Jeg har tidlige nævnt den i artiklen her, men på mig virker "The Shining" ekstremt uhyggelig. Det har givetvis også noget at gøre med at jeg så den i en lige lovlig ung alder, men selvom jeg kender den temmelig godt efterhånden skræmmer dele af den mig stadig væk ret effektivt. Jeg tror også, det er fordi den er så "off" på mange måder, og fordi historien aldrig rigtig bliver afklaret. Og ja Nicholson overspiller selvsagt helt vildt, men det er jo end del af helheden. Det gør hele filmen også i en vis forstand.
Bortset fra det er jeg nu også helt enig i at slashere sagtens kan være skræmmende. Det kommer blot an på hvor godt lavet de er, og der er så afsindig mange skidte af dem, at man er tilbøjelig til at skære dem alle over en kam. Jeg er nok ret sensitiv overfor stemninger, og hvis de har en tilpas bizar en af slagsen, er mit sind påvirkeligt nok til, at jeg bliver spooked. Den gamle "The Texas Chain Saw Massacre" synes jeg f.eks. er møguhyggelig. Igen ikke mindst fordi den er så satans mærkeligt sat sammen. For mig dør de mest som filmoplevelser, hvis de virker for mekaniske. Selv de middelgode kan som regel stadig give mig et par chok, men inde bagved begynder jeg at kede mig, hvis resten af filmen fortsætter i et totalt generisk spor.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Min største anke mod Nicholson er ikke overspillet, men som skrevet at kæden hopper så hurtigt af, at jeg slet og ret ikke når at leve mig ind i filmen, før den kører deruda' med stemninger (som fungerer, men mere dragende/fascinerende end skræmmende for mig). Slutningen finder jeg såmænd uhyggelig nok, om end måske lidt uoriginal set med vore dages øjen, i forhold til resten af filmen. Men hvis jeg snakker rent gys, så ville The Shining ende en del længere nede på min 'gysertopliste' (som en flad 7/10). Jeg synes blot filmen har så mange andre kvaliteter, som det er værd at dykke ned i.
Benway (17072) skrev:
Den gamle "The Texas Chain Saw Massacre" synes jeg f.eks. er møguhyggelig.
Samme her! Personligt er det måske The Exorcist der gør det for mig, når vi snakker om gys.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Ja, men jeg husker du før har sagt at du ikke brød dig så meget om gysere, faktisk i forbindelse med Shining debatten.
Der er forskel på (1) ikke at have det som en favoritgenre og (2) slet ikke at bryde sig om genren. ... Jeg kan i øvrigt også rigtigt godt lide 'The Thing' (som jeg giver 5/6).
Ispep (17069) skrev:
Jeg kan godt lide "slasher delen" i den og mange andre film, hvis det virker godt.
Også JEG. Men mens jeg ryster i knæene og får gåsehud, når morderen i 'Psycho' går i aktion, sidder jeg bare smiler over
Nicholsens "mad man"-facon,
og jeg føler slet ingen spænding i de scener, hvor han jagter sine ofre - for der ER ingen spænding. Kun scenen hvor han går opad trappen og truer med at smadre skallen på konen, har den intensitet, som der skal til.
Ispep (17069) skrev:
Jeg synes det efterhånden er en kliche at sige, at kun psykologisk gys er godt.
Øhhhh???? Så jeg siger det altså kun, fordi jeg vil forsvare en kliché??? ... Næh, du, faktisk siger jeg det, fordi 'The Shining' indeholder et af de bedste eksempler på psykologisk gys jeg har set i hele mit liv! ... Og hvis slasher-delen bare havde spillet godt sammen med den psykologiske del, havde du ikke hørt noget brok over filmen fra min side - men desværre fungerer slasher-delen ikke .... ikke for mig. Jeg føler mig ikke trukket ind i denne del af filmen. Men slutscenen får dog efter min mening filmen tilbage på rette spor - der går bare for lang tid.
Ispep (17069) skrev:
Ja, der overspilles, men det er overspil i den bedste ende. For mig er overspil ikke kun skidt ting.
Jeg har altid nydt Jack Nicholsen, når han overspiller. Og jeg nyder også at se ham gå amok i 'The Shining'! Problemet er bare, at jeg nyder ham, fordi han er morsom på sin velkendte djævelske facon - ikke fordi han er skræmmende. (Jeg finder ham skræmmende i den lange optakt, hvor han langsomt bliver skør eller besat af husets onde kræfter.)
Lord Beef Jerky (17070) skrev:
Jeg vil også sige, at Nicholson bevidst spiller sin rolle karikeret.
Ja, selvfølgelig. Det er der ingen tvivl om. Spørgsmålet er bare, om det fungerer GODT, og det synes jeg desværre ikke. (Jeg skal lige understrege, at jeg finder ham rigtigt god og velspillende og til dels også skræmmende helt frem til det punkt, hvor han skal til at
jagte folk med økse
- men derfra er han bare komisk, djævelsk komisk.)
men som skrevet at kæden hopper så hurtigt af, at jeg slet og ret ikke
Det er også rigtigt. Jeg kan dog godt lide den subtile årsag til dette. Hans fortid til drengen er jo uhyggelig, og derfor er Nicholson et nemt og hurtigt offer for hotellet, da han nemt bliver påvirket til at gøre alle de onde ting. Sådan "læser" jeg filmen.
derfor er Nicholson et nemt og hurtigt offer for hotellet
Det kan måske være rigtigt nok, men som gys der drager mig ind, fungerer det for mig ikke optimalt. Men som sagt, så fungerer filmen på så mange niveauer, at jeg dog efterhånden har set den 5-6 gange, selv om jeg i sin tid lagde ud med at give den 7/10 og klage over, at den jo slet ikke var uhyggelig og at jeg blev dybt skuffet grundet dens omtale. Den har alligevel formået at drage mig til sig:)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Det er også rigtigt. Jeg kan dog godt lide den subtile årsag til dette. Hans fortid til drengen er jo uhyggelig, og derfor er Nicholson et nemt og hurtigt offer for hotellet, da han nemt bliver påvirket til at gøre alle de onde ting. Sådan "læser" jeg filmen.
Det giver også fin mening, men det forklare ikke
hvorfor Jack er på fotografiet fra 1921, vi ser til sidst. Har han altid været der? Eller som det bliver sagt undervejs "You are the caretaker. You have always been the caretaker".
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
God pointe. Jeg tror dog slutningen er mere metaforisk så at sige. Eller åndelig. Tror måske det mere er Jacks sjæl der lever videre på en eller anden måde, end hvorvidt vi skal sætte spørgsmålstegn ved hvor længe manden har levet og har været caretaker. 4. juli, uafhængighedsdagen? Nogle tanker her?
#17071 Ispep 13 år siden
Nemlig. Han skal forestille at være manisk, besat og skør. Det er skam også komisk, men Kubrick har også altid haft en satirisk/(van)vittig tilgang.
#17072 Benway 13 år siden
Bortset fra det er jeg nu også helt enig i at slashere sagtens kan være skræmmende. Det kommer blot an på hvor godt lavet de er, og der er så afsindig mange skidte af dem, at man er tilbøjelig til at skære dem alle over en kam. Jeg er nok ret sensitiv overfor stemninger, og hvis de har en tilpas bizar en af slagsen, er mit sind påvirkeligt nok til, at jeg bliver spooked. Den gamle "The Texas Chain Saw Massacre" synes jeg f.eks. er møguhyggelig. Igen ikke mindst fordi den er så satans mærkeligt sat sammen. For mig dør de mest som filmoplevelser, hvis de virker for mekaniske. Selv de middelgode kan som regel stadig give mig et par chok, men inde bagved begynder jeg at kede mig, hvis resten af filmen fortsætter i et totalt generisk spor.
#17073 Hr. Nielsen 13 år siden
Samme her! Personligt er det måske The Exorcist der gør det for mig, når vi snakker om gys.
#17074 BN 13 år siden
Der er forskel på (1) ikke at have det som en favoritgenre og (2) slet ikke at bryde sig om genren. ... Jeg kan i øvrigt også rigtigt godt lide 'The Thing' (som jeg giver 5/6).
Også JEG. Men mens jeg ryster i knæene og får gåsehud, når morderen i 'Psycho' går i aktion, sidder jeg bare smiler over
Øhhhh???? Så jeg siger det altså kun, fordi jeg vil forsvare en kliché??? ... Næh, du, faktisk siger jeg det, fordi 'The Shining' indeholder et af de bedste eksempler på psykologisk gys jeg har set i hele mit liv! ... Og hvis slasher-delen bare havde spillet godt sammen med den psykologiske del, havde du ikke hørt noget brok over filmen fra min side - men desværre fungerer slasher-delen ikke .... ikke for mig. Jeg føler mig ikke trukket ind i denne del af filmen. Men slutscenen får dog efter min mening filmen tilbage på rette spor - der går bare for lang tid.
Jeg har altid nydt Jack Nicholsen, når han overspiller. Og jeg nyder også at se ham gå amok i 'The Shining'! Problemet er bare, at jeg nyder ham, fordi han er morsom på sin velkendte djævelske facon - ikke fordi han er skræmmende. (Jeg finder ham skræmmende i den lange optakt, hvor han langsomt bliver skør eller besat af husets onde kræfter.)
Ja, selvfølgelig. Det er der ingen tvivl om. Spørgsmålet er bare, om det fungerer GODT, og det synes jeg desværre ikke. (Jeg skal lige understrege, at jeg finder ham rigtigt god og velspillende og til dels også skræmmende helt frem til det punkt, hvor han skal til at
#17075 Ispep 13 år siden
#17076 Hr. Nielsen 13 år siden
#17077 Benway 13 år siden
Det giver også fin mening, men det forklare ikke
#17078 Ispep 13 år siden
Jeg synes netop den fungerer, og hvad hele filmen ligger op til. En forfølgelsesjagt/klimaks igennem labyrinten. Som jeg finder hamrende spændende.
#17079 Ispep 13 år siden
God pointe. Jeg tror dog slutningen er mere metaforisk så at sige. Eller åndelig. Tror måske det mere er Jacks sjæl der lever videre på en eller anden måde, end hvorvidt vi skal sætte spørgsmålstegn ved hvor længe manden har levet og har været caretaker. 4. juli, uafhængighedsdagen? Nogle tanker her?
#17080 Åkepool 13 år siden
Jeg forspilder aldrig en chance for at juble og give thumbs up, når "The Exorcist" bliver rost.
Så det er hermed også gjort nu :)
Den er bare så fantastisk og selvfølgelig som nævnt mange gange før, min favoritgyser.