Gravatar

#1741 filmz-Utyske 15 år siden

I mit forsøg på at nedbringe antallet af usete film i min samling, især de der betragtes som klassikere, har jeg over de sidste par dage set en god portion film og her er lidt om de to seneste.

No Country for Old Men

Måske den ondeste film fra Coen-brødrene til dato. Filmen er utroligt flot filmen og BD'en er virkelig lækker. Gode skuespillere, glimrende historie, men mangler lige det der sidste for at komme helt op at ringe.

Dog skal det siges, at hvis Coen-drengene bliver ved i dette spor, er der ingen tvivl om hvem der overtager rollen som de mest mavesure filmskabere, når Clinten en dag går bort.

8/10

La passion de Jeanne d'Arc

Først skal det siges at jeg så filmen med musikken, der er med i Criterions udgave og det er virkelig et velvalgt soundtrack.

Med det af vejen: Wow! .. og WOW igen.

Intet under at Dreyer har den status i filmens verden, som han har. Man kan knapt tage øjnene fra skærmen gennem hele filmen, fordi man er bange for at misse noget, selvom filmen tager sig god tid til at fortælle historien.

Hvilket fantastisk kameraarbejde og hvilket fantastisk skuespil fra Maria Falconetti. Jeg sad med et "hul" i maven hele vejen igennem og følte hendes smerte, hendes tro, hendes tvivl og græd næsten sammen med hende.

Det kan ikke vare længe, før jeg skal se noget mere Dreyer.

10/10
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#1742 Benway 15 år siden

#1741 Fedt at læse, at du var så vild med "Jeanne d'Arc". Jeg er fuldstændig enig. Det er en af de mest fantastiske og mest rørende film nogensinde lavet.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#1743 filmz-Utyske 15 år siden

#1742 -

Det må man sige. Jeg er helt ødelagt efter den og ved ikke helt om jeg magter at se endnu en film. :)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#1744 Thomsen 15 år siden

Så vent til du ser ORDET. Man skal lige over den første hurdle med at acceptere skuespillernes besynderlige udtale (som helt sikkert kan få en del til at stå af), men jeg tror ikke, jeg har været så rørt af en film, siden jeg så E.T. i 1982.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#1745 filmz-Utyske 15 år siden

#1744 -

Det vil jeg så glæde mig til. Af de Dreyer-film jeg har stående, mangler jeg kun at se "Gertrud" og "Ordet", så det bliver sikkert "Ordet" næste gang.
Gravatar

#1746 filmz-Bruce 15 år siden

#1736 When We Left Earth, For Al Mankind, In The Shadow of the Moon.

U2 3D - Planetariet

Anden gang jeg har set denne. Første gang i Seattle. Det er en super koncert film med et evigt fedt band.

9/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#1747 Michael Andersen 15 år siden

#1746 Den har jeg aldrig set. Vi prøvede at skaffe den til Klovborg, men folkene bag filmen forlangte at vi skulle vise den mindst 100 gange 8-) OUTRAGEOUS :D

Hvordan var 3D'en?
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#1748 Skeloboy 15 år siden

#1745 - Ordet er rigtig fed. Og ja, den besynderlige tale skal man lige vænne sig til...og ja, La passion de Jeanne d'Arc er helt og aldeles eminent, og Voices of Light-soundtracket er total genialt. Falconettis præstation rangerer blandt de mest sublime, hvis ikke den bedste...uden tvivl den bedste stumfilms-præstation(selvom drengen fra The Kid ikke skal glemmes)

Gertrud var jeg dog ikke så vild med.

Men når vi nu er ved Dreyer: hvad med Du Skal Ære Din Hustru, Blade Af Satans Bog, The Parson's Widow og hvad de nu hedder hans gamle stumfilm. Er de værd at bruge penge på?
Gravatar

#1749 filmz-Bruce 15 år siden

#1747 Ok, det var meget :) Og det må jo kræve lidt trods alt, at fylde en bio i Klovborg 100 gange?!?! Hvor langt ligger i fra en storby?

3D'en er ok, af "den gamle kvalitet" at være med de gamle briller. God dybde. Men lider som altid af for lidt lys, for uskarp og lidt drænet for farver, hvilket så er ok i en koncert film, hvor det meste alligevel er mørkt, rødt og blåt.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#1750 Michael Andersen 15 år siden

#1749 Der er 60 km til Århus. Hvis man lavede en event ud af det kunne vi fylde salen 1 dag, men at den skulle køre 100 gange/dage ville kun kunne lade sig, hvis den var lige så populær som "Mænd der hader kvinder" eller noget i den stil ;)

Jeg tænkte mere på "effekten". Var det som at være tæt på scenen og den slags?
Smile, you son of a bitch!

Skriv ny kommentar: