Ja, det er en gudesmuk film. Jeg er dog normalt også begejstret for Spielbergs trofaste fotograf Janusz Kaminski. Life of Pi, Django og Skyfall er også flotte film, så den kategori er jo også hård i år. Jeg savnede egentlig også Argo, men okay.
Den scene i The Master, hvor Phoenix kommer på færgen, og man senere hen ser færgen sejle, mens det er mørkt/solnedgang under broen, var helt fantastisk syn. Også den scene i the desert.
Nu fik jeg set The unusual suspect for første gang og kunne gætte plot. Nu ved jeg ikke om det er fordi jeg vidste der vil være et twist eller fordi jeg ubevidst har fået fortalt det
Mon ikke, at det er de utallige intertekstuelle referencer, som du nok har fået smækket i hovedet siden 1995? :)
Så fik jeg igen igen set/genset lidt forskelligt, som får en kommentar og en bedømmelse med her:
Zorro - 5/10 Jævn udgave af beretningen om Zorro, her spillet af Alain Delon, der nu gør et fint indtryk. Historien rykker dog ikke helt og der sker for lidt til at man for alvor er godt underholdt.
Tropa de Elite 2 - O Inimigo Agora É Outro - 7/10 Vellykket rå og spændende forsættelse af historien om brasiliansk politis elitestyrke, hvor instruktør José Padilha igen viser lovende takter udi teknisk snilde og sans for sine karakterer, miljøskildringer og opbygning af scener. Man føler dog også, man har set det hele før.
Empire of the Sun - 7/10 Scenografisk gennemført og flot, hvilket måske ikke overrasker, når det er Spielberg der styrer løjerne. Historien snegler sig desværre lidt rigeligt, i dens forsøg på at virke alvorsfuld og dyb, uden man føler det yder andet end til spilletiden. Unge Christian Bale gør det imponerende.
The Hobbit: An Unexpected Journey - 9/10 Meget er allerede sagt og skrevet om instruktør Jackson's tilbagevenden til Tolkiens univers. Jeg kan kun sige, at jeg vitterligt elskede hvert minut. Jackson er indrømmet ikke længere så ferm en filmskaber som for 10-15 år siden og mere, så hvor Lord Of The Rings trilogien lykkes på flere niveauer, så kniber det lidt mere her, hvor blandt andet de mere poetiske stunder lader lidt tilbage. Nuvel, bogen indbyder heller ikke i samme grad til stor filmkunst. Den nye teknik, med 48 billeder, frem for 24 i sekundet, gjorde min 3D oplevelse til en af de bedste, fordi jeg for første gang ikke følte mine øjne anstrengt. Gensynet i 2D bekræftede mig så i, at jeg stadig ikke har det store behov for briller for at nyde en film.
The Mountain - 7/10 Habilt bjergbestiger- og familiedrama, der overrasker med sine nuancerede karakterer, som opvejer for den til at begynde med forudsigelige historie. Spencer Tracy kan forekomme mig en anelse gammel til rollen, men hans skuespil fejler intet og man bemærker tydeligt forskellen mellem en dygtig skuespiller og en middelmådig, i de scener han spiller sammen med filmen anden store rolle, Robert Wagner. Man tror på Tracy som menneske og hans levering af ellers jævne replikker, giver dem liv. Her blegner Wagner totalt med utroværdigt overspil og svag levering. Dramaet fejler dog intet og filmens moralske dilemmaer mod slut, er overraskende nuancerede.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Jeps, et par mere som er set/genset, kort kommenteret og bedømt.
A Beautiful Mind - 9/10 Hvis ikke instruktør Ron Howards film er stor kunst, så er den i hvert fald en ekstremt fængende, rørende og rammer kunsten at fortælle en god historie næsten perfekt. Det tilsat skuespil i verdensklasse, så man føler med sine karakterer, varmt og menneskeligt.
Green Street Hooligans 2 - 2/10 Den første Green Street Hooligans var måske hverken voldsom tro- eller mindeværdig. Den fungerede dog rigtigt fint. Det kan man ikke sige om denne direkte til video efterfølger, der forsøger populistisk at gøre sig som underholdende drama, men som fejler på samtlige vigtige punkter.
Apocalypse Now - 10/10 Coppola's vanvidsfilm om en mørk rejse udi sindets afkroge, er på alle måder et monumentalt mesterværk, hvis historie om krig og menneskeligt dekadence rager dybt ind i sin tilskuer. Det er fascinerende på alle tænkelige måder, fysisk såvel som psykisk og med så mange ikoniske scener og detaljer, at det er en film man aldrig bliver færdig med at fordybe sig i.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Apocalypse Now - 10/10 Coppola's vanvidsfilm om en mørk rejse udi sindets afkroge, er på alle måder et monumentalt mesterværk, hvis historie om krig og menneskeligt dekadence rager dybt ind i sin tilskuer. Det er fascinerende på alle tænkelige måder, fysisk såvel som psykisk og med så mange ikoniske scener og detaljer, at det er en film man aldrig bliver færdig med at fordybe sig i.
A Beautiful Mind - 9/10 Hvis ikke instruktør Ron Howards film er stor kunst, så er den i hvert fald en ekstremt fængende, rørende og rammer kunsten at fortælle en god historie næsten perfekt. Det tilsat skuespil i verdensklasse, så man føler med sine karakterer, varmt og menneskeligt.
Jeg ved, at mange siger, at Ron Howard bare er håndværker, og de har jo nok ret ... men nogle gange er håndværk så godt, at man alligevel fristes til at kalde det kunst. "A Beautiful Mind" er en smuk film, og så er jeg ligeglad med at den er sentimental eller naiv, eller hvad folk ellers vil skyde den i skoene. ;)
The only way to beat a troll is to not play their game.
#17111 Ispep 13 år siden
Ja, det er en gudesmuk film. Jeg er dog normalt også begejstret for Spielbergs trofaste fotograf Janusz Kaminski. Life of Pi, Django og Skyfall er også flotte film, så den kategori er jo også hård i år. Jeg savnede egentlig også Argo, men okay.
#17112 Snaden 13 år siden
Mon ikke, at det er de utallige intertekstuelle referencer, som du nok har fået smækket i hovedet siden 1995? :)
#17113 Hr. Nielsen 13 år siden
Zorro - 5/10
Jævn udgave af beretningen om Zorro, her spillet af Alain Delon, der nu gør et fint indtryk. Historien rykker dog ikke helt og der sker for lidt til at man for alvor er godt underholdt.
Tropa de Elite 2 - O Inimigo Agora É Outro - 7/10
Vellykket rå og spændende forsættelse af historien om brasiliansk politis elitestyrke, hvor instruktør José Padilha igen viser lovende takter udi teknisk snilde og sans for sine karakterer, miljøskildringer og opbygning af scener. Man føler dog også, man har set det hele før.
Empire of the Sun - 7/10
Scenografisk gennemført og flot, hvilket måske ikke overrasker, når det er Spielberg der styrer løjerne. Historien snegler sig desværre lidt rigeligt, i dens forsøg på at virke alvorsfuld og dyb, uden man føler det yder andet end til spilletiden. Unge Christian Bale gør det imponerende.
The Hobbit: An Unexpected Journey - 9/10
Meget er allerede sagt og skrevet om instruktør Jackson's tilbagevenden til Tolkiens univers. Jeg kan kun sige, at jeg vitterligt elskede hvert minut. Jackson er indrømmet ikke længere så ferm en filmskaber som for 10-15 år siden og mere, så hvor Lord Of The Rings trilogien lykkes på flere niveauer, så kniber det lidt mere her, hvor blandt andet de mere poetiske stunder lader lidt tilbage. Nuvel, bogen indbyder heller ikke i samme grad til stor filmkunst. Den nye teknik, med 48 billeder, frem for 24 i sekundet, gjorde min 3D oplevelse til en af de bedste, fordi jeg for første gang ikke følte mine øjne anstrengt. Gensynet i 2D bekræftede mig så i, at jeg stadig ikke har det store behov for briller for at nyde en film.
The Mountain - 7/10
Habilt bjergbestiger- og familiedrama, der overrasker med sine nuancerede karakterer, som opvejer for den til at begynde med forudsigelige historie. Spencer Tracy kan forekomme mig en anelse gammel til rollen, men hans skuespil fejler intet og man bemærker tydeligt forskellen mellem en dygtig skuespiller og en middelmådig, i de scener han spiller sammen med filmen anden store rolle, Robert Wagner. Man tror på Tracy som menneske og hans levering af ellers jævne replikker, giver dem liv. Her blegner Wagner totalt med utroværdigt overspil og svag levering. Dramaet fejler dog intet og filmens moralske dilemmaer mod slut, er overraskende nuancerede.
#17114 Hr. Nielsen 13 år siden
A Beautiful Mind - 9/10
Hvis ikke instruktør Ron Howards film er stor kunst, så er den i hvert fald en ekstremt fængende, rørende og rammer kunsten at fortælle en god historie næsten perfekt. Det tilsat skuespil i verdensklasse, så man føler med sine karakterer, varmt og menneskeligt.
Green Street Hooligans 2 - 2/10
Den første Green Street Hooligans var måske hverken voldsom tro- eller mindeværdig. Den fungerede dog rigtigt fint. Det kan man ikke sige om denne direkte til video efterfølger, der forsøger populistisk at gøre sig som underholdende drama, men som fejler på samtlige vigtige punkter.
Apocalypse Now - 10/10
Coppola's vanvidsfilm om en mørk rejse udi sindets afkroge, er på alle måder et monumentalt mesterværk, hvis historie om krig og menneskeligt dekadence rager dybt ind i sin tilskuer. Det er fascinerende på alle tænkelige måder, fysisk såvel som psykisk og med så mange ikoniske scener og detaljer, at det er en film man aldrig bliver færdig med at fordybe sig i.
#17115 BN 13 år siden
Hørt!
#17116 Riqon 13 år siden
Jeg ved, at mange siger, at Ron Howard bare er håndværker, og de har jo nok ret ... men nogle gange er håndværk så godt, at man alligevel fristes til at kalde det kunst. "A Beautiful Mind" er en smuk film, og så er jeg ligeglad med at den er sentimental eller naiv, eller hvad folk ellers vil skyde den i skoene. ;)
#17117 Kruse 13 år siden
#17118 Hr. Nielsen 13 år siden
#17119 Ispep 13 år siden
#17120 Hr. Nielsen 13 år siden