Igen smider jeg lidt kommentarer og en bedømmelse af film jeg har set/genset:
Top Gun - 6/10 Det kan måske være nemt at grine eller at kritisere Top Gun, der er en film af sin tid og samtidig også en film, der kan minde lidt rigeligt om en hverve- og propagandafilm. Ikke desto mindre er den hamrende effektivt iscenesat og formår at ramme de rette, om end forudsigelige, knapper med laserskarp præcision, som en toptunet omgang underholdning.
Mimic - 8/10 Guillermo del Toro gennemslagskraftige 'don't fuck with mothernatur' gyser, har ofte været stærkt kritiseret flere steder og meget unfair synes jeg. Den er stramt iscenesat, voldsomt underholdende, spændende og ganske flot med sin ofte dystre billedside. Så kan jeg leve med, at den måske ikke er synderlig original.
Drums Along the Mohawk - 7/10 Bredtfavnende og dramatisk eventyr, om nybyggerne i Amerika, velinstrueret af John Ford. Fortællingen kan sine steder føles en anelse lang, men dog hverken kedelig eller ligegyldig og Henry Fonda er næsten altid et kig værd.
Salmon Fishing in the Yemen - 4/10 Svenske Hallström laver film som han har gjort de sidste 20 år, men med mindre og mindre kant (hvis han nogensinde har haft den?). Humoren fungerer ikke, dramaet er fladt og personerne fanger kun en glimtvis, i en historie som ultimativt forekommer en ret triviel og ligegyldig. På papiret må det ellers have set ud til, at dette kunne være endt som en rigtig god feel-good film. Den finurlige handling, præsenteret dog alt andet end finurligt.
Rappresaglia - 7/10 Som film i sig selv, er den måske ikke det store, rent filmteknisk og ærkebritiske Richard Burton er ualmindeligt fejlcastet som kynisk tysk officer, der forsøger via kunsten af bevise at han har et hjerte, som dog aldrig vejer tungere end sine ordrer. Når filmen alligevel lykkes, skyldes det at man gribes af den enkle historie, om uskyldige ofre i en krig, hvor den italienske præst, godt spillet af Marcello Mastroianni, viser hvad det vil sige, at være parat til at ofre sig, for sin tro på det bedste i mennesket. Bygget på en sand historie og er blandt andet lavet som Tv-film med Gregory Peck.
Winnetou - 1. Teil - 9/10 Ren nostalgi og kulørt drengerøvseventyr, hvor den blændende musik og herlige fortælling om venskab på tværs, løfter den måske nok mangelfulde instruktion. Jeg elskede atter hvert et minut i denne røverhistorie om indianere, cowboys og banditter. Lex Barker, forhenværende Tarzan, har en god karisma i disse her roller.
Metropolis - 7/10 Filmhistorisk set forstår man at Fritz Lang's film har fået sin status og den er fuldt fortjent. Som film er den helt fantastisk ikonisk og en bedrift sjældent set. Dens ofte dystopiske fortælling fortalt i en kulisse helt urolig, er en vild cocktail af tro, videnskab og revolution tilsat lidenskab og drama. Som film kan jeg dog ikke undsige mig, at værket forekommer mig lidt dateret med sine virkemidler og formidling, så jeg bliver aldrig så grebet, som historien indbyder til. Det er dog stadig en obligatorisk nydelse for filmelskere med respekt for mediet synes jeg.
Brave - 5/10 Pixar's velmagtsdage som skabere af fremragende animationsfilm, ser ud til at være talte synes jeg. Denne skematiske udviklingsfortælling om en skots (kriger)pige, forekommer mig i hvert fald så samlebåndsagtig, at det virker som at de gode ideer og herlige påfund, er ved at være udtømte. Flot animeret, javel, men gabende kedelig i lange perioder, hvor den kører forudsigeligt derudaf.
The Amazing Spider-Man - 6/10 Så får vi atter skabelseshistorien om hvordan Spider-Man blev til ja, Spider-Man. Her har historien fået et ekstra twist, lidt mere fyld og forsøg på tyngde og er blevet lidt mere kedelig. Virker mere målrettet en yngre målgruppe, end Raimi's bredtfavnende underholdningsmaskine, der mere enkelt formåede mere.
Brokedown Palace - 6/10 Solidt og fint spillet drama, uden de store overraskelser, men med præcise indfald til at få os til at føle os emotionelt ramt. Spændende nok når den kører, glemt igen når de slutter.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
The Amazing Spider-Man - 6/10 Så får vi atter skabelseshistorien om hvordan Spider-Man blev til ja, Spider-Man. Her har historien fået et ekstra twist, lidt mere fyld og forsøg på tyngde og er blevet lidt mere kedelig. Virker mere målrettet en yngre målgruppe, end Raimi's bredtfavnende underholdningsmaskine, der mere enkelt formåede mere.
Men forhåbenligt kan du lide den bedre end 3'eren? ;)
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".
Hvad!! Alene det at kunne sidde og nyde Emily Blunt er nok til de første 6/10 ;)
Men ja, Hallström toppede nok ret tidligt i karrieren. Jeg elsker "Mit liv som hund" og "What's eating Gilbert Grape", men ellers er det so so med gode film fra hans side.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Nu er det længe siden jeg har set 3'eren, men jeg er ret sikker på, at jeg også bedre kan lide den, end "The Amazing Spider-man".
Også jeg. Må hellere tage et kig på "The Amazing .." engang, men alle klip og længere scener jeg indtil nu har set, tiltaler mig ikke. Og jeg kan ikke lide Andrew Garfields type i den her sammenhæng; han passer efter min mening ikke til rollen. Nej, giv ham hellere nogle Anthony Perkins-agtige roller; dem vil han være god til!
#17091 Hr. Nielsen 13 år siden
Top Gun - 6/10
Det kan måske være nemt at grine eller at kritisere Top Gun, der er en film af sin tid og samtidig også en film, der kan minde lidt rigeligt om en hverve- og propagandafilm. Ikke desto mindre er den hamrende effektivt iscenesat og formår at ramme de rette, om end forudsigelige, knapper med laserskarp præcision, som en toptunet omgang underholdning.
Mimic - 8/10
Guillermo del Toro gennemslagskraftige 'don't fuck with mothernatur' gyser, har ofte været stærkt kritiseret flere steder og meget unfair synes jeg. Den er stramt iscenesat, voldsomt underholdende, spændende og ganske flot med sin ofte dystre billedside. Så kan jeg leve med, at den måske ikke er synderlig original.
Drums Along the Mohawk - 7/10
Bredtfavnende og dramatisk eventyr, om nybyggerne i Amerika, velinstrueret af John Ford. Fortællingen kan sine steder føles en anelse lang, men dog hverken kedelig eller ligegyldig og Henry Fonda er næsten altid et kig værd.
Salmon Fishing in the Yemen - 4/10
Svenske Hallström laver film som han har gjort de sidste 20 år, men med mindre og mindre kant (hvis han nogensinde har haft den?). Humoren fungerer ikke, dramaet er fladt og personerne fanger kun en glimtvis, i en historie som ultimativt forekommer en ret triviel og ligegyldig. På papiret må det ellers have set ud til, at dette kunne være endt som en rigtig god feel-good film. Den finurlige handling, præsenteret dog alt andet end finurligt.
Rappresaglia - 7/10
Som film i sig selv, er den måske ikke det store, rent filmteknisk og ærkebritiske Richard Burton er ualmindeligt fejlcastet som kynisk tysk officer, der forsøger via kunsten af bevise at han har et hjerte, som dog aldrig vejer tungere end sine ordrer. Når filmen alligevel lykkes, skyldes det at man gribes af den enkle historie, om uskyldige ofre i en krig, hvor den italienske præst, godt spillet af Marcello Mastroianni, viser hvad det vil sige, at være parat til at ofre sig, for sin tro på det bedste i mennesket. Bygget på en sand historie og er blandt andet lavet som Tv-film med Gregory Peck.
Winnetou - 1. Teil - 9/10
Ren nostalgi og kulørt drengerøvseventyr, hvor den blændende musik og herlige fortælling om venskab på tværs, løfter den måske nok mangelfulde instruktion. Jeg elskede atter hvert et minut i denne røverhistorie om indianere, cowboys og banditter. Lex Barker, forhenværende Tarzan, har en god karisma i disse her roller.
Metropolis - 7/10
Filmhistorisk set forstår man at Fritz Lang's film har fået sin status og den er fuldt fortjent. Som film er den helt fantastisk ikonisk og en bedrift sjældent set. Dens ofte dystopiske fortælling fortalt i en kulisse helt urolig, er en vild cocktail af tro, videnskab og revolution tilsat lidenskab og drama. Som film kan jeg dog ikke undsige mig, at værket forekommer mig lidt dateret med sine virkemidler og formidling, så jeg bliver aldrig så grebet, som historien indbyder til. Det er dog stadig en obligatorisk nydelse for filmelskere med respekt for mediet synes jeg.
Brave - 5/10
Pixar's velmagtsdage som skabere af fremragende animationsfilm, ser ud til at være talte synes jeg. Denne skematiske udviklingsfortælling om en skots (kriger)pige, forekommer mig i hvert fald så samlebåndsagtig, at det virker som at de gode ideer og herlige påfund, er ved at være udtømte. Flot animeret, javel, men gabende kedelig i lange perioder, hvor den kører forudsigeligt derudaf.
The Amazing Spider-Man - 6/10
Så får vi atter skabelseshistorien om hvordan Spider-Man blev til ja, Spider-Man. Her har historien fået et ekstra twist, lidt mere fyld og forsøg på tyngde og er blevet lidt mere kedelig. Virker mere målrettet en yngre målgruppe, end Raimi's bredtfavnende underholdningsmaskine, der mere enkelt formåede mere.
Brokedown Palace - 6/10
Solidt og fint spillet drama, uden de store overraskelser, men med præcise indfald til at få os til at føle os emotionelt ramt. Spændende nok når den kører, glemt igen når de slutter.
#17092 Batsy 13 år siden
Men forhåbenligt kan du lide den bedre end 3'eren? ;)
#17093 Hr. Nielsen 13 år siden
#17094 Batsy 13 år siden
:o! For nærmest et hjerteanfald!, nah i dont den har mange gode momenter 3'eren. 8)
#17095 Åkepool 13 år siden
Nu er det længe siden jeg har set 3'eren, men jeg er ret sikker på, at jeg også bedre kan lide den, end "The Amazing Spider-man".
#17096 Åkepool 13 år siden
Hvad!! Alene det at kunne sidde og nyde Emily Blunt er nok til de første 6/10 ;)
Men ja, Hallström toppede nok ret tidligt i karrieren. Jeg elsker "Mit liv som hund" og "What's eating Gilbert Grape", men ellers er det so so med gode film fra hans side.
#17097 Lord Beef Jerky 13 år siden
#17098 BN 13 år siden
Også jeg. Må hellere tage et kig på "The Amazing .." engang, men alle klip og længere scener jeg indtil nu har set, tiltaler mig ikke. Og jeg kan ikke lide Andrew Garfields type i den her sammenhæng; han passer efter min mening ikke til rollen. Nej, giv ham hellere nogle Anthony Perkins-agtige roller; dem vil han være god til!
#17099 Hr. Nielsen 13 år siden
Jeg kunne også godt lide The Ciderhouse Rules, men om jeg ville synes om den eller andre i dag, må stå til troende.
#17100 Ispep 13 år siden
Altså tæt løb, som hvor gode de er eller dårlige? :D