Ærgerligt Foeller. Men på den anden side, så var du heller ikke vild med The Master :0 Nåh, men jeg sænker nok forventningerne, så muligt jeg overrasket positivt.
Ærgerligt Foeller. Men på den anden side, så var du heller ikke vild med The Master :0 Nåh, men jeg sænker nok forventningerne, så muligt jeg overrasket positivt.
Hehe, det er da muligt, at du elsker denne her, men jeg tvivler på det. :)
Chaplins langfilm har aldrig været rene komedier, men snarere komediedramaer med plads til det rørende, det alvorlige og det samfundssatiriske
Jeg ved ikke om det eventuelt er rigeligt meget at forenkle tingene, men han blev da også udvist af USA i 50'erne, beskyldt for at være kommunist eller sympatisør, var det ikke sådan, så hans film må have virket kontroversielle på myndighederne? Men enig, Modern Times er fremragende.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Jeg ved ikke om det eventuelt er rigeligt meget at forenkle tingene, men han blev da også udvist af USA i 50'erne, beskyldt for at være kommunist eller sympatisør, var det ikke sådan, så hans film må have virket kontroversielle på myndighederne? Men enig, Modern Times er fremragende.
Hvad mener du? Var ordet "samfundssatirisk" for svagt? Jamen, så siger vi da "samfundskritisk". ;-)
Et nostalgisk gensyn her til aften med en stor barndoms-favorit ... men nostalgi kan altså ikke redde en film. Enten fungerer en film eller osse gør den ikke - den kan ikke leve højt på engang at have begejstret en ung knægt.
Jeg er glad for at kunne konstatere, at den voksne udgave af selvsamme knægt er meget, meget begejstret for Chaplins satire over det daværende moderne samfund, og at jeg morede mig kosteligt over mange af de komiske påfund, f.eks. da vagabonden får et nervesammenbrud inde på fabrikken, og da han gør alt for at komme i fængsel. Det er suveræn, tidløs humor. Jeg frydede mig over Chaplins timing og slapstick-humor, ja, hans akrobatiske udfoldelser, og så har jeg altid haft et svagt punkt for Paulette Goddard, som her er en livlig og smuk heltinde.
Chaplins langfilm har aldrig været rene komedier, men snarere komediedramaer med plads til det rørende, det alvorlige og det samfundssatiriske, og jeg tog mig selv i at føle mig helt varm indeni over filmens menneskelige og følelsesladede sekvenser, som aldrig kammer over i sentimentalitet, sådan som jeg ellers mente at kunne huske.
Efter endt gennemsyn og med adskillige klassiske, nærmest ikoniske scenarier/billeder, herunder især slutbilledet, i tanke, bliver konklusionen herfra:
10/10 til det filmhistoriske mesterværk
SÅ den for første gang her i torsdags på Blå og jeg erklærer mig enig i hvert ord og vurdering. Fremragende og skide morsom film!
#17601 BN 12 år siden
Jeg har lige været inde og redigere lidt ... men bare rolig: ikke karakteren. ;-)
#17602 Ispep 12 år siden
#17603 Kruse 12 år siden
Jeg skal bestemt også se den, men jeg tror dog at jeg springer biografturen over, og snupper den engang på BD istedet.
#17604 MMB 12 år siden
Hehe, det er da muligt, at du elsker denne her, men jeg tvivler på det. :)
#17605 MMB 12 år siden
Den skulle i øvrigt være tilgængelig på VOD nu også: http://blogs.indiewire.com/thompsononhollywood/mag...
Går dog ud fra, at det kun er i USA, men måske den kan ses allerede nu?
#17606 Skeloboy 12 år siden
Hans sidste anmeldelse
#17607 MMB 12 år siden
Det gav han også 2012, og begge Tomb Raider film gav han 3 stjerner. ;)
#17608 Hr. Nielsen 12 år siden
#17609 BN 12 år siden
Hvad mener du? Var ordet "samfundssatirisk" for svagt? Jamen, så siger vi da "samfundskritisk". ;-)
#17610 Ericmase 12 år siden
SÅ den for første gang her i torsdags på Blå og jeg erklærer mig enig i hvert ord og vurdering. Fremragende og skide morsom film!
6/6 herfra!