaternes nedbrydning, fungerer den både vedkommende og flot.
Days of Heaven - 9/10
Smukt portræt af menneskes karakter, målt i poetiske naturbilleder sat op imod karakterskuespil af format, som kun en ener som instruktør Malick helt formår at give liv og gøre så vedkommende, at selv den mindste detalje føles som en bid af noget større. Der balanceres elegant på kanten mellem handling og følelse.
#17063 BN 13 år siden
'The Shining' er for mig at se ét stort paradoks:
På den ene side har den en fuldstændig unik, uhyggelig stemning over sig, idet hotellet nærmest fremstår som levende. Fotograferingen og musikken/lydsiden skaber en tyk, tyk stemning af paranoia og klaustrofobi. ... På den anden side har vi Nicholson, som
#17064 Ispep 13 år siden
#17065 Batsy 13 år siden
En af de mest hårdkogte, brutale og en af de mest underholdene action film jeg har set længe.
Karl Urban er sej som Dredd, med hans Eastwood grimasse og stemme, og levere en soldid vare som den Hårde Dredd.
Ikke mindst så skal Soundtracket have en hånd, sikke et fedt og godt skruet sammen soundtrack, gjorde det hele endnu mere intenst.
Skulle op om morgen kl 6:00, og kom først i seng kl halv 1 pga jeg så den.. det var dog det hele værd
8/10 Awesomeness
#17066 lyspunkt 13 år siden
Roy Sheider getager sin rolle som Sheriff Brody og er igen den første der råber "Haj" i Amity og igen er der ingen der tror på ham. Der går lidt familedrama i den og Brodys to sønner kan slet ikke vente med at sejle ud med vennerne på trods af faderens formaninger. Alle opfører sig tåbeligt og har tilsyneladende ikke lært noget af den første film.
Jaws 2 er lidt ligesom 1´eren bare uden spænding og drama. En medfølgende "Making of" giver nogle af svarene på, hvorfor den bare ikke holder i dag.
Den blev presset igennem af filmselskabet, der bare ville give publikum (mest unge mennesker) mere haj. Manuskriptet blev skrevet mens den franske instruktør, der hovedsagentligt havde lavet tv-serier, lave actionscener og flot visuelle skud uden egentlig at kende historien. Historien, eller mangel på samme, blev på denne måde et klisteret, der skulle forbinde haj-scener.
Manuskriptforfatteren havde forsøgt at ride på den populære cruiser-kultur-bølge, der var hot i sen-70´erne, med at lade de mange unge mennesker i Amity hygge sig med deres sejlbåde og give det unge publikum, nogle at kunne identificere sig med, og nogen hajen kunne gnaske lidt i. Det var muligvis en god idé den gang, men får filmen til at virke frygtelig gammel.
Da jeg har to film mere i den sampak jeg købte for 9 kr må jeg hellere være lidt forsigtig med karakteren og give den 7/15 da den stadig levere hajaction i over 1½ time.
#17067 BN 13 år siden
Måske har du ikke forstået min kritik:
Jeg roser filmen for at være uhyggelig og mere skræmmende end de fleste andre film og for at have en tyk stemning af paranoia og klaustrofobi - lyder dét som om jeg har noget imod et godt gys? ;-)
Min kritik går på, at slasher-delen
I øvrigt har jeg 'Psycho' og 'The Birds' på min top 200, så i princippet er jeg jo åben overfor vellykkede gysere/skrækfilm.
#17068 Lord Beef Jerky 13 år siden
Måske er det bare mig, men jeg synes 22,4/49,5 er en mere rammende karakter...
#17069 Ispep 13 år siden
Ja, men jeg husker du før har sagt at du ikke brød dig så meget om gysere, faktisk i forbindelse med Shining debatten.
Jeg kan godt lide "slasher delen" i den og mange andre film, hvis det virker godt. Jeg synes det efterhånden er en kliche at sige, at kun psykologisk gys er godt. På mig kan det andet være ligeså uhyggeligt. Og så var der intet typisk over Nicholson den gang. Siden blev det så lidt med joker-rollen og Departed rollen. Jeg synes han både spiller godt og uhyggeligt. Ja, der overspilles, men det er overspil i den bedste ende. For mig er overspil ikke kun skidt ting.
#17070 Lord Beef Jerky 13 år siden