Parterapi Godt nok ringe - men det var vel også forventet :)
Jeg kan godt forstå, at folk mener danske film er ringe, hvis de baserer det på film som denne...
1/6
Jeg fangede den også på TV2 og jeg var faktisk ret godt underholdt. Nyere danske film plejer bestemt ikke at være min kop the, men denne her var ret sjov. Især Lie Kaas og Rasmus Bjerg fik mig til at le flere gange.
Senere kom der så Dum & Dummere på Zulu og set i det perspektiv, så er 1/6 en fair karakter, men ellers ikke. Jeg vil faktisk give Parterapi 4/6.
Dum & Dummere - 6/6. Den har bare et specielt sted i mit komediehjerte ligesom The Big Lebowski og This Is Spinal Tap.
Tror i øvrigt, jeg vil gå overt til 10-karakterskalaen fra nu af. Der er for meget Flotte Fyr fra Sunny Beach over det der 6 ud af 6 fænomen. Det er ikke V.I.P.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Så smider jeg igen igen lidt kommentarer og en bedømmelse, men så har i også fred et par dage:)
Pork Chop Hill (1959) - 7/10 Velproduceret og intensivt spændende og seværdig krigsfilm, om 'den glemte krig', Koreakrigen. Historien er så simpel som, at en deling amerikanske soldater sættes til at tilbageerobre en betydningsløs bakke og skildres som et langt slag, hvor de to parter slagter hinanden. Der bruges ikke, modsat film som The Naked And The Dead eller mesterværket The Thin Red Line, der har lignende fortællinger, ikke meget tid på at filosofere dybere over tingene eller sidehistorier om diverse soldater. Det giver den en intensitet som krigsfilm, hvis man ikke bliver træt af de mange kampe. Filmen kan momentvis desværre ikke undsige sig en flig af krigspropaganda. Heldigvis både tør og vil den også vise prisen for den enkelte, men det fylder for lidt i det samlede billede.
OSS 117: Le Caire, nid d'espions (2006) - 6/10 James Bond parodi, hovedsagligt rettet mod Connery-filmene fra 60'erne. Det er ikke så meget spoof, men mere et forsøg på at ramme en tone af ironi over genrens konventioner og fornøjelige indfald, med en velspillende Jean Dujardin i hovedrollen. Stilen og humoren kan forekomme gammeldags, hvad jeg tror er et bevidst træk og vækker minder om ældre franske komedier a la Fantômas fra 1964. Det er også ganske hyggeligt, men heller ikke meget mere og en historie med lidt mere gang i tingene, havde intet gjort.
Beasts of the Southern Wild (2012) - 7/10 Interessant og fint filosoferende (sine steder lommefilosoferende måske) fabel i nye klæder og med et socialrealistisk fundament. Det er holdt i en dokumentarisk stil, der klæder fortællingen om pigen der går så grueligt meget igennem, men altid holder modet højt. Filmen er svær ikke at falde for, men når det er sagt, så er dens lidt naive, men dog yderst sympatiske tilgang og bittersøde univers ikke et der efterlader et så dybt og varigt indtryk, som man først kan bilde sig ind.
None But the Lonely Heart (1944) - 6/10 Cary Grant gør som altid en god figur, her som skiftevis charmerende og usympatisk charlatan, der forsøger at få dagen til at løbe rundt. Det er et solidt drama, med flere gode øjeblikke. De ligger dog for ofte i enkeltscener og ikke i helheden, som flagrer for meget.
Argo (2012) - 8/10 Ben Affleck har atter iscenesat et underholdende og fængende drama, efter klassiske dyder med et solidt tag på genrens konventioner. Her med et morsomt islæt omkring Hollywood, som baggrund for en redningsaktion i Iran. Ben Affleck balancerer dog sin historie rigtig fornemt, så løjerne både bliver spændende og vedkommende, uden at drukne i sjov og ballade. Han når måske ikke helt samme niveau som i hans debut Gone Baby Gone som film, og selv om den når op på højde med The Town, så føler man måske mindre for personerne, nu der er så mange karakterer der skal være tid til, som her er. Uanset er det kvalitativt filmhåndværk.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Marvels filmatisering af tordenguden indeholder både seværdige scener, solid action og en god portion humor og romantik og sammen med et velvalgt cast formår Branagh med disse elementer at skabe en hæderlig superhelte-film, der fortjener en mindst ligeså god efterfølger.
Patrick Doyles soundtrack til filmen bør også nævnes. Det er som altid mesterligt eksekveret af briten og gør bare filmoplevelsen endnu bedre. Især slutsekvenserne med Yggdrasil er bragende flotte og ligeså er Doyles end theme dertil. Er man til superhelte-film bør man ikke overse 'Thor'. En skam, at Branagh ikke vender tilbage bag kameraet til 2'eren, men forhåbentlig har han givet stafetten videre til den rette i den, for mig, ukendte Alan Taylor. Spændende bliver det. Branagh har i hvert fald lagt fundamentet for, hvad der kan blive en hæderlig filmserie.
7/10
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
#17491 Snaden 12 år siden
En fremragende dokumentar film, om en helt igennem bizar sag. Kan varmt anbefales.
[url=
#17492 Skeloboy 12 år siden
Godt nok ringe - men det var vel også forventet :)
Jeg kan godt forstå, at folk mener danske film er ringe, hvis de baserer det på film som denne...
1/6
#17493 misuma 12 år siden
#17494 Sweetiebellefan 12 år siden
Tim Burton's animerede film om en mand der forelsker sig i et levende lig.
En film man ikke må glip af.
10/10
#17495 Driver 12 år siden
Jeg fangede den også på TV2 og jeg var faktisk ret godt underholdt. Nyere danske film plejer bestemt ikke at være min kop the, men denne her var ret sjov. Især Lie Kaas og Rasmus Bjerg fik mig til at le flere gange.
Senere kom der så Dum & Dummere på Zulu og set i det perspektiv, så er 1/6 en fair karakter, men ellers ikke. Jeg vil faktisk give Parterapi 4/6.
Dum & Dummere - 6/6. Den har bare et specielt sted i mit komediehjerte ligesom The Big Lebowski og This Is Spinal Tap.
Tror i øvrigt, jeg vil gå overt til 10-karakterskalaen fra nu af. Der er for meget Flotte Fyr fra Sunny Beach over det der 6 ud af 6 fænomen. Det er ikke V.I.P.
#17496 Hr. Nielsen 12 år siden
Pork Chop Hill (1959) - 7/10
Velproduceret og intensivt spændende og seværdig krigsfilm, om 'den glemte krig', Koreakrigen. Historien er så simpel som, at en deling amerikanske soldater sættes til at tilbageerobre en betydningsløs bakke og skildres som et langt slag, hvor de to parter slagter hinanden. Der bruges ikke, modsat film som The Naked And The Dead eller mesterværket The Thin Red Line, der har lignende fortællinger, ikke meget tid på at filosofere dybere over tingene eller sidehistorier om diverse soldater. Det giver den en intensitet som krigsfilm, hvis man ikke bliver træt af de mange kampe. Filmen kan momentvis desværre ikke undsige sig en flig af krigspropaganda. Heldigvis både tør og vil den også vise prisen for den enkelte, men det fylder for lidt i det samlede billede.
OSS 117: Le Caire, nid d'espions (2006) - 6/10
James Bond parodi, hovedsagligt rettet mod Connery-filmene fra 60'erne. Det er ikke så meget spoof, men mere et forsøg på at ramme en tone af ironi over genrens konventioner og fornøjelige indfald, med en velspillende Jean Dujardin i hovedrollen. Stilen og humoren kan forekomme gammeldags, hvad jeg tror er et bevidst træk og vækker minder om ældre franske komedier a la Fantômas fra 1964. Det er også ganske hyggeligt, men heller ikke meget mere og en historie med lidt mere gang i tingene, havde intet gjort.
Beasts of the Southern Wild (2012) - 7/10
Interessant og fint filosoferende (sine steder lommefilosoferende måske) fabel i nye klæder og med et socialrealistisk fundament. Det er holdt i en dokumentarisk stil, der klæder fortællingen om pigen der går så grueligt meget igennem, men altid holder modet højt. Filmen er svær ikke at falde for, men når det er sagt, så er dens lidt naive, men dog yderst sympatiske tilgang og bittersøde univers ikke et der efterlader et så dybt og varigt indtryk, som man først kan bilde sig ind.
None But the Lonely Heart (1944) - 6/10
Cary Grant gør som altid en god figur, her som skiftevis charmerende og usympatisk charlatan, der forsøger at få dagen til at løbe rundt. Det er et solidt drama, med flere gode øjeblikke. De ligger dog for ofte i enkeltscener og ikke i helheden, som flagrer for meget.
Argo (2012) - 8/10
Ben Affleck har atter iscenesat et underholdende og fængende drama, efter klassiske dyder med et solidt tag på genrens konventioner. Her med et morsomt islæt omkring Hollywood, som baggrund for en redningsaktion i Iran. Ben Affleck balancerer dog sin historie rigtig fornemt, så løjerne både bliver spændende og vedkommende, uden at drukne i sjov og ballade. Han når måske ikke helt samme niveau som i hans debut Gone Baby Gone som film, og selv om den når op på højde med The Town, så føler man måske mindre for personerne, nu der er så mange karakterer der skal være tid til, som her er. Uanset er det kvalitativt filmhåndværk.
#17497 Sweetiebellefan 12 år siden
Amerikansk version af REC hvor folk er fanget i et hus i Los Angeles.
Ikke så slem af et remake.
8/10
#17498 misuma 12 år siden
Stærk dokumentar! Rystende på flere planer.
5/6
Special (Amerikansk Netflix)
Er man til Super og Defendor, kan Special snildt ses. Mere sørgelig end sjov.
4/6
#17499 Collateral 12 år siden
Enig.
#17500 Driver 12 år siden
Marvels filmatisering af tordenguden indeholder både seværdige scener, solid action og en god portion humor og romantik og sammen med et velvalgt cast formår Branagh med disse elementer at skabe en hæderlig superhelte-film, der fortjener en mindst ligeså god efterfølger.
Patrick Doyles soundtrack til filmen bør også nævnes. Det er som altid mesterligt eksekveret af briten og gør bare filmoplevelsen endnu bedre. Især slutsekvenserne med Yggdrasil er bragende flotte og ligeså er Doyles end theme dertil. Er man til superhelte-film bør man ikke overse 'Thor'. En skam, at Branagh ikke vender tilbage bag kameraet til 2'eren, men forhåbentlig har han givet stafetten videre til den rette i den, for mig, ukendte Alan Taylor. Spændende bliver det. Branagh har i hvert fald lagt fundamentet for, hvad der kan blive en hæderlig filmserie.
7/10