Forrygende film! Virkelig godt skrevet, godt skuespil og god casting. Matthew Broderick har jeg altid set som lidt af en flødebolledreng, jeg helst undveg, men her er han virkelig god! Det samme kan siges om Reese Witherspoon, som jeg altid har haft et svag punkt for, hun er perfekt som den bitchy Tracy Flick. Generelt er det bare nogle rigtig gode karakterer, som alle konstant veklser mellem værende asympatiske og sympatiske. Stilistisk fungerer den helt optimalt. Kloge valg mht. klipning, skifningen mellem den narrative stemme og hvordan den hele tiden parodiserer. Lige i øjet. Det er min anden Alexander Payne-film, men absolut ikke den sidste. Han forstår virkelig at skrive enkle historier, fyldt med charme, humor og interessante karakterer.
8/10
The Killer Inside Me (BD)
Kan man kalde den en noir-film? Overall fungerer den i hvert faldganske fint. Den starter forholdsvist blidt ud, men omkring 25 minutter inde, tager den en virkelig voldsom drejning, og der begynder det at blive rigtig spændende. Den plages dog af et lidt for simpelt plot, som bliver for trivielt, og man kunne godt have ønsket sig nogle flere lag i historien, da mulighederne helt sikkert blive luftet. Den største drivkraft er dog Casey Afflecks sublime skildring af den psykotiske morder. Han spiller iskoldt og viser endnu engang, hvorfor han er en af Hollywoods mest undervurderede skuespillere. Jessica Alba gør det overraskende godt i en birolle(og fantastisk lækker er hun også, knap så overraskende), mens Kate Hudson falder fuldstændig til jorden..
6/10
The Guard (BD)
Hvis " The Guard" var et barn, så var forældrene "In Bruges" og "Hot Fuzz." Filmen er instrueret John Michael McDonagh, bror til Martin McDonagh der har leveret perler som "Seven Psychopaths" og "In Bruges", og dette mærkes tydeligt. Ligesom broderens film er "The Guard" gennemsyret af kulsort humor, knivskarp dialog og spøjse karakterer. Ligesom i "In Bruges" har Brendan Gleeson en hovedrolle og han gør det fænomenalt. Med en totalt usympatisk karakter, formår han alligevel at tilføje en ekstrem charme og glimt i øjet. Mark Strong brilliere også i en birolle som sin vanlige, britiske bad guy, og som altid er han iskold og knivskarp hvor han leverer nogle af filmens bedste scener. Som helhed når filmen dog aldrig helt der op hvor det bliver rigtig fantastisk og Don Cheadle som amerikaner i fremmedet land slår bare aldrig helt igennem.
The Hobbit: An Unexpected Journey Extended Edition
Som optakt til den næste film i serien, så jeg ovenstående i går, hvor vi samtidig gik hobbit-amok med kage, mad og andet godt. Jeg har muligvis indtaget min kropsvægt i kage og skal træne 2-3 timer hver dag den næste uge, for at gøre op for det, men det var det værd! :D
Da EE blev annonceret, havde jeg virkelig svært ved at se hvad man kunne fylde på historien, da en enkelt letlæselig børnebog plus lidt andet, bliver spredt ud over tre film. Dog burde jeg nok have haft lidt mere tillid til Peter Jackson, fordi alle scenerne er virkelig gode og der er bl.a. en scene der forklarer, hvorfor forholdet mellem dværgene og elverne gik i stykker, så alt i alt, har jeg nu svært ved at se hvorfor præcis man undlod de scener i biografudgaven.
Så det korte af det lange er, at de 13 minutter ekstra gør faktisk kun godt for filmen og man bør give den et kig, hvis man i forvejen er positivt stemt overfor første del af Hobbit-historien.
Jeg har ikke længere biografudgaven på BD, så jeg kan ikke direkte sammenligne, men det forekommer mig, at billedet er en smule anderledes i denne udgave, måske har man fjernet et filter eller sådan noget, men jeg er ikke helt sikker.
Det kunne være ret interessant at sammenligne ved lejlighed.
Dora The Explorer Ja Dora er en god serie, den kan blive til tider irreterende, at de bliver hele tiden ved med at se direkte på kameraret. Men voksen referencer er fantastiske sjove og folk burde give den en chance. Alt i alt en god serie for voksne og børn.
Rhapsody In August, Akira Kurosawa, 1991 En historie om en ældre kvinde, der var i Nagasaki da atombomben faldt. Der er så meget potentiale i hele setuppet, men desværre får Kurosawa det ikke indløst en helt.
Kvindens mand døde, kvindens bror bor i USA, og den bror har en søn - spillet af Richard Gere. Hun har også 4 børnebørn og det hele er egentlig lidt rodet. Men for det meste er det en rørende historie, der burde have skåret lidt mere ind til benet.
6/10
----
Hausu, Nobuhiko Ôbayashi, 1977 En af de mest vanvittige film, jeg nogensinde har set. Det minder mest af om alt en amerikanske komediegysere fra 80'erne. Soundtracket minder om Cormans z-film fra 50'erne og 60'erne, mens skuespillet er ret amatøragtigt.
Men alligevel, så er jeg blevet dybt forelsket i denne helt og aldeles tossede film. Historien er næsten underordnet - den handler om en flok piger, der tager til en tantes hus, og i det hus sker der mange mærkelige ting. Meget, meget mærkelige. Hele filmen er en orgie af skøre og cheesy indfald.
Min hjerne er ret blæst væk af oplevelsen, og jeg tror aldrig nogensinde, jeg har set noget så vanvittigt før.
9/10, top250
----
Kuroneko, Kaneto Shindo, 1968 Kuroneko er i samme kategori som Ugetsu af Kenji Mizoguchi, Kwaidan af Masaki Kobayashi og Onibaba, som også er instrueret af Kaneto Shindo. Og den er bestemt i samme klasse som disse.
To kvinder bliver dræbt og deres hus brændt. De genopstår som spøgelser, der dræber samuraier. Det en ret spændende spøgelseshistorie, hvor der endda er plads til et par følelsmæssige højdepunkter.
8/10
----
The Naked Island, Kaneto Shindo, 1960 En film uden ord om en lille familie, der lever isoleret på en ø. Den er mere i stil med hans Children of Hiroshima end hans to spøgelsesfilm, Onibaba og Kuroneko.
Jeg var nervøs for, at den ville være tung udne dialog, men de naturlige billeder og den realistiske stil er så gennemført, at man bare nyder filmen. En stor del af filmen går med at slæbe vand - men det er lavet på en måde, så man kan leve sig ind i personernes liv.
Fik genset You can Count on me af Kenneth Lonergan (2000)
Måske ikke på top over bedste amerikanske film fra nullerne men tæt på. Linney er virkelig god men Ruffalo har nok sit livs præstation i denne film - han er blændende. Superb manus og instruktion.
#19131 Sweetiebellefan 12 år siden
Endelig kom Carrie tilbage.
Genindspilning om Carrie der tager hævn efter at bliver mobbet.
Al ventetiden værd.
10/10
#19132 Mikkel Abel 12 år siden
Forrygende film! Virkelig godt skrevet, godt skuespil og god casting. Matthew Broderick har jeg altid set som lidt af en flødebolledreng, jeg helst undveg, men her er han virkelig god! Det samme kan siges om Reese Witherspoon, som jeg altid har haft et svag punkt for, hun er perfekt som den bitchy Tracy Flick. Generelt er det bare nogle rigtig gode karakterer, som alle konstant veklser mellem værende asympatiske og sympatiske. Stilistisk fungerer den helt optimalt. Kloge valg mht. klipning, skifningen mellem den narrative stemme og hvordan den hele tiden parodiserer. Lige i øjet. Det er min anden Alexander Payne-film, men absolut ikke den sidste. Han forstår virkelig at skrive enkle historier, fyldt med charme, humor og interessante karakterer.
8/10
The Killer Inside Me (BD)
Kan man kalde den en noir-film? Overall fungerer den i hvert faldganske fint. Den starter forholdsvist blidt ud, men omkring 25 minutter inde, tager den en virkelig voldsom drejning, og der begynder det at blive rigtig spændende. Den plages dog af et lidt for simpelt plot, som bliver for trivielt, og man kunne godt have ønsket sig nogle flere lag i historien, da mulighederne helt sikkert blive luftet. Den største drivkraft er dog Casey Afflecks sublime skildring af den psykotiske morder. Han spiller iskoldt og viser endnu engang, hvorfor han er en af Hollywoods mest undervurderede skuespillere. Jessica Alba gør det overraskende godt i en birolle(og fantastisk lækker er hun også, knap så overraskende), mens Kate Hudson falder fuldstændig til jorden..
6/10
The Guard (BD)
Hvis " The Guard" var et barn, så var forældrene "In Bruges" og "Hot Fuzz."
Filmen er instrueret John Michael McDonagh, bror til Martin McDonagh der har leveret perler som "Seven Psychopaths" og "In Bruges", og dette mærkes tydeligt. Ligesom broderens film er "The Guard" gennemsyret af kulsort humor, knivskarp dialog og spøjse karakterer. Ligesom i "In Bruges" har Brendan Gleeson en hovedrolle og han gør det fænomenalt. Med en totalt usympatisk karakter, formår han alligevel at tilføje en ekstrem charme og glimt i øjet. Mark Strong brilliere også i en birolle som sin vanlige, britiske bad guy, og som altid er han iskold og knivskarp hvor han leverer nogle af filmens bedste scener. Som helhed når filmen dog aldrig helt der op hvor det bliver rigtig fantastisk og Don Cheadle som amerikaner i fremmedet land slår bare aldrig helt igennem.
7/10
#19133 jessup 12 år siden
Den har jeg set mange gange som knægt. Sellers har altid haft en stor stjerne i min bog og Ashby er en af de store fra 70erne.
#19134 Slettet Bruger [2214553310] 12 år siden
Som optakt til den næste film i serien, så jeg ovenstående i går, hvor vi samtidig gik hobbit-amok med kage, mad og andet godt. Jeg har muligvis indtaget min kropsvægt i kage og skal træne 2-3 timer hver dag den næste uge, for at gøre op for det, men det var det værd! :D
Da EE blev annonceret, havde jeg virkelig svært ved at se hvad man kunne fylde på historien, da en enkelt letlæselig børnebog plus lidt andet, bliver spredt ud over tre film. Dog burde jeg nok have haft lidt mere tillid til Peter Jackson, fordi alle scenerne er virkelig gode og der er bl.a. en scene der forklarer, hvorfor forholdet mellem dværgene og elverne gik i stykker, så alt i alt, har jeg nu svært ved at se hvorfor præcis man undlod de scener i biografudgaven.
Så det korte af det lange er, at de 13 minutter ekstra gør faktisk kun godt for filmen og man bør give den et kig, hvis man i forvejen er positivt stemt overfor første del af Hobbit-historien.
Jeg har ikke længere biografudgaven på BD, så jeg kan ikke direkte sammenligne, men det forekommer mig, at billedet er en smule anderledes i denne udgave, måske har man fjernet et filter eller sådan noget, men jeg er ikke helt sikker.
Det kunne være ret interessant at sammenligne ved lejlighed.
#19135 M.L.P.F. 2010 12 år siden
Ja Dora er en god serie, den kan blive til tider irreterende, at de bliver hele tiden ved med at se direkte på kameraret. Men voksen referencer er fantastiske sjove og folk burde give den en chance. Alt i alt en god serie for voksne og børn.
7/10
#19136 Skeloboy 12 år siden
En historie om en ældre kvinde, der var i Nagasaki da atombomben faldt. Der er så meget potentiale i hele setuppet, men desværre får Kurosawa det ikke indløst en helt.
Kvindens mand døde, kvindens bror bor i USA, og den bror har en søn - spillet af Richard Gere. Hun har også 4 børnebørn og det hele er egentlig lidt rodet. Men for det meste er det en rørende historie, der burde have skåret lidt mere ind til benet.
6/10
----
Hausu, Nobuhiko Ôbayashi, 1977
En af de mest vanvittige film, jeg nogensinde har set. Det minder mest af om alt en amerikanske komediegysere fra 80'erne. Soundtracket minder om Cormans z-film fra 50'erne og 60'erne, mens skuespillet er ret amatøragtigt.
Men alligevel, så er jeg blevet dybt forelsket i denne helt og aldeles tossede film. Historien er næsten underordnet - den handler om en flok piger, der tager til en tantes hus, og i det hus sker der mange mærkelige ting. Meget, meget mærkelige. Hele filmen er en orgie af skøre og cheesy indfald.
Min hjerne er ret blæst væk af oplevelsen, og jeg tror aldrig nogensinde, jeg har set noget så vanvittigt før.
9/10, top250
----
Kuroneko, Kaneto Shindo, 1968
Kuroneko er i samme kategori som Ugetsu af Kenji Mizoguchi, Kwaidan af Masaki Kobayashi og Onibaba, som også er instrueret af Kaneto Shindo. Og den er bestemt i samme klasse som disse.
To kvinder bliver dræbt og deres hus brændt. De genopstår som spøgelser, der dræber samuraier. Det en ret spændende spøgelseshistorie, hvor der endda er plads til et par følelsmæssige højdepunkter.
8/10
----
The Naked Island, Kaneto Shindo, 1960
En film uden ord om en lille familie, der lever isoleret på en ø. Den er mere i stil med hans Children of Hiroshima end hans to spøgelsesfilm, Onibaba og Kuroneko.
Jeg var nervøs for, at den ville være tung udne dialog, men de naturlige billeder og den realistiske stil er så gennemført, at man bare nyder filmen. En stor del af filmen går med at slæbe vand - men det er lavet på en måde, så man kan leve sig ind i personernes liv.
8/10
#19137 Sweetiebellefan 12 år siden
For to år siden kom Muppets endelig tilbage.
Ren nostalgi.
10/10
#19138 misuma 12 år siden
6/6!
#19139 Driver 12 år siden
Damn straight! Den er bare fremragende og Sam Rockwell er toppen af poppen, eliten af eliten, übermenschet over alle übermenscher!
#19140 jessup 12 år siden
Måske ikke på top over bedste amerikanske film fra nullerne men tæt på. Linney er virkelig god men Ruffalo har nok sit livs præstation i denne film - han er blændende. Superb manus og instruktion.