En mandlig børnehavepædagog bliver uskyldigt anklaget for seksuelt misbrug af børn, og snart opstår der en stemning af kollektivt hysteri og heksejagt i den provinsby han bor i.
'Jagten' er et meget stærkt og bevægende drama - faktisk er det den bedste danske film, jeg har set siden 'Festen', som Vinterberg også stod bag. Filmens styrke ligger i skuespillet og den yderst velfortalte og (desværre) meget realistiske historie. Der er ikke nogen egentlige skurke i filmen; "skurken" er de misforståelser, mistanker, skænderier og fjendebilleder, som opstår mellem venner, slægtninge og kollegaer i det lille landsbysamfund.
Mads Mikkelsen er fremragende i rollen som Lucas og får virkelig sin karakters sårbarhed, desperation og ulykkelighed frem. Thomas Bo Larsen er ligeledes god og overbevisende som Lucas' ven Theos. Og så er jeg imponeret over skuespillet hos den lille pige, der spiller Klara. (Imdb.com oplyser, at hun hedder Annika Wedderkopp.) Hun er meget udtryksfuld, og der er på intet tidspunkt noget stift eller skævt ved hendes præstation.
Blandt mine favoritscener er Lucas' indkøbstur i det lokale supermarked (især
da han går tilbage ... ja, dér må jeg lige godt indrømme, at jeg frydede mig!
og julegudstjenesten. Og så kan jeg godt lide de der stille scener (eksempelvis hvor Lucas går alene på gaden), som understreger hans ensomhed og den stemning af paranoia og trusler, der hviler over byen. Den afdæmpede musik er også velvalgt og passende.
Jeg har læst, at lægen og debattøren Vibeke Manniche har kritiseret filmen for at gå de pædofiles ærinde. Det er en vanvittig påstand. Fakta er, at der i virkelighedens verden har været mange eksempler på, at pædagoger og andre er blevet uskyldigt anklaget for seksuelle overgreb på børn. Der har endda været eksempler fra skilsmissesager på, at enkelte kvinder - som et led i deres forsøg på at vinde forældremyndigheden over deres børn - løgnagtigt har beskyldt eksmanden for at have forgrebet sig på børnene. Vibeke Manniche lader ikke til at forstå, at sådanne falske anklager faktisk kan smadre et uskyldigt menneskes liv fuldstændigt, fordi der måske fortsat vil være nogle, som mistror vedkommende, eller som - ligesom man ser det i filmen - stadig regner ham for skyldig, selvom politi og domstol har frafaldet anklagerne og/eller måske endda frikendt ham på grundlag af beviser på hans uskyld. (Jævnfør filmen, hvor
overgrebene skal være foregået hjemme i Lucas' egen kælder, på trods af at der slet ikke ER nogen kælder i Lucas' hus.)
Personligt tror jeg på, at langt de fleste børn, der fortæller om seksuelle overgreb, taler sandt. Men det betyder ikke, at pædofili-anklagede personer skal gøres retsløse og automatisk betragtes som skyldige, simpelthen fordi nogen har anklaget dem. At beskylde 'Jagten' for at gå de pædofiles ærinde, er tankeløst, tåbeligt og virkelighedsforvridende. Og desuden er det malplaceret og urimeligt helt ud i det ekstreme, eftersom filmen er skrevet og instrueret af samme mand, som lavede 'Festen', der vist næppe kan siges at gå de pædofiles ærinde.
Den havde jeg ikke lige set komme. 'Swingers' er både romantisk og dramatisk komedie og en drengerøvsfilm af de allerbedste. Dialogen er yderst 'quotable' og skuespillerpræstationer helt igennem herlige (Vince Vaughn og Jon Favreau's modpolariserede kemi er fantastisk, og alle rollerne virker velvalgte), men filmens helt store trumfkort er Doug Limans tro på den løse struktur i både billeder og handling. 'Swingers' er noget så sjældent som uforudsigelig og sprudler af en energi, der føles utæmmet.
En fantastisk film der rammer nogle meget rigtige følelser og på vejen dertil hiver en masse gode grin hjem. En super oplevelse.
5,5/6
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Har lige taget et gensyn med Star Wars Prequel Trilogy og det er sgu ikke så tosset som jeg husker det. Bevares, hver af de tre film har deres dårlige sider og aspekter, men hver af dem har også deres positive dittos. Dog er det den overordnede histore, der mere og mere udvikler sig i retning af den tragedie den er igennem de tre film, som jeg denne gang blev voldsomt opslugt af. Ingen dybere anmeldelse af de seks timers oplevelse, så I må nøjes med dette.
"My first girlfriend turned into the moon." "That's rough, buddy."
Genså zombiefilmen Before Dawn siden i går. Den holder stadig.
4,5/6
Bait, dvd.
Stay away at all costs. Horrible effekter til tider og skuespillet ørlefremkaldende. Det er sjovt som okay skuespillere kan fremstå pisse elendige i visse film. Mon det er dialogen, klipningen eller instruktørens skyld?
#17324 Hvad så med nogle hurtige karakterer til de tre film? DET ER VEL IKKE FOR MEGET FORLANGT?!?!?
Jamen så lad gå da, men holder mig ude af hvad end diskussion, der må følge.
Episode I - 7/10 Episode II - 6-7/10 Episode III - 8/10
Det er dog helhedsindtrykket af den samlede historie i de tre film, jeg bed mærke i, og som jeg virkelig godt kan lide, og som for dette gennemsyn overskyggede hvad fejl og negative aspekter jeg fandt.
"My first girlfriend turned into the moon." "That's rough, buddy."
Olsen Banden.............................7/10 Olsen Banden på spanden............4/10 Olsen Banden i Jylland.................7710 Olsen Bandens store kup..............4/10 Olsen Banden går amok...............4/10 Olsen Bandens sidste bedrifter......5-6/10 Olsen Banden på sporet................6/10
Film jeg ikke har set før nu:
The Descendants..........................5/10 Extremely loud & incredibly close....3-4/10 Gandhi........................................7/10 Mary and Max..............................9/10 God bless America........................5/10 Ghost Rider: Spirit of Vengeance....3/10
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
#17321 Ericmase 13 år siden
Er det da en film? :P
#17322 BN 13 år siden
En mandlig børnehavepædagog bliver uskyldigt anklaget for seksuelt misbrug af børn, og snart opstår der en stemning af kollektivt hysteri og heksejagt i den provinsby han bor i.
'Jagten' er et meget stærkt og bevægende drama - faktisk er det den bedste danske film, jeg har set siden 'Festen', som Vinterberg også stod bag. Filmens styrke ligger i skuespillet og den yderst velfortalte og (desværre) meget realistiske historie. Der er ikke nogen egentlige skurke i filmen; "skurken" er de misforståelser, mistanker, skænderier og fjendebilleder, som opstår mellem venner, slægtninge og kollegaer i det lille landsbysamfund.
Mads Mikkelsen er fremragende i rollen som Lucas og får virkelig sin karakters sårbarhed, desperation og ulykkelighed frem. Thomas Bo Larsen er ligeledes god og overbevisende som Lucas' ven Theos. Og så er jeg imponeret over skuespillet hos den lille pige, der spiller Klara. (Imdb.com oplyser, at hun hedder Annika Wedderkopp.) Hun er meget udtryksfuld, og der er på intet tidspunkt noget stift eller skævt ved hendes præstation.
Blandt mine favoritscener er Lucas' indkøbstur i det lokale supermarked (især
Jeg har læst, at lægen og debattøren Vibeke Manniche har kritiseret filmen for at gå de pædofiles ærinde. Det er en vanvittig påstand. Fakta er, at der i virkelighedens verden har været mange eksempler på, at pædagoger og andre er blevet uskyldigt anklaget for seksuelle overgreb på børn. Der har endda været eksempler fra skilsmissesager på, at enkelte kvinder - som et led i deres forsøg på at vinde forældremyndigheden over deres børn - løgnagtigt har beskyldt eksmanden for at have forgrebet sig på børnene. Vibeke Manniche lader ikke til at forstå, at sådanne falske anklager faktisk kan smadre et uskyldigt menneskes liv fuldstændigt, fordi der måske fortsat vil være nogle, som mistror vedkommende, eller som - ligesom man ser det i filmen - stadig regner ham for skyldig, selvom politi og domstol har frafaldet anklagerne og/eller måske endda frikendt ham på grundlag af beviser på hans uskyld. (Jævnfør filmen, hvor
Personligt tror jeg på, at langt de fleste børn, der fortæller om seksuelle overgreb, taler sandt. Men det betyder ikke, at pædofili-anklagede personer skal gøres retsløse og automatisk betragtes som skyldige, simpelthen fordi nogen har anklaget dem. At beskylde 'Jagten' for at gå de pædofiles ærinde, er tankeløst, tåbeligt og virkelighedsforvridende. Og desuden er det malplaceret og urimeligt helt ud i det ekstreme, eftersom filmen er skrevet og instrueret af samme mand, som lavede 'Festen', der vist næppe kan siges at gå de pædofiles ærinde.
Min (foreløbige) bedømmelse: 5/6
#17323 RasmusFL 13 år siden
Den havde jeg ikke lige set komme. 'Swingers' er både romantisk og dramatisk komedie og en drengerøvsfilm af de allerbedste.
Dialogen er yderst 'quotable' og skuespillerpræstationer helt igennem herlige (Vince Vaughn og Jon Favreau's modpolariserede kemi er fantastisk, og alle rollerne virker velvalgte), men filmens helt store trumfkort er Doug Limans tro på den løse struktur i både billeder og handling. 'Swingers' er noget så sjældent som uforudsigelig og sprudler af en energi, der føles utæmmet.
En fantastisk film der rammer nogle meget rigtige følelser og på vejen dertil hiver en masse gode grin hjem. En super oplevelse.
5,5/6
#17324 Neranders 13 år siden
"That's rough, buddy."
#17325 misuma 13 år siden
4,5/6
Bait, dvd.
Stay away at all costs. Horrible effekter til tider og skuespillet ørlefremkaldende. Det er sjovt som okay skuespillere kan fremstå pisse elendige i visse film. Mon det er dialogen, klipningen eller instruktørens skyld?
1/6
#17326 Lord Beef Jerky 13 år siden
#17327 loki 13 år siden
#17328 Neranders 13 år siden
Jamen så lad gå da, men holder mig ude af hvad end diskussion, der må følge.
Episode I - 7/10
Episode II - 6-7/10
Episode III - 8/10
Det er dog helhedsindtrykket af den samlede historie i de tre film, jeg bed mærke i, og som jeg virkelig godt kan lide, og som for dette gennemsyn overskyggede hvad fejl og negative aspekter jeg fandt.
"That's rough, buddy."
#17329 Batsy 13 år siden
Fuldstændig enig!
#17330 MOVIE1000 13 år siden
Olsen Banden på spanden............4/10
Olsen Banden i Jylland.................7710
Olsen Bandens store kup..............4/10
Olsen Banden går amok...............4/10
Olsen Bandens sidste bedrifter......5-6/10
Olsen Banden på sporet................6/10
Film jeg ikke har set før nu:
The Descendants..........................5/10