Gravatar

#19201 misuma 11 år siden

The Wolfman 2010

1. syn: Hmpf, skuffende og tam.

2. syn: Hmm, så slem var den heller ikke.

3. syn: Hey, den var faktisk fed nok.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#19202 Ispep 11 år siden

Adèles liv - kapitel 1 & 2

Så er den set. Fantastisk drama....virkelig!! En af de mest intime og dybfølte dramaer jeg har set. Selvom der står homoseksualitet på programmet, så er det altså ikke en film om omverdenens fordomme/syn overfor dette, men en beretning om en piges søgen efter identitet og seksualitet. Og i sidste ende lykke, men også om usikkerheden ved hendes tilværelse. Det er faktisk en temmelig simpel film, men rummer blot stor dybde i persontegningerne. Kameraet har konstant fokus på Adèle, tror faktisk hun er med i samtlige scener i tre timer (er ikke sikker, men det er ikke helt ved siden af). Blændende kameraarbejde og som Twsiter så rigtigt skriver, så er det en flot opvisning i nærbilleder, som fornemt indfanger de små nuancer ved skuespillet og andre spændende detaljer. Adèle, som spilles af Adèle Exarchopoulos, er ganske enkelt enestående, det kan der næsten ikke være delte meninger om. Det er en afsindig krævende og udfordrende rolle på flere måder, som hun spiller med stor indlevelse og troværdighed, som vil blive husket. Léa Seydoux er også formidabel. Mine få ankepunkter er primært møntet på filmens spilletid, eller snarere nogle gentagende/langtrukne scener i filmens anden halvdel. Det er altid svært at sige hvor de kunne have barberet lidt af, men vi ser f.eks. en hel del gange, at Adele blot underviser og gør de samme ting. Der er nogle småting som gik på, men overall er det altså en enestående film, som jeg måske tror har noget klassiker potentiale. Og nåh ja, sexscenerne ER de bedste set på film :D

5/6
Gravatar

#19203 Ispep 11 år siden

Oldboy, 2013

Den overrasker positivt i den forstand, at den ikke blev en total katastrofe. Unødvendig? JA, men det vidste man sgu også lidt på forhånd. Oddsene var ikke gode for nogen instruktør der vælger at remake en klassiker kun et årti efter. Prisværdigt forsøg af Lee for de få ændringer fremfor at gentage originalen slavisk. Der er desværre også nogle kritisable ting ved ændringerne, som efterlader nogle uheldige huller. Filmen var også en smule forhastet, særligt i den periode hvor Brolin er indespærret, men bortset fra det, så formåede den at holde mig oppe og i spænding. Copley var desværre ikke helt god som skurk, han virkede ret påtaget og blegner derfor i forhold til Byeong-ok Kim. Brolin gjorde en fin figur og det samme gjorde Olsen. Oldboy 2013 forsøger tydeligvis at være mere "realistisk" i sin tone, men foretrækker helt klart originalens mere surrealistiske og tegneserie præg, som gjorde den til noget særligt og ikke bare en ordinær thriller. Den berømte hammer-slås-scene er med og den er en smule anderledes koreograferet, men den fungerede faktisk fint - den var pænt voldelig, så de har heldvis respekteret originalen. Overall unødvendig, men ikke helt håbløs som jeg inderst inde havde forventet.

3/6
Gravatar

#19204 Collateral 11 år siden

Ispep (19203) skrev:
Oldboy, 2013

Den overrasker positivt i den forstand, at den ikke blev en total katastrofe. Unødvendig? JA, men det vidste man sgu også lidt på forhånd. Oddsene var ikke gode for nogen instruktør der vælger at remake en klassiker kun et årti efter. Prisværdigt forsøg af Lee for de få ændringer fremfor at gentage originalen slavisk. Der er desværre også nogle kritisable ting ved ændringerne, som efterlader nogle uheldige huller. Filmen var også en smule forhastet, særligt i den periode hvor Brolin er indespærret, men bortset fra det, så formåede den at holde mig oppe og i spænding. Copley var desværre ikke helt god som skurk, han virkede ret påtaget og blegner derfor i forhold til Byeong-ok Kim. Brolin gjorde en fin figur og det samme gjorde Olsen. Oldboy 2013 forsøger tydeligvis at være mere "realistisk" i sin tone, men foretrækker helt klart originalens mere surrealistiske og tegneserie præg, som gjorde den til noget særligt og ikke bare en ordinær thriller. Den berømte hammer-slås-scene er med og den er en smule anderledes koreograferet, men den fungerede faktisk fint - den var pænt voldelig, så de har heldvis respekteret originalen. Overall unødvendig, men ikke helt håbløs som jeg inderst inde havde forventet.

3/6

Kan du lokkes til (i en spoilerwarning) at fortælle mig om de har beholdt originalens slutning?
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#19205 Ispep 11 år siden

Sagtens. Men skal jeg blot svare med ja eller nej? :D For dit spørgsmål fortjener en større uddybning end blot ja eller nej :D

Gravatar

#19206 Collateral 11 år siden

Ispep (19205) skrev:

Sagtens. Men skal jeg blot svare med ja eller nej? :D For dit spørgsmål fortjener en større uddybning end blot ja eller nej :D

Du må gerne give den fulde forklaring (spoil bare løs).
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#19207 Ispep 11 år siden

Okay... her kommer det.

Slutningen er den samme. Blot med en enkelt ændring... eller to! Remaket berører stadig tabuer som forbudt kærlighed/tiltrækning indenfor familiens rammer. Forskellen her er så, at Copley (som er skurken) har en søster, som dyrker sex med sin FAR på skolen (faderen er læreren) hvor Brolin opdager dette og sladrer. Søsteren får dårligt ry og lidt senere i historien henretter faderen både hans kone, datter (altså søsteren) og forsøger også at dræbe sønnen (Copley) men ender med at ramme ved siden af og sårer ham kun, og Copley overlever altså den tragiske massacre som ung. Han beskylder så Brolin for det helvede, og modsat originalen, hvor det var filmens skurk der blev taget med bukserne nede (med søsteren) så har de lavet lidt om på det her. Desværre føler jeg også, at det personlige motiv og indre motivationskraft går lidt tabt i remaket i og med Copley selv ikke blev taget med bukserne nede (med søsteren) som skurken i originalen gjorde. Men respekt for ændringen, for det er stadig ret voldsomme sager det vi får vist, også selvom tunge-scenen ikke er tilstede. Når sandheden afsløres for Brolin, så betaler han Jacksons karakter til at fængsle ham for altid og komme væk fra datteren. Også en ændring ifh. originalen, hvor Dae-su Oh får slettet sine minder om dette, men dette var ikke uden konsekvenser. Brolins karakter gør en lidt typisk amerikansk heltegerning, på godt og ondt, så den del virkede også lidt svagere på mig, men prisværdigt at de har forsøgt i en anden retning.

Derudover er der også et par ændringer hist og her... Men overall lefler de da bestemt ikke for publikum, og derfor fandt jeg den en smule overraskende og ikke så dårlig som sit rygte.
Gravatar

#19208 Collateral 11 år siden

Ispep (19207) skrev:

Okay... her kommer det.

Slutningen er den samme. Blot med en enkelt ændring... eller to! Remaket berører stadig tabuer som forbudt kærlighed/tiltrækning indenfor familiens rammer. Forskellen her er så, at Copley (som er skurken) har en søster, som dyrker sex med sin FAR på skolen (faderen er læreren) hvor Brolin opdager dette og sladrer. Søsteren får dårligt ry og lidt senere i historien henretter faderen både hans kone, datter (altså søsteren) og forsøger også at dræbe sønnen (Copley) men ender med at ramme ved siden af og sårer ham kun, og Copley overlever altså den tragiske massacre som ung. Han beskylder så Brolin for det helvede, og modsat originalen, hvor det var filmens skurk der blev taget med bukserne nede (med søsteren) så har de lavet lidt om på det her. Desværre føler jeg også, at det personlige motiv og indre motivationskraft går lidt tabt i remaket i og med Copley selv ikke blev taget med bukserne nede (med søsteren) som skurken i originalen gjorde. Men respekt for ændringen, for det er stadig ret voldsomme sager det vi får vist, også selvom tunge-scenen ikke er tilstede. Når sandheden afsløres for Brolin, så betaler han Jacksons karakter til at fængsle ham for altid og komme væk fra datteren. Også en ændring ifh. originalen, hvor Dae-su Oh får slettet sine minder om dette, men dette var ikke uden konsekvenser. Brolins karakter gør en lidt typisk amerikansk heltegerning, på godt og ondt, så den del virkede også lidt svagere på mig, men prisværdigt at de har forsøgt i en anden retning.

Derudover er der også et par ændringer hist og her... Men overall lefler de da bestemt ikke for publikum, og derfor fandt jeg den en smule overraskende og ikke så dårlig som sit rygte.

Tak for svar. Var nysgerrig fordi jeg nok ikke kommer til at se filmen. Lyder ikke så fornærmende forsimplet eller poleret, som jeg ville have frygtet.
Gravatar

#19209 Skeloboy 11 år siden

Jeg kunne godt tænke mig en Oldboy-anmeldelse af en, der ikke har set originalen...
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#19210 MOVIE1000 11 år siden

Defendor.................6-7/10
Morning glory BD.........5/10
Yes man..................5-6/10
Bulletproof...............5-6/10
Family guy sæson 5.....7/10
Family guy sæson 6..6-7/10
Family guy sæson 7..6-7/10

Film jeg ikke har set før nu:

Goodbye Lenin...........8/10
Ferris Buellers day off.5/10
Noget i luften............3/10
Seven Psychopaths....7/10
World war Z 3D BD....7/10
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.

Skriv ny kommentar: